Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, September 1, 2009

Siapa selepas R.A.H.M.A.N.?


Seorang Otai Cina dari susur galur keturunan Lee yang bermastautin di Mambau, ada berbual dengan aku baru-baru ni. Dialognya lebih kurang begini:-

Lee: Lu tau ka, kalangan olang Cina ada picaya sama itu teoli R.A.H.M.A.N.

Aku: Iya ka uncle? Apa pasal diorang percaya?

Lee: Mimang picaya punya. Tapi bukan semua la. Ada yang picaya lepas habis teoli R.A.H.M.A.N. punya jam, olang Cina akan pigang ini negala.

Aku: Wah. Betul ka uncle? Banyak bahaya la kalau itu macam.

Lee: Mimang bahaya lor. Wa pun takut olang cakap itu macam. Takut belaku lagi itu pelistiwa 13 Mei. Lu tinguk sendili la sikalang punya jam klisis Cina Melayu macam mau pecah lor. Kuan Yew pun ala tulun sini apa pasat? Macam ada lancangan mau bikin itu macam.

Aku: Uncle tak suka ka kalau negara ni Cina yang pegang kuasa?

Lee: Wa sulah libih 70 taun hidup lor. Macam-macam sulah tinguk. Ini negala manyak daulat punya ma. Jangan kasi main sama Melayu. Daulat manyak busat punya. Itu Cina muda-muda punya talak paham. Talak lespect hidup sesama kaum. Olang India pun sama. Apa olang cakap...suka main sama api lol.

Aku: Abis apa uncle mau bikin sekarang?

Lee: Talak tau lor. Wa pun ada minta jangan belaku itu macam. Wa selalu pisan sama anak cucu wa musti mau aman-aman cali makan sini ma. Susah nanti anak cucu wa mau idup kalu selalu klisis macam sikalang. Ini Malaysia sulah jadi ketulunan wa punya negala juga. Talak bagut gaduh-gaduh. Nanti suma pun susah.

12 comments:

  1. agaknya Melayu dalam PAS dan PKR akan pegang jawatan ker kalau Cina DAP yang memerintah...

    mustahil sangat2 kan...

    ReplyDelete
  2. bukan mustahil lagi ..kono halau dari malaysia kot....kan dap nak jadikan negaro kito ni macam singapore....

    ReplyDelete
  3. penanam mas cotek pilahSeptember 2, 2009 at 11:13 AM

    bongok blogger paneh ni..lagi2 nak dimainkan isu kaum ni..bangang ko apo? parti gerakan pun dulu pun ganeh yo...hari ini umno bukan main polok cium lai..blogger bongok..jgn mainkan isu kaum woii...

    ReplyDelete
  4. nampak na penanam mas cotek akal singkat mcm mas cotek. intipati artikel pun takleh nk teroka tp ada hati nk sound org. syuh..syuh...gi blaja dulu.

    ReplyDelete
  5. Gedoyok pun bangang yo!!!

    sebanrnya selepas ni Anwar akan jadi PM...mulai sekarang ekau perlulah kerja keras siang malam fitnah Anwar, PAS, PKR, DAP yo...kang kok molopeh plak....

    Bravo Anwar...pedulikan mereka semua...diorg ni dengki je....persetankan diorg...

    ReplyDelete
  6. anwar akan jadi pm yang diperKUDAkan dap.

    ReplyDelete
  7. anwar pm yg diperkudakan dap? bongok...sultan 2 yg ada hari ini siapa yg telah perkudakan mereka? umnokan? titah sultan sapo buek? sultan cuma baca saja. Balik2 pertahankan institusi raja berpelembagaan. kenapa sultan2 juga turut membela umno keparat walhal mereka tahu yg umno ni parti dajal? ada perjanjian rahsiakah antara umno dan sultan2. si paneh yg bongok ni balik2 mainkan isu membakar hati melayu. bongok kau paneh..belajar tinggi2, tapi kojo kau nak melagakan melayu dgn cina..barua punya blogger haprak..x da ayat yg lebih sesuai bg manusia macam ko paneh bongok...selain dari BONGGOOKKK!

    ReplyDelete
  8. osah paneh eh mamat otai ateh ni. mmg kono gotah sungguh. paneh miang agak eh. bwk2 istighfar bro bulan ramadhan ni. cari pahalo bebanyak. bukan kojo membongok an orang yo. takut kato2 tu Tuhan balikkan ke diri sendiri. terus keturunan jadi bongok. sapo yg susah nanti? kau dan keluarga kau gak yg merano.

    ReplyDelete
  9. Anwar bukan diperKUDAkan oleh DAP, tapi Anwar MEMPERKUDAKAN DAN MENGKAFANKAN UMNO.....

    Sekarang era politik baru lah bro!!! ubah lah cara lamo dan sio2 UMNO ko tu...meloyo tokak den!!!

    boto tak Pak Bak?

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  11. Sila guna nick sendiri atau anonymous sahaja. Tq.

    ReplyDelete
  12. apo?anwar aljuburi liwati jd PM?se sanggup migrat...rakmo jd rakyat peliwat...yekkkk...khoiiiitttt tuiiiihhhh

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive