Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, June 13, 2009

Ragam Sekolah Kita





12 comments:

  1. Assalamualaikum,

    Ha Ha..macam macam ragam.

    Berbeza dengan sekolah orang dulu-dulu, maklumlah zaman dah berubah maka segalanya pun berubah.

    Diharap berubah kepada kebaikan untuk semua se Malaysia.

    ReplyDelete
  2. Seloka ini memang boto waris, den terimolah hakikat tu....namun apo yg dikesalkan adolah, sikap manusia itu sendiri yg susah nak mengubah diri dio demi untuk mensejahterakan anak-anak kito semuo tu....ado manusio yg hanya tahu merencana namun tidak tahu apokah risiko eh, ado manusio yg hanya pandai membuek dasar tp impaknyo buruk pd sistem pendidikan,ado manusio yg perancangannyo gilo-gilo kununnyo untuk kecemerlangan negaro, tp hakikat eh makin punah ranah waris...ado manusio yg menggunokan pemodenan untuk mengaut keuntungan waris....ado manusio yg mencipto pelbagai cadanagn untuk memperbaiki mutu pembelajaran sst bahasa, tp hakikat eh punah ranah semua eh...ado manusio yg sgt kreatif mencipto pelbagai metodologi tp semua eh hampeh....dan yg paling tek berguno ialah, ado manusio yg menjadikan budak2 dan cikgu sekolah sbg eksperimen kajian utk sesuatu dasar besar, namun hakikat eh tak komano dan punah ranah, siapo yg rugi???kito lah, anak den, anak ekau, dan semuo manusio yg sering kono kelentong yg muluk2...tp siapo yg memunah kan bangso dio sendiri waris???? ekau ado jawapan eh...silokan...

    .........parti UN...MO jahat...

    ReplyDelete
  3. Betul betul betul Banyak betul...

    Tumbang pokok bukan krn tajamnya mata kapak, tetapi krn kayu yg menjadi hulu kapak. Punah pokok itu krn Pokok juga.

    Begitu juga melayu, punah krn bangsa melayu sendiri, samada melayu yg merancang utk mengagalkan melayu atau melayu melaga2kan sesama melayu, apa tujuannya tidaklah pula diketahui.

    Sememangnya diakui dlm dunia ini tidak ada manusia yg sempurna dan hebat mengatasi kesempurnaan dan kehebatan penciptaNya. Jika ditanya ttg kejayaan dan kegagalan, pasti tiada siapa yg berkehendakkan kpd kegagalan semua berkehendakkan kejayaan. Tiada siapa merancang utk gagal, perancangan dibuat adalah utk mengatasi kegagalan. yg pasti mrk yg gagal merancang adalah mrk yg merancang utk gagal.

    Adakala lucu juga membaca komentar yg cuba meletakkan kegagalan berpunca drpd kesilapan dasar. sdgkan yg memberi komentar itu sblm ini melaung2kan keintelektualan dan kebijaksanaannya. komentar yg diberikan tadi mendedahkan siapa pengomennya. dimana tahap intelektualnya?. apa kebijaksanaannya?. tak sangka pula kebangangannya sehingga tak tahu bgmn kaedah atau cara penggubalan sesuatu dasar atau pembinaan sesuatu metodologi. lupa siapa yg terlibat dlm pembinaan sesuatu dasar. berapa ramai yg terlibat utk menggubal dasar?.

    kah kah kah bengong rupanya....!!!

    ReplyDelete
  4. Bukan tak tahu sapa pembuat dasar...semua org tahu...bukan org penoreh gotah buat dasar, bukan tukang sapu sampah buek dasar jeng, bukan peminta sedokah buek dasar jang....dan etc..

    Tp yg buek dasar semua org hebat dan cerdik...mgkn termasuk gak lah engko Jejak Tuah....!!!!tp sebijak2 pembuat dasar tu yg menjadi mangsa adalah rakyat kebanyakan, menjadikan mereka semakin bangang....mano ado dlm dunio ni kerajaan buek dasar ad-hoc secara tibo2, cakap ari ni esok terus jalan...apo bondo eh jang...dan dah byk kajian menyatakan itu ini tp masih terus jalan....yg jahanam diri kita sendiri...apa kualitinya???? bukan pasal kebangangan nak dipersoalkan, tp membangangkan org itu yang dipersoalkan...
    Dalam pembuat dasar itu byk pihak yg berkepentingan terlibat...semua org tahu !!!!!! semua org inginkan dasar yg baik, tp kebaikan itu mestilah diperolehi olh semua golongan....bukan sekerat dua jer...bila semua dpt faedah dan manfaat baru lah tiada kebangangan...bilo tiada kebangngan barulah kerajaan (UMNO/BN) dihormati....jd bilo sst dasar kerajaan dipertikai dan dipersoalkan, bermakno masih ado dasar kerajaan yg bangang....tp dlm maso yg samo, ianya tetap dipertahan olh golongan yg pengampu asalkan sentiasa dpt membangangkan org ramai setiap maso....

    ReplyDelete
  5. Keh keh keh...

    Sekali lg kebangangan itu tertonjol. Mmg diakui bhw terdapat dasar kelihatan spt tidak relevan atau sesuai walaubagaimanapun xkan tak tahu proses dan prosedur utk mengubah atau meggubal kembali seuatu dasar. tempoh masanya juga bukan sekelip mata, akan mengambil masa. Perlu beberapa kajian dan perbincangan dilakukan terlebih dahulu.

    Rasanya semua tahu akan proses itu, tp yg peliknya terdapat sesetengah pihak yg cuba nak memperbangangkan org lain dan nak mewujudkan kebencian kpd sesetengah pihak yg lain. seronok melihat berlakunya permusuhan dan kebencian. mungkin kerana tok guru atau gurunya tlh mengajarnya sedemikian rupa. entahlah....

    sekali lg bengong rupanya.....

    keh keh keh

    ReplyDelete
  6. Botui kato Jejak Tuah, tumbangnya pokok bukan pada mata bosinya kapak tapi ulu kayu kapak itu. Melayu jatuh akibat dalang melayu berselindung dgn agensi kerajaan spt Yayasan Islam Kedah Pulau Pinang dan Perak. Berpuluh ribu sawah dan kampung org melayu diambil tanah oleh yayasan islam tadi, dan towkeh Cina jadi pemaju mixed Development yg mencapai ribuan ringgit hingga melayu tak mampu beli. Org kg. di Kuala Muda dan Tandop alor setar hilang mata percarian, berebut harta pusaka sekaki 35 sen, towkeh cina dpt 16 -17 rm sekaki, yayasan islam melaui Pej. Tanah hanya dpt 4 - 5 peratus towkeh Cina bagi. Weh malu dan sedihnya aku org melayu diperbodohkan dan di hina oleh org Melayu sendiri. Ini cerita betul boleh tanya Cek Det, Osman raup dan kadir pekan Tawar."Tradisi Membela Rakyat" bersatu kita bersatu....bla....bla....Ptuih.

    ReplyDelete
  7. Memanglah org dah bengong dan PANEH tak akan senang duduk bila ada org berani mempertikaikan byk dasar UMNO/BN yg merugikan rakyat dan duit negara...UMNO/BN mana tahu samada sst projek itu membazir atau tidak...mereka tak tahu semua itu, yg mereka tahu setiap kali projek (apa2 apa pun hatta berkaitan agama sekalipun)mereka hanya memikirkan keuntungan...rugi, jahanam, retak, runtuh, rosak, tak menguntungkan..itu peduli apa...bila rosak dan tak menepati apa yg dirancang, buat kajian lg..(kajian..kajian..kajian..kajian...sampai kiamat)apa peduli..bila nak baiki duit lg masyuukkk...projek dpt lg olh kroni, komisyen 10%, 20 %, 30 %...kah..kah...kah...itu la keje malaun...kah..kah..kah...org dah celik kerja malaun ni...bila bising, spt biasa dio kata, hmmm ini semua FITNAH...yo lah Malaysia berkedudkan 47 dlm bacaan Indeks Rasuah Dunia, fitnah lg ker..., memanjang jer jatuh dan ke bawah...sedangkan Singapura pun no 4 bro!!!!
    pelik nya...bila sst nak buat, wah! bukan main ghairah dan gelojohnya..bial tercungap2 tgh jln baru nak buat KAJIAN....kah..kah...kah...bengong, bengong....bilo PKFZ rugi bilion2 baru nak kaji.....ha..ha..ha... report jer kat SPRM...tangkap melaun yg dah kekenyangan tu,...bilo staduim runtuh,,,lepas tgn gitu jer...kah...kah..kah...kelakonya UMNO/BN...tu lah serba sedikit episod huru hara dan haru biru UMNO/BN ...kah..kah..kah...(itu yg kdiketahui umum, yg tersembunyi dlm LACI hanya Allah maha TAHU...kah..kah...kah...)

    ReplyDelete
  8. Asskum..bile bukak citer pasal sekolah ni..den terfikir pasal PSSMI..den ade satu story yang nak dikongsi..ketika den di Sabah, den ade kemukakan soalan mengenai PPSMI dekat seorang cikgu..die sangat bersemangat dan bersetuju dengan program ni..dan berharap di teruskan..

    die menceritakan..

    "pernah satu ketika dulu pada zaman Tun Dr Mahathir ketika beliau keluar negara dan mendapati duta kita sendiri tidak fasih berbahasa inggeris"..

    jadi disini perlu kah kite menghentikan program ini?..sedangkan sinis pada kartun itu sendiri dah memberikan gambaran yang jelas situasi yang berlaku di sekolah di dalam negara kita..inikan pula bila kita belajar, bekerja dan berada di negara oang..jangan laa kita bangga bila berada dan belajar di negara asing..dapat tinggal di luar negara..tapi berabuk..out spoken..

    ReplyDelete
  9. hi hi hi....

    sila teruskan tradisi kebengongan itu... keh keh keh.

    Jika nak berhujah secara fakta perlulah belandaskan kpd saintifiknya. bukan hanya sesedap lojik, retorik dan persepsi shj.

    Hanya org yg gelojoh dan terburu-buru yg beranggapan setiap sesuatu amat mudah dan senang yg tidak memerlukan kpd prosedur dan proses.

    lihatlah dunia kebengongan ku...!!
    kah kah kah.....

    ReplyDelete
  10. Teruskan kebangagan anda untuk membangangkan org yg dah cerdik..ha...ha...ha... teruskan berfalsampah tuah...anda memang Tuah yg menikam semua org...hatta darah dgng anda sendri...geli hati melihat anda dan keng kawan anda bertugkus lumus membela UMNO....ha...ha...haa.. makin anda berfalsampah makin terlihat kepenipuan anda...ha..ha..ha..anda memang tidak menyedari bhw selama ini, falsampah anda makin menyerlahkan kebodohan dan penipu UMNO kesayangan anda...memang dasar UMNO suka membodek dan mengipas!!! ha...ha...ha...mengampu dan membodek mmg semua org dan 1 Malaya dah tahu mmg kerja UMNO...ye lah demi sesuap nasi lah katakan...aduh!!! tp yg herannya bila pemimpin dia dah tiada kuasa, maka dio org pertama pijak kepalo mereka....cari makan bang, bak kato org UMNO, (kwn den)......wa..ka...ka...
    teruskan kebangangan ko Tuah untuk mencerdikan org malaya...yg bangang adalah org UTAN dan org yg takut tak dapat makan hari ini nak dibagi anak bini....waduh...makin anda bercakap, makin tenggelam anda dlm kebangangan anda dan UMNO anda....ke..ke..ke...
    tak yahlah nak kata apo2, 1 malaya dah tahu apo yg UMNO / BN dah buek...ka..ka..ka...makin UMNO bercakap, makin nyato kebangnangnanyo...he..he..he..

    ReplyDelete
  11. oh...... yes!

    yes!
    yes!
    yes!

    kia lihat siapa yg kena....!

    ReplyDelete
  12. Mana2 pun ada ragam. Bukan setakat di sekolah. Hope sama2 kita jalankan t/jwb kita dgn baik. Akum.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive