Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, August 29, 2009

Are You Smarter Than A Standard 6?


USA Primary Schools Subjects


1. Mathematics
Numbers & Operations / Place Value / Adding and Subtracting Whole Numbers and Decimals / Data and Graphs / Multiplication: Whole Numbers / Division: Whole Numbers / Understanding Fractions / Addition and Subtraction Fractions and Mixed Numbers / Measurement / Perimeter, Area and Volume / Geometry / Ratio and Percent / Probability.

2. Social Studies

Regions of the US / Native Americans / Exploration of the New World / Colonization of America / Revolutionary Period / Constitution / Westward Expansion / Civil War and Underground Railroad / World History / World Geography.

3. Life Science

Meteorology / Our Changing Earth / Environment.

4. Physical Science
- Basics of Machines.

5. Reading/Language Arts

Grammar / In and Out of School / American Portraits / Personal Journeys / Planet of Life / Roads to the West.

6. Health

Respiratory System / DARE / Wellness (Quest).

7. Art

Music - Band and Choir Programme.

8. Physical Education
- Sexual and Health Education.

..................................................

England National Curriculum (from 5 to 16 years old)

1. English
2. Mathematics
3. Science
4. Art & Design
5. Citizenship
6. Design & Technology
7. Geography
8. History
9. Information & Communication Technology
10. Modern Foreign Languages
11. Music
12. Physical Education

..................................................

Subjek yang dipelajari oleh anak-anak kita di SRK Malaysia:

Mata Pelajaran Teras:

1. Bahasa Melayu
2. English Language
3. Bahasa Cina (SJKC)
4. Bahasa Tamil (SJKT)
5. Mathematics
6. Science
7. Kajian Tempatan
8. Pendidikan Islam
9. Pendidikan Moral
10. Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

Mata Pelajaran Wajib:

1. Pendidikan Jasmani
2. Pendidikan Kesihatan
3. JQAF
4. Kemahiran Hidup
5. Pendidikan Seni Visual
6. Pendidikan Muzik

Mata Pelajaran Tambahan:

1. Bahasa Cina Komunikasi
2. Bahasa Tamil Komunikasi
3. Bahasa Arab Komunikasi
4. Bahasa Iban
5. Bahasa Kadazandusun
6. Bahasa Semai

..................................................

Kita bukan sahaja bersaing sesama kita di negara ini, tetapi juga bersaing dengan bangsa lain yang datang dari negara yang jauh lebih maju daripada kita. Jika dibandingkan kandungan silibus yang dipelajari oleh kanak-kanak bawah 12 tahun di USA dan England, ternyata sangat jelas perbezaannya berbanding sistem pendidikan Malaysia kerana kebanyakan kandungan silibus berkenaan hanya dipelajari oleh anak-anak kita apabila mereka masuk ke sekolah menengah.

Ketika kita masih lagi memperdebatkan isu PPSMI, isu rotan Kartika, isu Altantuya, isu PRK, mahupun isu sama ada Malaysia ini negara Islam atau tidak; hakikatnya negara lain sudah jauh meninggalkan kita dari segi penghayatan ilmu. Sedangkan Islamlah satu-satunya agama yang menyeru umatnya memperkasakan ilmu melalui wahyu pertama. Adakah kita benar-benar menghayati saranan wahyu Al-Quran itu?

Malaysia sebelum ini pernah menjadi benchmark sebagai negara Islam termaju di dunia, tetapi kini ketinggalan 5 tahun dibelakang UAE dari segi pembangunan dan teknologi. Maka, masih mampukah generasi masa hadapan kita bersaing dengan insan seusia mereka dari seluruh pelusuk dunia, jika silibus sekolah rendah dijadikan perbandingannya?

16 comments:

  1. Salam,

    Tetatpi ada orang yang merasakan memperjuangkan bahasa ibunda lebih baik daripada semua yang tuan katakan....

    Yang bodoh biarlah terus bodoh, kalau tidak macam mana nak dipengaruhi nanti......

    ReplyDelete
  2. Salam

    Ko tak yah buang masa la paneh nak cerita pasal masa depan bdk2 ni. Org m'sia ni terutama melayu lbh amik berat hal peribadi org lain, kutuk mengutuk, hentam menghentam dari dok pikir pasal masa depan waris mereka. Semua sbb nak kuasa. Penyokong pembangkang konon bagi alasan menyokong pr tidak semestinya tidak sayangkan negara, tapi realitinya apa yg dibuat dlm proses tu semuanya ada ciri2 nak menghancurkan negara sendiri. Nasib baik ado org mcm ko ni yg nak pikir pasal masa dpn generasi kita. Nak harap pembangkang dok kritik dan kondem 24 jam. Cadangan yilek padayappa.

    Itm93

    ReplyDelete
  3. Yang Gambi otak kamu masih dijajah barat, agongkan bahasa barat. Podah dei!
    atau kau pun tergolong dalam kumpulan UMNO totok ultramamak penduduk seksyen 23 suku. Nampak gaya sentimen racistsm yg dipupuk oleh pemimpin dan didokong juak akhbar2 meloya dah sampai ke kemuncaknya.

    ReplyDelete
  4. aduh..blogger bongok ni..aku pun satu..dah tau blogger ni bongok ungok karat totok...masih nak layan...so subjek apa kau nak cadangkan? sejarah umno? x sokong umno maknanya x cintakan negara? x sayang bangsa? x sokong umngok maknanya x patriotik? bongok..pemimpin umngoklah yg telah mengubah arus dgn kejahilan dan kebodohan mereka sendiri. rakyat ada otak. mereka fikirlah mana yg baik dan buruk. bongok betul..jangan kau berdendang ttg cerita dan sejarah british, jepun lagi...itu umno dulu, aku pun kalau ada zaman tu mungkin aku pun jadi pejuang..semangat masa tu lain ngok.sekarang pemimpin umngok tamak.dah senang mula lupa daratan. sombong takbur. rakyat disuruh berpatriotik..bik mama shopping oversea jugak..ngok lah kau..dalam nak perjuangkan melayu kau orang sindir bangsa lain..hissh..paneh ngok..jgn merapulah..baik kau tulih macammana cara kita boleh ajar pemimpin ngok umngok ni..biar diorang sedar diri...jangan terus membongokkan diri paneh...

    ReplyDelete
  5. Aku amat setuju dgn pandangan yg realistik yang mempertikaikan tajuk ini...
    Sebenarnya UMNO/BN lah yg membuatkan mutu pendidikan negara telah jauh kebelakang dr sepatutnya...Inilah akibatnya apabila pendidikan dijadikan alat politik,atau mempolitikan pendidikan, atau mempunyai kepentingan poltik dlm pendidikan...bila unsur politik terlibat, maka ujud juga unsur kepentingan, bila unsur kepentingan itu ada, maka unsur wang dan projek pun akan pasti diambil kira sepenuhnya...setiap projek tentu melibatkan dana yg besar...siapa yg korek...kroni dan UMNO lah...

    ReplyDelete
  6. Tuan,

    Maafkan kami kerana membuat jemputan kepada Tuan secara am seperti dibawah:-

    Yang berbahagia Dato/Datin/Tuan/Puan/Saudara/Saudari,

    Dengan segala hormatnya kami memaklumkan bahawa kami akan melancarkan portal “Satu Sekolah Untuk Semua (SSS)” di

    http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com.

    Kami menjemput anda untuk melayari laman web tersebut selepas Sambutan Merdeka 12tengahmalam pada 31 Ogos 2009. Anda dipersilakan untuk melayari tab “e-patriot”

    (http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/patriotsinsuppor/)

    di mana kami telahpun menyenaraikan laman citra anda di bawah senarai “e-patriot” (“Patriots displaying SSS Logo”). Kami ingin merakamkan rasa penghargaan kami yang tidak terhingga di atas sokongan anda terhadap Kempen SSS ini apabila anda telah mempamirkan logo SSS di laman citra anda. Terima kasih di atas sokongan berterusan anda terhadap Kempen SSS ini.

    ______________________

    It is our honor to inform you that we will be launching "Satu Sekolah Untuk Semua (SSS)" portal at

    http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com

    Please visit the website after the 12midnite Merdeka celebration on 31 August 2009 and check out the "e-patriot" tab

    (http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/patriotsinsuppor/).

    We have listed your blog site under the "e-patriot" list (Patriots displaying SSS Logo). We wish to record our utmost appreciation for your support toward SSS campaign by displaying SSS logo at your blog site. Thank you for your continuous support toward the SSS campaign.


    Terima kasih.

    Satu Sekolah Untuk Semua

    ReplyDelete
  7. Kah kah kah

    Dah la nama tukang kasut tapi ada hati nak membongokkan orang

    Kah kah kah

    1x kau panggil orang bongok, 100x orang bongokkan kau balik

    Kah kah kah

    Macamana tak bongok, taraf otak macam budak bawah 5 tahun

    Kah kah kah

    Orang cerita pasal masa depan dia cerita pasal politik bongok dia

    Kah kah kah

    Dasar bongok

    Kah kah kah

    Macam idola aku Aljuburigunakrimliwatisibongokki

    Kah kah kah

    Mari tipu rakyat

    Kah kah kah

    Jadi bongok macam tukang kasut dan tom tom bak kepala bongokki

    Kah kah kah

    Dua2 mat sentul bongok

    Kah kah kah

    Budak standard 6 lagi pandai dari diorang

    Kah kah kah huk huk ptuih..

    ReplyDelete
  8. Udah lah Penipu Rakyat takyah la nak gelak 2 - 3 kali, ruagh tuih dasar penipu, zaman british bolehlah kau tipu. Ini zaman 52 tahun Merdeka, org dah cerdik, bukan macam kau, jonis Melayu subsidi. Kalau kau mahu jadi cerdik, maih aku bagi kau sup kasut kayu. Aku kesian jugak org yg kau sokong dah 52 tahun merdeka tapi takdo yg pandai merotan ala syariah. Memang dasar takmau islam sebenar tapi mahu islam gaya di senangi barat.

    ReplyDelete
  9. Kah kah kah

    Ada sorang lagi sedara tukang kasut aka waklu yang bongok

    Kah kah kah

    Memang keturunan kau dah 'cerdik' lepas 52 tahun merdeka

    Kah kah kah

    'Cerdik' sesangat sampai boleh kena main dengan dap adik si pap

    Kah kah kah

    Hina islam tarapapa yey

    Kah kah kah

    Buat kuil besar kawasan melayu tarapapa yey

    Kah kah kah

    Cina main dengan melayu bila jumpa nik ajis pakai baju kurung dengan tudung terus ampun dosa tarapapa yey

    Kah kah kah

    Serupa itu paderi jugak nik ajis

    Kah kah kah

    Janji masuk syurga

    Kah kah kah

    Lu dan keturunan lu memang 'cerdik'

    Kah kah kah

    Kena tipu dengan cina dap tarapapa yey

    Kah kah kah

    Kena tipu dengan umno lu marah

    Kah kah kah

    Kena tipu dengan aljuburialsontotipakaikrimmialbahlulki tarapapa yey

    Kah kah kah

    Bongok waklu

    Kah kah kah

    Keturunan 'cerdik' piang

    Kah kah kah huk huk ptuih..

    ReplyDelete
  10. Betul tu penipu rakyat.sekali aku cakap bongok pada parti yg bongok macam umngok, lebih dr 100 org ahli umngok macam kau akan cakap aku bongok. tak jadi hal pada aku biasalah bila umngok dan pemimpin bongoknya terperangkap dgn kebongokan mereka sendiri. dan aku yg tak nak jadi bongok macam ahli umngok pun akan terus membongokkan umngok. tu yang pedih tu...

    anyway..blogger paneh yg bongok ni tak sudi nak respon pada zahid hamidi yg telah 'menjalin silaturrahim' dgn pemimpin yahudi baru2 ni? anwar dilaungkan sbg ajen yahudilah apalah..kau kasi komen sikit sikap zahid yg telah mengguris tuh...komenlah paneh yg bongok. ke itu kau pandang sbg satu usaha tarbiyah ala BTN pada pemimpin yahudi? Zahid hamidi berdakwah pada yahudi ke? aku tunggu komen bernas yg tak bongok dari kau paneh. apa rasionalnya?

    entry kau ni baik tp yg bongoknya konon nak suruh bebudak cintakan umnolah? baru patriotiklah tu..aku setuju sangat dgn ano..dalam konteks hari ini sudah jatuh satu hukum yg mewajarkan umngok ditumbangkan. bongok! dasar sekular yg berterusan diserap dalam pala otak bebudak hari ini. hiburan manjang..Jepun menanamkan rasa cinta negara pada rakyatnya tanpa mempengaruhi dgn sentimen politik kepartian. pada mereka negara yg perlu dipertahankan, bukan parti pemerintah. itu sebab LDP bakan berkubur. umngok juga akan tetap jadi macam tu..aku percaya hari dimana umngok tumbang akan tiba!

    ReplyDelete
  11. heheh. hati terguris bila org kutuk nuar siapa lagi kalo bkn wee meng tat tat tat dan hompuk. heheh. paneh sungguh hatinya. kih kih kih. terasa btul dia bila org tak komen pasal zahid tapi org tetap kutuk nuar. lawak lawak. keh keh keh. pegi la masuk aidc bang oi kalo tak puas hati pasal nuar. x malu sungguh menempek kat rumah org tanpa diundang pastu membebel marahkan tuan rumah. apa punya budi bahasa la penyokong paspkr nuar sodom ni. islam ajar dia mcm tu agaknya. lawak lawak. kehkehkeh.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  12. Salam PM,

    Satu persoalan yang aku kira sangat menarik dalam artikel ini. Aku berpendapat sudah sampai masanya kerajaan merombak sistem pendidikan negara hari ini agar kurikulumnya lebih berdaya saing dengan kelompok luar. Aku rasa PBB yg keluarkan resolusi sblm ni mengatakan sistem pendidikan kita antara yg terbaik di dunia pasti ada agenda tersirat. Kita tak nak dikatakan syok sendiri sbb pasti PBB yg didukung oleh US itu tdk mahu ada negara Islam yg maju dan berilmu.

    Kita kini kena mula memikirkan subjek yg sesuai dgn anak2 kita yg mampu mengembangkan potensi mereka. Org muda mudah mencerap ilmu yg diajarkan kpd mereka dan itu mmg kelebihan yg Allah berikan kepada gol muda.

    Pasal salah sorg komentar menyatakan konon utk ajar sejarah umno pada budak2, aku rasa dia ni takut pd bayang2 sendiri. Umno hanya sebahagian drpd sejarah. Generasi hari ini juga perlu diajar serba sedikit sejarah asal usul parti2 politik yg membentuk Malaysia hari ini agar mereka lebih matang dan rasional. Sejarah setiap parti politik di Malaysia perlu diterangkan dengan sejujurnya akan asal usul, tujuan, misi etc.

    Lagipun sejarah adalah kuliah yg besar dan tdk terikat hanya semasa merdeka tetapi bermula kita dijajah pada 1511. Byk peristiwa yg boleh diajar dan menjadi pengajaran jika ia mula diajarkan di sekolah rendah. Mungkin kaedah penceritaan/pengajaran itu perlu diperkemaskan.

    Subjek berteras sains perlu diajar asasnya bermula di sekolah rendah. Sekurang2nya sama dgn apa yg dipelajari di USA supaya anak2 kita diperingkat rendah akan dapat bimbingan awal sblm msk ke secondary school.

    Apa2 pun tahniah PM kerana menimbulkan polemik yg bagus dlm artikel ini. Sewajarnya kerajaan mengambil berat akan isu yg diutarakan demi generasi yg lebih kompetetif dan maju.

    ReplyDelete
  13. ahahahaha.. teruskan Paneh.. puasa2 nih lebih baik kita penuhkan dengan bercerita tentang perkara-perkara yang baik dan produktif...

    salam Ramadhan dan Selamat menyambut Ulangtahun Kemerdekaan Yang ke 52

    http://tomok123.blogspot.com

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Paneh,

    Buat Mak Cik semua Ilmu Dunia dan Akhirat sama pentingnya. Bab korikulum Sekolah Mak Cik tak mahir jadi biarlah yang 'ahli'nya sahaja mencorakkan untuk Negara, asalkan seimbang.


    Salam Merdeka buat Warga Paneh Miang...BerTuah kita ditakdirkan jadi rakyat Malaysia..sama-samalah kita perlihara Negara kita sebaiknya..InsyaAllah.

    ReplyDelete
  15. keh keh keh

    sedih sungguh bila baca komentar2 yg tlh lari dari maudu' artikel ni.
    apa yg blh difahami dr kupasan artikel ialah utk membuat perbandingan apa yg belaku dlm negara yg patut diberi penekanan dan perhatian. tidak terus hanyut dan leka dgn perkara2 yg blh diklasifikasikan sampingan.

    jika org blh berdemontrasi ttg isu PPSMI kenapa tidak berdemontrasi memperkasakan pendidikan? jika org blh berdebat isu rotan kartika kenapa tidak berdebat memperkasakan pendidikan? jika org berbahas ttg isu syurga neraka kenapa tidak berbahas memperkasakan pendidikan?

    tahniah paneh! krn mengetengahkan satu isu yg kadang2 kita terlupa impak jangka panjang. menyedarkan dr terus terlena dan terkhayal.

    kpd penghukum2 yg sering menjatuhkan hukum itu salah, ini salah, dia salah, mrk salah, parti itu salah, parti ini salah silalah berikan cadangan untuk memperbaiki kekhilafan, bgmn nak memperkasakan pendidikan. jadilah manusia bukan malaikat atau tuhan.

    renunglah....!

    ReplyDelete
  16. Penipu Rakyat aka Parpu kari aka tom tem bak, janji UMNO sokong kati timbang babi ngan ikan pun sokonggg. Ptuih dasar mamak anak mahafiraun ptuih.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive