Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, September 6, 2009

Nostalgia di Mexico

Pak Sedaro nak kongsi sikit pengalaman melihat gelagat manusia di Mexico City. Dalam perkenalan ini, insan yang banyak bantu Pak Sedaro namanya Teresa Hurtado Ponce, seorang gadis Mexico dan ahli sukan lawan pedang [fencing] Negara Mexico. Pandai menari Salsa dan suka minum Vodka. Steady dan cung...mele cung... anak Mexico ini.

Kebetulan pula, Pak Sedaro begitu intim dengan insan ini, Allah takdirkan untuk kami berkongsi banyak masa bersama. Dalam diam, Pak Sedaro dapat melihat perspektif Bangsa Dunia sebelah Amerika Latin yang terkenal dengan Tamadun Purba Azteca.

Masa sibuk World Cup di Mexico dulu, sampai bola Adidas pun dicap jenamanya sebagai Azteca. Antara subjek yang nak Pak Sedaro kongsi ialah bagaimana bangsa yang menyembah berhala dan bertauhidkan matahari ini, punyai kiblat ideologi Freemason tahap 4 dan berfikiran ala Al Pacino bersosial dan hidup dalam masyarakat, di samping bersunguh-sungguh memberi komentar "menyinga" tentang Islam sebelah blok Timur.

Harus diingat bahawa Mexico, walaupun tiada Agama Nasional atau Agama yang dipusatkan dalam konteks federalisme atau kePersekutuanan, warga Mexico percaya kepada adanya kuasa-kuasa GHAIB. Inilah perlambangan pendewaan kebanyakan warga Mexico terhadap kuasa-kuasa dan perkara-perkara samiyyat. Apalagi bila berhujah tentang Islam.

Antara pandangan kritikal yang wajar Pak Sedaro muaikan dalam warkah kamar indah ini...

1. Sebenarnya, Orang Mexico memuji benar kehebatan tamadun Bangsa Malaysia yang bertunjang Bangsa Teras Melayu sebagai warga tradisi dan anak asal tanahair ini. Seperti juga mereka di Mexico.

2. Orang Mexico mengenali Malaysia kerana mereka mengkagumi mantan PM ke-4, Tun Dr. Mahathir Mohamad, atas premis dan de facto Pembangunan Negara, pemikiran strategik Dr.M dalam kordinasi Langkawai International Dialogue dan keberanian Dr.M dalam isu-isu titik benyek Negara-negara Dunia Ke-3.

3. Orang Mexico bangga dengan Malaysia kerana inilah satu-satu Negara Dunia yang mengiktiraf Agama dalam Perlembagaan, dan mewarta secara terang dan tepat Agama Islam sebagai Agama bagi Persekutuan.

4. Orang Mexico amat iri hati dengan kaedah orang Malaysia bernegara dan memacu politik, ekonomi dan sosial negara Malaysia. Kedaulatan yang diempunyai oleh Malaysia tidak dapat dicapai oleh Mexico, kata Teresa. Apalagi bila bercakap soal perpaduan nasional dan kemajmukan rakyat pelbagai keturunan, pelbagai bahasa ibunda, pelbagai kepercayaan agama dan faham tentang ketuhanan, pelbagai warna kulit ...antara subjek pokok yang menjadi bahan pengkajian sarjana-sarjana besar di Mexico, sebenarnya.

Namun dalam banyak hal, ada juga tempias yang memalukan kita bila isu tentang:

1. Pemeliharaan dan pemuliharaan bahan-bahan sejarah. Misalnya bangunan bersejarah, instrumen yang dikelas sebagai arkib bersejarah.

2. Sikap terlalu apologitik yang menunjukkan seolah-olah Bangsa Melayu bukan Bangsa Teras negara Malaysia yang berdaulat.

3. Banyak fasiliti awam Negara yang canggih, sofistikated, termaju, namun dalam aspek penyelenggaraan, kebersihan atau vandalisme masih jauh terpesong daripada akidah kemajuan sebenar. Sempat lagi, Mexican "canon" untuk contohi negara seperti Sweden, Jepun, Switzerland.

Pedas, paneh dan terangkat juga Pak Sedaro.

Untuk pembaco yang cordik dan bijaksano, fikirlah akan TAMADUN BANGSAmu yang makin diusung ibarat kisah KERANDA 152 atau KAFAN 153? Kita tidak mahu kebodohan melampau meracuni minda yang baik. Kisah orang BANGGANG seperti Ir. Nizar di Perak, sampai sanggup berarak di jalan, ibarat orang GILO ISIM. Sibuk korja DUNIO...Apakah dio nak masuk syurga dengan menjadi YAB Perak? Atau nak bawa rakyat Perak ke syurga dengan dia menjadi YAB Perak?

Malulah...ini Nostalgia Mexico sebagai leteran minda Ramadhan kito semua.

9 comments:

  1. Pak Sadero, jika kau nak keNeraka, terus lah kutuk org2 yg di jalan kebenaran, yg menghurmati undang2. Ir Nizar hanya menjalankan tugas, yg menuntut hak rakyat. Ini soal kendalian negeri, bukan nya kendalian ketua darjah sekolah2. 1 Malaysia dah tahu mana yg betul akibat dari pelopor 1 Malaysia. Tapi apo nak buek, dah jadi peel org Melayu suko cari anak kalau ayahnya dah tiado mcm Hisham yg dah hilang arah isu Lombu. Ini anak bekas PM semuonya tak setabil sejak kecik hingga remaja hingga jadi pemimpin UMPUNO, 1 Malaysia tahu. Kalau anak KUTTY, ada sikit kureng cerdik. Kalau Ir Nizar GILO ISIM, Dr Zamry tu GILO apo lak sondol sana sondol sini ngaku MB rakyat, lu Pikir la sendiri.

    ReplyDelete
  2. Wahai KongKIAK...yang confirm AHLI NERAKA atau SYURGA? Siapa antara kalian yang arif soal JALAN-JALAN KEBENARAN? Nizar jalankan tugas menuntut HAK rakyat bagi Kaum-kaum lain ke atau RAKYAT RAJA dan ORANG ASLI? Hanya orang GILO ISIM dan GILO TALAK yang pulun, bagai orang HILANG KIBLAT...!

    Allah MAHA KAYA lagi MAHA PENGHUKUM...Sebab tulah mungkin saudara atau saudari sanggup juga melabelkan diri sebagai haiwani yang paling busuk iaitu KONGKIAK ...!

    Inilah nilai dan taraf ilmu, wahdatul fikr dan wahdatul wujud..ahli sekutu dan angkatan bersekutu PAS-DAP-PKR...Dunia KONGKIAK sesuai di Rimba, tapi bukan di Bumi Allah Malaysia, sebab ini BUMI TANAH MELAYU...KONGKIAK pergi jumpa suku-sakat dan kerabat di Amazon Lost World...barulah relevan, ADIL dan Rakyat....

    Akal dan ilmu KONGKIAK yang dengkek, tak payah dilacurkan dalam PANEH...Haiwani KONGKIAK tak layak diberi penarafan haiwani akliah....

    Poei baco Kitab Muqaddimah, karangan Ibn Kaldun, baru boleh berhujah dengan cicit KAMAT.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum,

    Terima Kasih Uncle, kupasan yang baik dan berilmiah.

    Memang tidak semua akan dapat menerima penulisan yang ada ISI ISI penting dan berfakta sebab terlalu dikotori telinga dengan fitnah dajal, mata lihat yang APA nak dilihat dan sifat TAKSUB tak tentu hala.

    Syukurlah kita tidak tergolongan seperti mereka. Bagi mereka ini seolah-olah SYURGA dan NERAKA itu HAK MUTLAK PARTI POLITIK mereka. Waliyazubillah!!!

    Sampai begitu sekali..terlalu terdesak hingga ke extrim Syurga Neraka Allah swt digunakan untuk pancing undi...Yang Ketuanya SATU HAL. Pengikutnya lagi SATU HAL.

    Semoga Allah swt terus memberkati hidup kita, Bangsa dan Negara tercinta.
    Memang susah jadi Pemimpin Orang Melayu. Memang susah nak sedarkan dan insafkan orang Melayu sebab itu orang tua tua dulu dulu dah siap sediakan perpatah ini khas buat Orang Melayu:

    Dah Terantuk baru nak tengadah..

    WaAllahuAlam.

    ReplyDelete
  4. Salam,

    Kongkiak ni hanya tahu nak maki orang, tetapi macam orang tak berakal, mengajak orang lain berfikir tetapi sendiri tak boleh berfikir....

    Perak, Zambry jadi MB pu atas pilihan rakyat, kan dia juga seoarang wakil rakyat.... Nizar jadi MB cuma tahu nak jaga Nga dan Ngeh saja, pasai tu 3 DUN jadi bebas sokong BN, jadi BNlah yang patut jadi kerajaan, tak ini pun tak boleh pikir.....

    ReplyDelete
  5. keh keh keh

    inilah dikatakan org bodoh sombang. sudahlah bodoh tapi sombong. cerdik tak boleh nak diikut bodoh tak boleh nak diajar.

    kenapa masih bengong dgn isu MB perak? mahkamah telah memutuskan keputusannya. kenapa nak dipertikaikan lg?. jgnlah cuba nak menodai undang2 dan perlembagaan itu. apa akan jd jika rakyat dah tidak menghormati undang2 dan perlembagaan? hukum rimba akan menjadi pegangan. adakah kita mahu rakyat melakukan sesukanya, blh menjatuhkan hukum mengikut nafsunya. tika itu kita mungkin seronok menghukum sesuka hati kita kpd org lain tp terfikirkah kita apabila org menghukum sesukanya kpd kita. itu akan terjadi apabila keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang2 cuba dinodai. dan unsur2 itu tlh ada dan sedang berlaku diperak seperti yg diratibkan oleh PR dan sesetengah penyokongnya.

    jgn sampai spt kata 'melayuangkat' sudah terhanduk baru terngadah.
    fikir2kanlah demi utk anak, cucu dan cicit dimasa akan datang.

    fikir! fikir! fikir!

    ReplyDelete
  6. Cicit Kamat, Melayu angkut, yang gambi dan jejak tuah adalah penyokong Parti Pijak Kepala Lombu. Ini Parti radikal ikut selera semasa menghalalkan cara. Ini parti lip service boleh lah. Isu gula dari aku zaman kapal layor sampai dacing pun tak pernah selosai. Tak payah Cicit Komut nak bernostalgia sampai kemexico.Podah Dey chit.

    ReplyDelete
  7. Yang Gambi aku ingat kau lah pak Bingai 1 Malaysia yg dicari org ramai. Kau kato Dr Zamri MB sah disebabkan 3 adun pembangkang cabut lari. Kau kena guna otak sikitlah kawan. Soal pokok yg tak di hurmati UMNO dgn bantuan kuasa pihak berkuasa ialah membantah kuasa speaker V Sivakumar dari mula lagi. Tapi apo nak buat,V. sivakumar telah di diamkan, di ketepikan hingga satu tragedi, speaker di angkut bawa lari tolak hingga jatuh oleh penjawat awam. Allah huakbar apaa punya kurang ajar perbuatan ini walau pun dia seorang India. Kita yg Melayu Islam mestilah bertindak ikut lunas undang2. The whole Perak crisis kalau kau tanya budak Law UITM pun tahu siapa yg benar siapa yg salah. Kalau kau nak huraian nterpeinci boleh lihat wawancara Prof Dr Aiz Bari, prof dari UIAM. Jangan pulak termakan tulisan dangkal Dr Datuk Shamsudin Hj Nawawi yg 1 Malaysia tahu cari makan. Hai mualnya aku cara UMNO rampas kuasa di negeri Perak yg setahu aku tak pernah terjadi di Negara didunia. Nama samaran kongkiak adalah nick saja wahai Cicit Komut. Ini pun kau tak faham ka so called Blogger, tak yah aku rujuk kitab Ibn Koldun. Puek bingai

    ReplyDelete
  8. orang kata pilihan nama adalah mencerminkan peribadi ssorg. kalo dah pilih nama kongkiak maka tahulah jenis org yg mcmana mamat ni. agaknya di padang mahsyar sok dia suka malaikat seru nama dia..."wahai kongkiak". keh keh keh. pi bukak kitab ilmu khaldun mcm cicit kamat suruh tu kongkiak. biar terbuka minda tu skit.

    ada ke suruh rujuk aziz bari yg terang2an budak pas tu. mestilah dia menangkan pembangkang dlm hujah dia. org yg berat sebelah dlm mengeluarkan hukum pun nak suruh rujuk. cuba tanya aziz bari tu dulu buat degree, master dgn phd dapat biasiswa sapa bagi? dpt keja uia tu pun kira untung lepas uitm buang. lagi nak banyak bunyik.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  9. Kongkiak:

    leh tahan bangang kau ni yo. cubo kau kigho beghapo kusi pas pogang kek perak tu? pehtu kau bandingkan pulak beghapo kusi umno pogang? lopeh tu kau tambah la kusi dap-pkr samo dongan kusi pas tu. kau ingat banyak bona ko kusi pas kek perak tu? dek adil eh Sultan, dio boghi kek pas jadi MB. padohal boghi kek pkr laie layak sobab laie melampuh kusi pkr dari pas ni.

    lopeh tu nizar dah tak ghoti buek kojo, boghi tanah kek cino jo kojo eh, adun pakatan cabut, bertambah la kusi BN. dah tontu2 la majoriti kek BN. tak ponah dalam dunio ado oghang bangan tak ghoti matematik mudah cam kau ni Kongkiak. apo rahsio agak eh?

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive