Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, February 23, 2009

Anwar dan Politik Wang ibarat Lagu dan Irama

1. Sahabat-sahabat den tanyo, "Kato nak sambung kisah Brader Anwar Bin Ibrahim. Bilo tu?".

2. Sorry la geng, den sibuk sikit. Lagipun kena memorized betul-betul kronologi peristiwa. Kok tak nanti marah pulak Wee Meng Tat kalau tersilap (Ha..ha..ha! Wee Meng Tat sekarang sudah jadi 'bahan'). La ni den nak sambung semulo kisah tersebut.

3. Jika anda terlepas mengikuti mukadimah artikel ini, anda boleh berbuat demikian di sini dan di sinun.

4. Selepas Brader Anwar Bin Ibrahim mengumumkan penyertaannya ke dalam UMNO, jawatankuasa ABIM telah mengadakan mesyuarat tergempar. Ada ahli yang menangis sehingga bengkak biji mata rentetan keputusan yang telah dibuat oleh Anwar.

5. Anwar pada masa itu sudah tidak peduli lagi dengan tangisan dan rayuan pengikutnya kerana telah bertekad akan tetap menyertai UMNO.

6. Maka pada 29 Mac 1982, Che Det selaku Presiden UMNO pada masa itu telah mengisytiharkan secara rasmi kemasukan Anwar ke dalam UMNO walaupun ramai yang menyangkakan Anwar akan menyertai Pas kerana wadah ABIM lebih mirip kepada Pas.

7. Dalam tempoh 6 bulan selepas menyertai UMNO, Brader Anwar Bin Ibrahim telah menjadi wakil rakyat dan menjawat jawatan Timbalan Menteri.

8. Dalam tempoh kurang setahun, Anwar telah dilantik pula oleh Che Det untuk memegang portfolio Kementerian Belia dan Sukan dan seterusnya diberi kepercayaan untuk menerajui Kementerian Pertanian.

9. Anwar turut diberikan amanah untuk menerajui Kementerian Pendidikan (tetapi masih tidak mengggunakan kesempatan itu untuk menghapuskan AUKU), sebelum akhirnya beliau menjawat jawatan sebagai Menteri Kewangan selain jawatan Timbalan Perdana Menteri - hanya dalam tempoh kurang 11 tahun selepas menyertai UMNO.

10. Persoalannya, siapakah yang mengangkat Anwar begitu tinggi dan diberi peluang memegang pelbagai jawatan jikalau bukan Che Det? Adakah Anwar mendaki puncak karier dalam masa yang singkat adalah disebabkan kebolehan dan tahap intelektual beliau semata-mata? Fikirkan semula.

11. Sebelum kemasukan Brader Anwar Bin Ibrahim ke dalam UMNO, Che Det sudah pun melancarkan etika "Penerapan Nilai-Nilai Islam" di kalangan ahli BN khususnya dan rakyat Malaysia amnya.

12. Program penswastaan mula diperkenalkan Che Det di awal pentadbirannya dan ekonomi negara berkembang pada kadar 8 peratus setahun sehinggakan Malaysia pernah diiktiraf dunia dengan gelaran "The New Dragon".

13. Semasa ekonomi negara dalam keadaan yang sangat baik, maka ketika itulah golongan yang dahulunya menentang kemasukan Anwar ke dalam UMNO, sudah mula berjinak-jinak untuk menyertai UMNO.

14. Mana boleh tak join UMNO, bukan ke Kementerian Kewangan masa tu Brader Anwar Bin Ibrahim yang pegang. Inilah masanya untuk buat baik dengan Anwar. Kalau tidak macam mana nak dapat pink form iaitu borang saham terpijak.

15. Dapat dilihat ketika itu, seorang demi seorang pemimpin dan ahli-ahli kanan ABIM mula menyertai UMNO. Kemudiannya, ramai pula di antara orang ABIM ini yang memperolehi pelbagai saham dan projek sehingga ada yang menjadi kaya raya hanya dalam masa yang singkat.

16. Pada mulanya alasan penyokong Anwar ini menyertai UMNO kononnya hendak berjuang dari dalam. Namun bila dah diterima masuk UMNO, bukannya badan-badan dakwah, bukannya Yayasan Islam, bukannya Tabung Haji dan bukannya Perkim yang mereka terokai, TETAPI borang-borang saham pula yang menjadi rebutan.

17. Terlupakah anda dengan Kamarudin Jaafar yang asalnya cuma pensyarah yang hanya memiliki kereta Toyota. Siapakah Kamarudin Jaafar kini? Lupakah kita kepada Kamaruddin Mohd Nor dan sekian banyak lagi sahabat-sahabat Anwar yang menjadi kaya dalam sekelip mata? Sehinggakan Zahid Hamidi yang pada masa itu diketahui umum sebagai 'khadam Anwar' juga turut tersenarai sebagai pemegang tender untuk projek Yayasan Gerak Bakti.

18. Kalaulah saham-saham Petronas Dagang yang bernilai ratusan juta ringgit ketika itu mampu bercakap, alangkah baiknya!

15 comments:

  1. bro..x payah le nak twist lain..ratusan blog hari ini keluar cerita pasal anak ketua sprm seludup cd blue bebudak..x terliur ke nak ulas..patutlah baghal tu syok sangat nak ganyang pemimpin pkr..rupanya dah termakan budi..ko x yah susah2 nak pengaruh orang pasal isu yang x da..lebih baik cerita isu yang ada strong point dari cerita benda yg abstrak dan kabur..rasuah dan umno bagai isi dan kuku..itu yang sebetulnya atau aur dgn tebing..yg comfirmnya..hari ini umno adalah parti yang busuk lagi membusukkan..sorry to say..

    ReplyDelete
  2. DSA ni jenis anjing yg gigit tangan tuan. Edie ni pun satu. Membesar oleh BN dgn segala macam subsidi tetapi makan tangan tuan. Ini semua kumpulah HARAM JADAH.

    ReplyDelete
  3. Paneh miang hang pun macam Astora Jabat beragama UMNO

    ReplyDelete
  4. Terimalah kenyataan yang sebenar ano, kenapa takut dengan kebenaran ke..Anwar memang dajal

    ReplyDelete
  5. alo beranikan hati..subsidi atau apa saja..itu tanggungjawab..salah ke menegur atau mengkritik ketua..lu cerita apa? kalu lu nak jadi hamba pada umno..silakan..budi baik dijunjung..bukan alasan untuk menjadi hamba...balik2 anwar rasuah..beribu laporan rasuah ttg pemimpin umno mana? apasal wujud diskriminasi dalam tindakan membenteras rasuah..? huh..blogger2 pengampu yang kabur penglihatan..

    ReplyDelete
  6. kelakar la edie ni. tak dapat bezakan antara pihak penguasa dan parti politik. ni la masalahnya kalau org dah buta hati dan menyokong membuta tuli. semuanya nak dikaitkan dengan parti. semuanya salah parti. kalo kelantan banyak bapuk, maka kena salahkan pas ke?

    hal anak org biaq pi la. anak hang tu dah jaga baik ka? check dulu diri sendiri, sedara mara, keluarga apa semua. nak mengata org je lebih.

    aku rasa paneh miang ni nak tunjukkan bahawa anwar ni bukan la bersih sgt pun. sama je dgn beberapa pemimpin lain yg korup. cuma anwar je yg perasan kononnya dia sorang yg bersih dan org lain kotor. konon dia je betul dan org lain salah.

    budak2 zaman skrg mana tau perangai sebenar anwar semua ni masa dlm umno. terutama org mcm si edie ni masa anwar pegang jawatan dulu agaknya dia baru usia awal 20an. masih berhingus dan baru nak belajar ngusha awek. kencing pun meleleh lagi. mana la nak tau semua ni. bila anwar kena pecat, baru nak amik tau pasal politik. patut la sangap.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  7. edie dan ano. kritik dan hentam 2 benda beza. kalo kritik dtg dgn cadangan, hentam mcm kamu 2ekor. ni la jenis budi balas taik. perangai 2ekor cam keling. cit.

    ReplyDelete
  8. bro itulah hikmah..ditakdirkan ramai yg bukak mata selepas anwar dipecat. jika tidak selamanya kita akan menjadi pak angguk macam lu.barulah kenal mana intan mana kaca. barulah tahu selama ini rupanya banyak yang songsang dalam pentadbiran negara. barulah tahu banyak penyelewengan yang ditutup atas dasar kroni. barulah tahu hatibudi umno dan pemerintah hari ini.barulah tahu rupanya ramai yg bertungkus lumus menutup salahlaku pemimpin kerajaan dan hanya bercakap pasal musuh pemerintah.barulah tahu siapa penderhaka sebenar sultan2.barulah tahu siapa sebenar berjiwa rakyat dan berhati laknat.aku x fikir statement seperti paneh ini dapat menyedarkan ramai org tentang baiknya umno, sudah terlalu lambat.aku cukup yakin di luar sana cukup ramai yang sudah meluat dgn umno..bukan sedikit cukup ramai.cuma tinggal beberapa kerat sahaja yg masih terpekik terlolong melaungkan melayu!melayu! hakikatnya mereka(umno) lah entiti yg meracuni bangsa dgn propaganda kebendaan dan melemahkan akar tunjang melayu yg selama ini kental berpaksi pada agama. takut benar mereka hilang kuasa, hinggakan jika ada yang menegur kepincangan ditangkap, dihina sebagai pengkhianat bangsa kononnya. huh..umno memang makin keparat...

    ReplyDelete
  9. bukak mata lepas anwar dipecat atau diperbodohkan lepas anwar dipecat. masa dlm umno boleh kompromi plak anwar tu. masa kena kluar umno maka mcm2 la silap dlm sistem yg didokong selama ni. apa punya pejuang mcm ni. prinsip boleh berubah setiap masa. org mcm tu pun kau nak sanjung jugak. jgn jadi bodoh kwn.

    siapa yg pengampu? aku tgk ko yg beria2 mengampu aljuburi tu. dia pemimpin dr langit ke yg ko sanjung. kau kena igt kwn, ahli umno ada hampir 4 juta org. jgn igt dlm umno tu semuanya jahat. ulama2 ustaz2, marhain, ibubapa, datuk nenek, org2 tua, belia dan semua tu tak kan la ko nak salahkan semua. kalo kritik pemimpin saja aku boleh terima. ini bila ko sebut umno tu busuk bermakna ko busukkan hampir 4juta ahlinya. semua tu org melayu dan semestinya islam. bodoh la statement ko ni.

    pegi la study betul karektor anwar yg ko sanjung sgt tu. aku tgk blogger penyokong kerajaan pun tak la agongkan sgt pemimpin umno mcm pembangkang yg agongkan anwar dan nik aziz. tu semua barat dan yahudi punya jarum. agongkan personaliti mcm penyanyi, pelakon, pemimpin tu semua. ko pun spesis yg sama rupanya. malang la malaysia ada spesis yg buta akal dan hati ni.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  10. ha ha bebudak oii, mantan PM dah hentam kerajaan Tak Sah BN Perak, apa ulasan paneh Miang dan kamu. Kerajaan BN tajaan UMNO paling bersih dalam sejarah. Awat kau tak ulas isu heli, submarine dan dan Sukhoi. Ha ha dah terang lagi bersuloh. Anak bilis tangkap, jaws lepas, tepat kata Nabi akan jatuh kerajaan dan hilang ketuanan Melayu Yumno.

    ReplyDelete
  11. UMNO dah mengadap Queen Council untuk rujuk isu Perak. Itu lah pakai undang2 ciptaan manusia. akhir nya kena mengadap raja inggeris, kalau pakai Undang2 Allah hanya perlu mengadap Raja segala Alam melalui kitab dan sunah Nabi. Apa nak buat otak melayu dan umat islam dah kena jajah. sebab tu lah mundur. Tgk Iran dah maju.

    ReplyDelete
  12. Salam semua,

    Saya tertarik bila ano di atas ni mengatakan sbb kita tak ikut Islam maka kita lambat maju macam Iran.

    Saya berpendapat bahawa perbandingan itu tidak kena langsung. Kita kena faham bahawa Malaysia ini rakyatnya berbilang bangsa berbanding Iran yang dominan satu bangsa. Ini memudahkan Iran lebih maju dari kita.

    Lagipun hujah tidak mengikut Islam adalah sangat dangkal. Kita kena kaji sejarah, budaya dan cara hidup bangsa antara Iran dan Malaysia. Cuba tgk orang Melayu, India dan Cina di Malaysia yg mempunyai etika budaya kerja dan cara hidup yg berbeza. Kita kena mengkaji kenapa org Cina lebih berjaya berbanding Melayu dan India di Malaysia. Adakah kerana sikap dan budaya Melayu itu sama seperti yg dicatatkan oleh Frank Swettenham.

    Tapi kalau ikut pendapat saya berdasarkan banyaknya komen2 dalam sesebuah blog yang kebanyakannya Melayu, maka kesimpulannya mudah saja. Orang Melayu ini memang kurang etika kerja dan suka melayari blog utk berhujah ttg politik berbanding berusaha untuk memajukan diri.

    ReplyDelete
  13. Bersatu kita bersatu - Tradisi membelah rakyat dan Istana, tersepit, pakai talian hayat.

    ReplyDelete
  14. Saya teringat pada satu masa dulu rakyat telah berseloka bahawa orang2 ABIM dah tak bersalam dengan lafaz Assalammualaikum tapi dengan lafaz baru ia itu Assahammuhicom.Banyak sungguh saham Hicom yang mereka dapat.

    ReplyDelete
  15. Salam perjuangan..

    Taktik lama Anwar, Umno dh dapat baca...Skrg Anwar akan ubah strategi baru. Tektik 916 dh tak boleh pakai lagi hehe...

    Tektik serang dan bertahan mcm Gorila buat Anwar akan buat...Serang sembunyikan diri hehe..

    Pengikut Pas dh semakin kurang...Tambahan dlm Pas skrg pergolakan besar berlaku,bkn setakat dlm Umno sahaja Anwar kucar....

    Pakmie.blogspot.com

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive