Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, June 29, 2009

Nik Aziz Ulama?

With due respect to Tuan Guru Nik Aziz, I am in the opinion that he is a very senile old man now and should retire. He acted as if he is a maksum (a person without vice) but in actual fact, he made a lot of blunder! Once, he said that even Allah swear (mencarut). Now, he disagrees with Hadi Awang and Nasharuddin in forming a Unity Government with BN. I am sure he said that because he is afraid that PAS might lose out to UMNO in Kelantan. A political party is just a tool (wadah) to unite people but Nik Aziz successfully managed to divide Malays as a whole, Masya Allah. Ironically, back in 1974, when he was an MP for PAS in Kelantan, he concurred with the idea by the then Prime Minister Tun Abdul Razak that UMNO and PAS merged under one coalition, namely Barisan Nasional (BN). Tuan Guru Nik Aziz, I am recommending that you step down and fill in your time with your obligations towards Allah.

17 comments:

  1. Masya'allah....

    kadang2 terfikir juga, lebih2 lg apabila membaca komentar yg dibuat oleh lain2 ulamak agama. semalam terbaca wawancara bersama mufti perak dlm mingguan malaysia dan juga komentar bekas mufti perlis. sangat berbeza komentarnya. apa yg dpt dilihat ialah komentar Tuan Guru Nik Aziz sebagai seorg ulamak yg terlibat secara langsung dlm politik. memberi nas dan dalil membenarkan apa yg dilakukan oleh partinya, berdalil apa yg menguatkan partinya bukan menguatkan ummah islam, memberi dalil kenapa melayu dan islam itu tidak boleh bersatu (PAS dan UMNO yg dua2nya melayu dan islam) . sebaliknya bg mufti perak tidak sebegitu. memberi dalil kenapa ummah mesti bersatu dan berpadu. juga bagi bekas mufti perlis bgmn berpolitik berlandaskan agama.

    inilah yg dikhuatirkan bhw apabila org yg pandai agama terlibat dlm politik sehingga menggunakan agama untuk kepentingan politiknya bukan menggunakan agama sbg panduan kpd politiknya. kadangkala kita rakyat yg menyebabkan ulamak ini tersesat iaitu membenarkan kata2 mrk sedangkan terang dan jelas akan kesilapannya. marilah kita berdoa agar ummah islam tidak terkhilaf dlm mencari kebenaran. moga allah s.w.t menyatukan hati ummah islam agar islam itu menjadi syumul seadanya.

    ReplyDelete
  2. Assalamulaikum Tuan,

    Di akhbar dan juga media2 alternatif kita sibuk memperkatakan tentang kerajaan perpaduan antara PAS dan UMNO. Nampaknya harapan ini mungkin hanya tinggal mimpi. Namum saya yakin masih ramai orang2 kita yang berdoa agar suatu hari nanti ia akan jadi kenyataan.

    Bagaimana pula di kalangan bolggers. Tidak pernah timbulkah cadangan untuk mengadakan muzakharah sesama bloggers? Mungkin jika kerajaan perpaduan terlalu jauh untuk di gapai. Kenapa tidak kita mulakan dengan bloggers perpaduan diantara bloggers UMNO dan PAS.

    Sekian, buah fikiran saya.

    ReplyDelete
  3. i don't agree with almost all your comment about TG Nik Aziz.. but i do agree one thing.. he should considering retirement now.. while he can.. with honor..

    ReplyDelete
  4. Nik Aziz dah nyanyuk sebaenarnya..Lee Kuan yew pun dia peluk

    ReplyDelete
  5. Nik Aziz ke Nik Naji.......hehehe

    ReplyDelete
  6. Salam ziarah. Blog yang menarik.

    View Profile: Rantong™

    ReplyDelete
  7. Dulu aku memang respek orang tua tu..ulamak mursyid..la ni rasa karut kalu panggil dia ulamak..
    kalu macam harussani ye aku iktiraf..kat pasar tani Medan gopeng Ipoh pon aku selalu jumpa dan salam..rasa sejuk hati...

    ReplyDelete
  8. Benci ulama songsangJune 29, 2009 at 8:46 PM

    Dato' Seri Harussani lagi berhati mulia..tak pernah melabel orang..Nik Aziz pernah label orang kafir, komunis dan lain-lain..Takbir! Allahuakbar!

    ReplyDelete
  9. UMNO sememangnya tidak suka org2 yang mempunyai authoriti dalam ilmunya bercakap pasal Islam secara jujur dan ikhlas...maka barang siapa yang cuba berkata benar, maka dia sendiri faham2 sahajalah arah tujuan selepas itu....
    Dalam soal ini, setakat berkata dan mengeluarkan pendapat, semuanya boleh dan bernas...namun apa tindakkan kita sendiri dalam usaha mendaulatkan Islam, tatasusila, berkerajaan spt tuntutan Islam, keadilan, pemimpn berakhlak, ada undang2 islam tersendiri yang adil ditegakkan....
    Memang sudah lumrah, bhw apa bila kebenaran yg diutarakan maka, kebimbangan adalah kebenaran itu boleh menghakis nafsu dan sokongan kpd pihak lagi satu, akan tetapi apabila kebenaran dilihat dr pihak lg satu ini, maka sudah pastilah org akan pergi/cenderong ke arah dia...itu pasti...
    Sememagnya UMNO bersifat begitu, apa bila kehendak dan nafsunya tidak dituruti maka dia akan mengamuk mcm org dirasuk...tidak lah heran apa bila kini Nik Aziz menjadi bahan amukan UMNO, beliau diserang bertali arus dr pelbagai sudut...namun beliau tetap istiqamah dlm pegangannya...dlm UMNO tiada org yg serupa dgnnya....
    Media belaan UMNO dan pengampunya akan sentiasa memutarbelitkan kenyataan seseorg..itu biasalah...
    Tp adakah UMNO dan media berlaku adil pd seseorg itu, Nah!! panggil Nik Aziz bersyarah dlm TV secara bebas, perhatikan dan telitilah pandangan dgn adil...lihat dan saksikan jika ada beliau menyimpang, maka tinggalkan dia...namun adakah UMNO berani???? UMNO tidak langsung memberi ruang utk opposition bergerak bebas dlm TV/media...sekiranya ada pun takat lepas batuk ditangga, dan kalau ada pun hanya kenyataan yang sudah "diedit", dan kenyataan yg boleh menguntungkan pihak lg satu...semua org sudah lama nampak "game" ini....maka jgn lah UMNO risau dan kalut bila kini org semakin mendekatkan diri pd Pakatan Rakyat...sebab org menilai dan berfikir menurut akal yg murni, bukan mengikut nafsu dan kepentingan....salam..

    ReplyDelete
  10. slm bro,
    regarding Datuk Nik Aziz ni, kadang kala kita ni, kena ingat Datuk ada dua topi iaitu ulamak dan umarak. Tapi dia selalu keliru nak guna topi yang mana satu bila buat statmen. Tidak hairan le kalau dia menyokong perbuatan yang kadang kala tu agak pelik. Cuma kali ni bila dah berusia memang dah kena fikir untuk pencen dan buat persediaan utk pencen. Kadang kala dah usia lebih tu, selain untuk parti kena fikir juga untuk diri sendiri.

    ReplyDelete
  11. Aku pernah menjelaskan mereka yang mengaku ulama ada dua jenis.Yang pertama jenis ulama apabila dia berkata kata yang gelap menjadi terang yang kusut jadi terlerai.Yang kedua jenis ulama apabila dia berkata kata yang terang menjadi gelap manakala yang kusut menjadi tersimpul.Aku percaya nik aziz termasuk dalam jenis kedua.Allahhualam!

    ReplyDelete
  12. Ya Pencak jangan cuba nak character aasasin pd yg berbahagia Nik Aziz. Jgn kamu hina Ulamak kelak lu pikirla..... Ini Ulamak masih belum Senile. Kalau Mahababi mmgg dah, satu Msia dah tau. Kalau nak uji boleh adakan debat. Tapi apa nak buek, jenis PM ana bukan jenis ayam sabung.

    ReplyDelete
  13. benci Ulama songsangJune 30, 2009 at 1:57 PM

    Hang Lekir nak sokong Nik Aziz dan tegakkan benang yang basah..kekekeke..kahkah.kah..

    ReplyDelete
  14. Lucunya juga....

    kredibiliti seorg ulamak dapat dilihat selain dr aspek perbuatan dan tingkahlaku maka tutur katanya, pandangannya, hujahnya turut menjadi kayu pengukur. tajuk ini memfokuskan kpd tuan guru nik aziz makanya kita akan melihat dari aspek kredebiliti kata2 tuan guru tadi. usahlah kita kaitkan dulu dgn kata bahawa media memutarbelitkan kenyataan yg dikeluarkan (jika benar ada penyelewengan, usulkan kpd tuan guru agar media itu dibawa ke mahkamah seperti yg biasa dilakukan).

    jgnlah juga kita mengalih arah perbincangan kpd keberanian dan ketakutan dlm perdebatan. polemik ini perlu dihentikan agar tajuk asal menjadi perbahasan utama iaitu nik aziz ulama?.

    mari kita menghela nafas seketika berfikir dgn minda terbuka. mari kita turuti antara kronologi kata2 yg dikatakan ulamak tadi:
    1. Tuhan juga mencarut!
    2. Lebih baik berkawan dgn syaitan dr berkawan dgn UMNO/BN?
    3. Lompat masuk PR halal lompat masuk BN haram.
    4. UMNO adalah parti ajaran sesat mcm ayah pin.
    (dan rasanya byk lg kata2 tuan guru tadi yg mungkin rakan2 lain blh menambah)

    mmg diakui bhw kata2 ulamak penuh makna tersirat selain yg tersurat tp perlu diingatkan juga bhw nik aziz bukan shj dilabelkan sbg ulamak malahan merupakan menteri besar sertanya juga sebagai seorang ahli politik. adakah tuan guru memikirkan impak kata2 yg tlh diucapkan itu? adakah rakyat dijohor dpt penjelasan maksud sebenar kata2nya? bgmn rakyat diperlis? disabah? disarawak? makanya jika ia tidak berupaya nak memberikan penjelasan yg benar2 jelas tentang maksud kata2nya kpd umat islam ditempat yg dinyatakan tadi adalah lebih baik ia tidak mengeluarkan kata2 yg mengelirukan. dalam erti kata lain juga ia masih tidak cukup ulamaknya utk berfikir sehingga ketahap yg dikatakan tadi.

    blh komen???

    wallahua'lam

    ReplyDelete
  15. Nik Aziz tu dah nyayok la.....biar la dia nak cakap apa pun tapi aku geram bila Nik Aziz melabelkan Umno Sebagai Komunis....Tak sedar ke dia pun komunis jugak sebab penah bertanding pilihanraya atas tiket UMNO.

    ReplyDelete
  16. Rasulullah saw diangkat menjadi pemimpin ketika berusia 40 thn dan wafat ketika 63 thn. Ini bermakna sekiranya seseorang nak jadi pemimpin mestilah berumur lebih 40 thn dan berhentilah ketika berumur 63 thn. Kalau tidak jadi nyanyuklah dia. Kenapa sifat ini orang tak mahu ikut. Yg nak ikut, tentang kawin ramai saja.

    ReplyDelete
  17. Nak gelak pon kesian pada sorang Anon di atas tu. Dia kata harus adil pada Yang Berbahagia Nik Aziz dengan membenarkan berceramah di TV?
    Cukup lah dgn sebahagian besar orang Kelantan dan beberapa kelompok manusia yang pendek akal di negeri2 lain.
    Tak payahlah nak suruh dia sesatkan orang2 Islam yang lain. Islam agama yang suci dan penuh tatasusila. Janganlah dicemar oleh Nik Aziz.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive