Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, March 6, 2013

Saya saman cikgu...

Satu sesi pembelajaran dalam kelas sedang berjalan di sebuah sekolah di Malaysia. Seorang guru bernama Jauhar (bukan nama sebenar) sedang memberi penerangan berkenaan salah satu bab dalam subjek sejarah mengenai perbezaan cede dan lease dalam tuntutan ke atas Sabah. Sebaik selesai penerangan, Cikgu Jauhar pun bertanya kepada salah seorang muridnya bernama Anwar yang kelihatan berkerut muka;

Jauhar: Anwar, tolong beri kesimpulan kepada penerangan saya tadi.

Anwar: (Diam).

Jauhar: Anwar, awak dengar tak saya kata tolong beri kesimpulan kepada penerangan saya tadi!!!

Anwar: (Sambil mencebek dan berkata) Lagi sekali cikgu tanya saya...saya SAMAN cikgu!!!


Freedom of speech...konon!! Bayangkan apa jenis freedom kat Malaysia ni jika malaun ni diberi peluang memerintah.

17 comments:

  1. Nak wek camno. Mat jubur (bak kata mat sabu) ni mmg bangang. Pengerusi dap dan timbalan presiden pas sendiri pun gelar dia mat jubur. Itupun masih ramai org pas yg suka si jubor ni, siap nak angkat jd pm msia lagi. Nak kata bodoh mmg bahlol. Kan haq? Hehehe.

    ReplyDelete
  2. Anon 5:08,
    U ulang, I saman !!

    ReplyDelete
  3. Makwe: Papa..papa! Mak I dh tnye bile kita nak kawin?

    Pakwe: UUISU

    Makwe: Papa bile kita nak gi shopping2?

    Pakwe: UUISU

    Makwe: Papa bile kita nak gi melancong?

    Pakwe: UUISU

    Makwe: Pe U ni I tnye U jawab UUISU jek ni?!

    Pakwe: Ye la dh banyak kali u tanye soalan cmni..klu kite dating jek u tanye. So kali ni I terpaksa jawab UUISU jek...U Ulang I Saman U!!!

    ReplyDelete
  4. hahahahahaha dah jadi bahan lawak dah ketua pgayr ni.

    ReplyDelete
  5. Saman tu undang2 antarabangsa.... biasa la bro!! Kalau orang fitnah kau teruk2, patutkah kau dihalang dari menyaman pihak menfitnah. Yang tak bolehnya undang2 celaka UMNO iaitu ISA... tangkap tanpa bicara!! Dia ingat dia tuhan, Hukum Hudud Allah SWT pun Dia wajibkan ada saksi!! Berlaku adillah!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa cerita isa haq..benda dah mansuh..kita cerita bab kebebasan bersuara..ko boleh pulak ckp mcm2..bebas pulak bAgi pendapat..takkan org lain x boleh nak bebas mcm ko..kebebasan apa camtu...ulang soalan pon kene saman...? mcmni attitude pm anu gerah..hahaha...!

      Delete
  6. sobab takdo isa la jadi kes kat lahad datu ni ekau tau tak budak? kok ado isa pengganas2 camni la sonang nak halang. prevent is better than cure. tapi nak wek camno dah pembangkang nak sangat hapus isa. itu yg mereka nak..supayo negaro ni huru hara.

    ekau masih tak tau ko kenapo anwar saman wahai budak? sobab nak suruh org tutup mulut. that's the cheapest n easy way to shut everyone's mouth. so saman la kaedahnya. menang kalah belakang kira. yg penting proses saman tu lama dan orang terpaksa tutup mulut. typical hippocrates asshole anwar anak kalinga.

    ReplyDelete
  7. Tanya sama Nuar..mana jam omega
    Tanya sama Nuar..mana rambut palsu
    Tanya sama Nuar..mana janji mu



    U tanya.....I saman U

    ReplyDelete
  8. Apanama KUNUN yg beri ic kpd pendatang tak nak isa kan kah? atau kita sama samna ini kalinga.

    ReplyDelete
  9. U ulang, I sontot sama u !

    ReplyDelete
  10. u ulang i sodomi u.

    ReplyDelete
  11. Apa yg jadi di Lahad Datu banyak sebabnya. Tiada isa tu bukan sebabnya. Adakah dgn isa tu boleh tahan penceroboh ke. Sebelum isa dipinda pun berapa ramai dah menceroboh ke Malaysia. Adakah mereka di isakan. Rakyat msia tak kira parti mana pun kaji dgn teliti. Kalau mcm ni pemikiran tuan punya blok dan yg bagi komen masih tuding jari sesama sendiri memang malang sekali. Nak mati dlm bn ke pr ke itu masing2 pilihan tapi berhujjah dgn data dan akal. Al Quran dan hadith jadi panduan. Siapa yg selari dgn al quran dan hadith kita sokong. Perasuah dan seumpamanya adakah betul disisi Islam.

    ReplyDelete
  12. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Janganlah engkau sekalian mengumpat orang-orang Islam dan jangan membuka aib mereka, (kerana) sesungguhnya orang yang membuka aib saudaranya yang Muslim, maka Allah akan membuka aibnya."..... Tak takut ke dosa2 yg kamu buat sembunyi2 dibuka oleh Allah SWT?? Jangan seronok sangat!!

    ReplyDelete
  13. baguslah cara anon 12.21 am ni berhujah. begitulah caranya. saudara tau tak yang ditahan di bawah isa selama ni adalah golongan pengganas yang boleh mengancam negara. antaranya ialah lanun sulu yang merbahaya. jadi benar ke kenyataan saudara penceroboh malaysia tidak di isa kan? pernah ke kaji jenis2 tahanan isa? memang kita menyokong mereka yang selari dengan quran dan hadis. tetapi adakah pilihan yang ada sebagai pengganti kononnya memang betul2 selari dengan quran dan hadith? aku rasa inilah yang cuba ditonjolkan oleh blogger ini selama aku mengikuti tulisan2nya. tapi kalau ikut cara saudara, baru baca satu artikel dan mula buat judgement.

    satu soalan untuk saudara sebab komen saudara berakhir dengan persoalan, adakah pas, pkr dan dap benar2 tak rasuah dan adakah mereka benar2 disisi islam?

    hati kecil saja la jawab. hidayah.

    ReplyDelete
  14. Asal bukan umno.

    ReplyDelete
  15. U sokong umno I kentut tau

    ReplyDelete
  16. nak cakap pasal freedom of speech ni..terbaca aku kesah sorang pompuan cina yang mengaku menyokong BN..akibatnya..pompuan tu dimaki oleh bangsanya sendiri sampai tergamak ada yng kata mahu merogolnya..WTF?? freedom of speech la..MY FOOT!!
    Tu kesah penyokong cina DAP le tu..banyak sangat la freedom of speech korang..belum perintah negara..huru hara puak puaka ni kerjakan...INGAT BERSHIT 3.0 ingat monyet..depa tak layak perintah negara ni..perangaii hantu macam tu yang nak orang sokong depa..soriii beb..
    bercakap pasal pompuan cina BN tu..laporan dah dibuat...siap le korang...yang aku nak tergelak pompuan pun sama perangai huduh..ke kalau kena dia yg rogol oleh indon baru tau..macam yang aku baca..these cyberbullies goons are NOT thinking with their head..but with their tiny limp dick..aku tambah lagi pulak A**HOLE..ambik kau....haha

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive