Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, June 8, 2011

'Bagus' Lim Kit Siang ni...

1. DAP didaftarkan oleh Ahli Parlimen PAP Bangsar, Devan Nair yang tiada parti selepas PAP diarah bubar susulan perpisahan Singapura dari Malaysia.

2. Lim Kit Siang ketika itu adalah Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP merangkap Editor akhbar "The Rocket" sejak 1966-1969.

3. Kit Siang adalah satu-satunya ahli Parlimen yang bermula dari zaman Tunku Abdul Rahman sehinggalah ke zaman Perdana Menteri ke-6 iaitu Dato' Seri Najib Tun Razak.

4. Kit Siang kali pertama bertanding dalam pilihanraya umum ialah pada 1969 di Bandar Melaka dan menang.

5. Sejak itu Kit Siang akan melompat ke kerusi Parlimen yang sesuai serta mampu dimenangi DAP dengan mudah.

6. Bapak segala racist ini hidup berpindah randah dan sering bertukar kerusi Parlimen berdasarkan jumlah sokongan pengundi Cina terhadap DAP; dan bukannya kerana dia benar-benar ingin membangunkan kawasan atau memberi khidmat di kawasan yang dimenanginya dalam pilihanraya.

7. Sehingga kini beliau sudah bertukar sebanyak 6 kerusi parlimen. Bermula dari Bandar Melaka (1969-1974,) Kota Melaka (1974-1978), Petaling Jaya (1978-1982), balik ke Kota Melaka (1982-1986), pindah ke Tanjong (1986-1999) dan akhirnya kini di Ipoh Timur (sejak 2004).

8. Kit Siang juga adalah Ahli Dewan Undangan Negeri di Kubu, Melaka (1974-1982), Kampong Kolam, Penang (1986-1990), dan Padang Kota, Penang (1990-1995).

9. Kit Siang dan anaknya Lim Guan Eng pernah pulang ke kampung asal mereka di China pada bulan November 2008 iaitu selepas DAP menang besar di PRU-12 dan Guan Eng menjadi KM Pulau Pinang. Kit Siang dari susur galur keturunan orang asli Minnan di Zhang Zhou, Fujian, China dan sempat berjumpa abang ipar berusia 80an dalam lawatan ke kampung asalnya itu pada 2008.

10. Guang Eng kini mengikuti jejak langkah bapanya yang berpindah dari Melaka ke Pulau Pinang.

11. Ramai yang berharap selepas ini Kit Siang anak beranak akan berpindah terus ke parlimen baru iaitu "parlimen kubur"!

Idea asal sini.

9 comments:

  1. Aku respect Lim Kit Siang brani bertanding di merata-rata tempat, baru lah confirm anak jantan.

    Kalau bertanding berpuloh-puloh tahun tempat yang sama nama nya "JAGOH KAMPONG"

    Kalau LKS ahli MCA dan sokong umno dah pasti dapat pujian..

    Pasal lawan umno jadi cacian

    Paneh, kau ni masih mentah lah berpolitik. Siapa yang menentang umno akan jadi bahan cacian dan carutan dari kau.

    Itu pasal budak mrsm campur melayu sahaja otak pun tak berkembang

    ReplyDelete
  2. anak antu pun rasanya mentah berpolitik. sesiapa yg mengkritik pembangkang akan dikatakan mentah dan orang yang sokong kerajaan pulak jadi cacian dan carutan. itulah tipikal pembangkang. sekurang-kurang blog pro kerajaan berani kritik pemimpin sendiri. nak harap pembangkang tunggu bewak bejanggut jelah.

    respect kit siang bertanding banyak tempat? mesti anak antu ni pun respek astora jabat yang bertanding di thailand.

    orang chauvinis yang takdak asas perjuangan berpindah randah mencari sokongan dikatakan anak jantan?

    hehehe. lawak.

    elok la campur melayu je. campur cina macam anak antu trus jadi liberal. negara islam tukar kebajikan.

    antu pun mitos melayu. boleh percaya ka mitos?

    ReplyDelete
  3. Untuk Parlimen, Lim Kit Siang dah pindah 6 kali dan kalau dia pindah lagi di PRU13 nanti, bererti 7 kali.

    Kalau 7 kali pindah, kalau tak ke kubur memang dia akan papa kedana - Pembangkang kalah di semua negeri.

    ReplyDelete
  4. Kira respect le jugak berlompat-lompat kat kawasan kawasan lain setiap kali dan menang pulak tu.
    YB-YB yang lain yang melompat parti atau melompat keluar jadi Bebas, apa cerita moralnya pulak?

    ReplyDelete
  5. apa nak direspekkan?dia melompat ikut calculated risk.. dimana ada cina opposition-oriented ramai yang memang dah dijangka akan menyokongnya. itu bukan anak jantan, itu pengecut namanya.

    ReplyDelete
  6. ini lah cino dari tongsan yang cepat bangun kalau tido..nama LIM memamg sinonim dengan dia dan keturunanya (guan eng)..SIANG bermaksud terbitnya matahari menandakan hari dah siang @ terang utk bekerja dan sebagainya.SIANG juga bermaksud :siang macam belah ikan tu..kalau betul bagus bertanding kat kawasan majoriti melayu pada PRU 13 sok..boleh kito SIANG ramai ramai keluarga LIM KIT nih...hari pun siang lah harap nya.

    ReplyDelete
  7. Ajak najib atau muhyidin bertanding kat shah alam ke bandar tun razak brani? Itu baru neutral ground kalau nak test populariti.

    Bertanding kat pekan dan labis seumur hidup lagi lawak. Lepas tu panggil pendatang asing dan bagi mykad.

    Bangang macam bongek boy tempat jin bertendang. Otak tarak maju.

    ReplyDelete
  8. anon 9.51 - engkau pun sapa bangang bongok jugak. suruh kitsial tu bertanding kat kubu umno di johor ada brani? kalau kekeringan modal nak berdebat, diam ajala.

    ReplyDelete
  9. Anon 10.13

    Apa bangang sangat kau, bukan ke Shah alam dan Bandar Tun Razak bekas kawasan parlimen BN sudah berpengal-pengal lama nya. baru PRU12 saja PR dapat tawan

    Barulah gentleman fight kat neutral ground.

    Bahlol punya pencacai umno yang sangat mentah

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive