Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, June 27, 2009

Belia Bergaya Berbaju Batik

4B merupakan kependekan kepada kesinisan gerombolan fakulti belia tertentu di Malaysia yang sering di CamDek "Belia Bergaya Berbaju Batik".

Pada jasadnya hakiki 4B ialah Gerakan Belia 4B Malaysia. Khabarnya 4B akan mengalami perubahan besar-besaran di peringkat kepemimpinan Kawasan Parlimen, Negeri dan Kebangsaan "lebih di kenali peringkat Malaysia". Maknanya kumpulan insan melebihi 40 tahun terpaksa BERKORBAN diri daripada gerakan belia di Malaysia, sejajar dengan peWartaan Akta Pertubuhan Belia 2007. Selepas ini 4B memperlihat kelompok belia yang BENAR-BENAR rupa parasNYA, watakNYA, semangat juangNYA, semangat kerja dan khidmatNYA, jasmaniah, rohaniah dan akaliah yang berorientasi MUDA REMAJA, bawah 40 tahun.

Sudah tentu peninggalan PEMINJAM kepada PEWARIS akan memberi implikasi kepada generasi yang 65% memenuhi statistik populasi rakyat Malaysia.

Apakah kePEDULIAN kita? Apakah corak dan bentuk aliran perjuangan atau kemahiran mengurus masyarakat yang akan diTATANG dan diURUS? Masihkan akan ada kisah atau ceritera "Melukut Di Tepi Gantang" atau "Sorong Papan Tarik Papan"?

Pembaco budiman, Pak Sedaro hendak menarik pemikiran kritikal komentar yang penuh trajis dan spekulatif untuk memberi gambaran atau tafsiran, bagaimana WAHANA belia menerusi Gerakan Belia 4B Malaysia, Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia, Angkatan Belia Islam Malaysia, Persatuan Kelab-Kelab Belia Malaysia, Kelab Belia Bell Tamil, Pergerakan Belia Hindu, Gabungan Belia Buddhist Malaysia, antara yang Mega keahlianNYA yang di sebut...?

1. Apakah BELIA MALAYSIA boleh dewasa dalam Arena Retorik dan Fatamorgana, tanpa bantuan kewangan barang sesen pun?

2. Apakah pertubuhan BELIA MALAYSIA boleh matang tanpa pendekatan Corporate Social Responsibility "Kebertanggungjawaban Sosial Korporat" daripada MNC, GLC, sebagainya?

3. Apakah pergerakan BELIA MALAYSIA boleh mengurus ZAMAN JAHILLIYAH MODEN yang dipenuhi dengan TIPU DAYA dan HASAD DENGKI, membuta-tuli sehingga menggadai nilai sebuah Perlembagaan Persekutuan?

4. Apakah institusi khas seperti Pejabat Perdana Menteri, Jabatan Perdana Menteri, Pejabat Menteri Besar @ Ketua Menteri, Kementerian Belia dan Sukan Malaysia, Kementerian Pertahanan Malaysia, Kementerian Penerangan, Kementerian Pelajaran, Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian Sumber Manusia, Kementerian Pembangunan Wanita, Kementerian Pertanian dan Kementerian Kewangan boleh BERSUMPAH SETIA dan TAAT untuk menganjur pelbagai program MODAL INSAN kepada fakulti keBELIAan tanpa menafikan hak-hak seperti Perkara 10 dalam Perlembagaan Persekutuan?

5. Apakah akhirnya Sidang Belia Bergaya Berbaju Batik akan diratapi seperti kepulangan Micheal Jackson @ Mikail ke Penciptanya? Atau meratapi kemusnahan seperti di IRAN hari ini, IRAQ, BOSNIA, AFGANISTHAN, AMBON, SELATAN THAILAND, SRI LANKA?

6. Apakah Warga Belia di bawah 40 tahun SEDAR bahawa pada akhir periwayatan kepemimpinan BELIA ini, akan ada insan khamil "khabarNYA...yang mencipta PINGAT dan GELARAN, HARTA BERTEMPAYAN, keSEWELAN DUNIA dan KEFASIKAN"...apakah kita prejudis, optimis atau pesimis? Sanggupkah kita menanggung BIAWAK HIDUP, ULAR TEDUNG SELAR, SESUMPAH?

Pelbagai isu akan terbit tahun 2010, bila mana Negara dipersembah dengan aliran kepemimpinan bawah 40 tahun... Banyak Baik daripada BURUKnya? Siapa akan membenarkan kebaikan ini BERKUASA dan BERTUAN? Siapa pula akan mengkubur dan mentalkin keburukan?

Pak Sedaro fikir sudah tibo masonya khas kepada 4B Malaysia memperoleh IJAB KABUL sebenar daripada Presiden Gerakan Belia 4B Malaysia, YAB Dato Seri Ali Rustam secara terbuka, bertulis dan termatri pewartaan. Bukan lagi menerusi Mesyuarat yang tidak dihadiri secara 100%.

Pak Sedaro fikir sudah tibo masonya 4B Malaysia memperoleh AKAD yang LURUS, BENAR dan BETUL untuk kelompok PEWARIS bergerak atas sifatnya Belajar, Bekerja, Bersedia dan Berkhidmat.

Kepada Kumpulan Akhir Asar dan menjelang Maghrib dalam 4B, INSAF dan TAUBATlah...jangan hanya TAU BUAT, tapi tak cukup-cukup.

Kepada gerakan yang lain, bacolah dengan LISAN dan NAFAS yang LANCAR lagi TENANG.

4B Malaysia, BERGERAK.

11 comments:

  1. Huh...!!! kirim salam lah President Belia 4B nak letak jwtn walaupun dia didapati bersalah rasuah politik.(Org bukan tak kenal siapa President Belia 4 B bro........)UMNO bukan siapa tak kenal bro...!!! bg dia bersalah atau tidak, tidak penting yg penting jawatan....!!! cam ner org nak caya kat awak....??? bg dia bersalah lain, jawatan lain..tak de kena mengena....satu ajaran dan doktrin baru ala UMNO ONE MALAYSIA....

    Bukan apa bro..org pertikai..itu jer...mana awak nak taruk muka...namun macam biasa, lepas ni bangkitlah wira2 BPN membela President Belia 4B tu....malu lah...kata jaga sgt intergriti dan maruah, nak bersih semua....porracitt lah....

    ReplyDelete
  2. Anon,
    Terima kasih kerana menyebut nama BPN. Sayangnya saudara/i pula yang tak bernama. Kucing kat rumah saya pun ada nama. Malah, lembu Pakngah saya kat belakang rumah pun ada nama.

    Sememangnya saya bersetuju dengan saudara/i bahawa apabila nama seseorang pemimpin itu sudah tercemar dan dia tidak mampu membersihkan namanya semula, maka memang patutlah dia beredar daripada persada politik negara.

    Nampaknya kita sependapat dalam soal ini. Assalamu alaikum.

    Oh ya, hampir terlupa pulak saya. Kawan kita yang sedang menghadapi tuduhan liwat itupun patut juga membersihkan namanya melalui mahkamah kerana itulah satu-satunya alat yang boleh kita gunakan di dunia ini. Nak suruh bersumpah, dia tak berani. jika tidak, eloklah dia juga perlu akur dengan saranan saudara/i untuk beredar daripada persada politik negara.

    Masih ramai pemimpin yang lebih baik daripada mereka.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Ka...ka..ka...ka.. geli hati sungguh aku baco kemen Cik gu man...sorilah cikgu, aku gelak tu...yo lah...tak yah bg namo lah cikgu...namo tak ponting, yg ponting adolah apo yg dicakap adalah kebenaran jua kan...

    sayo respect lah kat cikgu yg membenarkan apo yg seharusnya benar....memang patut pun kan cikgu, org dah clear cam tu (President 4 B tu la)patut berhentikan....tp dia msh tertonggok kat situ..ini mambawa gambaran kpd adik2 belia kita, bhw pemimpin cakap tak serupa bikin...kalau lah pemimpin 4B dah org kenal satu malaya akan perilakunya (walau dlm partinya sendiri)...maka pandangan org sudah berbeza pd dia kan cikgu!!!tambahan pulak dio memimpin golongan belia!!!...hancus lah cam ni cikgu!!! pokok ke dio lah cikgu kan...lantak lah...yg rugi dio dan kerabat2 dan golongan dio jugak....

    Oh ya berkait dgn org yg disuruh bersumpah tak mahu sumpah, nak bicara kek mahkamah pulak ni, dan patut lotak jawatan gak, cikgu ni cepat sgt buat andaian dan Husnul Zann nya cikgu....cikgu hanya melihat dr perspektif UMNO yg memang benci pd dia kan..biasalah org dah benci teramat sgt, memang akan beranggapan bhw dia memang bersalah walau terdapat beribu keraguan yg amat jelas berhubung kes dia cikgu, perjalanan kes dia yg terang2 hanya lah mainan politik jahat utk mengahncurkannya cikgu....amat jelas dan nyata...kita sendiri boleh berfikir, tanpa dirasuk olh mana2 pihak...bhw apabila UMNO sudah benci teramat sgt pd seseorang maka dia akan berbuat apa sajo untuk menjahamkannya khususnya musuh poltiknya...tak ke pelik org yg ditahan (bekas TPM)diikat mata kemudian dibelasah pulak sampai lebam, tak ke itu menunjukkan kemarahan melampau, kebencian melampau, yg tak sepatutnya berlaku bg org yg waras fikirannya...dan kalau diikut memang setiap perjalanan kes dia ada relatednya dgn berbg2 peristiwa jika kita fikir secara logik akal...

    yang benar totap benar cikgu....HIDUP CIKGU......

    ReplyDelete
  4. hompuk kata,

    namo tak ponting, yg ponting adolah apo yg dicakap adalah kebenaran jua kan...

    aku kata,

    nama penting la poik. kalo tak kat padang mahsyar nanti masa perhitungan nak panggil kau apa? hompuk ke anon?

    hompuk kata lagi,

    cikgu ni cepat sgt buat andaian dan Husnul Zann nya cikgu.

    aku kata lak,

    abis mat jubur tu tak husnulzan pulak bila dia dok tuduh kononnya org dok konspirasi kat dia, mahkamah tak adil etc. sifat husnulzan sgtlah bro a.b.i. tu?

    hompuk bermadah lagi,

    bhw apabila UMNO sudah benci teramat sgt pd seseorang maka dia akan berbuat apa sajo untuk menjahamkannya khususnya musuh poltiknya.

    aku pulak pikir,

    kalo nak ikutkan ramai yg umno boleh benci dan byk kaedah lain yg umno boleh buat kalo nak jatuhkan seseorang. tapi kenapa agaknya liwat yg dipilih sedangkan umno tau bahawa perkara itu sukar utk dibuktikan dan org pasti takkan percaya anwar buat. bodoh sgt ke umno tu sampai tak mampu nak fikir yg rakyat susah nak percaya jika anwar dituduh meliwat? kenapa umno tak tuduh mat sabu meliwat utk jatuhkan dia tapi dikaitkan dengan khalwat...dan mat sabu sendiri yg menggelar anwar itu aljuburi? senang cerita kok takde angin masakan pokok bergoyang.

    aljuburi tu pernah disabitkan bersalah kerana rasuah dan salah guna kuasa. apa guna org mcm ni disimpan. buat semak politik je. tapi pelik pulak apabila pas dan dap sanggup menjilat jubur org yg pernah dijatuhkan hukuman salah guna kuasa dan rasuah. DEMI KUASA...bukannya demi masa...

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  5. Haiya tudah ilang ka itu ketuan Melayu. Wa silonok UMNO sudah buang itu istimeaa milayu woh! Itu Parti cakap tak supa bikin wo. Wa cali itu Iberahim babi punya Perkasa, sudah simpan telo.

    ReplyDelete
  6. Melayu Chap KatiJune 28, 2009 at 9:31 AM

    Sedih Den tgk para veteren UMNO berkumpul menaikkan papan peringatan Henry Gurney nenek moyang parti British. Rupanya teringat lagi Parti Waris Penjajah pada tuannya, Yes Sir Kolonel Sanders Tabik Tuan.

    -tom tom bak-

    ReplyDelete
  7. Tom tom bak kata :
    Sedih Den tgk para veteren UMNO berkumpul menaikkan papan peringatan Henry Gurney nenek moyang parti British. Rupanya teringat lagi Parti Waris Penjajah pada tuannya, Yes Sir Kolonel Sanders Tabik Tuan.

    -tom tom bak-

    Aku kata :

    Hai...tak ado bondo lain ko nak buek laie....dah nak kelubang semuo eh dah, msh ado lg saki baki tabik hormat kek omputih tu....alahai...patut eh, org lamo curahkan buah fikiran..tp diorg rindu pulak kek bapak omputeh dio.den baco dlm akhbar membuat ken den sakit hati dan betul2 kurang ajar pd bangso dio, omputeh tu dah berambus, mampus lah dio, konon sbg pejuanglah, berak lah ko, msh ado lg penyakit, tabik hormat sampai terjalar atas lantai, melutut dan memoluk kaki omputeh minta ihsan dan nyawo, celako boto punyo fikiran org cam ni....kesian den nengok eh...yo lah memang UMNO suko bona kek omputeh...cakap sikit cakap mat salleh...kek sekolah pun nak yo jilat bahaso omputeh...apo dah jd dgn projek mega PPSMI, kalau dibaco laporan kajian olh sarjana dan penyelidik dr IPTA, amat-amat menggerunkan sekali nasib umat molayu yang pemimpin eh nak suruh kito pandai cakap omputeh, tp semakin hari, somakin hancus budak 2 sekolah, anak bangso sendiri, dek kerano nak mengojar ilmu omputeh, hapah pun tarak....itu tak sensitp pulak datok2 UMNO yg dah tuo ni..nak buek tugu lagi tu nak memperingati nenek moyang angkat eh...bullshit u....

    ReplyDelete
  8. apa yg penting niat dan tujuan la...

    ReplyDelete
  9. Mmg dasar anon lahanat! mengabih kan boreh yo ckp ngan anon2 lahanat ni. kepalo otak eh mmg dah beku ngan PR terutama ngan B.A.B.I,

    woi! anon lahanat (jgn marah pasal xde nama khusus dan nama x penting), apa yg ko merepek ni! biarlah apa yg nak dilakukan oleh UMNO/BN tu, setakat ni xde la pulak semua dasar tu merugikan (berapa sen cukai yg ko bayar kpd kerajaan), ko beranak pun kerajaan UMNO/BN yg bagi subsidi melainkan korg ni mmg jenis anak haram beranak tepi tong sampah atau pun mmg jenis anak pendatang haram.

    apa yg sakit sgt la korg ni ngan UMNO/BN. rakyat dah beri mandat utk perintah malaysia biarlah diorg perintah. korg perintah la negeri yg korang dah menang. asyik nak cari salah org je, bila masa nak bekerja. mcmn ekonomi nak pulih kalo asyik nak beri penjelasan kpd kaum2 yg mmg dah bebal.

    cukuplah woi nak berpolitiknye, nanti waktu PRU13 ada tempoh berkempen, kempen lah puas2. pencacai UMNO/BN jgn dilayan lahanat2 PR ni, kalo dilayan mmg x jd kerja lain.

    mmg dah dasar PR lahanat, celaka, sial!

    ReplyDelete
  10. Gegak Gempita..

    Mak datok paneh baran boto ekahu ani...knata sumpaah seranah macam org tak do agamo dan jahiliykah boto luah ekau ni.s..agak eh, omak bapak ekau ni ajar anak dio cakap macam org gilo dan tak beradab tak bilo nak cakap dgn org lain...patut lah ekau cakap macam org bangang dan org gilo yo....apa lah cakap tak senonoh...biaso eh, bilo org umno marah2 ni, bermakno memang topat kono kek kopalo dio, tinggal lg tak mampush yo...masih ado nyawo lg Tuhan bagi nak perbaiki kesilapan...

    Kerajaan tak kan dapat bg subsidi kpd rakkyat jika semua rakyat dan pengusaha tidak bayar cukai pd kerajaan ...jgn ngok bona lah sedaro...kalu UMNO guno duit poket dio, tak apolah ekau cakap cam tu...tp ekau guna duit rakyat, sbhgn drnya adalah aku...cakap ekau ni melambnagkan keBANGANGAN akau yo...kalu tak monureh dan tak reti jgn bercakap jang....kalau nak berempik marah, panas baran yo..tak laku doh jang...tutuh lah kau...sapo nak poduli...lg ekau cakap tak senonoh cam tu...ekau nampak eh lagi BODOH....mampush lah kau....tak guno cakap dgn org bangang dan bodoh cam ni....hati dah hitam dan susah nak terima kebenaran...

    ReplyDelete
  11. woi lahanat....!banyak ko punya chantek! yg ko terasa sgt aku maki kat sapa tu pasal? apa ko tu bagus sgt ke? asyik kata org lain x bagus. kalu aku kutuk ko marah, tp kalu ko kutuk x apa! mmg sah ko ni sial punya celaka. pasal ko pun sama kaki kutuk org, kaki kencing org, kaki belit org, kaki putar alam. sama mcm mentor ko si B.A.B.I lahanat. kalo mak bapak aku tak ajar ko peduli hapa! abes mak bapak ko cukup ajornya! kalo mcm ni la ko punya komen mmg mak bapak ko cukup ajor tp ajor jd sial! kalo anak dah sial agak2 mak bapak eh camno?

    sudahlah anon PR, ckp chantek! bau wangi je! kalo bab2 cari salah mmg sgt power korg ni cam celaka je perangai tu. pergi jahanam lah korang dgn falsafah korang! pergi jahanamlah korang dgn perjuangan korang!

    mmg dasar PR lahanat, celaka, sial!

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive