Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, June 4, 2009

Ban on Utusan

It is reported that the Chief Minister of Penang, Lim Guan Eng banned Penang Utusan assistant bureau chief from attending a press conference held by the Pakatan Rakyat. Yesterday, it was reported in The Sun that a Malay daily has provoked the 'racial' sentiment' when the editor of the said paper mentioned that the non Malays should be reminded of history. Indeed, it is history that the non Malays were given citizenship as it does not happen in other Asean countries.

Two examples are in Myanmmar and Vietnam in which in the former state, the Indians were shooed away while in the latter state, the Chinese immigrants were sent back to China. It does not happen in Malaysia. The citizenship for the non Malays are enshrined and protected in the Article 14 of the Federal Constitution. Therefore, I could not see any wrong in Utusan Malaysia revealing the facts about our nation. In Indonesia and Thailand, no other language are allowed to be practice other than Bahasa Indonesia and Thai language respectively.

On another note, the rights of the Malays such as quotas, scholarship and service are clearly written in the Federal Constitution; namely Article 153. Malaysians, PLEASE READ YOUR HISTORY.

10 comments:

  1. Apa yang dikatakan oleh pencak silat sungguh tepat dan bernas. Saya sangat setuju jika matapelajaran Sejarah diwajibkan kepada semua pelajar sekolah menengah, tidak kira kerajaan, dan sekolah swasta.

    ReplyDelete
  2. Depa ni tak mau sejarah mereka dikenang.. Ada baca LKS dan ENG Guan pernah balik menziarah kampung halaman mak ayah, abang ipak masih kat sana..

    Cuba baca dari mana asal usul mereka, suatunya kawasan dimana diberi gelaran "the snake people" pendatang2 yang berkeliaran dimerata perusuk dunia..

    Kalau kita korek sejarah ujud mereka, mana tau, ramai yang seludup masuk guna snakeheads..

    Mungkin Utusan ada banyak bahan sejarah mengenai kumpulan pendatang "snake people" kut, tu pasal depa bermatian nak bagi jahanam Utusan Malaysia.. Apa kata kita minta Utusan siarkan cerita2 lama ini.. sejak tubuhnya akhbar ini?

    Bota

    ReplyDelete
  3. Aku rasa depa nie tak mengenang budi pasai kalau di negara Cina depa tak mampu pun pakai keta mercedez..dok pakai basikal saja..la ni di Malaysia depa dok tipu oghang kita. Oghang kita pulak dok terpedaya dengan Anwar Ibrahim pasai semua dapat hak sama rata. Mana buleh, ini negara orang Melayu.

    ReplyDelete
  4. Begitulah adanya....

    UMNO/BN tidak demokrasi!, menghalang kebebasan bersuara!, tiada kebebasan akhbar!, mengawal akhbar!

    Lupakah kita akan laungan2 keramat itu? tapi sekarang bgmn?

    Dan akhirnya.....
    meludah ke langit dan air ludah itu jatuh ke muka sendiri.

    hi...hi...hi...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum,

    Sedih kita semua, ramai yang mengaku ber jiwa Hang Tuah dan Hang Jebat dan berani pula guna nama mereka, tapi sekarang meludah pada bangsa sendiri. Bangsa lain ditatang.

    ReplyDelete
  6. Kita patut ambil tahu tentang apa yang ditulis dalam akhbar-akhbar cina dan tamil setiap hari.Barulah kenal hati budi mereka.

    ReplyDelete
  7. Betul kata siluman tu. Saya amat setuju.

    ReplyDelete
  8. Hantar je dema balik Cina dan India naik tongkang. Saya baru bace Awang Selamat punye artikel dalam Mingguan Malaysia hari ini. Sungguh berkesan di hati saya.

    ReplyDelete
  9. Very true Jejak Tuah. Very true.

    ReplyDelete
  10. Aku suka Utusan Malaysia ape...lainlah Harakah dan Suara Keadilan yang banyak sumpah seranah dan fitnah

    ReplyDelete

Blog Archive