Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, August 8, 2009

PAS KELANTAN: Bertani Ibadah @ Kebersihan Ibadah?

MANA lobih tinggi maqam ibadah & iman? Bertani sebagai pekerjaan tuntutan Ibadah atau Kebersihan sebagai perbuatan paling rapat dan intim tuntutan Ibadah?

Pak Sedaro nengok Kerajaan Pok Nik Azih, agak herot akal ilmiah-NYA...dalam mengurus pengurusan negeri secara "bil-hikmah" dan atas kaedah "wah datul hasanah"...

Sodih sungguh bilo baru-baru ni Pak Sedaro bersama pasukan berani mati Paneh Miang melawat semulo ke Serambi Mokah cetakan PAS. Masjid-masjid yang dikunjungi di sanun di Wakaf Che Yeh, Tanah Merah, Pasir Mas, Machang, Kuala Krai, ...tandas bukan main "haring dan hancing"...tandas awam berbayar pun nak terlingkup. Jalan dan gigi jalan pun kotor ngalahkan kandang BABI. Kecuali di GUA MUSANG bersih dan boleh berguling siap.

Medan selera nak makan di Rantau Panjang, Tanah Merah dan Wakaf Che Yeh pun...nak somonggah. Apakah Kerajaan PAS menafikan Kebersihan itu satu ibadah?

Wahai sedara pimpinan Kelantan, Maqam kebersihan merupakan antara maqam-maqam terUNGGUL dalam kaedah pengISLAMAN dan penganut ISLAM menuntut BERSIH itu sebagai konsep kehidupan syumul.

Nak sembahyang antara prasyaratnya ialah BERSIH. Tubuh badan insan Muslim itu jua BERSIH. Instrumen pembersihan paling instrumental kepada insan Muslim ialah berWudhuk.

Jadi kepado Pok Nik Azih, jangan dok sibuk pulun orang kato jahanamlah...segalanya. Apakah pakej KEBERSIHAN dianggap Ibadat Tiada Kelas?


Sementara yang sama Pak Sedaro lihat Kelantan ini dah berlobih bonar mentekedarah duit BALAK. Tiap hari tidak kurang 48 buah lori berbaris menunggu giliran di Kuala Krai untuk timbang. Ikut estimation Pak Sedaro, 1 lori katakan 30 tan, 1 tan RM 5000, maknonya banyak masok poket TAUKE BALAK...CukaiNYA...kira sendirilah. Siapo sebonarnya yang UNTUNG projek balak di Kelantan sana? Mano ado cuti untuk pembalak. Yang ado sampai solosai BUKIT ...akibatnya lingkuplah sungai-sungai...elok jernih boleh diminum...jadi keruh pokat...

Tak sudah pulun duit, biarkan KOTOR keliling medan. Entah lah...nak cakap banyak orang PAS dok DEWA kan Pok Nik Azih...sampai penuh asal berdinding di dalam rumah mosti ado gambar Pok Nik Azih...Inilah Agenda Fasis ...

Ingatlah bahawa sejarah penjajahan BANGSA tidak pernah dilupakan. Jepun mendarat di Pantai Cinta Berahi "Cahaya Bulan" ialah lokasi bermulanya pendudukan JEPUN. Ramai lak yang terlupa resepi MAUT penjajah. Bacolah dan fikirlah dengan ikatan NILAI yang tinggi.

Preskripsi indoktrinasi dan memberi personafikasi diktatorian PAS amat mudah meresapi rutin anak-anak warisan Mak Yung. Wahai rakan Rakyat Raja....jadikanlah Kebersihan sebagai Ubat dan Ibadat...kerana maqam Kebersihan lebih Tinggi dan Mulia.

10 comments:

  1. cicit kamat penyambung lidah syaitan.

    ReplyDelete
  2. tak abis.abis mamat anon atas nih...adakah menegur itu dikatakannye sebegitu? dangkal sungguh otak pembangkang nih ek...kalau terkena batang idung sendiri, pembangkang akan menghalalkan apa yang haram dan mengharamkan apa yg halal...tak caya tgklaaa al-juburi & anon kat atas nih...sadis n teruk btul laaaa pemikiran parti kencing rakyat nih

    ReplyDelete
  3. hidup anwar!!! hidup peliwat!!! hidup lubang buntut!!!

    ReplyDelete
  4. Tak ado lah kojo Pak Sedaro ni...kojo dio pogi tompek oghang tujuan buruk dio nak cari kosalahan dan keburukan orang yo....tontang tandas busuk, tak bersih...mano2 pun samo yo Pak Sedaro....agak eh, kat rumah pak sedaro, tandas pak sedaro ni pakai karpet merah ko...keluar taik pak sedaro pulak wangi bau taik ekau ko, koncing ekau pulak harum bau minyak attar ko????...tok sah pogi kolantan lah nak siasat tandas busuk...den cadangkan pak sedaro pegi jelajah sekeliling negri sembilan punyo mosojid ko surau ko, jgn lupo bawak sekali alat pencuci, haruman, berus, cloroc ko...pegi setiap mosojid dan surau tiap2 hari...dgn niat nak jago kebersihan dan dapat pahalo....lopeh tu pogi pulak cuci tandas2 awan kek stesen bas, stesen teksi, tandas pasar bosar, tandas tompek pelancungan....cubo bau tandas eh....jin buragas pun mampuih!!!!

    tok sah mengato orang lah pak sedaro.....nyampah den...macam lah UBN ni kain putih suci harum....tapi lobih busuk dr bau taik ekau tu....

    ReplyDelete
  5. Org Klate

    engkau pun samalah, pembersih setakat mana, rasa-rasa perut penuh dengan makanan haram jadah negeri pembela babi, dok kata kat org jaga rumah mu sendirilah, kotor klate pun tak sampai kena JE seperti negeri mu tu, negeri makan kedarah hasil BABI, boleh jalanlah

    ReplyDelete
  6. hahahaha...anon2 atas ni dok kondem negeri diperintah bn bulih la pulak. org lain teguq tak bulih. apa punya akal la siput babi dorg ni.

    masalahnya kelantan kan di war2 kan serambi mekah kununnya. negeri yg bn perintah tak cakap mcm pemimpin pas cakap. takkan la org2 alim berkupiah dan bertudung labuh di kelantan nun tak tau jaga kebersihan. xkan serambi mekah kotoq kot?

    dulu nik ajis pernah keluar statement suruh rogol pompuan yg tak tutup aurat. aku pegi kb dan wakaf che yeh minggu lepas ingatkan semua org kelantan alim2 belaka umaraknya. tapi masyaAllah, bersepah yg pakai seksi dan ketat mcm kat kl. bertudung jauh la skali perempuannya. hehehe...boleh ke rogol tu wahai nik ajis? serambi mekah la katakan. hahahaha!

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  7. Bekas Ahli PAS Kualai KraiAugust 9, 2009 at 6:24 PM

    dulu aku ahli pas...aku pengotor betul...makan tak basuh tangan...berak tak sebok...kudis daki jgn cakap la merayap kat badan aku sebab pas tak kisah kotor...bila aku kuar pas aku jadi pembersih...idup sihat dan takde penyakit

    ReplyDelete
  8. tulah deh perangai orang pas, bilo kono kek tongkuk sendiri mulolah putar bolit cerito macam anon kek ateh tu. buruk sendiri tak ponah nak ngaku. bebawaklah tobat. call spade a spade. it wont be a club.

    ReplyDelete
  9. GM Kopitiam kat Gua Musang gak yang best.

    ReplyDelete
  10. Salam,
    Saya bangga menjadi rakyat Kelantan,mamang saya kelahiran Kelantan.Orang Kelantan sangat kuat sifat keusahawanan mereka,rajin berniaga, kuat dan taat beragama dan bangga dengan kesenian asli Melayu Kelantan mereka.Namun masuk bab kebersihan, saya akui rakyat Kelantan lemah secara amnya menentukan kebersihan tandas awam dan persekitaran pekan-pekan di Kelantan.Saya berada di Malaysia dari 10 ke 25 Mei lalu, balik sebentar ke kampung halaman saya, memang saya pun buat tinjauan seperti Tim Pak Sedero, siap saya bergambar sebagai bukti, contohnya sebuah taman awam dekat stesen keretapi Pasir Mas, jika lepaskan kambing atau lembu dalam beberapa ekor,belum tentu habis dimakan rumput dan belukar di taman berkenaan untuk jangka masa satu hari.Kalau ular senduk dan ular tedung selar pun mungkin boleh bersarang di situ. Tandas awam di Rantau Panjang pun saya sahkan teramat kotor walau pun berbayar untuk menggunakannya.Saya pernah berkhidmat di dalam pasukan keselamatan dan pernah bertugas dan di tempatkan di Kota Kinabalu serta Kuching, namun Sabah dan Sarawak rata-rata jauh lebih bersih dan indah persekitaran bandar-bandar mereka. Saya juga biasa ditugaskan di Johor Bahru, rata-rata amat bersih dan cantik tandas-tandas awam di sana dan 'landscaping'nya.Kecuali tandas awam di pekan Kulai (stesen bas), amat kotor.Negeri Kelantan patut ikuti contoh Thailand di dalam bahagian 'landscaping' bandar-bandar mereka, begitu cantik sehinggakan taman-taman awam mereka pun dilitupi dengan 'carpet grass', ini saya lihat sendiri semasa penugasan membayar gaji anggota di Haadnyai dan Songkhla tahun lapan puluhan dulu.
    Masaalah kotoran dan bau busuk tandas dan kemudahan awam di mana-mana pun adalah sebab utamanya bergantung kepada sikap pemimpin politik dan kerajaan tempatan.Jika saya lihat bangunan Pejabat Daerah Kulai tersergam indah, namun bandar Kulai amnya kotor, siapakah harus dipersalahkan? Jika penduduk yang salah, haruslah diperbetulkan keadaan dengan pendidikan dan penguatkuasaan.Lihat sahaja sungai-sungai di pekan Kulai,dan sungai-sungai lain di Malaysia,penuh sampah sarap dan bahan toksik.Renungkan betul-betul, dengan serius, mana kah punca masaalah sebegini? Adalah baik sedikit keadaan Sg Kelang dan Sg Gombak di dalam Bandaraya Kuala Lumpur,(saya bersekolah menengah di KL, tingkatan satu hingga lima di KL,70an), berbanding dengan keadaannya 30 tahun sekarang.Contoh terbaik, Sg Thames, telah dipulihkan di tahun 80an, dan lihat sendiri sumgai yang mengalir di dalam bandar peranginan Queenstown, Pulau Selatan, New Zealand, kita boleh lihat ikan berenang di dalam airnya yang jernih. Kenapakah kita sebuah negara Islam, negara orang Melayu, orang timur, tidak bolehkah negara kita secantik dan sebersih negera orang bukan Islam, atau negara maju ?Sehingga seorang pelarian perang dari Vietnam semasa tiba di bandaraya Perth, bertanya, "di manakah orang-orang yang membersihkan bandar ini?". Ini saya tonton sendiri di tv Australia, baru-baru ini, menunjukkan tidak perlu pun ramai pekerja bagi menetukan kebersihan dan keindahan Perth.Ya, maksudnya juga sikap rakyat juga penting di dalam maenjaga kebersihan persekitaran.
    Namun apa pun hakikatnya yang berlaku di Kelantan, saya tetap bangga menjadi anak kelahiran Kelantan, cuma saya minta perbaikilah keadaan persekitaran, dan kurangkanlah kandungan gula di dalam minuman dan makanan (untuk seluruh rakyat Malaysia juga).Buruk buruk Kelantan pun, ia tetap negeri saya, Malaysia tetap negara ku, pasport Malaysia tetap menjadi dokumen perjalanan ku sampai bila-bila.Wassalam.
    Salam Perantauan,
    Westaussiemalay.com

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive