Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, August 31, 2009

Dah penuhkan tangki ke belum?

Dah seminggu Unser dengan Waja aku pakai RON95 ok je. Naik 5 sen je apa ada hal. Harga minyak naik pun, yang kaya sah-sah la negara Islam jugak macam Arab Saudi. Kan kita import minyak tambahan dari situ. Bantu membantu sesama negara Islam la katakan. Nak harap Arab Saudi ke, Iraq ke, Iran ke, yang nak bantu 27 negara Islam yang masih miskin...pakat-pakat mimpi jelah. Korang dah pergi penuhkan tangki kereta ke belum? Ada 49 minit je lagi ni.


KUALA LUMPUR: Minyak petrol RON95 yang menggantikan RON92 dijual pada harga RM1.80 seliter manakala RON97 pada RM2.05 seliter mulai esok.

Minyak RON95 kini lima sen mahal berbanding paras sebelum ini iaitu RM1.75.

Dalam pada itu, RON97 pula dijadikan produk premium dan harganya RM2.05 seliter berbanding RM1.80 sebelum ini.

Ketika mengumumkan keputusan itu petang tadi, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kadar baru ini ditentukan berdasarkan Mekanisme Harga Automatik (APM).

"Walaupun harga sekarang lima sen lebih tinggi, kerajaan masih memberi subsidi 33.81 sen bagi setiap liter (produk RON95) yang bersamaan dengan RM304 juta sebulan," kata beliau selepas melancarkan produk Primax 95 keluaran Petronas di sini.

Kini kerajaan menyediakan subsidi 42.72 sen seliter bagi minyak RON97.

Kos bagi RON95 naik 102 peratus daripada AS$40.75 setong kepada AS$82.30 setong pada Disember 2008 dan bulan ini.

Kata beliau, jika terdapat sebarang perubahan harga pasaran global, kerajaan akan mengkaji semula dengan sewajarnya.

"Ia akan ditentukan oleh Majlis Ekonomi," katanya.

RON95 juga selaras dengan spesifikasi EURO2M di mana ia boleh mengurangkan pencemaran, kata beliau sambil menambah, pengguna akan memperoleh produk berkualiti pada harga yang disubsidi.

Katanya, dengan penetapan harga baru, RON92 akan dihentikan jualan.

Penggunaan RON92 hanya melibatkan lima peratus jualan di negara ini. - Mstar.

13 comments:

  1. Jadi apa yang di kecohkan, kalau dulu Ron97 RM1.80, kita pakai Ron95 harga sama juga, kereta jalan juga, lagi pun harga minyak dunia naik jadi kita juga kena faham...apasal nak jadi bahan politik pulak.

    ReplyDelete
  2. Boto tu Anon 12.48...

    Ini lah dikatokan Rakyat DiBelasah Dahulu, dan Pencapaian (Keuntungan) diutamakan...

    Rakyat dulu kono bolasah, malang sungguh kito!!!!

    ReplyDelete
  3. Inilah hadiah untuk rakyat yg didahulukan sempena 52 th kemerdekaan iaitu :

    1. minyak naik
    2. tambang naik
    3. barang terus naik
    4. mati H1N1 terus naik
    5. kos makin naik
    6. gula nak naik lah tu...
    7.
    8.

    Semua naik...tunggu lah lps ni rakyat "naik minyak" plak...

    ReplyDelete
  4. Apakah kalau 'pakatan rompak' memerintah semua harga barang boleh dibeli dengan harga RM1.00 ?

    Siapa yang setuju cadangan Amerika supaya Malaysia menghapuskan subsidi kepada rakyat ? Anwar Pengkhianatlah kalau awak semua nak tahu..

    Kalau ikut cara Anwar, harga gula tanpa subsidi RM4.00 sekilo, tetapi Anwar pengkhianat ini juga yang menjadi idola.

    Siapa yang menopoli barang-barang keperluan rakyat ? Puak-puak DAP yang mengaut kekayaan dengan menindas rakyat, kemudian salahkan kerajaan UMNO.

    Inilah yang menjadi penunggang kepada PAS dan PKR untuk memecahkan orang Melayu.....

    ReplyDelete
  5. saya benar2 kasihan dengan taraf pemikiran orang2 yg dibeli oleh Parti Kencing Rakyat ni...habis-habisan kono kencing ni ha...

    cubo la tengok sesuatu isu tu dengan mato hati...bukan dgn mato politik yang dangkal...kalau macam ni la caro pk nyer...cammano nak capai taraf negaro maju ni?

    ReplyDelete
  6. Haha.. wahai anjing2 UMNO.. BOdoh!! kau bercakap benda yang belum terjadi! Bodoh! cuba buka mata berkudis kamu tu! sapa yang menyusahkan rakyat sekarang! si pembohong anjing najis la bodoh!

    ReplyDelete
  7. Haha.. wahai anjing2 UMNO.. BOdoh!! kau bercakap benda yang belum terjadi! Bodoh! cuba buka mata berkudis kamu tu! sapa yang menyusahkan rakyat sekarang! si pembohong anjing najis la bodoh!

    ReplyDelete
  8. Haha.. wahai anjing2 UMNO.. BOdoh!! kau bercakap benda yang belum terjadi! Bodoh! cuba buka mata berkudis kamu tu! sapa yang menyusahkan rakyat sekarang! si pembohong anjing najis la bodoh!

    ReplyDelete
  9. Yang Gambi ni memang jenis manusia yang ada akal namun akal dia digunakan untuk menyusahkan rakyat...sama lah dgn UMNO/BN yg tak habis2 menyusahkan rakyat...memang tepat lah kata-kata "Rakyat dibelasah dahulu"...

    Apa yg awak cakap tentang amerika, anwar, DAP, PAS tu macam org bangang jer...tak yah cakap lah bro...kita dah muak dgr cakap2 cam ni....
    k
    UMNO/BN cukup licik memporak porandakan rakyat....apa yg awak cakap kat Anwar tu sebenarnya UMNO/BN lagi teruk membelasah rakyat!!!! jahanam lah UMNO/BN....

    ReplyDelete
  10. Inilah maksudnya 1Malaysia...Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan...

    i) Rakyat didahulukan...ertinya...HARTA RAKYAT DIDAHULUKAN UNTUK DIKORBANKAN, DIHABISKAN, DITIPUKAN DAN DIJAHANAMKAN.

    ii) Pencapaian diutamakan....ertinya...PENCAPAIAN UNTUK MEMBOHONGI, MENIPU DAN MENAKUTKAN RAKYAT MESTI DIUTAMAKAN.

    Lihat dalam kes minyak ni....duit rakyat dah disapu....media pulak macam-macam kelentongnya...itulah dia...Suku malaysia...tiga suku lagi tu siapa?....kita lah....

    ReplyDelete
  11. ini lah dia orang2 pembangkang...tak ada kerja lain...di bulan ramadhan yang baik ni pun masih nak memaki hamun dan menggunakan kata2 kesat...semoga Allah bukakan pintu hati mereka...Amiiiin...

    p/s: Tok Guru Nik Aziz lupa nak doakan ahli PKR tak? sebab tu la gayanya bukan gaya orng masuk syurga...kesian...

    ReplyDelete
  12. haha.. dah habis modal ka sujod oii.. sikit2 buat fitnah.. dah baca ke transkrip Nik aziz? nie kita nampak dengar benda yang nyata.. Najib sebenar nya PENGKHIANAT MELAYU SEBENARNYA! MENYUSAHKAN, MEMBEBANKAN MELAYU! MELAYU HENDAK BERSENANG2 untuk beraya, si manusia berupa syaitan menaikkan harga minyak..

    ReplyDelete
  13. keh keh keh

    terkadang lucu pun ada, suka pun ada, sedih pun ada membaca komen2 dlm ni. komen2 yg diberikan menunjukkan sesetengahnya bagai nak gila memberi penjelasan dan penerangan manakala setengahnya lagi bagai nak gila menolak penjelasan tersebut. apa yg pasti ada pihak cuba nak mengurangkan ketegangan dan keresahan manakala ada pihak nak menambahkan ketegangan dan keresahan.

    komentar itu juga menunjukkan bertapa hebatnya rakyat malaysia berpolitik. PRK 13 kurang lebih 4 tahun lagi tapi kempen politik sudah bermula. asyik berkempen sampai lupa menjaga negara untuk generasi muda belia.

    komen2 yg tertulis itu seperti tlh terlupa bhw hari ini istilah kerajaan ia tidak lg hanya utk BN. terlupakah kerajaan DAP di pulau pinang? kerajaan PKR di selangor? kerajaan PAS di kelantan dan kedah? sekaranglah masanya utk membuktikan bhw kerajaan PR itu kerajaan yg membela rakyat. silalah beri subsidi minyak kepada rakyat dinegeri2 tersebut. sila tunjukkan contoh atau ajar kerajaan BN bgmn cara urustadbir minyak dgn baik (jgn pula kata kerajaan negeri tiadakuasa nak uruskan minyak sudahlah). nak juga tahu dan tgk bgmn kerajaan pakatan membela rakyat.

    entahlah.......

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive