Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Thursday, May 1, 2008

Restoran Mamak Yang Disayangi

Restoran mamak terdapat di serata Malaysia. Dalam radius satu kilometer terutamanya di kawasan-kawasan bandar, anda akan berjumpa dengan restoran mamak. Restoran mamak kini menawarkan pelbagai jenis menu dan anda boleh dapati adanya menu masakan Melayu, Cina dan Barat tanpa meninggalkan tradisi popular mereka iaitu roti canai dan mee goreng mamak. Ia telah menjadi restoran yang berjaya menghimpunkan pelbagai kaum untuk mengunjunginya. Reka bentuk dalaman dan luaran yang masih mengekalkan kerusi meja bersepah, konsep dapur terbuka, penyediaan pesanan yang pantas, skrin televisyen yang besar, dibuka 24 jam sehari dan yang terbaru menyediakan khidmat broadband internet, mungkin menjadi rahsia kejayaan restoran mamak.

Restoran mamak tidak memerlukan lampu berwarna-warni, ataupun set karaoke, mahupun makanan laut hidup yang dipamerkan dalam akuarium, serta pelayan yang cantik untuk menarik pengunjungnya. Mudah sahaja strategi restoran mamak ni, tetapi kenapa restoran lain khususnya restoran Melayu tidak dapat menyaingi mereka. Pekerja mereka juga diimport serta dibayar murah dan tidak fasih berbahasa Melayu. Pernah sahabat saya memesan roti tisu, tetapi telah diberikan tisu pengelap mulut oleh pekerja restoran mamak tersebut kerana masalah bahasa kerana mungkin pekerjanya baru turun kapal. Anda boleh cuba memesan ‘air longkang’ kepada pekerja baru restoran mamak, pasti anda tetap akan mendapat teh tarik kerana masalah bahasa ini. Paling tidak pun dia akan memanggil bosnya untuk mengambil pesanan anda kerana tidak faham apa yang anda minta.

Sungguhpun begitu, restoran mamak tetap dikunjungi ramai berbilang kaum dan ia semakin bertambah setiap hari. Mungkin restoran Melayu kini perlu muhasabah diri ataupun mengikut strategi yang dilakukan restoran mamak demi kemajuan perniagaan mereka. Lagipun perniagaan makanan adalah perniagaan yang sangat menguntungkan kerana semua orang perlu makan.

Seorang pengusaha restoran mamak telah memberitahu rahsia umum penyediaan minuman dan makanan mereka yang menyebabkan ramai rakyat Malaysia begitu terliur hingga kerap mengunjungi kedai mamak;

1. Sudu yang digunakan untuk membancuh air perlulah direndam di dalam bekas berisi air yang dicampurkan dengan ajinomoto. Sudu tersebut tidak akan dibasuh dan selepas selesai membancuh air, ia akan direndam semula ke dalam air campuran ajinomoto tersebut dan digunakan berulang kali. Air rendaman itu pula hanya akan ditukar sebulan sekali.

2. Kuali untuk memasak pula tidak akan dibasuh. Kuali tersebut hanya akan disapu atau dilap dengan penyapu lidi kecil ataupun kain buruk untuk membuang sisa yang melekat di kuali sebelum makanan baru dimasak. Ini penting bagi mengekalkan rasa sedap berpanjangan.

Kombang lak tokak den!

6 comments:

  1. Arwah ayah den tak suko makan kodai mamak.

    ReplyDelete
  2. samo lah mo arwah ayah den. Masaelah eh den pulak yang selalu poie kodai mamak. Arwah ni banyak kali posan den pulak yang buek tak dongar. yo lah kadang kalo tu kodai tu ajo yang ado. Tapi bilo baco tulisan kau ni naik kombanglak tokak. Ontah berapo lamo lah den insaf tak poie kodai mamak agak eh......

    ReplyDelete
  3. GPMS pun Mamak jgk = Gabungan Pelajar Mamak Semenanjung.Kpd bro sontoloyo,jgn sodih bonar x dapek ikut rombongan menginap di hotel Putra yo....

    ReplyDelete
  4. tu la pasal. byk na mamak kek mesia nih. sontoloyo elok gi tot kek kodai mamak jelah. takyah gi putra hotel

    ReplyDelete
  5. kepada puaka desa dan pemalu disini ada pesanan penaja

    HAMPEH KAU ORANG !!!!!!!!

    ReplyDelete

Blog Archive