Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, March 19, 2013

Tradisi Menipu Rakyat


6 comments:

  1. PETUA MENGENAL ORG BERIMAN.
    Jika disemak lembaran lembaran Al Quran dan Al Hadis, akan kita temukan ada lbh 40 sifat sifat org yg beriman, yg mana berlawanan dgnnya pula sifat org munafik. Kebnyknnya tak dpt kita pastikan hatta ke atas diri kita sendiri, sungguh berimankah kita atau sebaliknya, kerana ramai yg munafik ini, dirinya sendiri pun tidak mengetahui dan tidak menyedarinya (rujuk surah Al Baqarah ayat 8 - 13). Tanda mudah dan ketara utk kita meyakini seseorg itu benar benar beriman dan tidak munafik adalah bila kita melihat dan menyaksikan seseorg itu melazimi memakmurkan masjid, mk sah dan pastilah dia seorg yg benar benar beriman dan tidak munafik. Dalilnya adalah firman Allah swt dlm surah At Taubah ayat 18, "Hanyalah yg memakmurkan masjid masjid Allah (swt) itu yg beriman dgn Allah (swt) dan Hari Akhir,..." Yg menurut Imam Ibnu Katsir bahawa dgn ayat ini Allah swt bersaksi dgn keimanan org org yg memakmurkan masjid. Satu hadis walau didhaifkan oleh sesetengah ulama' tp membawa maksud yg sgt bertepatan dgn ayat di atas, "Bila kamu melihat seorg yg melazimi mendatangi masjid, mk saksikanlah bahawa dia seorg yg beriman" HR Ahmad dan Tarmizi.
    Dgn itu, serban, jubah, kopiah, songkok, tasbih di tangan, dahi yg hitam, atau kata kata menarik ttg Islam tidaklah dpt kita pastikan bahawa dia seorg beriman sesungguhnya sehinggalah kita menyaksikan dia seorg yg melazimi memakmurkan masjid, tak kira apa pun partinya ! Juga utk muhasabah diri, adakah kita tergolong org yg memakmurkan masjid.

    ReplyDelete
  2. Nak jadi org yg mendapat petunjuk (Al muhtadin), jom ke masjid,kerana di hujung ayat 18 surah At Taubah Allah swt berfirman " mk mudah mudahan mrk itu menjadi org org yg mendapat petunjuk". Kata 'mudah mudahan' adalah terjemahan dari perkataan "'asa ", yg menurut penafsiran ulama' tafsir, bila Allah swt yg mengatakan "'asa ", maknanya adalah "pastilah"

    ReplyDelete
  3. Firman Allah SWT, "Iblis berkata: "Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya". (Al Hijr: 39)

    ReplyDelete
  4. xpas! Kesian kamu!! Kamu dok solat ke, kamu dok tawaf haji ke, dok zikir ke, dosa taukey judi, kelab malam, konsert rock liar, dok masuk keakaun tak henti2!! Adakah patut kau rasa suci dan Allah SWT terima ibadat kau...jgn ikut tipudaya setan tu....tak lepas dosa kamu dgn hanya kutuk PAS!! Insaflah kawan!!! Azab Allah amatlah pedih!!

    ReplyDelete
  5. Kawan kat atas tu ade kutuk sape sape ke ? Dan kawan kat bawah ni bole tau lak akaun dose pahale orang.

    ReplyDelete
  6. Dah pangkah BN penyubur maksiat..... takkan dosa2 bergunung2 takkan nak kreditkan keakaun lembu yg tak pernah mengundi??? Tunggulah!! Depan Allah SWT kelak terpaksalah ngaku!!

    ReplyDelete

Blog Archive