Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, August 4, 2009

Gula kurang: Sejauhmana penyelesaiannya?

Dalam keadaan kekurangan gula sekarang, barulah kakitangan kerajaan sibuk untuk menjalankan kerja-kerja penguatkuasaan. Dalam berpuluh ribu kakitangan kerajaan bertaraf penguatkuasa, apabila gula semakin berkurangan, barulah pihak penguatkuasaan yang bernama kakitangan kerajaan ini mula bertindak. Tidak dapat dipastikan bagaimana lembap dan kurang produktifnya kakitangan kerajaan ini. Mana perginya kakitangan kastam, penguatkuasa hal ehwal pengguna, polis dan sebagainya yang bernama kakitangan kerajaan??

Tertanya-tanya dalam hati:-

  • 1. Apa maknanya gaji dan bonus naik tapi kerja lembap dan bagaikan pahat dengan penukul? Sekali ketuk, sekali masuk. Sekali barang kurang dalam pasaran, sekali dilaksanakan penguatkuasaan.
  • 2. Bukan sahaja gula, malahan banyak lagi barang-barang kawalan yang perlu diberikan perhatian. Kenapa mesti ditunggu sampai tiada bekalan baru terhegeh-hegeh bertindak. Akibatnya, harga barang itu pasti naik dan ini pastinya secara jelas membebankan pengguna seperti kami.
  • 3. Mana perginya Cuepacs? Kenapa berdiam dalam hal sebegini? Mana perginya presiden anda yang begitu kuat menyalak untuk bonus, elaun dan kenaikan gaji yang tak pernah berkesudahan? Jangan asyik menyalak untuk segala macam kenaikan gaji dan bonus jika masalah yang sebegini dipandang sepi. Kenapa Tuan Presiden Cuepacs tidak menggerakkan ahli-ahli Cuepacs sepenuhnya untuk hal-hal sebegini? Kakitangan kerajaan adalah 'frontline' kerajaan yang memerintah. Perlaksana dasar-dasar kerajaan. Bukan hanya membiarkan kerajaan bertungkus-lumus sendirian untuk menanggani hal sebegini. Apakah masalah gula 2006 langsung tidak diambil peduli @ tidak mahu dijadikan iktibar?
  • 4. Bak kata orang kampung kami, kalaulah kakitangan kerajaan tidak boleh bekerja rentetan daripada sikap malas, lembap dan lemahnya mentaliti kelas pertama, maka berhenti sahaja adalah jawapan yang paling tepat. Ramai lagi rakyat di luar sana yang menganggur tetapi bersemangat untuk menyumbang kepada kerajaan memerintah terutamanya para siswazah. Lagipun, kakitangan kerajaan yang ada sekarang ini termasuk presiden Cuepacs asyik sibuk dengan bonus dan kenaikan gaji. Mana sempat nak fikir berkaitan masalah rakyat.
  • 5. Hari ini rakyat bukan bodoh. Jangan disebabkan kakitangan kerajaan yang malas, lembap dan lemah ini maka kerajaan yang memerintah terus dipersalahkan. Jangan hanya pandai menghabiskan duit rakyat sahaja. Kerajaan adalah pembuat dasar dan pelaksananya adalah kakitangan kerajaan sebagai 'frontline'.

Memang gula jika terlalu banyak sangat berbahaya. Tetapi yang sedikit juga tetap bahaya kerana gula adalah barang asas kita. Kenaikan harga gula, pastinya akan membuatkan banyak barang naik juga harganya. Jangan hanya kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

P/S: Teringat kata seorang teman, semut pun nakkan gula!

11 comments:

  1. salamz PM

    mewakili kakitangan bawahan kumpulan sokongan yg melaksanakan tugas penguatkuasaan...
    saya ingin luahkan isihati..
    1. kami tidak boleh bertindak tanpa arahan pihak atasan/pengurusan.
    2. hanya pihak pengurusan/penguasa/kumpulan profesional yang berkuasa.
    3. fahami lah kerja kami. kami juga terkedu bila apa yg kami rancang dan cadang di TOLAK sebab kami kumpulan sokongan je.. yang bermaksud YANG MENURUT PERINTAH
    ** X ADA KUASA **

    ReplyDelete
  2. Den sokong MINE..

    Apolah ekau banap bona pencolek angkek!!!

    Konapo maso kritikal ni timbul mslh gulo??? spt biaso kerajaan BN konon2 eh la warning sana, warning sini pasal gulu terutama kpd peruncit, pemborong dll...tapi kita sedio maklum bondo ni berlaku apo sobab eh????..tak lain tak bukan adolah pekilang, pemborong dan peruncit dan untung la...apo susah bona nak pikir!!! gulo ni, apo mslh eh....hari2 pengeluarannya berjuta tan...apo kisah eh tak do??? polik boto BN dan kerajaan...mereka tahu skrg umat islam nak poso, ramadan, buat kuih muih....maso ni maso sesuai nak balun....!! apo kisah...

    yang pegawai bwhn ni la selalu kono bolasah olh jerung2 atas tu....diorg ni mcm berpakat dgn pengilang, pemborong, peruncit...bondo ni sobona eh, RASUAH byk berlaku...

    Tengok yo la kenyataan menteri gulo....nyampah nengok eh!!! cakap tek serupa bikin....kalu nak naik hargo gula, naik yo lah...apo nak susahkan org pulak....

    tp den pecayo...menteri gulo akan memberikan hadiah 100 hari dio dgn mengumumkan KENAIKAN HARGO GULO....!!! lu tak cayo???? tungguuuuu!!!

    itula nasib pekerja yg jujur dan dedikasi...sering jd mangsa...

    ReplyDelete
  3. Sikap perkauman sangat penting demi mengekalkan kuasa politik melayu/Islam.

    Sikap perkauman dikalangan kaum cina dan india sangat tebal dan kukuh, itu sebab mereka boleh hidup senang dan maju di mana2 sahaja di muka bumi ini.

    Sikap perkauman cina boleh disama kan dengan bangsa yahudi.

    Kaum cina sangat bijak 'menyamarkan' sikap perkauman mereka sehinggakan sukar bagi melayu yang bodoh mengesan nya.

    ReplyDelete
  4. Tok Gajah ...

    Satu Pendapat paling BANGANG dan BINGAI.....bodoh tak sedar diri...bangang tak bleh diajar,,,,...

    dan orgnya pun samo yo BONGAP dan BANAP....org cam ni ikat yo..humban tgh laut, biar dibalun kek JAWS...lg baik la....tak sodar diri ....biul...

    ReplyDelete
  5. KELIAN CAKAP SONANG...YANG SUSAH HE ORANG MACAM SE NI...ORANG BONIAGO...NAK BAGI ORANG PEJABAT MAKAN,SONANG CAKAP ORANG KERAJAAN LA ...AIR TU KALAU TAK MANIS DIO KATO APO LORI GULO DAH TERBALIK KO...DIO ORANG CAKAP SONANG...KITO DARI KAJAN GI KL NAK CARI SEKILO PON PAYAH...HABIS MACAM MANO...PATUT HEE KERAJAAN KONO LA RENUNG RENUNGKAN...LU ORANG PIKIR LA SENDIRI BETAPO PAYAH HEE KALAU TAKDO GULO.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Paneh,

    Itulah pentingnya Kejujuran dan Amanah dalam menjalankan Tugas. Tugas juga ibadah, mencari yang halal dan baik buat keluarga kita.

    WaAllahuAlam.

    ReplyDelete
  7. Masih ada lagi ano-ano penakut tak bertelur yg sekadar bagi maki hamun n sedikit komen yg pendek akal?

    Yang P.A ni nak cakap pasal Presiden Cuepacs asyik mintak naik bonus n elaun tak pernah berkesudahan...Tapi keje maleh nak buat...Yang ano-ano tak botolo nih bongap bona nape?nampak sangat kedangkalan dan kedunguan Bro Anu Bin Ibrahim dah memonopoli otak eh...

    gula masalah berat...tak caya tgk time raya nanti...kita setuju dgn P.A...pasti barang lain juga turut naik...

    ReplyDelete
  8. Mati somut kerano Gulo...
    Mampus UmNo Bongok kerano Celako..
    Kah! Kah!! Kah!!! Kah!!!!

    ReplyDelete
  9. Parti Kencing Rakyat...
    Bersekongkol dengan Ustaz DAP,
    Beer itu bukan arak dan tidak haram...
    apo bongap bona tu.. masih nak berkerjosamo dgn DAP,
    dah kemaruk gilo kuaso camtu la jadi eh...
    kut ado parti zionis asal buleh memerintah pun sanggup Parti Kencing Rakyat Berkerjasama..
    wakakakk..

    - parti jahat, kato eh -

    ReplyDelete
  10. Apo.? Gulo kurang.. tlipon je la Rajo Gulo Robert Kwok kek Hong Kong nu.. bukan susah bona..

    ReplyDelete
  11. UMNO punya kera rajaan tak habis2 kurang gula, apo nak buek dah kena buek janji dgn robert kwok tokey gula, bingai punya UMNO.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive