Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, February 7, 2009

UIAM: Kilang Pengeluar Pembangkang?

Berikut adalah pandangan 'profesional' seorang penyokong setia Brader Anwar Bin Ibrahim;

Kuala Lumpur: Pensyarah kanan undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Abdul Aziz Bari berkata, kedudukan pada masa ini berada dalam keadaan Perlembagaan tidak 'berkata' apa-apa dan tidak menawarkan apa-apa bagi menangani krisis yang berlaku.

"Dalam kes seperti ini, Sultan perlu menggunakan kuasa-kuasa simpanan yang ada padanya. "Memang benar kuasa itu tidak termaktub dalam Perlembagaan tetapi dalam menangani krisis seperti ini Sultan mempunyai kuasa, katanya kepada Bernama, hari ini. Beliau menjelaskan, ada dua cara Sultan boleh bertindak dan satu daripadanya adalah membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) walaupun tanpa nasihat seorang Menteri Besar.

"Satu cara lagi adalah Sultan membatalkan pelantikan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar dan kemudian membubarkan dewan undangan negeri," katanya.

Beliau berkata, krisis itu boleh berlanjutan selama mana Mohammmad Nizar enggan untuk mengosongkan jawatannya yang boleh menimbulkan persoalan berhubung kesahan kerajaan baru.

Note: Ramai mengetahui bahawa Aziz Bari ini adalah penyokong PKR dan mengidolakan Brader Anwar Bin Ibrahim. Namun kerajaan masih bermurah hati mengekalkannya sebagai pensyarah di UIAM sehingga mencapai tahap pensyarah kanan. Kebanyakan kenyataan yang diberikannya selama ini sama ada melalui media atau ceramah terbuka adalah menyebelahi pembangkang. Entah berapa banyak lagi pelajar yang telah dihasutnya untuk membenci kerajaan disepanjang tempoh perkhidmatannya.

Terdapat ramai lagi pensyarah dan pihak pengurusan di universiti awam yang menyokong pembangkang secara terbuka. Mereka ini asal kebanyakannya belajar di sekolah kerajaan, sambung pengajian dengan biasiswa kerajaan, makan gaji dengan kerajaan TETAPI terang-terangan menentang kerajaan. Namun kerajaan tetap tidak menyingkirkan mereka. Persoalannya, wajarkah lagi BN itu dikatakan zalim?

15 comments:

  1. nizar tak nak berhenti
    http://www.malaysiakini.com/news/97806
    dia masih buat mesyuarat exco
    dan gubal dasar
    gila kuasa tak bertempat
    sultan yang pilih dia....bukan rakyat....sedar sikit diri tu....mungkin ngeh mb perak sebenar....

    ReplyDelete
  2. adakah anda faham apa yang dikatakan sebagai kerajaan dan apakah yang dinyatakan sebagai umno
    camkan apakah kerajaan itu semestinya umno

    ReplyDelete
  3. Mmg xdpt dinafikan ada dklanagn pensyarah yg mnunjukkn sikap pro pembangkang scr trg2..Dr pmrhatian sy sbg pljr IPTA semasa kuliah sering juga di selitkan dgn 'sembang2 mngenai politik semasa' bersama pljr.. Ada dikalangan pnsyarah yg pro pembangkang, ada yg pro CheDet & anti
    anwar & krjn BN skg.. Tetapi sy xjumpa lg pnsyarah yg mnyatakan sokongan kuat kpd krjn yg ada skg..

    ReplyDelete
  4. inilah mentaliti kelas ke berapa pun tak tau. asal sebut kerajaan, dalam pikiran mesti BN (umno) huhu, memang kolot. kerajaan ni tolong tadbirkan hasil rakyat jer, takder ape yg leh diambil dari rakyat tanpa keizinan mereka. kuasa yang MB nizar dapat adalah dari rakyat sbg adun dan dilantik oleh paduka sultan sbg ketua (MB), majoriti rakyat sudah berfikiran jauh, terdedah dengan perkembangan semasa, mereka mahukan keadilan yang sebenar-benarnya. apa yang rakyat dapat dari kerajaan adalah hasil yang mereka depositkan dalam bank kerajaan. pastu mereka layak makan hasil tu semula. tapi kerajaan yang diberi mandat skarang ni, dh sekian lama merampas sedikit demi sedikit hak itu dan mengatakan itu adalah hakmilik mereka.

    ReplyDelete
  5. memang la sebut kerajaan semestinya bn kerana mereka yang membentuk kerajaan persekutuan.
    sbg rakyat yg memberi amanah kepada parti pemerintah, lepas tu ada rakyat yg bekerja dgn pemerintah itu menentang mereka menunjukkan pekerja itu tidak amanah kpd pemerintah. patut la malaysia ni lmbt maju coz byk sgt pekerja yg bekerja utk pemerintah menjadi golongan menentang.

    aku tak halal duit cukai perniagaan dan individu aku utk bayar gaji org mcam mereka ni smua.

    sama la jugak sesapa yg menguruskan duit rakyat dgn tidak amanah pun aku tak halal duit aku digunakan. tak kiralah kerajaan ke pembangkang.

    ReplyDelete
  6. kerajaan dipilih dikalangan rakyat, oleh rakyat, untuk rakyat.

    maknanya pekerja kerajaan kerja utk rakyat.

    tapi kalo pekerja kerajaan asik menentang pemimpin yg dipilih oleh rakyat bermakna mereka tak amanah.

    halalkah gaji yg bagi makan anak bini tu?

    ReplyDelete
  7. hudud ada menetapkan hukuman ke atas mereka2 yg menentang pemerintah selagi pemerintah itu taat pada Allah dan rasul. adakah pemerintah skrg ni begitu teruk abaikan islam? mereka yg tentang pemerintah tu semua termasuk yg derhaka pada sultan tu elok hudud kan je macam di arab saudi yg amik tindakan pancung bg mereka yg menentang pemerintah mereka.

    ReplyDelete
  8. These are some facts used to translate the mandate in Perak on March 8.

    A total of 848,229 votes counted on the fateful day, which is 71% of the total electorate.

    BN, a single party with single manifesto gained 404,106 votes. DAP which is never a PAS ally then, gained 188,484. PAS, which their voters never knew they will get married with a once claimed as big time satan, the DAP, gained 135,034 while PKR with Hindraf factor get 120,605.

    First stage of the fateful day, shortly after the result, PAS cheating their voters with a convenient marriage with DAP and PKR and creating a government that cheating a large sum of voters that voting for a different purpose and intention.

    No difference with what they get today. And from now, PAS should renounce their embracement to PR because the marriage is made just to lend stregth to the fragile Perak's government that now, collapsed.

    Unlike the BN that voted as a single union entity, DAP-PKR-PAS was never a coalition on the day vote casted. Doesn't they cheat their supporters first and the righteous party next?

    No DAP supporters vote DAP for " Islamic Nation " and no PAS supporter will vote PAS for " Against Islamic Country ". Can this two different sort of idea combined just to deny the large number of people that voting a same aspiration? The immorality took place at the very first day they form the lame government.

    Tell us what a DAP men from Pasir Pinji have in their mind on PAS and how a Pak Lebai-s in Lenggong think about DAP. They fake the whole relationship until the day their government is ordered not to get into the office anymore.

    The state government is now back to the party that their right has been denied by a nasty PR's plan and when PR forcing an occupation of the state secretary building by the midnight no street protest and demonstrations by the righteous 404,106.

    404,106 votes for a single manifesto having their right denied to have their favourites in the office. Finally the power fled off the PR back into the righteous hands.

    Apart of PR's version of people's power, the truth of a realistic KUASA RAKYAT is now rising up.


    SIAPA YANG MULA-MULA MENIPU RAKYAT????

    ReplyDelete
  9. pembangkang ni sebenarnya perasan. suara rakyat konon. kalo suara rakyat mestilah mereka dah dpt majoriti perintah negara ni. mereka terlupa yg mereka tu pembangkang. mereka lupa rakyat beri undi pada mereka sbb nak lahir rasa tak puas hati pd bn saja, bukannya sbb percaya dgn perjuangan pembangkang.

    PENYOKONG PEMBANGKANG BERSAMA PEMIMPIN MEREKA ADALAH GOLONGAN PALING PERASAN ABAD INI. SYOK SENDIRI.

    ReplyDelete
  10. Terdapat ramai lagi pensyarah dan pihak pengurusan di universiti awam yang menyokong pembangkang secara terbuka. Mereka ini asal kebanyakannya belajar di sekolah kerajaan, sambung pengajian dengan biasiswa kerajaan, makan gaji dengan kerajaan TETAPI terang-terangan menentang kerajaan. Namun kerajaan tetap tidak menyingkirkan mereka. Persoalannya, wajarkah lagi BN itu dikatakan zalim?

    Bodoh bangang betul PANEH MIANG ni,
    duit kerajaan tu duit sapa oi...
    duit bapak awak ke....aku bayar income tax RM 15,000.00 setahun, duit tulah yg digunakan oi...bukan duit umno ... bodoh .

    ReplyDelete
  11. anon atas ni bayar income 15k setahun. byk gila duit. tapi kalo betul byr tax byk, mesti org bijak. org bijak mesti bahasa yg digunakan pun bijak. nampak na nak nipu.

    ReplyDelete
  12. Bagi kakitangan awam dan berkanuan yang menentang kerajaan sama lah juga dengan menentang UMNO dan BN kerana BN dan UMNO yang menerajui kerajaan.Dasar2 UMNO dan BN yang telah menjadikan mereka mencapai kedudukan seperti yang ada sekarang. Kalau nak harapkan DAP,walau macam mana pandai pun Melayu, tetap jadi drebar tauke saja.

    Ketahuilah, tidak ada istilah 'eksperimen' apabila menentukan masa depan Melayu dan kesejahteraan rakyat Malaysia amnya.

    Sedarlah sikit.Jangan kotori tangan yang menyuap nasi kemulut anda, ibu bapa anda, adik beradik anda dan juga keturunan anda selam bertahun2.

    ReplyDelete
  13. Salam perpaduan..
    saya merupakan bekas pelajar uia yang telah melihat sendiri suasana dalam uia secara live.secara hakikinya, saya melihat bahawa kenyataan yang mengatakan uia adalah pengeluar pembangkang adalah tepat.kerana SRC uia sendiri diyakini disokong oleh pembangkang dalam pelbagai sudut termasuk kewangan.apapun cara kemengan mereka tetap sah.saya hanya boleh melahirkan rasa berduka cita terhadap pemimpin muda yang mirip kepada kerajaan kerana tidak dapat merubah landskap politik uia.antaranya GPMS yang dilihat solid government berbanding wawasan yang banyak kepada influence anwar.Sebagai seorang anak melayu, saya mengharapkan agar Uitm menjadi pengeluar kepada melayu tulen dimana pelajarnya mempertahankan hak2 orang melayu dan raja2 melayu.Ini kerana,uitm diwujudkan sebagai benteng melayu.Maka dengan populasi student yang ramai,sepatutnya uitm mampu menjadi 'shelter' kepada suasana politik melayu kini.Saya saranakan agar Dato Ibrahim Abu Shah untuk melihat semula mana2 subjek Uitm yang wajib diambil oleh student agar diberi penekanan lebih kepada agama dan kenegaraan.sudah tiba masanya graduan mahupun mahasiswa uitm bersuara lantang bagi pihak bangsa mereka sendiri.Mereka ini adalah umpama air didalam empangan.apabila sudah banjir, maka mereka perlu melepaskan suara2mereka.Ini perlu dikukuhkan dalam hati dan nurani mereka.Saya juga berpendapat agar saudara ezam diberi peluang untuk menjelajah keseluruh IPTA demi menjelaskan siapa itu anwar.Saya tidak marah dengan golongan pas kecuali nizar.Saya suka cara serta kewibawaan datuk nik aziz.Nizar umpama pemimpin yang tidak mencerminkan kredibiliti pas sebagai parti yang memperjuangkan islam.Saya khuatir dalam malaysia tiada pas kerana dipengaruhi oleh DAP.Pas adalah sebuah parti yang menjadi check n balance terhadap umno.Sebagai mahasiswa, kita perlu melihat secara realiti dimana ia memerlukan pengalaman.Saya khuatir dengan kecetek kan minda dalam melihat realiti politik, anak muda kita akan terhanyut dalam agenda bangsa lain.Ini adalah 1 fenomena yang mana uitm perlu melepaskan merpatinya untuk menyampaikan kebenaran.Saya juga ingin menyarankan agar KPT membuat 1pekeliling supaya semua pensyarah dan kakitangan dihantar ke BTN untuk diberi peluang mereka meluahkan isi hati mereka serta diperbetulkan mana2 kesilapan yang wujud.Ini mungkin orang kata macam brainwash.Tetapi kita kena melihat bahawa mereka ini adalah pencetus mentaliti anak muda akan datang.Saya tak takut kalau BN tumbang tetapi buat masa sekarang hanya BN yang mampu mempertahankan melayu dan hak2 orang melayu.Saya berharap agar anak muda serta rakan seperjuangan saya mahasiswa semua jangan terlalu mudah terikut-ikut agenda politik baik BN mahupun PR.Sebaliknya kita kena melihat sejarah serta kemungkinan yang berlaku akan datang serta realistik serta rasional.Kita juga jangan mudah taksub kerana ia adalah 1penyakit yang tiada ubatnya.Kita perlu memikirkan tindakan yang dah berlaku kini serta matlamat politik parti tersebut.Bohonglah jika kita mendakwa BN gagal memerintah negara.BN telah menangkat Malaysia lebih tinggi dari yang dijangkakakn.Bohonglah jika PR diperak mempertahankan melayu kerana banyak keputusan mesyuarat berpihak kepada cina sepenuhnya bukan kepada melayu mahupun india.semoga kita semua dapat membantu mengeratkan kembali perpaduan dikalangan bangsa melayu.

    ReplyDelete
  14. ramai kowt pensyarah dkt ipta yg anti kerajaan..sye budak ipta...ada satu kelas sye, pensyarah tu xhabis2 kutuk bekas2 pemimpin kerajaan dan pemimpin yg ada masa dlm pembelajran..bajet buat lawak tp cm org bodo je...org pembangkang kata gaji yg mereka dpt kerja ngn kerajaan tu mmg hak dieorg so xleh dipertikaikan.....huhu...muka x malu....mcm2 insentif kerajaan bg,tup2 kencing kerajaan blik...xde pendirian...nk bangkang jgn kerja ngn kerajaan..elok la xde bonus....hahaha

    ReplyDelete
  15. anonymous mau cakapNovember 10, 2009 at 2:33 AM

    sesedap jer si anonymous cakap, macam dia sorang jer bayar income tax....dah kalau majoriti rakyat sokong BN maknanya majoriti pembayar cukai tue penyokong BN kalo ko rasa rugi ko bayar cukai tak payah la bayar dan pulak kau tak boleh lar ambik duit kerajaan sebab kami majoriti tak setuju ko ambik duit kami. kalo ko kerja pulak dengan kerajaan haram kot ko dapat gaji tue sebab syer income tax kitorang lagi tinggi dan kami tak nak bagi kepada penentang kepimpinan pilihan kami. pikir-pikir lah........

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive