Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, November 1, 2008

Mana Betul..Najib atau..

Laporan Dunia

1. The Bank of Japan voted Friday to cut its key interest rate for the first time in more than seven years, finally joining central banks around the world in trimming borrowing costs to cushion the impact of the global financial crisis. The Bank of Japan policy board voted in a rare 4-4 split decision to reduce the uncollateralized overnight call rate to 0.3 percent, the lowest among major economies.

2. Fitch Ratings expects weaker earnings ahead for Malaysian banks next year due to impact of the worsening global growth climate. In a report issued on Friday, it said although the financial performance of Malaysian banks remained fairly healthy in H108, the impact of the global downturn and recent turmoil in financial markets has yet to be fully reflected.

3. Bank of England governor Mervyn King last night admitted that Britain was entering its first recession since the early 1990s. He is the most senior figure to use the word recession since the slowdown began.Against a backdrop of more bad news on the economy, King told a business audience in Leeds what most of them already knew - that the economy is shrinking. “The combination of a squeeze on real take-home pay and a decline in the availability of credit poses the risk of a sharp and prolonged slowdown in domestic demand. Indeed, it now seems likely that the UK economy is entering a recession,” King said.

4. More than half of Malaysians have reduced “impulse” purchases and postponed major life decisions, reports StarBiz's Yeow Pooi Ling. The AP meanwhile reported from Washington that scared and out of money, Americans stopped buying everything from cars to corn flakes in the July-September quarter, ratcheting back spending by the largest amount in 28 years and jolting the national economy into what could be the most painful recession in decades. Yeow Pooi Ling reports that Malaysians are delaying getting married, having children, moving house, changing jobs or furthering their education due to the current downbeat economic conditions, according to a recent poll by Synovate Research.

Laporan Najib

Kerajaan yakin negara ini tidak akan terjerumus dalam kemelesetan ekonomi pada tahun depan atau terjebak dalam krisis ekonomi global, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

p/s: Mano den nak pecayo?

7 comments:

  1. Ni blog saper ni? Blog ini dikategori permikiran sempit dan fitnah orang. Sudah la wahai blog owner taubat la ko selagi pinti syurga masuk buka.
    Ko cuba melagakan perkauman antara melayu dengan bukan melayu.
    Ko cuba menapikan islam dengan bukan Islam
    Ko cuba selitkan pemujaan ko terhadap UMNOO yang sememangnya parti yang keji

    ReplyDelete
  2. hmmm..ano..den setuju yo..dgn apo yg kau cakap..jiwa owner blog nih mana buleh laghi dr puji dan pujo umno..x buleh..dah..dah hitam bekarat dgn umno...kalah pru12 haghi tuh..toghuih gilo megoyan..bukan dio yo..ghamai layi yg dah tesampuk...x buleh teghimo kenyataan yg umno bungkus toghok...mulolah..nainkan isu...kuasa melayu terhakislah..apo lah..cubo dio monang..fuh...dio kobalah..parti pembangkang x do tompeklah..apo lah...dulu maso pkr monang 1 kerusi apo diorg cakap..?pkr dah nak bungkus..akan tekubur..nah skrg bilo pkr pulun dio koba pulak melayu terhakis...ceh..melayu tuh umno yo ko? belajar tinggi2...sejarah itu tau sejarah ini tau...andalusia lah..fatamorganalah...tp cagho befikir sompit ya rabbi...asal ceghito sejarah luar kau linkkan dgn politik pembangkang...apolah..punya turr.paneh..malaysia ni umno punyo ko? Den dah koba..rasional bila berilmu...ilmu tinggi melangit tapi boghek sobolah..zalim namo eee...err..sejarah kojam politik umno di gomoncheh x nak lak kau ceghito? Ayoo..kau paneh..x semuo oghang pilah sokong umno woiiit..

    ReplyDelete
  3. wahai ano dan edie.

    apabila kami berhujah, kami sertakan hujah dan fakta mengenai sesuatu isu yang kami bincangkan. tapi segelintir commentator seperti anda berdua hanya tahu mengutuk dan menghentam tanpa sertakan hujah yang bernas dan selayaknya sebagai org yang berakal. tapi takpelah. kami tetap hargai komen2 anda. blog ini memperjuangkan ketuanan Melayu dan kedaulatan Islam. kami akan mengutarakan apa sahaja isu yang bagi kami menggugat dua perkara yang disebut tadi tidak kira ia melibatkan kerajaan atau pembangkang. tulisan2 kami, jika anda benar2 teliti dan halusi, tidak memihak kepada sesiapa. selagi namanya Melayu seperti yang termaktub dalam perkara 160 perlembagaan persekutuan bahawa Melayu itu sewajibnya Islam, maka kami akan pertahankan.

    ReplyDelete
  4. betol tu paneh...dua orang kat atas tu ko jgn layan sgt...sekolah takat tingkatan 5 memang la dangkal siket pemikiran dia...tapi lagak macam orang ader phd...gaya PHD mereka sangat terserlah...Perasaan Hasad Dengki...konon pertahankan Islam...cara mereka sikit pun tak islam...jadi moralnya paneh, jangan ko pedulikan orang2 macam ni...

    ReplyDelete
  5. den raso kito kono beri peransang pado orang cam edie ngan ano 10.33 am nih. skurang2 eh dorg brani bagi pendapat wlpun takdo kono mengono ngan tajuk artikel. good try to ano 10.33am dan edie.

    ReplyDelete
  6. ano 10.33, siapa pun anda, kalau anak jantan, bicaralah gaya hang jebat, berani berdepan walau dengan sultan...

    saya cabar anda untuk buktikan dengan fakta dan hujah yang kukuh, (bukan bermain kata menampakkan kedangkalan akal minda), bahagian mana yang anda katakan memfitnah? pemujaan terhadap UMNO? mengapikan ISLAM dan bukan ISLAM?

    jelasnya, anda hanyalah picisan yang tidak berpuas hati dengan kemampuan intelek ahli keluarga PANEH MIANG, lantas melatah membuka pekung di dada...

    harus diingat saudara, setiap kali anda mencaci kami, setiap kali itulah kebenaran semakin terserlah...Allah itu maha mengetahui niat dan maksud kami....dan kami tidak sedikit pun perlu gentar dengan tohmahan oleh dayusan seperti anda...

    apapun, bagus juga ada orang macam ano 10.33 dan edie ni, menghiburkan kami dengan kebodohan yang maha nyata....

    Kawan2:Hanya Jauhari mengenal manikam!!! teruskan perjuangan!!!

    ReplyDelete
  7. Ano dan Edie, bagi saya anda berdua adalah anak bangsa yang sudah lupa akan perjuangan orang yang terdahulu..blog ini berdiri atas kebenaran dan atas kebenaranlah kami menulis demi agama, bangsa dan negara. Orang Melayu yang memikirkan diri mereka sendiri akan menyebabkan bangsa tergadai..sudah banyak yang diperlakukan oleh orang Melayu yang kononnya berpaksikan kebenaran seperti Tan Sri Khalid Ibrahim yang memberikan jawatan GM PKNS kepada bangsa lain yang hanya akan merugikan bangsa..kami menulis adalah untuk menyedarkan anak bangsa..politik adalah wadah untuk mempertahankan anak bangsa tetapi PKR sama sekali tidak mempertahankan orang Melayu..kami nampak hanya UMNO yang mempertahankan agama dan bangsa..sila baca semua artikel di blog ini terutamanya mengenai perkara 153...orang Melayu bukanlah bangsa yang hina dan bodoh yang sanggup memberikan hak mereka kepada orang lain..yang hak tetap hak dan yang batil tetap batil

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive