Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Thursday, February 5, 2009

Suara Rakyat atau Sembah Derhaka?

Di bawah ini adalah antara komen yang diperolehi daripada blog pro-pembangkang berkenaan perkara yang telah diputuskan Sultan Perak bersabit kemelut politik di negeri itu. Anda nilaikanlah sendiri.
Anonymous Penderhaka Sultan !! said...

Kecewa btul aku ngan sultan perak ! kata belajar pandai... xkan xble fikir ! Rakyat pon ble fikir ! ni yg nak derhaka nih !!

February 5, 2009 4:29 PM

Anonymous Anonymous said...

sultan memang berjiwa umno betoi la.... sambut la jubli perak sorang2...

February 5, 2009 4:29 PM

Anonymous Anonymous said...

sultan berjiwa umno

February 5, 2009 4:31 PM

Anonymous Anonymous said...

sedihnya dengan keputusan sultan. diharapkan semua penyokong2 pr diharap bersabar dan bertenang. Insya Allah 'kemenenangan' BN ini akan menjadikan rakyat semakin benci dengan umno. Utk Ir. Nizar semoga tabah dan jgn patah semangat.

February 5, 2009 4:31 PM

Anonymous Anonymous said...

sedih aku nengok sultan perak nie..
sungguh menghampakan!!!

February 5, 2009 4:33 PM

Anonymous Anonymous said...

sultan pun ikat telo oleh Beruk Negara

February 5, 2009 4:38 PM

Anonymous Anonymous said...

kami rakyat perak kecewa dengan tindakan sultan...
sememangnya sejak dari zaman portugis lagi penyakit2 sultan2 melayu tiada perubahan.. tetap mengikut telunjuk penjajah, dari mendengar keluhan rakyat...

February 5, 2009 4:43 PM

Anonymous Anonymous said...

sikalang aaa...sulah terbukti itu sulutan mukan bejiwa lakyat tapi bejiwa kalat...manyak biru maaa...lintihan n pilihan lakyat langsong taklak masok lia munya telinga. Wa pon mau chow...mau pindah lulok utan sana...lagi aman maaa...

February 5, 2009 4:44 PM

Anonymous Anonymous said...

Sultan pun leh kena beli....

February 5, 2009 4:49 PM

Anonymous Anonymous said...

Kome kasi terbalik itu sultan punya gambor le yop...

February 5, 2009 4:49 PM

Anonymous Anonymous said...

aku x sangka bekas hakim boleh buat keputusan yg tidak adil...tidak wajar...berpihak kepada pemimpin penyamun...sungguh kesal dgn sultan perak yg ku percayai selama ini..

February 5, 2009 4:57 PM

Anonymous Anonymous said...

Kununnye pernah jadi Hakim Besor Malaya...yg sebenornye, jadi Hakim Besor Meloya..kenapa tuanku taknak kasi peluang pada rakyat Perak utk memilih??? Tuanku ada "mashuk" ke??
Teman tau le yg si najib tu byk duit,dapat dari komisen juai kape selam..kenapa tuanku sanggup bebaik dgn mangkuk hayun yg byk buat kes tu?? kes bunuh ada,kes seks ada, kes rasuah ada dan byk le lagi...Takan le bekas Hakim Besor Malaya takleh pikir ????

February 5, 2009 4:59 PM

Anonymous Anonymous said...

aku ingat najib pi istana ugut nak guna C4, bg sultan ikut ckp dia

February 5, 2009 5:01 PM

Anonymous Anonymous said...

Korang agak-agak "Sultan Perak" akan jawab apa masa akhirat nanti yea?

February 5, 2009 5:07 PM

Anonymous Penderhaka Sultan !! said...

Bangang nye sultan ! bodo !! BUSH pon xcmni... SULTAN ni makan taik ke ! Rakyat lagi pandai dr sultan

February 5, 2009 5:07 PM

Anonymous renttap said...

Udah jadi sejarah dan adat.
Kira ok apa!!
3 penderhaka diampun raja
Nabi lagi ampun umat weh...
Tapi raja kena fikir dia bukan maksum
Ha'ah..
ingat kalu rakyat xampun!
mndpt satu proses maki amun
hahahahaa
raja...raja....

February 5, 2009 5:10 PM

Anonymous Anonymous said...

apa ada pada pangkat sultan baik pi tengok orang uttan....

February 5, 2009 5:15 PM

Anonymous Anonymous said...

apa ada sultan perak.... berak pun busuk juga... sultan perak ni sebenarnya macam najib juga kaki be.... Apon tuankuku ambo tersalah da......

February 5, 2009 6:20 PM


Boleh baca selanjutnya disini.

13 comments:

  1. PAKATAN RAKYAT NI MEMANG KURANG AJAR.

    DERHAKA TU...

    NI KATANYA MALAM NI NAK ADAKAN PROTES PADA SULTAN PERAK...

    MINTAK PIHAK POLIS DAPAT MENGAWAL KEADAAN.

    LAHKHANAT PUNYA ANWAR BRAHIM DAN SEKUTU NYA....

    ReplyDelete
  2. mat jubur ni dari belajar di um dulu sampai la ni asik hasut org demonstrasi je tak sudah2. memalukan warga um betul. makin tua makin bongok. patut la belajar dulu dapat ijazah am je.

    ReplyDelete
  3. SALAM,
    SEBONGOK BONGOK EDEN RUPA EEE BONGOK LAGI NUAR BRAIM..ADUHAI..

    ReplyDelete
  4. I am sad with Malays who oppose what thet Sultan had decided upon. The Sultan is making his decision in a very impartial manner as he has to be just to the rakyat. Hidup Tuanku!

    ReplyDelete
  5. The Malays nowadays should think twice...without the Sultan of Perak before this, the Menteri Besar of Perak would definitely be from DAP! Daulat Tuanku!

    ReplyDelete
  6. Undang2 negeri perak: PASAL 16(6):

    JIKA MENTERI BESAR TIDAK LAGI MENDAPAT KEPERCAYAAN MAJORITI DARI AHLI-AHLI MAJLIS PERUNDANGAN, KEMUDIAN, MELAINKAN ATAS PERMINTAAN BELIAU KEPADA YAM SULTAN UNTUK MEMANSUHKAN DEWAN PERUNDANGAN, BELIAU AKAN MELETAKKAN JAWATAN SEBAGAI ESKO MAJLIS

    _______________________________
    Sapa2 leh terangkan tak aper maksud nya??aku tak paham ape jd kat perak ni??

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum anakku Paneh,

    DIA ORANG memang macam tu, tengoklah siapa pulak yang memimpin mereka. Dan tengoklah pulak Akhlak dia.
    Semua dah lupa agaknya pada Saiful dan Sumpah dia dengan Kalimah Allah swt.

    Orang macam ini jadi idola mereka, hancurlah.

    ReplyDelete
  8. UMNO TERUS MAJU DI BAWAH PEYAMUN....

    MULA2 TERTUBUH NYA KERAJAAN PENYAMUN DI NEGERI PERAK...
    BULAN 3 NI BAPAK PENYAMUN PULAK NAIK.... MAMPUIHHHH RAKYAT MALAYSIA...SALAH SKET LOKAP TAK PUN ISA... UMNO PARTI PENYAMUN... PADAN LAA TAKOT NGAN HUDUD....

    ReplyDelete
  9. wahai anon 11.44pm. kau kena ikut apa hadi cakap. hadi cakap hudud tu dalam quran hanya 0.001peratus je. hadi jugak cakap dlm ceramah2 dia bahawa hudud tu jatuh ke perkara 30 lebih kalo mengikut keutamaan dalam islam. apa la punya mangkok anon ni. ni semua jenis pengikut yg engkar dengan pemimpin la ni. pemimpin pr sendiri pun tak hormat dan nak ikut cakap. patut la asik malang je. kesian hadi dpt pengikut mcm ni.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  10. woi.,,,,,,sultan 2 beb........

    kowang nk taw knp rmai ank mude mlayu rosak???????

    sbb PAS=parti angkatan setan.....

    sbb janji syurga klo undi pas......

    x yah smbhyang...leh cium2,....dan minum arak...........

    ini realiti .....

    klo x cye....tye mrk.....

    ReplyDelete
  11. terima kasih Paneh.
    Komen tuan amat dihargai di blog saya. xsangka plak terjumpa geng blog satu angkatan. sama-sama kecewa dengan sultan perak. tp melawan tetap tidak

    ReplyDelete
  12. salam muhibbah..
    sekarang ni suasana politik negara semakin banyak dengan perkara2 yang mengejutkan.hari ini PR adalah manusia yang tak dapat menerima hakikat. Hadi awang sepatutnya memberi 'kaunseling' kepada anwar bahawa sebagai orang islam kita wajib menerima ketentuan ALLAH dan berusaha memperbaiki kesilapan yang ada.Sebaliknya, ust hadi sudah terikut jejak anwar.dalam keadaan hari ini, saya pelik sangat. Mengapa ada segelintir dari rakyat malaysia menyalahkan sultan perak kerana membuat keputusan menyebelahi BN. Andai anwar berjaya 16 sept, dan agong menyebelahi anwar, pasti orang2 yang otak pendek ini kata agong betul.sedangkan, kita boleh labelkan anwar juga sebagai penyamun besar agama,bangsa dan negara.Sekarang kenapa perlu kata BN penyamun? Sepatutnya penyokong PR menyalahkan speaker dewan yang menghantar surat kepada SPR.ADUN ini pasti ada perasaan dan mesti terasa dengan tindakan rakan seperjuangan nya.Mengapa salah dalam rumah sendiri, jiran yang kena tempeleknya.Kedua soal isu penyamun ini adalah sebodoh2 isu yang cuba PR ketengahkan.Siapa penyamun? Mengapa masa datuk nasa nak masuk PR si nizar dengan yakin kata tak perlu pilihanraya dan tak pulak dipanggil penyamun. Sebaliknya orang2 PR megah dengan kejayaan separuh mereka.Mengapa? jawb wahai manusia otak pendek. Seterusnya, saya amat dukacita kerana anak muda yang 'taksub' dengan PR mengatakan sultan perak tidak adil.Baginda sultan adalah antara hakim yang membuat judgment yang terbaik ketika era nya dalam bidang kehakiman.Adakah anda yang mengkritik sultan perak pernah membaca judgement baginda? fikirlah, kata PR nak mendaulatkan sultan or raja berpelembagaan.Tapi saya tak tengok PR kearah itu dengan mendidik pengikutnya.Bila keputusan sultan not in favor of PR, maka anda mengutuk sultan. Bila sultan buat keputusan mengikut kehendak PR, maka anda kata sultan bijak.Hadi awang perlu balik kan ayat 'keadilan' kepada dirinya.Adakah adil si nizar itu kepada sultan dan rakyat? Nizar.sudahlah, janggut sejemput tu macam tiruan dah untuk mengambarkan anda pas.Tapi tindakan anda semua mengikut telunjuk cina.Saya bukan peramal.tapi kita jugak tak tahu kalau esok lusa BN tumbang di N9 kan.cuma kita jangan terlalu yakin dan sentiasa berusaha.Pas telah mengkhianati amanah sultan perak maka nizar patut menerima hukumannya.Saya yakin, sultan juga tidak suka dengan tindak tanduk nizar selama 11bulan pemerintahannya. Maka sebagai anak bangsa, kita jangan taksub sebaliknya berfikir demi agama dan bangsa kita.

    ReplyDelete
  13. Paduka Sultan Perak telah membuat keputusan yang betul. Dan ini diakui oleh majlis peguam dan mereka2 yang arif dan pakar didalam undang2 dan perlembagaan.

    Bagi mereka yang tidak dapat menerimanya, janganlah mempunyai perangai yang sterotype, taksub. Jangan anggap diri dan kumpulan sendiri sahaja yang betul.Bak kata pepatah Inggeris "Head I win, tail you lose". Agaknya mereka ini belum dewasa lagi. Apabila mereka telah meningkat dewasa dan mula memikirkan masa depan anak isteri, cucu2 dan bangsa sendiri dan juga negara, baru mereka sedar agaknya. Pada waktu itu mungkin dah terlewat.

    Mereka patut baca dan menghayati sejarah politik Malaysia serta budaya dan sikap bangsa2 yang menjadi rakyatnya.Bukan hanya setakat mendengar kelentong ahli2 politik meski pun mereka mempunyai latar belakang yang mengkagumkan dalam bidang agama tetapi cakap masih juga berbelit-belit.

    ReplyDelete

Blog Archive