Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Sunday, November 30, 2008

Punca 26 November

Para pemimpin dunia berlumba-lumba mengeluarkan kenyataan mengutuk keganasan yang berlaku di Mumbai oleh kumpulan kurang dikenali yang menggelarkan diri mereka Mujahidin Decca. Bakal Presiden Amerika iaitu Barack Obama mengatakan bahawa beliau bersedia bekerjasama dengan kerajaan India untuk memusnahkan rangkaian pengganas. Perdana Menteri Britain iaitu Gordon Brown pula berkata serangan di Mumbai itu perlu diberikan tindak balas segera, manakala Setiausaha Agung PBB, Ban Ki Moon menggesa agar Mujahidin Decca dihadapkan ke muka pengadilan. Perdana Menteri Jepun, Taro Aso menyifatkan serangan itu sebagai jenayah kejam yang tidak boleh dimaafkan dan Presiden India sendiri iaitu Pratibha Devisingh Patil mengutuk serangan itu sebagai perbuatan orang yang tidak berakal dan mengikut jalan kemusnahan.

Peristiwa di Mumbai ini berlaku dua bulan selepas peristiwa serangan bom berani mati di Hotel Marriott, Islamabad Pakistan yang turut menyaksikan seramai 40 orang telah terkorban dalam serangan itu. Serangan yang hampir sama juga berlaku awal Januari 2008 di Hotel Serena, Kabul Afghanistan yang turut menyebabkan lapan orang terbunuh. Walaupun ketiga-tiga siri serangan ini dilakukan oleh kumpulan yang berbeza, namun jelas kumpulan-kumpulan ini adalah terlatih dan bertindak atas perancangan yang rapi tanpa berjaya dikesan oleh pihak berkuasa tempatan.

Kumpulan Mujahidin Decca yang menyerang Mumbai dikatakan tiada kaitan dengan rangkaian Al-Qaeda, namun saya berpendapat pada masa hadapan tidak mustahil akan muncul pejuang-pejuang baru yang hampir menyamai serta berinspirasikan Al-Qaeda. Jika diamati serangan yang berlaku di Pakistan, Afghanistan dan India ini melibatkan bangunan milik bangsa Yahudi. Hotel Marriot dan Serena adalah rangkaian hotel milik usahawan Yahudi, manakala Nariman House yang diserang di Mumbai merupakan ibu pejabat rangkaian pelampau ortodoks Yahudi. Kemungkinan siri serangan yang berlaku adalah rentetan daripada perasaan kecewa kumpulan-kumpulan ini terhadap pemimpin dunia yang hanya membiarkan rejim Israel menindas penduduk Islam terutamanya di Palestin yang telah berlarutan semenjak perang dunia ke-2 sehingga kini.

Secara peribadi, saya tidak pasti akan kaitan motif serangan yang berlaku kepada tiga negara terbabit. Namun saya merasakan adalah tidak adil apabila pemimpin dunia mengutuk kumpulan yang melakukan serangan tanpa mengetahui punca sebenar serangan itu dilakukan. Kenyataan salah seorang tebusan yang terlibat dalam krisis di Hotel Taj Mahal Mumbai telah membuktikan bahawa punca serangan yang berlaku perlu diberikan perhatian segera. Sebelum tebusan tersebut dibebaskan, salah seorang ahli kumpulan yang merampas hotel itu telah mengatakan kepadanya bahawa mereka sangat cintakan India tetapi tidak tahan dengan layanan berbeza terhadap orang Islam di India. Penduduk Islam dikatakan merintih disebabkan kekejaman yang digariskan oleh perbezaan agama terutama kepada umat Islam. Tiada siapa yang mahu mendengar atau memberi perhatian terhadap masalah yang menimpa umat Islam di India sejak sekian lama.

Walaupun serangan yang berlaku dilihat sebagai kaedah yang bertentangan dengan konsep ketamadunan, namun kebiasaannya golongan minoriti pasti akan tertindas dalam proses untuk mencapai tahap ketamadunan itu sendiri. Sejak dahulu lagi umat Islam India mendakwa mereka telah menjadi mangsa ketidakadilan yang telah berlarutan sekian lama. Mereka menjadi mangsa diskriminasi secara institusi parti berasaskan agama yang telah membangkitkan kemarahan 13.4% umat Islam India daripada keseluruhan populasi negara tersebut.

Bayangkan sekiranya anda sendiri ketinggalan dalam semua aspek kehidupan yang mampu dimiliki oleh orang lain. Umat Islam India sering dikaitkan dengan masalah jangka hayat yang rendah, penjagaan kesihatan yang buruk, kadar celik huruf yang rendah, disekat untuk mendapatkan peluang pelajaran serta hanya mampu bekerja dalam bidang yang menawarkan gaji rendah. Bermula pertengahan abad ke 19, umat Islam India yang pada mulanya celik huruf 100% telah merosot kepada 20% hanya dalam tempoh 50 tahun. Mereka yang berpendidikan tinggi pula disisihkan daripada jawatan kerajaan. Hak umat Islam India untuk mendapat pendidikan di universiti juga sering dinafikan. Semua ini berlarutan sejak 150 tahun lalu berikutan kejatuhan kerajaan Islam Mumbai yang pernah diterajui oleh raja-raja Islam. Penyisihan serta penganiayaan terancang terhadap umat Islam ini dilakukan oleh golongan majoriti Hindu yang bermula sejak zaman penjajahan British.

Kewujudan Pergerakan Pelajar Islam India (SIMI) adalah rentetan daripada kegagalan New Delhi untuk menyelesaikan kes pembunuhan 2 ribu umat Islam di Gujerat yang berlaku pada tahun 2002. SIMI kini dituduh mempunyai kaitan dengan kumpulan Mujahidin Decca. Decca terletak di kawasan tengah negara India yang pernah menjadi pengkalan Islam Hyderabad selama lebih 400 tahun. Serangan di Mumbai ini secara tidak langsung telah menyingkap rahsia keganasan yang hanya untuk dikutuk dan bukannya dicari punca atau motif kejadian kenapa tindakan keganasan itu berlaku.

Rakyat Malaysia perlu mengambil ikhtibar daripada peristiwa ini. Umat Islam India adalah sebangsa dengan penganut agama lain di sana, namun mereka tetap ditindas oleh kaum mereka sendiri. Nasib mereka boleh diibaratkan umpama langit dengan bumi antara kaum India di negara ini yang hanya 1.8% daripada keseluruhan populasi Malaysia berbanding nasib golongan minoriti di negara India sendiri. Menurut statistik Kementerian Sumber Manusia, hampir 20% daripada keseluruhan kaum India di Malaysia bekerja sebagai peguam dan hampir 18% lagi telah berjaya menjadi doktor. Jika puak pelampau Hindraf masih merasakan mereka ditindas di negara ini, maka saya menyarankan agar mereka cuba bersaing di negara asal mereka sendiri. Peristiwa yang berlaku ini juga telah membuktikan bahawa parti yang berasaskan agama dilihat gagal untuk menyelesaikan masalah umat Islam di India dan perlu dijadikan pengajaran kepada parti berasaskan agama di Malaysia.

10 comments:

  1. Assalamualaikum Anakku,

    Tidak ramai manusia di dunia ini yang bersifat Bersyukur atau pandai BerTerima Kasih. Inilah hakikatnya.

    Elok juga Air Asia beri tambang khas pada mereka yang hendak berhijrah sementara ke India, rasa duduk di sana, bila dah insaf baru balik ke Malaysia.

    ReplyDelete
  2. cadangan yg bernas dari melayuangkat. cadangan yang patut disokong.

    ReplyDelete
  3. Hi !.
    might , perhaps very interested to know how one can reach 2000 per day of income .
    There is no initial capital needed You may commense earning with as small sum of money as 20-100 dollars.

    AimTrust is what you haven`t ever dreamt of such a chance to become rich
    The company incorporates an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

    Its head office is in Panama with affiliates around the world.
    Do you want to become an affluent person?
    That`s your chance That`s what you desire!

    I feel good, I started to get real money with the help of this company,
    and I invite you to do the same. It`s all about how to choose a proper companion who uses your funds in a right way - that`s it!.
    I make 2G daily, and my first deposit was 1 grand only!
    It`s easy to get involved , just click this link http://girynufe.lookseekpages.com/borofuha.html
    and go! Let`s take this option together to feel the smell of real money

    ReplyDelete
  4. Hello !.
    You re, I guess , perhaps curious to know how one can reach 2000 per day of income .
    There is no need to invest much at first. You may begin to get income with as small sum of money as 20-100 dollars.

    AimTrust is what you need
    AimTrust represents an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

    It is based in Panama with structures around the world.
    Do you want to become really rich in short time?
    That`s your chance That`s what you desire!

    I feel good, I started to take up income with the help of this company,
    and I invite you to do the same. It`s all about how to select a correct companion utilizes your funds in a right way - that`s it!.
    I make 2G daily, and what I started with was a funny sum of 500 bucks!
    It`s easy to get involved , just click this link http://rugurute.angelcities.com/jidesyv.html
    and lucky you`re! Let`s take our chance together to get rid of nastiness of the life

    ReplyDelete
  5. Good day, sun shines!
    There have were times of hardship when I felt unhappy missing knowledge about opportunities of getting high yields on investments. I was a dump and downright stupid person.
    I have never thought that there weren't any need in big initial investment.
    Nowadays, I'm happy and lucky , I started to get real income.
    It's all about how to select a correct partner who uses your funds in a right way - that is incorporate it in real business, parts and divides the profit with me.

    You can ask, if there are such firms? I'm obliged to answer the truth, YES, there are. Please be informed of one of them:
    http://theblogmoney.com

    ReplyDelete
  6. Hi there!
    I would like to burn a theme at this forum. There is such a nicey, called HYIP, or High Yield Investment Program. It reminds of financial piramyde, but in rare cases one may happen to meet a company that really pays up to 2% daily not on invested money, but from real profits.

    For several years , I make money with the help of these programs.
    I don't have problems with money now, but there are heights that must be conquered . I get now up to 2G a day , and I started with funny 500 bucks.
    Right now, I managed to catch a guaranteed variant to make a sharp rise . Turn to my blog to get additional info.

    [url=http://theinvestblog.com] Online investment blog[/url]

    ReplyDelete
  7. Good day, sun shines!
    There have been times of hardship when I felt unhappy missing knowledge about opportunities of getting high yields on investments. I was a dump and downright pessimistic person.
    I have never thought that there weren't any need in large starting capital.
    Now, I feel good, I begin take up real money.
    It's all about how to choose a proper companion who uses your money in a right way - that is incorporate it in real deals, parts and divides the income with me.

    You can ask, if there are such firms? I have to answer the truth, YES, there are. Please be informed of one of them:
    http://theinvestblog.com [url=http://theinvestblog.com]Online Investment Blog[/url]

    ReplyDelete
  8. Good day!

    We are not acquainted yet? It’s easy to fix,
    friends call me James F. Collins.
    Generally I’m a venturesome gambler. all my life I’m carried away by online-casino and poker.
    Not long time ago I started my own blog, where I describe my virtual adventures.
    Probably, it will be interesting for you to find out my particular opinion on famous gambling projects.
    Please visit my diary. http://allbestcasino.com I’ll be glad would you find time to leave your opinion.

    ReplyDelete
  9. Hi everybody!

    For sure you didn’t here about me yet,
    friends call me Peter.
    Generally I’m a social gmabler. for a long time I’m keen on online-casino and poker.
    Not long time ago I started my own blog, where I describe my virtual adventures.
    Probably, it will be interesting for you to utilize special software facilitating winnings .
    Please visit my web site. http://allbestcasino.com I’ll be glad would you find time to leave your comments.

    ReplyDelete
  10. "Peristiwa yang berlaku ini juga telah membuktikan bahawa parti yang berasaskan agama dilihat gagal untuk menyelesaikan masalah umat Islam di India dan perlu dijadikan pengajaran kepada parti berasaskan agama di Malaysia"

    Ini adalah kenyataan paling2 bangang dan bodoh. Kalau dah jahil dan benak dalam bab agama jgn nak memandai menyalahkan agama dgn masalah dunia yg disebabkan oleh kebodonhan manusia. BODOH punya paneh miang!

    ReplyDelete

Blog Archive