Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, August 12, 2009

Virus Seremban Menular ke Rembau: Wachaa...

1. Terbongkarlah rahsia kekecohan yang berlaku dalam mesyuarat Umno Bahagian Rembau, di Pusat Dakwah Islam, Paroi baru-baru ini.

2. Ketua Bahagian Rembau dalam ucapan perasmiannya telah memberi ingatan, "Sekarang ni dah ado orang luar datang berkubang kek Rembau ni. Tak payahlah. Jagolah kawasan memasing."

3. Tak lain tak bukan berkenaan isu KTM dan pemilik tanah adat di Rembau.

4. Tengah baik punya cilok ketua bahagian berucap, tetiba disampuk pulak oleh sorang pemerhati dari Cawangan Umno Perigi Jernih, Kota.

5. Maka keluarlah ayat, "Kok pimpinan bahagian sendiri pun tak nak turun, tu sobab la orang lain turun".

6. Apo laie, ketua bahagian pun bersungguh la torangkan apo yang kerajaan negeri dah buat serta tindakan yang telah, dan yang akan dilakukan bersama Ahli Parlimen Rembau untuk menyelesaikan masalah pemilik tanah adat yang terjejas akibat projek KTM.

7. Selosai ketua bahagian berucap, maka pengerusi mesyuarat pun bagilah peluang perwakilan berehat 15 minit sebelum mesyuarat disambung semula.

8. Mako berduyunlah memasing keluar dewan untuk memberi makan kepada jin.

9. Maso tongah baik punya layan syahdu menyuap jin, pemerhati dari cawangan Perigi Jernih yang menyampuk tu telah dihampiri oleh seseorang.

10. Mamat ni pun togur la si pemerhati ni yang antara lain ayatnya, "Tak patut kau buek pemimpin macam tu. Kok yo pun tunggulah dio solosai bercakap dulu, kok iyo nak tanyo apo-apo" (lobih kurang gitulah ayat eh).

11. Si pemerhati ni pulak memulo macam akur dan diam dengan teguran tu. Tapi tetibo dio golak-golak pulak yang bunyinya seolah menyindir sambil berjalan keluar.

12. Apo laie, mengamuk la naib ketua pemuda bahagian Rembau...terus di flying kick si pemerhati ni.

13. Peh tu, masuk pulak 6-7 orang lagi dok balun pemerhati tu beramai-ramai.

14. Nasib baik ado 'hero' dari Sendayan yang berjaya meloraikan pergaduhan tu. Cayalah SendayanMan.

15. Mesyuarat kemudiannya disambung semula.

16. Khabarnya insan yang dipukul tu sudah buat report polis.

17. Beberapa orang telah dipanggil ke balai untuk pengecaman.

18. Agak-agaknyo kes ni akan setel dalam atau setel luar?

19. Maklumlah...yang terlibat pun ialah anak kepado individu yang berpengaruh bosar di Negeri Sembilan.

20. Korang sendiri agak la apa yang akan berlaku nanti.

21. Cumo den nak tanyo...MT dan Lembaga Disiplin Umno tau ka perihal yang berlaku dalam Mesyuarat Bahagian Rembau ni?

22. Kok MT pun buek-buek tak tau...nasib kau la yeh!

23. Wachaaa....

11 comments:

  1. Ini adolah sikit jo insiden yg berlaku ke Rombau ni....namun den nak ucap tahniah la, kalau gaduh2 punyo kojo ni kok elok bondo eh tak apolah...kok perkaro yg digaduhkan dapat beri kebaikan kpd rakyat disano (atau tpt lain) tak apolah...makno eh, ramai pemimpin yg prihatin kan!!!

    Tapi kalau bergasak nak berebut itu, berabut ini...den raso malanglah kita punyo pemimpin UMNO yg memang dah calar dah maruah masing2....sobut yo UMNO sumo org tahu !!!!!

    Tapi kalu bergasak yo..den tak tau nak kato lah...masing2 dgn kroni dan kepentingan masing2..cumo den mintak, jagolah orang kito kek NS baik2....tu yo, apo2 kono pontingkan nasib kito dulu....gaduh2 tu biasolah...tp bergaduh utk kebaikan rakyat, amat di banggakna...tp kalu bergasak utk berebut itu, ini...tunggulah maso ekau sumo nak lingkup....fikir2 la...

    ReplyDelete
  2. Virus ni dah merebak lama sebelum H1N1 lagi. Dah jadi wabak 1Malaysia.
    Di Kelantan ada mesyuarat di satu Bahagian berlaku dua tempat yang berasingan.

    Di Bahagian Tanah Merah, mesyuarat cawangan seluruh bahagian dibawa kesatu tempat untuk mengadakan mesyuarat cawangan.Kononnya nak pilih puak-puak 'AKU' sahaja.

    Maka jadilah mesyuarat cawangan yang dihadiri oleh 3 atau 4 orang sahaja setiap cawangan.Beribu-ribu ahli seluruh cawangan Tanah Merah dinafikan hak mereka.

    'HIDUP MELAYU'

    Inilah akibatnya pimpinan tertinggi takut turun ke bawah untuk menyelesaikan masalah.

    DAN Badan Disiplin tidak berfungsi dengan betul.

    ReplyDelete
  3. handa boto tu..ado yg nak jadi gengster ko.. malu la woiii.. satu parti pun tak ngam camno nak suruh orang lain bersatu.. buang maso..

    ReplyDelete
  4. tak silap eden ketuo bahagian ghombau mb n9 kan?kalo botul memang handa perwakilan yg menyolit tu

    ReplyDelete
  5. elok Rais Zainuddin jadi wakil rakyat laie,,,,,,,,, HIDUP RAIS ZAINUDDIN...............

    ReplyDelete
  6. Mano kau dapek ceghito nie paneh...miang botul kau nie...mano ado kecoh mesyuarat perwakilan Bhgn Rembau macam yang kau cite 2...nie bukan mesyuarat perwakilan Bhgn Sban...sampai baling kerusi..hahaha...
    Org yang kurang diajar mmg patut diajar ajar hormat pemimpin... ada masa untuk meluahkan ketidakpuasan hati..tunggu la sampai ucapan penangguhan dulu ckp la apo kau nak ckp...tapi biar kono dengan adapnya...
    Jgn nak samakan Rembau ngan Sban sbb Sbn mmg dah diajar oleh Ketua Bhgn nya kurang diajar sejak zaman pemuda lagi...tanyo la veteran UMNO sapo Ketua Bhgn Sban 2 dulu... tak ponah suai dgan sapo yg jadi MB NS..dulu zaman Tan Sri Isa dio yang jadi pengutuk utama...bila Tok Mat naik dia jugak jadi pengutuk utama...sodarlah yang sobonarnyo dia 2 mmg tak layak jadi MB walaupun ado cito2...setakat angan mat jenin boleh la..
    Kalau pemimpin atasan asyik nak berlago sesamo sendiri bilo maso nak jago hal rakyat... dia ingat MB tak do kojo lain ko nak layan dia punyo kutuk yang langsung tak membina...
    Lain kali Paneh...check dulu ceghito yang kau dapek sebolum cite kek orang...jgn main terima bulat-bulat...orang tu bkn dari Kota...
    P/S pak Oncu - Tak ado baiknya kalu Rais Zainuddin jadi wakil rakyat hanya pikir nak ponohkan kantung sendiri...org dtg mintak sokongan utk bantuan JKM pun kena halau dan ckp kalu dah sampai makan batu ngan kayu baru jumpa dia minta sokongan...pemimpin macam nie ke yang nak memimpin...kalu setakat ckp yo boleh lah.. loan belajar yang tak dapat ijazah kat Yayasan Negeri pun tak ponah bayar...tu bolum cite bak tipu org lagi...jadi jgn ckp lebih...kalu nak cite pasal rais ponoh blog paneh ni kang sampai terbakar...lu fikir lah sendiri...adios...

    ReplyDelete
  7. Kah! Kah!! Kah!!! Kah!!!
    Ado pepatah Org2 Minang yg berbunyì begini..:
    RAMBAU SE RAMBAU-RAMBAU PAKUNG SADO ALAH EH!!!
    Waa...Kah!kah!!kah!!!kah!!!!
    Den memang anak Minang,Den memang bersetuju botul dgn pepatah tu...
    Keh!keh!keh!keh!

    ReplyDelete
  8. Ni nak botokan tajuk peneh ni dia bukan virus Seremban menular ke Rembau dia sobonar heh virus dlm arti kata lain (polong) dah balik cari tuan heh .tu baru boto

    ha.ha.ha.ha baru padan muko heh.

    ReplyDelete
  9. apsal takdo gambar? atau video ko? mongak bona lak jaman ni takdo yg sompek nak rakam..

    ReplyDelete
  10. Boto ko cito nie.... Tak ado pulak den dongar dari perwakilan yang datang tu hari.... Dio orang nie nak malukan Tok Mad tak....?

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive