Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, September 7, 2009

PAKATAN RAKYAT HINA PENGANUT HINDU?

1. Nurul Izzah dan sahabatnya ada menulis ulasan di Malaysian Insider mengatakan perarakan kepala lembu merupakan retorik klasik menifestasi ketegangan antara kaum yang wujud di negara ini. Namun, tidak dijelaskan asas sandaran mengapa tindakan tersebut ini dikatakan bersifat perkauman. Mungkin kerana fikiran sempit dan cetek ilmu, mereka hanya melihat dari satu perspektif yakni lembu merupakan haiwan suci penganut Hindu kerana haiwan inilah yang membawa Dewa-dewa mereka. Lebih dangkal lagi apabila mereka memfitnah tindakan ini didalangi parti politik tertentu.

2. Terdapat satu lagi perspektif yang boleh dikaji untuk mentafsir retorik ini. Yakni, lembu dalam masyarakat Melayu melambangkan kebodohan. Istilah 'otak lembu' contohnya merujuk kepada seseorang yang bengap dan lemah otak. 'Bagai kerbau dicucuk hidung' (kerbau merupakan haiwan dalam kelompok yang sama dengan lembu) bermakna seseorang yang hanya mengikut tanpa menggunakan akal fikiran.

3. Maka berdasarkan perlambangan ini, boleh juga kita tafsirkan bahawa perarakan kepala lembu itu merujuk kepada bantahan rakyat terhadap kebodohan pimpinan Parti Pakatan Rakyat yang lemah, bengap dan bertindak seumpama kerbau dicucuk hidung dalam isu pemindahan kuil Hindu tersebut. Sewajarnya isu picisan ini tidak dipolitikkan oleh pemimpin yang konon bijak, namun malangnya, dek ketandusan idea untuk memenangi hati rakyat, pemimpin pembangkang telah memilih untuk mengapi-apikan rakyat dengan isu perkauman.

4. Ironinya, semasa kempen PRU 12, pembangkang melaungkan kepada dunia betapa mereka menentang semangat perkauman sekeras-kerasnya, namun mereka kini sangat terdesak, maka memilih memfitnah kerajaan dengan menggunakan isu perkauman.

5. Apa yang jelas, MB Selangor memang lambang kebodohan dan kelemahan intelek golongan pimpinan Pakatan Rakyat a.k.a. Perompak Rakyat. Maka tepatlah tindakan mengarak kepala lembu sebagai menifestasi bangkangan rakyat Selangor terhadap kebodohan yang begitu terserlah. Dan tindakan itu tidak ada kena mengena dengna isu agama mahupun isu perkauman.

6. Orang Melayu tidak pun membantah pembinaan kuil, tetapi yang dibantah ialah keputusan dangkal PR untuk mengalihkan kuil tersebut yang khabarnya bernilai 1juta ke kawasan orang Islam dan jauh daripada penempatan penganut Hindu sendiri. Bukankah kuil merupakan rumah ibadat? Maka sewajarnya dibina di kawasan yang ramai penganut di sekelilingnya untuk dikunjungi, bukan sekadar perhiasan. Pembinaan rumah ibadat demi perhiasan merupakan bentuk penghinaan paling teruk yang dilakukan oleh pakatan PEROMPAK RAKYAT!

p/s: saya cadangkan Nurul Izzah hadiri kursus sains komunikasi dan belajar dengan lebih lanjut tentang 'rhetorical criticism'...and my sincere advise to you, please...abstain yourself from inheritting stupidity...you are potentially a brilliant woman, but to interprete an act from the political point of view is just lame and shallow.

15 comments:

  1. Parti kau tu dah terkenal Parti Jijak Kepala Lombu. Jangan nak palit pula Nurul Izzah yg bercakap dari segi Ilmiah. Dia tu jenis cerdik. Ijazah Kelas Satu beb. Bukan macam kau Neraca Keadilan atau Cicit Komut. Jangan cuba nak twist the issue, jangan pulak jadi utusan Meloya atau TV 3 suku beranak kau. Jangan jadi penyambung lidah syaitan pulak. Jangan jadi pak darai sham yg hari ni cuba adakan cerita PR terlibat sama isu Lombu kau ngok.

    ReplyDelete
  2. teringat party yg izzah buat masa memula masuk uniten dulu. pergh...seksi bangat bah. world class punya bohsia.

    ReplyDelete
  3. Kepada saudara/i yg bila den cakap umpama den cakap dengan kerbau. Kerbau atuk den pun paham cakap den berbanding manusia yg den dah ingatkan banyak kali agar guna nick sendiri atau anonymous jika nak memberi sebarang komen. Kebanyakan pemberi komen disini adalah yg kami kenal secara peribadi dan tahu nick apa yg mereka gunakan. Jadi janganlah jadi seperti manusia paloi yg tak faham bahasa apabila peringatan sudahpun diberi agar jangan menggunakan nick orang lain apabila memberi komen. Jika anda tiada kenyakinan diri utk menggunakan nick sendiri sekalipun, jgnlah ditunjukkan bebal itu pada orang lain. Tq.

    ReplyDelete
  4. Salam,

    hanya orang bodoh sahaja tidak akan mengakui diri mereka bodoh, sebab itu mereka tidak mahu menerima 'kepala lembu' itu melambangkan kebodohan mereka dan memutar belitkan bahwa kita telah menghina agama lain......., itulah pendapat orang yang 'bodoh sombong', sudahlah bodoh, sombong pulak......

    ReplyDelete
  5. KEPALA LEMBU TU DITUJUKAN PADA MB DAN PR YAG MEMERINTAH SELANGOR.DAHLAH DENKEL SOMBONG LAK TU.IZZAH TAK PAYAHLAH SIBUK DGN POLITIK BELAJAR MASAK LAGI BAGUS.

    ReplyDelete
  6. dah nak buat camno paneh, depa mana buleh ditegur. mau tergencat akal marah. tegur orang takpa..

    ReplyDelete
  7. Kepada kelompak haiwani akal pendek yang bersekongkol dengan TALIBARUT dan PETUALANG Rakyat RAJA...

    Cicit KAMAT nak jongka sikit, topi Benggala Anon-anon dan sekutu-sekutu Tak Bertauliah dan anak-anak yang belum CONFIRM MalaysiaNYA ini...

    Tak perlu mengemut, sampai TAKUT dan MENGGIGIL jari telunjuk untuk tekan key CICIT KAMAT, bukan KOMUT...Ini kelebihan CICIT KAMAT, bilo orang tak roti nak nulish dan tekan keyboard pun takut dengan perkataan, tak USAH "menduga LAUT yang DALAM, Langit tak Bertepi, Tanah Tak bersempadan...

    Si Anon-anon dan Sekutu SAMPAH OTAK manusia tidak BERADAB...

    Satu lagi, sobab tulah generasi dan kelompok, gerombolan dan kumpulan, waris dan keturunan yang sibuk melaungkan apa yang dipercakap oleh PKR-DAP-PAS-PSM sikit-sikit...tidak berasaskan tamadun BANGSA JIWA BANGSA...Nurul Izzah Anwar, ijazah kelas SATU berbayar saudara...bukan merit,...Kau nak temberang CICIT KAMAT...tak usah, kalau kau cakap kepada Cicit Komut, boleh la...

    Jiwa Raga Anon-anon dan sekutunya MAKIN GONCANG dan GOYANG...sobab MB hasil asuhan UMNO, dulu Bendahari Kehormat UMNO sekejap, dilambung duduk kerusi Pengerusi Majlis Universiti Utara Malaysia, merajuk menyondol masuk PKR, jadi Bendahari PKR...lawan By-Election. Memang pulak PRU-12, jadi ADUN dan MP...lalu diberi pula tongkat KUASA YAB MB Selangor...

    Anon-anon yang BUTA HATI dan HIJAB yang tertutup, Abdul Khalid Ibrahim, kau nie, maso Pengerusi Majlis Universiti Utara Malaysia pun, BANGGANG...tak somonggah, asyik kena tipu kek orang...jadi lak Profesor Adjung,...bercakap macam budak tadika, apo Abdul Khalid Ibrahim ini...bilo orang CABAR wibawa hujah secara akademia, MENGGELUPUR...ibarat Cicak Tolan Kapur, Macam Ikan Atas Darat...

    Apo benggong...Anwar Ibrahim, Anon-anon & Sekutu...Lotak di LOPONG, itu pasal bilo Rakyat Raja Seksyen 23, nak haruk dan hurung dan hempuk...apo yang dio boleh buat MULUT MENGANGO, MELOPONG...TERKEBIL-KEBIL, CAKAP ala kambing makan plastik...

    Inilah dia Azab Dunia, yang Allah tunjukan kepada Umat dan Ummah di Malaysia.

    Kau orang, dah CICIT KAMAT posan, kalau takat baco kitab tak khatam, jangan BERHUJAH...kalau takat sibok dengan Tajol Muluk, tak poei mengaji MENDALAM laie...cakap ajo di bawah pokok, mesyuarat DUN Negeri PAsir Berdengung di Hotel, dan memacam lagi lah...

    Ini semua BALA dan AZAB, yang ALLAH pertonton kepada ummah.

    Dengan keberkatan 10 akhir Ramadhan ini, CICIT KAMAT pelawa Anon-anon dan sekutu-sekutu yang tak cukup HAUL dan NISAB ini, hijrah ke alam ILMU yang lebih realistik, ke FANA an dunia Anon-anon yang merosak jambatan Perlembagaan Persekutuan...

    Insaflah, Taubatlah, Bersucilah, Mengajilah...

    No school, No gain.
    Always in PAIN and STUCK in the SEPTIC DRAIN.

    ReplyDelete
  8. salamz
    PANEH

    memang sedih bila masih ramai lagi rakyat malaysia masih dungu..
    semua ni salah guru yang mengajar? atau sistem pendidikan kita yang silap.

    sebenarnya betul kata pepatah melayu.. bapak borek anak rintik..

    yg salah mak bapak yang x mendidik yang baik.. atau menghantar anak anak ke pusat pengajian yang sedia SESAT. mengajar yang kontra yang menentang kebenaran.. yang suka pada kebatilan.. mungkin untuk survive ummat macam mereka yang x sunyi dari membuat onar.. keturunan yang x tentu nasab.

    muhasabah diri dan tobat lah, akhir 10 ramadhan adalah pengampunan..

    tapi kalau dasar bertanduk.. (mcm lembu) atau macam setan.. bulan ramadhan yg penuh keberkatan ni pun diaorang tetap jadi setan.. pengganti setan yg sebenar yg telah dirantai...

    maaf zahir batin

    ReplyDelete
  9. korang menyalakla pape pn,bg aku umno adalah parti lembu,parti kepala lembu,parti otak lembu,parti rasuah..parti perkauman,parti melayu paling bodoh,parti kaki raba org,partai pengganas,parti samseng,akhir skali bengokkkkkk n benggong mcm lembu yg korang pijak tue...

    ReplyDelete
  10. kikikiki..rasenya si shaharul ni tersilap la. parti lembu tu adalah pkr yg dulunya pkn. tapi sbb dah gabung dgn parti simbol lembu, tu yg tukar nama jadi pkr tu. blaja la asal usul parti sendiri. sampai bila2 pun pkr dan ahlinya akan jadi bingai mcm lembu. mmg badi lembu membawa ke kuil la.

    ReplyDelete
  11. Ni lah jahatnya UMNO..dio punyo kojo gilo arak kopalo lombu, org pulak disalahkan!!!

    Apo punyo gilo lah UMNO ni...jijik boto nengok eh!!! demi kedengkian dan marah tak tontu pasal sampai sanggup buek kojo gilo cm tu...ingat ekau tu hero ko???? sudah lah woi!! jijik org nengok eh! !! kok yo pun handal ekau pogi yo kek Palestin tu, bawa kopalo lumbo, marah kat Yahudi tu...tak lamo lopeh tu terburai lah porut ekau kono tembak kek yahudi...bangang!!!

    UMNO ni sebenarnya bukan nak menyelesaikan mslh, tapi mengharubirukan lagi ado lah...tengok maso dialog dgn MB Selangor dan Exco cam no kurang ajarnyo LOMBU2 GILO UMNO....bukan nak menyelessaikan mslh secra baik, tapi buek kacau dan buek kecoh...celako punyo org...malu lah...Cubo tengok MB selangor sanggup turun dongar mslh rakyat, tak cam UMNO...dah tak setuju, tak polah...ini kurang ajar...memang Budayo UMNO gilo cam tu...ingat org suko ko buek cam tu...bangang!!!

    ReplyDelete
  12. Napo Cicit Komut kau meraban macam orang konek kau kacewa ajo, sore loser.

    ReplyDelete
  13. aktiviti minum dgn kawan2 tu ...emmm minum todi ye..hahaha

    ReplyDelete
  14. woiii budak..ekau takdo aktiviti yg ekau poie teraweh ko??ekau takdo mongaji quran ko?ekau tak solat asar ko?ekau byk tido ekau tau tak makruh???dah sah ekau tak ponah blaja agamo ,,nauzubillah!!!yahudi ko ni...ish2..dlm kubur nnt ekau tido la pueh2 yo...

    ReplyDelete
  15. ahli PKR = lembu
    ahli PKR = lg bodoh drpd lembu

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive