Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, March 19, 2013

Tradisi Menipu Rakyat


6 comments:

  1. PETUA MENGENAL ORG BERIMAN.
    Jika disemak lembaran lembaran Al Quran dan Al Hadis, akan kita temukan ada lbh 40 sifat sifat org yg beriman, yg mana berlawanan dgnnya pula sifat org munafik. Kebnyknnya tak dpt kita pastikan hatta ke atas diri kita sendiri, sungguh berimankah kita atau sebaliknya, kerana ramai yg munafik ini, dirinya sendiri pun tidak mengetahui dan tidak menyedarinya (rujuk surah Al Baqarah ayat 8 - 13). Tanda mudah dan ketara utk kita meyakini seseorg itu benar benar beriman dan tidak munafik adalah bila kita melihat dan menyaksikan seseorg itu melazimi memakmurkan masjid, mk sah dan pastilah dia seorg yg benar benar beriman dan tidak munafik. Dalilnya adalah firman Allah swt dlm surah At Taubah ayat 18, "Hanyalah yg memakmurkan masjid masjid Allah (swt) itu yg beriman dgn Allah (swt) dan Hari Akhir,..." Yg menurut Imam Ibnu Katsir bahawa dgn ayat ini Allah swt bersaksi dgn keimanan org org yg memakmurkan masjid. Satu hadis walau didhaifkan oleh sesetengah ulama' tp membawa maksud yg sgt bertepatan dgn ayat di atas, "Bila kamu melihat seorg yg melazimi mendatangi masjid, mk saksikanlah bahawa dia seorg yg beriman" HR Ahmad dan Tarmizi.
    Dgn itu, serban, jubah, kopiah, songkok, tasbih di tangan, dahi yg hitam, atau kata kata menarik ttg Islam tidaklah dpt kita pastikan bahawa dia seorg beriman sesungguhnya sehinggalah kita menyaksikan dia seorg yg melazimi memakmurkan masjid, tak kira apa pun partinya ! Juga utk muhasabah diri, adakah kita tergolong org yg memakmurkan masjid.

    ReplyDelete
  2. Nak jadi org yg mendapat petunjuk (Al muhtadin), jom ke masjid,kerana di hujung ayat 18 surah At Taubah Allah swt berfirman " mk mudah mudahan mrk itu menjadi org org yg mendapat petunjuk". Kata 'mudah mudahan' adalah terjemahan dari perkataan "'asa ", yg menurut penafsiran ulama' tafsir, bila Allah swt yg mengatakan "'asa ", maknanya adalah "pastilah"

    ReplyDelete
  3. Firman Allah SWT, "Iblis berkata: "Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya". (Al Hijr: 39)

    ReplyDelete
  4. xpas! Kesian kamu!! Kamu dok solat ke, kamu dok tawaf haji ke, dok zikir ke, dosa taukey judi, kelab malam, konsert rock liar, dok masuk keakaun tak henti2!! Adakah patut kau rasa suci dan Allah SWT terima ibadat kau...jgn ikut tipudaya setan tu....tak lepas dosa kamu dgn hanya kutuk PAS!! Insaflah kawan!!! Azab Allah amatlah pedih!!

    ReplyDelete
  5. Kawan kat atas tu ade kutuk sape sape ke ? Dan kawan kat bawah ni bole tau lak akaun dose pahale orang.

    ReplyDelete
  6. Dah pangkah BN penyubur maksiat..... takkan dosa2 bergunung2 takkan nak kreditkan keakaun lembu yg tak pernah mengundi??? Tunggulah!! Depan Allah SWT kelak terpaksalah ngaku!!

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive