Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, June 2, 2009

Usul Muktamar Pas

"Saudara-saudara sekalian, percayalah kita menentang PAS bukan kerana namanya PAS, kita menentang PR bukan kerana namanya PR, kita menentang dia kerana dia menggunakan ISLAM untuk meraih kuasa politik dan bukannya menggunakan politik untuk memartabatkan ISLAM.

Percayalah, perjuangan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kalau kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini, mati kita adalah syahid, mati kita adalah ISLAM.

Kita tak payah masuk Yahudi, kita tak payah masuk Kristian, kita tak payah masuk Hindu, kita tak payah masuk Buddha, tetapi kita akan menjadi KAFIR hanya dengan mengatakan ISLAM itu PAS atau PAS itu ISLAM."

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada Presiden PAS, Abdul Hadi Awang kerana berjaya mempertahankan jawatan tanpa bertanding sempena Muktamar Agung Pas Jun ini. Tidak lupa juga ucapan tahniah kepada Nasruddin Tantawi yang menang tanpa bertanding untuk jawatan Ketua Dewan Pemuda Pas. Begitu juga dengan Dewan Ulama Pas yang menyaksikan Harun Taib berjaya mengekalkan jawatan sebagai Ketua Dewan Ulama Pas.

Sempena Muktamar Pas kali ini dan atas rasa kasih sayang sesama Islam, saya ingin mencadangkan kepada para perwakilan ke Muktamar PAS berkenaan 2 perkara:-

1- Sebagai sebuah parti politik yang telah lama bertapak di negara ini serta mempunyai keahlian yang ramai dikalangan orang Melayu, - TOLONG pastikan yang PAS mampu menjadi sebuah parti DOMINAN dalam Pakatan Pembangkang (sepertimana UMNO yang dominan dalam BN) dan bukannya sekadar menjadi sebuah parti yang hanya layak diperkudakan oleh DAP dan PKR. Justeru, sebarang usaha untuk meletakkan kepentingan individu tertentu hendaklah dihalang. Harapan saya agar bayangan ERDOGAN dihapuskan terus sebaik selesai Muktamar Agung PAS yang berakhir pada 7 Jun ini.

2- Sila pastikan agenda Penubuhan Negara ISLAM direkodkan dengan jelas dalam Perlembagaan PAS serta dibahaskan dalam muktamar kali ini sebagai BUKTI kepada sekian ramai penyokong bahawa PAS benar-benar memperjuangkan ISLAM dan bukannya sekadar sebuah parti munafik yang ditubuhkan hanya untuk menghancurkan perpaduan orang-orang Melayu.

Takbir!

22 comments:

  1. Eden setuju bona kalau usul itu dibawak dalam muktamar mereko nanti.

    Sebonanyo suku sakat Erdogan ni dah merebak lueh dalam PAS, buleh dikatokan generasi baru sumonya pembawo virus A1N1 (yang berfahaman Anwar Ibrahim Nombor Satu) yang di bawak oleh BABI (Brother Anwar Bin Ibrahim)

    Ado yang lupo.. Harun Din tu pun berfahaman Anwarisma. Maso kaki jubo tu kantoi dengan Sukma dan Azizan, dia bekoja poi jumpa Harun Din mintak fatwa, mako selopeh jumpa Harun Din, den tengok Anwar AL Juburi tu pakai cincin bosa. Mungkin itulah pendinding yang dah dijampi oleh Harun Din untuk menyelamatkan Anwar.

    Maso ni, cincin tu ontah ke mano dah dihumbannyo.

    Den ni sebonanyo ahli PAS, tapi bilo den tengok jawapan Nizar bilo ditanyo oleh Tajul Rosli dalam sessi DUN Perak tontang negaro Islam, jawapan Nizar menyobabkan den tawar hati.

    ReplyDelete
  2. org klate

    Paneh Miang, yang hang dok sibuk buat usul tak tentu pasal utk PAS buat apa, ada ka PAs nak ikut cakap hang. kalulah hang tu ilmu macam Tok Guru bolehlah.

    Perwakilan pas sudah tahu apa yang mereka nak. kehendak mereka tidak akan lari dgn kehendak majoriti pengundi muda sekarang yang rata-rata mahukan Pas mengantikan UMNO dan berkerjasama dgn PR untuk menumbangkan BN yang dah 50 tahun perintah dan ratah 1Malaysia.

    Saya dengan penuh yakin gabungan Ulama dan Profesional adalah gandingan terbaik untuk mencerminkan Komposisi Pas sekarang 'yang lama' mendokong ulama dan 'yang baru' mendokong pendekatan elemen profesional dan ulamak dalam kepimpinan Pas. bukan macam UMNO org ugama hanya utk dijadikan Tropah politik mereka sahaja. tetapi bukannya untuk menegakan sasiah dan cara hidup islam dengan mengunakan kuasa politik.

    sorilah beb, org muda macam gua bukan lagi bodoh dan bangang utk diperbodohkan oleh pemimpin UMNO sekarang, Gua ada akal, gua ada mata,gua ada telinga, gua ada hati, gua ada maklumat yang pantas dapat dicapai pada zaman skarang, gua tidak bergantung 100% TV-TV arus perdana. gua tengok TV arus perdana hanya untuk tahu sejauhmana Bodoh dan cerdiknya pemimpin BN-UMNO sekarang dalam mentadbir negara.

    I' M SORI

    ReplyDelete
  3. Islam Hadhari tu apa pulak?

    ReplyDelete
  4. itulah PM,
    jangan diusik, ditogur PAS ni,
    PAS ni maksum,
    PAS adalah Islam dan Islam adalah PAS,
    undi PAS buleh masuk syurga,
    itu ari den dah pangkah PAS,
    kalau den tak dapek masuk syurga esok den nak saman PAS..

    - parti jahat, kato eh -

    ReplyDelete
  5. Kita menontang UMNO bukan nya ia BN Barisan Shit walau pun wangi dihidung Melayu Subsidi spt Paneh Miang tetapi kita menentang UMNO sbb ianya mengekalkan perlembagaan penjajah British. Percayalah tuan2 mereka ini boneka barat dan fahaman sekular. Ugama atak kureng sikit. Iman tipis mcm kertas tisu.

    ReplyDelete
  6. hebat hompuk ni boleh tahu tahap iman org. clap clap clap. hompuk sgt hebat. clap clap clap. byk cdgn bernas utk anak bangsa. clap clap clap. kenapalah org pas, pkr dan dap tak amik org mcm hompuk ni jadi pemimpin aganya..

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  7. Botui UMNO = RASUAH = BOLEH DIJUAL BOLI, Parti Jahat Kato Eh!

    -tom tom bak-

    ReplyDelete
  8. Padan muko ko paneh miang..eden dah cakap dah jangan diusik parti maksum tu, parti itu bukan sahaja didukungi ular2mak malah dikawani jin dan syaitan, malah dalam pilihanraya2 yang lepas jin dan syaitan turut menyokong parti ini untuk terus menang dan merasa diri cukup hebat macam sekarang ni, tak leh diusik sikit, sampailah sepak terajangnya...

    Jadi puak2 PAS yang bersikap macam UMNO yang lupo diri elok kita biarkan...besok kita nak tengok, depa datang merayu ke tidak pada Melayu dan bangsa2 lain..mereka lilit sikit jer serban, mereka dah lupa mereka mendewakan bangsa arab dan terlalu jijik bila sebut bangsa melayu..

    Agak2 PAS ini juga tersungkur di pintu syurga macam arqam..

    ReplyDelete
  9. bongkaknya anon orang klate..

    itulah dia contoh ahli pas yang bongkak.

    ye, perwakilan pas dah tahu apa yang mereka nak. mereka nak melukut di tepi gantang dan menghancurkan perpaduan bangsa. bangsa2 takde assobiyah. agama saja. jadi, menghancurkan agamalah ye?

    ReplyDelete
  10. Ekau ni PM tak do ideo lain ko nak molawak bangang cam ni??? org tak pakai lah lawak bangang ekau ni??? kok yo pun PAS berubah, UMNO laie pulak copek berubah eh...mano dio keris sakti UMNO dulu yg mengelotar bodan Syam untuk memperjuangkan "KETUANAN MOLAYU EH"kok dah LAYU ko, atau dah lomah tonago batin pulak....Naik najib ONE MALAYA pulak...bilo org lain minta itu, minta ini sikit (yo lah kato, ONE MALAYA, RAKYAT DIDAHULUKAN....)mulolah mengolabah gaban....tak buleh pulak....samo yo...ekau lagi pulak tak konsisten kojap berubah2...ni nampak eh, sodang melobi bangsa lain plak ni(Cino, India dll)...abih, bangso ekau nak lotak kek mano???kek jamban ko????
    Sobonar eh, sonang cito lah waris, UMNO ditubuhkan untk sentimen kebangsaan Melayu dan tanah air...dia bergerak atas sntimen ini sampai kiamat...(agama tu sajo yo dio ambik sikit, sobab eh tak mahu melayu marah yo)UMNO hanya mementingkan sentimen kenegaraan bangsa sahajo...roh islam...sendiri tanggung lah....UMNO tak serius mempertahan kan Islam sebgmana PAS...sedangkan SAR pun dicekik ( sobab dengar budak2 pijak gambar mahahthir)...sobab cam tu pun dia cekik SAR..tp PPSMI yg bercelaru tu bilon pulak rela berhabis....usah cito lah waris, perihal UMNO mentadbir agama ni...duit zakat org pun kono tibai, duit Tabung Haji pun losap....mslh sosial anak2 org ISlam hanyut!!! dadah berlambak, pintu masjid dikunci, kelab malam bertaburan pulak(disebabkan ceramah politik, kato eh) tazkirah tak buleh, joget tak apo,....sobab itu perjuangan UMNO ni hanya untuk negara bangsa...agamo tidak buleh masuk...kalau nak masuk agama pun mesti kono dgn solero UMNO....adokah mslh siasah tak buleh kita sobut lngsng dlm ceramah agamo....???pelik...!!bukankah perkara siasah adalah dlm ruang lingkup ISlam...org yg dengar caramah tu, buleh fikir, apo yg dio cakap semua nya boto...termasuk bab politik dan siasah!!! tak do satu pun menyeleweng!!!! ko pergi dengar sendiri...yg menyelewengnya adalah UMNO sebab dio tak hendak agamo!!! itu sajo.sobab eh, dgn ikut agamo keseluruhannya UMNO tak buleh mencuri, robut jawatan, projek gilo2, makan komisyen, sobab tu UMNO tak nak dongar hal2 agamo, bg dio agama menghalang nafsu dio, itu jer kesimpulan den,...(tp org UMNO mesti marah den punyo lps nih, mcm2 lah fatwa murahan keluar lopeh ni, silokan lah, nanti den bawa hujah lain pulak)... Islam hadari tu apo???? cencaluk ko???
    Sudah lah waris, ekau pogilah perkasokan UMNO ekau tu, kang tak maju plak MALAYA, susah pulak...

    ReplyDelete
  11. hamPAS....tiada lagi ayat yg sesuai dari hamPAS


    :HeroPunGgung:

    ReplyDelete
  12. beria marah ano 1043pm ni. osah nampak na dio teraso bilo org usik pas. kato sblm ni tak berparti tapi marah eh beriyo-iyo. wlpn semua yg dikatokan hanya 10 peratus je betul dan lagi 90 peratus tu fitnah semato (tiada fakta sahih) tapi biaq pi lah org camtu. kok hati dah itam nak buek camno. dah suko na mkn daging sedara sendiri ye tak.

    ReplyDelete
  13. waris.....

    Tak cukup lagi keburukan UMNO/BN tu! kena tambah lagi waris....

    Tambahan keburukan UMNO/BN.

    1. Kekalkan perlembagaan penjajah dgn mengadakan pilihanraya. islam x guna pilihanraya. islam pakai syura.

    2. Memperkenalkan ONE MALAYSIA silap, patut biarkan malaysia kembali spt 13 mei 1969. baru seronok blh bakar sana, bakar sini. bunuh org sana, tikam org sini.

    3. UMNO sepatutnya jgn bina masjid tp robohkan semua masjid yg ada, JAKIM perlu tutup, Majlis Islam perlu dihapuskan pasal UMNO tidak islam, islam UMNO pada nama.

    4. Jgn perkenalkan PPSMI, biar org melayu senang dibodohkan oleh mat saleh, cina dan india. cthnya jepun: kalo pergi mana2 org kata dia bodoh dlm bhs inggeris pun dia senyum...

    5. Duit zakat patut diberi kpd tokong2, kuil2 dan gereja2. jgn guna utk org islam. guna utk org islam namanya songlap duit zakat.

    6. Tabung haji kena tutup, biar rakyat pergi haji guna cara sendiri.

    7. Pusat serenti ditutup, krn UMNO adakan pusat serenti maka rakyat akan hisap dadah. cthi kerajaan PAS kelantan rakyatnya x hisap dadah.

    8. Masalah sosial byk, pasal UMNO x cegah. Lihat PAS kelantan yg mencegah, masalah sosial takde langsung.

    9. Kelab malam byk dibawah kerajaan UMNO/BN. di kelantan mana ada kelab malam, dangdut, kedai arak.

    10. Masjid dikunci sepatutnya masjid itu dirobohkan.

    11. Semua aktiviti agama islam jgn diadakan, jgn benarkan forum agama, kuliah agama, ceramah agama, jgn buat sambutan maulidur rasul, jgn sambut raya. benarkan ceramah2 oleh penceramah PAS shj.

    12. Dlm ceramah2 kena ceritakan masalah siasah spt PM terlibat dgn pembunuhan, projek utk kroni2, polan bin polan ambil rasuah, zina, dsb.

    13.........

    ReplyDelete
  14. jejak tuah,

    bilo nak buek demo ni.. den tak sabar2 ni..

    - parti jahat, kato eh -

    ReplyDelete
  15. Jejak Tuah dan Gedoyok dah paneh Miang dek kono Hentak dgn Hompuk. Syabas Hompuk, well done bro. Ekau cakap fakta 90%, tp gedoyok nafi sbb emosi. Jejak Tuah pula terketar2 cuba berhujah dangkal keh keh. Ini bukan utk budak Melaka Tareiq dan anak2 tom tom bak, ekau org blum matang mentah, cian Queh Queh Queh.

    ReplyDelete
  16. Allo jojak Tuah....

    den baco komen ekau tu, nampak eh ekau beremosi dan terasa hati bebona, apo hal eh kau ni...tp sobolum2 ni ekau cakap bukan main handal lagi....makno eh, ekau sonaraikan sampai 13 list tu, makno eh semuo eh boto...memang topat apo yg ekau cakap tu, itulah sobonar eh yg UMNO buej memperbodohkan umat Melayu Islam....memang topat kono kek ekau balik,,,, kalau UMNO jago Islam dgn molek,,,tak do mano eh doh org nak cari yg lain lah waris....mcm PPSMI kato ekau, tak nak org Melayu kono tipu kek org putih, mslh eh org melayu memang sentiaso jd permainan bodoh org/bangso dio sendiri (UMNO) pasal isu PPSMI ni...org putih dah lamo bona tipu ekau tu...ekau yo tak sodar diri...lps tu samo yo perangai gilo nak tipu lg org dio sendiri.....kan bangang tu namo eh!!!bilo org melayu angkek muko mulo lah ekau kato penderhako, tak patriotik, menontang kerajaan, derhako, komunih...apo posa ekau cakap cam tu...kan PPSMI tu projek kroni UMNO/BN...ekau jgn tipulah Tuah...eden tahu sipo dapat projek pemasangan PPSMI tool tu....ontah2 ekau pun ado saham ko....semuo eh duit bro!!!!juta2 bro.....UMNO ni kalau dio sibuk mempertahankan projek dio tu, alamat eh ado lah bondo tersembunyi di bolakang eh tu....semua eh....!!! tentang PPSMI tu den cadangkan supayo ekau pogi sekolah kan, ekau cubo cakap org putih dengan semua kelas dari kelas A hingga Z....cakap org putih dgn diorang....cam no???? kato supayo pelajar molayu pandai cakap omputeh...kemudian ekau risik2 cikgu mengajar MT/SC tu guno bahaso apo??? BM ko BI keseluruhannyo, cubo ekau tanyo pulak budak2 yg dah habih sekolah, cubo cakap omputeh dgn dio, yes, no, allright buleh lah, itu ko matlamat eh UMNO/BN ni waris, bilo org cakap ekau marah, sobonar eh EGO umno ni melampau2, sehingga buatkan molayu pun bonci.........tak do mano eh doh....buek bangang yo, UMNO ni dogil boto....
    Tentang agamo pulak, memang den tak nafikan apo yg ekau buek, tp ado hal2 tertentu ekau serius kah mempertahan kan islam? ekau seriuskah menghukum org yg terang2 melanggar syariat Islam? ekau seriuskan menjago kebajikan umat Islam?ekau seriuskan menjalankan ekonomi berasaskan islam tanpa unsur riba secara menyeluruh? ekau seriuskan menangani mslh identiti yg teruk umat Islam? ekau betul2 kah bertgjwb memeliharo kesucian islam? ekau pertahankan ko kalau ado umat islam murtad? mano pergi eh Ayah PIN, dah naik ke langit ko?
    Ekau seriuskan membasmi kemiskinan umat Islam? sepatut eh tiado lg umat islam miskin sebab bantuan dan duit zakat eh zakatnya berbilion2 RM? ekau bersungguh ko mempamerkan akhlak islam? ekau seruiskan menghampiri bukan islam kpd ke syumulan islam? ekau kuat kuasokan ko undang islam secara keseluruhannya? ekau buang ko dasar kepartian dlm membantu semua umat islam? macamano ekau jago umat islam dr penindasan? ekau dah ado ko undang2 melarang murtad? mslh keruntuhan akhlak ekau buek apo? tv hari2 bg org gilo dgn hiburannyo, ekau buek apo? dan ...dan...dan...dan..
    ekau jgn kelabukan asap org lah Tuah...perkaro yg ekau buek tu, adolah asas je, singapura pun ado masjid, amarika pun ado jbt islam eh, rusia pun ado majlis agamo islam eh, negaro kumunih pun ado sistem islam eh...tp diorag itu sudah cukup baik pelaksanaannya takat itu, kerana mrk tinggal dlm negara BUKAN ISLAM....Ekau porgi KL, tengok KL layak eh nak kato ibu kota negara Islam Hadari ko atau HADNYAI atau SIAM....ekau ronungkan lah....

    .....aku hompuk......

    ReplyDelete
  17. hompuk sudah buat lagi. sendiri komen sendiri sokong. muaaaaaaahahahahaha! lawak siut. mmg bulih buat bahan dgn kengkawan nih.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  18. humang aii panjangnya tulih. yolah org byk degree la katokan. maso ngaji dulu bukannyo bg solution nak selosaikan ssuatu masalah dlm exam atau asgmnt tapi lobih kepado mempertikaikan soalan2 lecturer semuonyo tak botul. solution yelek. generasi pelapis bingai dilahirkan negaro ni mcm ano aku hompuk ni. rugi duit belajar cuma pandai kondem.

    ReplyDelete
  19. BAPUK GODOYOK KATO :
    humang aii panjangnya tulih. yolah org byk degree la katokan. maso ngaji dulu bukannyo bg solution nak selosaikan ssuatu masalah dlm exam atau asgmnt tapi lobih kepado mempertikaikan soalan2 lecturer semuonyo tak botul. solution yelek. generasi pelapis bingai dilahirkan negaro ni mcm ano aku hompuk ni. rugi duit belajar cuma pandai kondem.

    AKU KATO PLAK :

    Wah..wah...ekau teraso pulak apo kono eh jang...mano si Tuah...den poratikan kalau den baleh komen tuah, ekau back up dio jer...ekau kono jawab plak bg pihak dio...buleh ko main pas-pas cam tu kek BPN ni...ni soal kirim komen lopeh tu den jawab balik ni, apo cito ni jang...ekau ni pandai2 jo...den tak bangang cam tu doh jang...sapo2 nak komen itu hak peribadi masing2, den buek hal den....sendiri jual sendiri boli ko waris???? cerdik boto cam tu...

    ok.ok gedoyok....ni merapu2 hal sekolah org ni apo posa eh...den nak ekau jawab persoalan den kek ateh tu...den pun tak pernah persoalkan ekau belajar tinggi ko, belajar rendah ko, apo ekau buek kek U ko, tibai pensyarah ko, exam kantui ko, degree berlambak ko...itu ekau punyo pasal...den pun tahu ekau-ekau sumo ni bukan bangang, ekau pun belajar tinggi gak...kalau den ponah belajar u ekau semuo bg den lobih tinggi laie dr den...itu hak ekau dan den perlu hormat....ado bondo yg den perlu respect pd ekau dan ado bondo kita perlu pertikaikan....!!!

    Tp persoalan yg sebonar ekau tak dapat jawab pun atau malas nak jawab atau tunggu Tuah jawab....?sobab eh, kalau ekau tak takut berdebat kek sini ekau sepatutnya menerangkan bukan mengkaburkan...bilo ekau dah paneh mulolah ekao kutuk, marah, cakap apo sajo, kutuk personal...ekau patut tahu, bhw jawapan ekau ni adalah peluang bosa ekau KEMPEN tau tak????semuo org baco....bilo ekau dapat jawab semua persoalan dgn bijak mako kempen ekau berjayo lah....tp kalau ekau kona2 makno eh, ekau sendiri dlm diam2 mengakui bhw ianya adalah kelemahnan dan kesalahan ekau UMNO sendiri..tp EGO tak ngaku takut org perlekehkan ekau...ekau soda ko tak, UMNO skrg ni semakin berani org perlekeh sobab eh, ckp hnya retorik tp perbuatan tak serupa bikin....makin teruk dgn segala keburukannya...bilo ekau tgk cermin muko UMNO tu sebenar eh amat-amat hodoh tau tak....

    ....aku hompuk....

    ReplyDelete
  20. Keh...Keh...Keh...

    Reformasi! Reformasi! Reformasi!

    Takbir! Takbir! Takbir!

    Jom pakat demo......

    kat mana?...........

    ....................

    ....................

    ....................

    ....................

    ....................

    ....................

    ....................

    Ulu Bendul!!!!!!

    ReplyDelete
  21. Well done Jejak Tuah! Keep up the good work. Allah will always be with the good side.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive