Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, August 28, 2009

Pembangkang = 7 vs BN = 0?

Seperti yang kita sedia maklum, dalam beberapa PRK yang lalu seperti Bukit Selambau, Bukit Gantang, Batang Ai, Kuala Terengganu, Permatang Pasir, Permatang Pauh serta Manik Urai; jelas bahawa BN cuma menang di Batang Ai saja, manakala kawasan lain pembangkang telah mencatat kemenangan. Kemenangan itu juga telah menyebabkan kalangan penyokong pembangkang dengan bangganya mendabik dada dengan mengatakan kononnya: BN = 0 dan Pembangkang = 7.

Namun apa yang penyokong pembangkang terlepas pandang ialah, kebanyakan kawasan berlangsungnya PRK, kecuali Kuala Terengganu dan Batang Ai; semua kawasan terbabit asalnya diwakili oleh Adun pembangkang yang menang dalam PRU-12. Dalam bahasa mudahnya, pihak pembangkang hanya berjaya mempertahankan kerusi yang telahpun mereka menangi sebelum ini.

Logiknya di sini, selain disebabkan oleh kematian wakil rakyat mereka, pihak pembangkang kelihatan seolah-olah cuba mengaburi mata rakyat dengan kemenangan mereka di lubuk mereka sendiri yang mana Adun mereka mengosongkan kerusi dengan beberapa alasan 'kelakar' seperti - sambung belajar (Fairuz), sayang suami (Wan Azizah yang memberikan laluan kepada Anwar) dan pelbagai alasan lain megikut selera mereka.

Mungkin parti pembangkang menyangkakan bahawa rakyat kebanyakannya bangang dan bodoh sepertimana penyokong mereka, sehinggakan tidak mengetahui realiti sebenar kedudukan kerusi di Dewan Rakyat. Kedudukan kerusi parlimen di Dewan Rakyat selepas PRU-12 ialah:

Jumlah kerusi parlimen PRU-12 = 222

BN: Menang 139 kerusi parlimen

Pembangkang: Hanya menang 83 kerusi parlimen

Realitinya, BN masih memiliki majoriti 56 kerusi parlimen berbanding parti pembangkang, walaupun sekian banyak PRK berlangsung. Selepas PRU-12, BN hanya tewas kerusi parlimen Kuala Terengganu sahaja, manakala yang lainnya tetap tidak berubah.

Seandainya kita menganalisis keputusan-keputusan PRK sebelum ini, maka pasti kita tahu bahawa peratusan undi kepada BN sama ada meningkat atau tidak berubah (kecuali PRK KT) berbanding kemerosotan undi yang diberikan kepada parti pembangkang. Adakah ini yang diwar-warkan oleh pembangkang bahawa kerajaan Barisan Nasional semakin ditolak oleh rakyat?

Bagi aku, kalau penyokong pembangkang nak jadi bodoh, dungu, bangang, selenga, sengal, tapir, lipan, nangoi, khinzir, babi, cipan dan sebagainya; maka janganlah mengajak orang lain turut serta. Lu fikirlah sendiri.

P/S: Aku draf artikel ni sebelum masuk waktu imsak. Jadi aku tak memaki hamun selepas waktu imsak ye brader. Tapi apa ada hal. Kempen pembangkang pun boleh maki hamun serta memburuk-burukkan peribadi orang di bulan Ramadhan yang penuh rahmat ni. Apa? Mereka ingat mereka sahaja yang layak masuk syurga?

19 comments:

  1. poyo la tuan punye blog ni..mcm bagus..

    ReplyDelete
  2. memang bagus pun...pehal lu? dengki tak habis2...

    ReplyDelete
  3. Posting utk sedapkan hati yang tengah lara..Terimalah hakikat BN tu dah tak laku.7 kali bertanding semua kalah..nak lingkup dah tak lama lagi..

    ReplyDelete
  4. mamat pembangkang ni faham ke tidak artikel ni?

    ReplyDelete
  5. Den baco posting ni, den dah dapek agak dah, ini adolah caro psikologi nak menyodapkan telingo dan hati yo...hakikat eh, UMNO/BN makin parah dan semakin tidak dipercayai lagi...

    Buktinya...

    Ok..den setujulah kalau PRK yg berlangsung semenjak MAC 2008 adalah majoritinya dari kawasan pembangkang kecuali KT dan Btg Ai...aku setuju..
    Namun, setelah UMNO/BN membuat pelbagai tranformasi semenjak PRU 12 lalu, dgn macam2 slogan dan pelbagai penambahbaikan dan kehebatan UBN, tetapi rakyat ttp TOLAK juga walau di kawsan pembangkang!!kalau dulu, tak kira kawasan pembangkang ke, UMNO/BN masih berupaya menawan kembali dlm PRK/PRU ...ini tak, makin hancur adalah!!! cam no nih!!!

    Sebenarnya, kat mano2 pun UMNO umpamo org berjalan atas tanah yg mano di dalam tanah tu ado jerangkap samar yg bisa meletup menghancurkan UMNO...

    Ekau jgn mogah lah dgn kedudukan UMNO/BN dlm kerusi Parlimen...itu dulu masa PRU 12...org tak tahu lg tsunami poltik ni, tapi kini rakyat makin dah sepakat nak menolak UMNO/BN...dan PRU 13 adalah kayu pengukur sebenarnya

    jadi...UMNO byk2 taubat dan istighfar...byk2 muhasabah...jgn kelentong sana, kelentong sini...
    nanti teruk awak...
    tgk jer lah pemilihan calon PRK Permtg Pasir...tengoklah kecuaian besar UMNO...apa dah jadi??? terimalah sbg habuan serigala lapar...memang Rohaizat jadi lauk lah....

    ReplyDelete
  6. Nak sebat 6 rotan pun macam nak rak dunia. Inilah yg dikatokan Negara Islam kelas 2. Heboh campurtangan sister in Islam Menteri hal ehwal wanita. Aku dah kato dah, ini parti tinggalan British, undang syariah bak kato TG hj Hadi islam UMNO bak terap gincu bibir, sekali kena gulai, lingkup. Akhbar pula front page "Peguam Negara Campur Tangan" dlam erti kata lainnya, lu pikirla sendiri. Aku syukur TG Nik Aziz merunkai kata Islam yg di bawa UMNO, lu pikirla sendiri.Aku tunggu komen Dr. Usuluddin Mashitah Ibrahim.

    ReplyDelete
  7. Bongok tahap tapir blogger karat umno nih..kartika punya kes barulah nampak betapa umno selama ini memperlekehkan undang2 syariah. Marina dan bapaknya pun sama ngok dan jahil pasal hukum. blogger bongok ni pun ikut sama bongok. tarbiah najib dan rosmah tu dulu bro..

    ReplyDelete
  8. apasal laa kelantan & kedah tak laksanakan hudud? oooo...takut undi cino maklap dan koling paria lari agak eh....

    ReplyDelete
  9. Move for religious police draws flak..

    A controversial play by the Pakatan Rakyat government in Selangor to send mosque officials after Muslim who drink alcohol in public has raised serious concern over the extent of powers to be vested in these officials and its far reaching implications.

    In making the announcement yesterdao Datuk Dr.Hassan Ali the selangor executive councilor in charge of religious said mosque in the state will soon have the powers also to arrest Muslim for selling and storing alcohol beverages and for bring "direspecful" during the ramadan month.

    Malik Imtiaz Sarwar a leading human rights lawyer and activist questioned the legal basis of Hassan's move.
    "Emforcement powers are given by legislature and the legislature only there should be some law allowing for what he proposes and if there is no such law he can't do so" Malik said

    And as far as he knew there was no such law "but i may be wrong. The empowering of the mosque committees has not been done before.For imforcement purposes usually the police will be present along with officers of the religious authorities" he added

    Lawyer Haris Ibrahim was more vocal in criticising the move by Hassan saying even Muslims were not behind this ruling

    "If Hassan plan to push his through,i would think Pakatan Rakyat's prospects of taking over the Federal Government in the next election will get dimmer and dimmer." Said Haris when asked whether this could be seen as a national policy if one day Pakatan Rakyat take over the Federal Government as it had been planning to do.

    HARIS SAID HASSAN MOVE COULD BE SEEN AS AN ABANDONMENT OF A BLUEPRINT THAD HAD BEEN AGREED UPON BY PAS " WHICH IS NOT TO FORM A MUSLIM STATE"

    "(It is) somewhat breaking a concensus that was reached when they formed Pakatan Rakyat.

    MalayMail,, August 25th '09

    Pas telah menandatangi satu perjanjian bersama DAP dan PKR dlm penubuhan PR dan bersetuju untuk tidak menubuhkan negara islam. .

    Pemimpin Pas berceramah siang dan malam konon ingin menegakkan hukum hudud dan negara islam tapi sebenarnya perjuangan negara islam mereka telah gadaikan kpd DAP dan PKR. Perjuangan Negar Islam Pas sanggup lacurkan demi mengejar kuasa harta dan pangkat kedunian ! !

    Pas telah menipu rakyat dgn slogan " Negara Islam" !!
    Pas telah menggadaikan perjuangan parti yg selama ini menjadi tunggak nadi yg telah bertahun lamanya Pas juangkan..Bukan kah ini bacul namanya !!

    Masih ingat kah kata Karpal Singh "Langkah Mayat aku dulu" Pas senyappp.

    Azan yg berkumandang di Masjid Puchong telah dibantah oleh Terresa kok. .Pas senyapp.

    Terresa kok juga lah yg membantah tulsan jawi pd papan tanda nama jln raya disekitar KL. .Pas no comment !!

    Adun Pas s.alam penah cadangkan agar di haramkan SIS (sister in islam ) Bila Dap bersuara adun tuh cepat2 tarik balik kenyataannya dan minta maaf. .Pas bacul ! !

    Isu arak 7eleven s.alam Hassan Ali tunduk pd Ronnie.

    Dap hina Islam Nik Aziz Kata ..Ok No Problem . .

    Bnyk lagi isu yg berkaitan dgn Islam yg tidak mampu dihalang oleh Pas dlm kerajaan PR. .

    Kalau kita teliti perkara diatas adalah bukti sebenarnya Pas kini berada dlm genggaman Dap dan tak boleh lagi bersuara tntang islam kerana Pas sendiri telah bersetujuh untuk ketepikan perjuangan Islam mereka. . .

    Wassalam. .

    ReplyDelete
  10. tsunami yg melanda bn dlm pru-12 umpama mengejutkan naga yang sedang tidur. naga yang bangkit dari tido mcamano la ngoman eh agaknyo.

    ReplyDelete
  11. sorang lagi ahli umno bongok Dee. Terimakasih le sebab akui jugak PAS ada usaha utk Islam. Dibandingkan dgn Umngok, yang ada kuasa tapi memperlekehkan Islam. Usaha nak martabatkan Islam pada Umngok cuma retorik. Buat itu buat ini ada si bik mama tuh bertudung? Sharizat jahil tu bertudung? bini mahathir dan anak2 tutup orat ke?ada umngok sokong PAS untuk laksanakan hudud? umngok api2kan cina untuk benci hudud ada la...PAS dari dulu sampai sekarang konsisten ttg betapa Islam perlu diterima sebagai cara hidup, tapi umngok jugak yang tebal dgn sekularnya.apa yg umngok sakit hati bila PAS dan DAP berkawan? umngok boleh pulak terima GERAKAN yang dulu umngok bahasakan sebagai komunis.

    si blogger paneh yang bongok ni pulak x habis2 menyanyi lagu pasal sejarah umno dulu, umno pejuang bangsa melayulah, merdeka kita dgn umngoklah..bongok..itu cerita zaman bila? kita cerita pemimpin umngok yaang rosak akhlak hari ini. jangan berkarat tahap tapirlah paneh..menyokong PR bukan bererti menggadai bangsa dan negara.Umngok pun dah lama dah gadaikan maruah melayu.Umngok dah berzaman rogol 'melayu'. silap2 sokong umngoklah yang akan membuatkan negara bangsa lingkup!Tuuiiihh...bangsat umngok hari ini...!!!

    ReplyDelete
  12. tukang kasut. .

    A BlUEPRINT is a type of paper based reproducion usually of a technical drawing,documentary an architecture or an engineering design.MORE GENERALLY THE TERM " BLUEPRINT" HAS COME TO BE USED TO REFER TO ANY DETAILED PLAN..

    Wikipedia

    Kita tak tahu kesemua butiran dokumen perjanjian dlm penubuhan PR..Isi butiran itu telah dirancang dgn rapi dan yg pasti salah satu butiran dlm dokumentasi itu ialah PAS TIDAK AKAN MENUBUHKAN NEGARA ISLAM JIKA PR BERKUASA..Ini telah dipersetujui dan ditandatangi oleh PAS sendiri. Jadi apa yg PAS perjuangkan jika prinsip perjuangan parti sendiri Pas gadaikan??.

    Isu cadangan Hassan Ali memberi kuasa pada pihak masjid berkaitan dgn arak sebenarnya telah mendpt tntang dari ahli Dap termasuklah Govind Deo..LKY dan LGE juga telah menimbang tarah tindakkan terhadap cadangan Hassan Ali ini..

    Apa yg kita nmpk Pas bnyk tunduk kpd Dap jika ada isu melibatkan islam. Pas tidak boleh lagi bersuara walau sekelumit mengenai islam pasti akan ditentang oleh Dap kerana Pas sendiri telah menandatangi perjanjian tersebut. .Pas kini berada dlm cengkaman Dap dan Pkr selagi ianya masih dldm PR dan terikat dgn perjanjian tersebut. .Apa lagi yg Pas perjuangankan ?? Kuasa dan pangkat duniawi semata. .

    Wassalam dan selamat berpuasa utk saudara. .

    ReplyDelete
  13. walauapapun dee dan blogger bongok paneh, PAS tetap dan telah menyuarakan ttg apa yg dituntut Al Quran. ko ni memandai je kata kata ada blue print itu dan ini. perkara yg Allah dah print dalam quran itu ada umngok bersungguh nak buat? Ada? Mana? Tuh buta mata supporter umngok bongok yang tercacak kat PJ tuh..apa? Kandang kuda? Kilang arak bongok. Sapa punya kerje? Kau nak cakap PKR? Pas? Dap? pernah kau selidik berapa ghamai oghang melayu keje dalam kilang arak tuh? bila aku kata umngok bongok maghah..dulu2 masa PKR dan PAS tak sekuat mana, apa korang pikir sosial melayu x teruk? pemimpin umngok x da yang berzina ke? Sembahyang jamaah dgn rakyat konon, barua..lepas tu berzina..minum arak..bongok..cuba kau tanya nazri, tanya mukhriz tanya KJ tanya hisyamudin, pernah x diorang memasukkan alkohol yg memabukkan dalam batang tubuh diorang? Suruh bersumpah lagi solid! Baru Hadi awang berpeluk dgn Kit siang dah jadi isu..bongok..yang wanita umngok bini orang berpeluk dgn laki orang tuh ada kau heboh? Rosmah bercium pipi di pentas ada kau kesah? ali ketam dah sah perasuah masih kekal?ada Mufti yang berani untuk menjerit marah kerana hukum Allah telah dipersendakan oleh pemimpin umngok? Mufti mana? Bongok kau dee..sama tahapnya bongok kau dgn penglipur karat Paneh miang dan sengal kacukan bongok ni..

    ReplyDelete
  14. jadi mcm mana dgn peliwat?
    tak caya tanya mat sabu...dia lebey tahu...

    ReplyDelete
  15. kah kah kah

    nak tanyalah sikit kpd org islam. setuju atau tidak hukum hudud dilaksanakan dimalaysia?.

    dan sebagai seorang islam yg berpegang kpd rukun iman yg mengimani kepercayaan kpd al-quran sudah pasti bersetuju hukum hudud ini dilaksanakan. dan utk itu sudah pasti pas akan mendapat sokongan seluruh umat islam dimalaysia. tapi hakikatnya sebenarnya bgmn? adakah hukum hudud hanya pada slogan dan cogan? hakim yg menjatuhkan hukum keatas kartika tlh membuktikan hakikat hukum islam itu sendiri dimalaysia. siapakah pakar yg layak utk menyebat kartika? (mungkin tukang kasut)itu dlm konteks sebat, potong tangan bgmn? pancung pula bgmn? rejam dgn batu bgmn? sesungguhnya islam itu tinggi dan tiada yg tinggi selain islam. ttp terdapat umat islam sendiri yg merendah2kan islam dgn hanya beretorik, berslogan dan bercogan demi islam. jgn hanya berslogan dan bercogan tetapi perlaksanaannya tiada.

    rakyat tidak faham hukum hudud? apa penjelasannya ttg hukum hudud?
    jika ada puak yg menakut-nakutkan ttg hukum hudud, dimana puak yg nak menjelaskan hukum hudud? jgnlah kerana gagal membuat penjelasan hukum hudud, lempar tuduhan ada puak yg menakut-nakutkan ttg hukum hudud. tok guru juga ahli politik maka blh dilihat hukumnya juga berlandaskan politik.


    fahamilah semuanya kerana politik....!

    politik! politik! politik!

    ReplyDelete
  16. parti paling bodoh = PAS

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive