Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, February 17, 2009

Bukan Semuanya Salah Eli...

1. Dalam satu temubual dengan Bernama TV, Nik Aziz mengatakan walaupun isu gambar bogel itu adalah masalah peribadi tuan punya badan, namun tidak boleh menyalahkan Elizabeth Wong 100 peratus terhadap perkara yang berlaku kepadanya.

2. Nik Aziz menggunakan analogi rakyat Kelantan yang dilaporkan ramai berpenyakit kencing manis, namun tidak boleh dipersalahkan tabiat pemakanan individu itu semata tetapi perlu juga dilihat kepada faktor persekitaran dan budaya masyarakat setempat.

3. Maknanya kalau ramai rakyat Kelantan menghidap kencing manis, maka kita perlu menyalahkan juga budaya memakan benda manis dan campuran gula yang banyak dalam menu masakan orang Kelantan.

4. Nik Aziz juga dilaporkan berkata, Elizabeth Wong tinggal di kawasan kota kosmopolitan Selangor yang maju dan moden, jadi tidak menghairankan dengan kehidupan bebasnya yang sedemikian.

5. Dan kata Nik Aziz lagi, "tapi dah keluar surat khabar..nasib dialah" (adakah maksud Pok Nik, selagi tak kantoi, maknanya tak salah bergambar bogel atau membuat maksiat?).

6. Ini sudah baik..

7. Lepas ni orang Islam boleh menggunakan 'fatwa' Nik Aziz itu untuk meng'halal'kan perbuatan mereka.

8. Kerana kita tidak lagi boleh meletakkan kesalahan kepada seseorang individu itu sepenuhnya, tetapi kena salahkan juga faktor persekitaran yang maju dan moden sebagai penyebab kepada individu itu membuat maksiat dan jenayah.

9. Kita harus salahkan jalanraya yang menyebabkan rakyat memandu laju.

10. Salahkan hotel jika rakyat berzina.

11. Salahkan negeri jika rakyat berbogel sesuka hati.

12. Bla..bla..bla..bla..

13. Dan akhirnya salahkan Yahudi jika anak sendiri tak ikut suruhan agama.

14. Lagu tu ka Pok Nik?

15. Kalau begitu, den nak ucap terima kasih bebanyak la kepada Nik Aziz.

16. Fahamlah den sekarang kenapa Nik Aziz kelihatan tidak kisah apabila Brader Anwar Bin Ibrahim dituduh meliwat.

17. Kerana PAS tidak boleh menyalahkan Brader Anwar Bin Ibrahim semata-mata, tetapi juga perlu menyalahkan faktor persekitaran dan budaya lelaki Malaysia yang kebanyakannya adalah 'gay'.

"Huk..huk..huk.! Terima kasih la kepada Nik Aziz kerana keluarkan 'fatwa' baru tu ya dik non..!" habaq Brader Anwar Bin Ibrahim dalam aksi syahdu.

19 comments:

  1. Salam...
    Bro, Kalau nak bagi pandangan tu, guna la akal sikit, jangan la pakai lutut. Eli tu kan non muslim, maka pok nik kata gitu pada aku x salah. Belajarlah ilmu2 mantik sikit, jangan bg orang nampak kebodohan komen anda.. sikit2 fatwa, sikit2 fatwa.. Janganlah tergelincir akidah kamu akibat dari sikap bodoh kayu kamu sendiri.. CERDIK X BOLEH TUMPANG, BODOH X BOLEH AJAR... Karma

    ReplyDelete
  2. bro ano. kalo ko selalu ikut kuliah nik aziz, ko akan faham dia bg analogi ttg orang islam sama je mcm dia komen ttg elizabeth. ke kau yg pakai kepala lutut berfikir?

    ReplyDelete
  3. Saya dah lama tak ambil kira apa yg Nik Aziz cakap sebab tak serupa bikin atau cakap munafik dan kalau nak diambil contoh terlalu banyak, saudara paneh pun tahu..bagi saya dia bukan lah ulamak tapi politician.

    Ttg Eli ni, saya cukup simpati. Sebagai seorang kristian tentulah private live dia tak boleh banding dgn islam. Kalau diberi contoh macam ini, suami isteri masa tip top ambil foto macam2 bila sudah tak sekata cerai berai dan bagaimana jika ada foto yg macam tu di sebarkan ?

    ReplyDelete
  4. Jom baca siapa sebenarnya yang terjah Elizabeth Wong telanjang?

    NI DIA ORANGNYA - KLIK DAN BACA

    ReplyDelete
  5. Salam PM,

    Walaupun saya simpati dengan eli tapi saya nak bgtau ano 2.12pm ni bahawa kebanyakan ulama pas memang membuat analogi sedemikian. Pernah saya mendengar ceramah ismail kamus yg skrg salah sorg ahli j/kuasa pas pusat mengatakan adalah menjadi t/jwb kerajaan/pemerintah menjaga akhlak dan iman ssorg apabila dia kluar rumah. Kalau anak kluar rumah, maka ibubapa tdk lg boleh dipersalahkan terhadap kesalahan yg dibuat anaknya itu semasa berada di luar kerana ia t/jwb pemerintah. Maknanya kalo anak buat tak betul diluar rumah adalah salah kerajaan/pemerintah disebabkan faktor keadaan. Boleh ka mcm tu? Bukan kubur masing2 ka dan dosa pahala dihitung ikut amalan masing2 ka? Rasanya apa yg nik aziz kata ni bkn hanya utk eli saja tapi utk orang islam jugak. bahaya ajaran mcm ni.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  6. untuk ano 2:12

    nik ajis tuh sebenarnyer org munafik zaman moden sekarang

    pakai serban
    berjanggut
    baca al-quran


    semua tu sama jer macam tipu helah yahudi

    yahudi pun boleh pakai serban
    yahudi pun boleh berjanggut
    yahudi pun boleh baca al-quran
    yahudi pun boleh sembanhyang 5 waktu

    yahudi boleh buat bermacam2 untuk musnahkan org islam

    dan satu cth....nik ajis

    ReplyDelete
  7. Salam tuan,
    Apsal dulu bila "sodap" tak kata kerja BN tapi bila dah jadi "hampeh" pandai pula kata ini kerja BN. Belajar jer tinggi2 tapi akal tang tu juga...

    ReplyDelete
  8. N Ajiz cakap ni tak berapa boleh pakai. Ingat tak siapa yg cakap boleh bersubahat dengan Syaitan? Siapa yang bercakap tuhan mencarut. Cuba kalau Ulama-ulama lain kata macam tu, huh habis macam-macam fatwa keluar.

    ReplyDelete
  9. TELUR SEBIJI RIUH SEKAMPUNG..... DARIPADA SI PENGOMEN DI ATAS, SIAPA YANG DAH TENGOK GAMBAR BOGEL Elizabeth Wong NI? JAWAPANYA, SORANGPUN TIDAK ADA? TAPI PERSEPSI, ANALISIS, EMEGENASI MACAM-MACAM? BOLEH MENJADI HAKIM LA PULAK, TAHU SALAH DAN BETULNYA.....

    KALAU PASAL BOGEL SEMUA ORANG YANG BOGEL, BOGEL DI TANDAS, DI BILIK MANDI DLL YANG SEPATUTNYA AWAK BOGEL, KALAU FOTO TIDAK DISEBARKAN MAKA BOGEL AWAK INI HALAL LAH?

    SAYA TIDAK BOELH KOMEN PANJANG2 PASAL ISU INI, SEBAB SAYA SENDIRIPUN TIDAK TENGOK POSISI FOTONYA. SAMA ADA POST DISENGAJAKAN ATAU POST YANG DICURI SI SAITAN IBLIS.

    KOMEN AKU CAM NI JE.. KALAU GAMBAR ITU SUKARELA SIAMBIL, SAH TIDAK SENONOH. TAPI KALAU SEBALIKNYA, SAYA CABAR DIA CARI GAMBAR BOGEL SAYA. KALAU BERANI LA....

    ReplyDelete
  10. dunia akhir zaman..alim ulama dicerca dimaki dihina dan klu blh ko nak bunuh kan? tgamak ko samakan nik aziz dgn yahudi..tunggulah pembalasan dari Allah!!!!

    ReplyDelete
  11. Subhanallah...nak tanya sikit ilmu di dada tu dah tinggi sangat ke nak maki ulamak?Jawab la kau kat akhirat nanti. Semoga Allah buka kan minda dan hati kau yang 'hitam' tu...

    ReplyDelete
  12. Salam...
    Untuk yang sayang UMNO..
    Janganlah kamu menyokong membabi buta apa2 saja yg pemimpin kamu dah buat.
    Untuk yang TOTOK UMNO..
    Kalau nak menegur sikap Nik Aziz pun jangan sampai disamakan sikap munafik ke apa.. Pernahkan saudara/i mengikuti kuliah2 yang disampaikan oleh beliau?? Pernahkah saudara/i melihat rumah beliau?? Beliau berpolitik tiada kepentingan duniawi/harta.. Gajinya sebahagian didermakan kepada badan2 kebajikan. Bolehkan beri contoh pemimpin2 UMNO yang bersifat demikian??
    Itu sekadar contoh mudah.. Berfikirlah dengan akal yg dikurniakan ALLAH sebaik mungkin. Jangan sesuka hati melabelkan NIK AZIZ seorang munafik. Berdosa dengan ALLAH boleh meminta ampun dariNYA tetapi jika berdosa dengan manusia, perlu meminta maaf dari org tersebut. BERFIKIRLAH DENGAN MATANG JANGAN MAIN IKUT HENTAM.. KARMA

    ReplyDelete
  13. hahaha aku suka ayat perenggan akhir. mesti anwar ada part jugakan hahaha..

    ReplyDelete
  14. Ano 2.45 dan 3.11,

    Korang dah mabuk...pi balik tido..!!!!

    ReplyDelete
  15. tak patut la gelar nik aziz mcm yahudi, jugak pun tak patut juga gelar mahathir mahafiraun atau yahudi! Tp kalau Brader Anwar Bin Ibrahim atau BABI ejen Yahudi, aku blh terimer..

    ReplyDelete
  16. memang tak salah eli.
    1. gambar dio tongah tidur pakai cermin mato, siap sonyum lagi.(gambar kat tv3)
    2. orang bujang tuo agamo kristian ado skandal, tak salah. itu yang memimpin org bukit lanjan.
    3.nuar cakap orang umno yang buek kojo ni, tapi orang umno yang berskandal dengan ahso eli ni.sobab dio dapek amik gambar dio.
    4.tulah nuar, cakap pakai lutut. bilo polis kato boyfriend eli yang amik gambar tu.
    5. nilah akibat eh bilo ghoma bebohong. tomolang sendiri yang pocah.

    ReplyDelete
  17. Rakan bloggers

    Watpe nak marah marah. Eli nak bogel ke, Nik Aziz nak komen ke..itu kerje diaorang. Kita pun bogel gak masa mandi, tidur dll apa nak dihairankan dirumah sendiri?? Cuma aku nasib baik..tak pernah orang ambik gambar aku..! Jom kita buat duit..klik URL ini lagi baik http://www.dana4u.biz/?id=DatOK ZeQ

    ReplyDelete
  18. aku baru jumpa dgn satu brader politicion selangor pro pr ckp sebenarnya eli wong ada dlm list pr adun yg berpotensi besar utk melompat parti, maka pr yg berkonspirasi utk jatuhkan eli. Diorg takut akan berlaku mass defection. Cuba tgk blog anwar dah awal2 pagi lg maklumkan eli akan letak jawatan sblm si eli ni buat press conference utk pastikan eli tdk lari drpd keputusan perjumpaan awal. Skrg anwar main wayang suruh si eli tggu dulu!

    ReplyDelete
  19. Masalahnya, salah totap salah. Jangan la plak cakap dio teraniaya ko dsbnya.

    Dia tu dahle pemimpin, pemimpin PR plak tu yg selalu melaungkan BN nie parti maksiat la. Jgnle jadi macam Bapak Ketam nak mengajar Anak Ketam berjalan betul. Diri sendiri pun 2 x 5.

    Masalahnye disini ialah, konapo boleh bawak balik jantan kerumah, bersekedudukan dan tido satu bantal plak tu. Jantannya org islam, penyokong kuat PKR. Dimana letaknya moral dia dan jantan tu.

    MORAL.MORAL.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive