Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, July 13, 2009

Mafia Surau & Mafia Etnik & Hayat PPSMI

Pak Sedaro fikir kisah di Surau Sekolah yang mano budak pompuan kono hoben kemudian di bantai pulak hoben sesama sondiri atas "perintah SENIOR" sudah sampai satu tahap yang boleh di ANSAF dalam kelompok MAFIA Sekolah.

Kepado budak-budak sekolah, Pak Sedaro nak posan JANGAN TAKUT dengan ANCAMAN senior. Poei ke sekolah dengan AZAM dan DISIPLIN ilmu, bukan GANGSTER. Baik lolaki baik pompuan. Apokah dunio anak-anak di skolah sudah jadi ALA-Barbarian?

Ado beberapo soalan untuk anak-anak ini JAWAB. Sesuai untuk mak bapak, bebudak yang kononNYA samseng jugo jawab.

1. Why must you obey the gangsters?

2. Why must you afraid of them?

3. What is your relationship with this spoil bread party? Are they your siblings or parents of hope? Are your parents teach you im-morality "BIADAP"?

4. Does these children abused or being psychologically abused?

5. Why must a Malay or Malaysian becoming "extra coward" in their own motherland? Why must we protect destruction & mis-behaved parties?

Schools should enforce the "wipping" ROTAN in the public to maintain honor of an honored human.

6. Do parents allow these insane tragedy prolong in schools?

Pak Sedaro jugo nak nyampuk sikit perihal trajedi di XinXiang. Etnik asalNYA yang telah dimamah oleh etnik Han. Kini 41% Uiagar, 47% Han, 12% etnik lain. Selepas 1950, kerajaan komunis China berkuasa, maka etnik Han makin berkembang dan lewat 5 tahun kebelakangan ini, makin BERMAHARAJALELA.

Kejadian berdarah mengorban 200 lebih etnik Uiagar dan cedera parah kepada kedua-dua etnik ini. Apakah ini rancangan licik CIA? seperti yang berlaku di Iraq. seperti yang dilabel sebagai Osama Laden.

Ketidak pedulikan DUNIA, khasnya PBB yang bertindak sebagai "Pirates of the Carribean". Apakah cukup dengan hanya kenyataan kesian daripada PBB? Di mana hebatnya Perisai Demokrasi Liberal karya Uncle SAM yang dipimpin oleh Barrack Hussein Obama?

Jika China dilanda BADAI kecelaruan sosial. Pasaran perkembangan ekonomi dunia akan terus merundum. Harus diingat bahawa 1/6 peta kemakmuran China ialah kawasan di mana berlakunya "civil-war" ini. Inilah laluan SUTERA yang dijejak oleh Ibnu Bathutah.

Pak Sedaro nak nyambung sikit lagi. Kini pasal PPSMI. Gamaknya GLC yang punya projek ini dulu, gigit jari la. Bukan sedikit Tuan. Sekitar RM1.5 bilion juga yang terkubur.

Sobonarnya, salah kito ialah sejak dimulokan pado 2003 lagi. Lombab sangat kito fikir dan bertindak. Nak mahirkan anak Malaysia pandai berbahasa Inggeris? Atau nak pakarkan anak Malaysia dalam bidang ilmu Sains dan Matematik?

Apakah Penyata Za'ba, Penyata Razak, Penyata Rahman Talib sudah tidak berguna? Kepada penggubal dasar dan pengurus polisi, kenapa tidak bertanya mengapa Zainal Abidin Ahmad, anak Seri Menanti diangkat sebagai Pendeta? Kenapa tidak bertanya mengapa Pak Ungku Aziz di angkat sebagai Profesor Di Raja? Kenapa tidak bertanya mengapa Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib Al-Attas di angkat sebagai Pemegang Krusi Al-Ghazali Seumur Hidup?

Seorang dah almarhum. Ada 2 lagi ilmuan yang semakin dimamah usia dan ditinggal dalam karya membina TAMADUN ilmu bangsa. Apakah Menteri-menteri, Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri mewarisi semangat PEKAK, BUTA, BISU, TULI dan KUDUNG?

Sedarkah kalian orang UMNO, siapa yang melakar dan memberi lukisan sebenar bendera PEKEMBAR yang kini dijulang setinggi mungkin di PWTC serta majlis-majlis UMNO? Bahawa manusia yang melukis-Nya masih hidup dan bernyawa...tetapi orang UMNO tidak faham falsafah sehelai bendera. Asalnya bendera ini di dalam sebuah kamar kecil di Istana Besar Bukit Serene.

PPSMI akan menjadi mitos dan lagenda SEJARAH yang tidak berjaya daripada segi pencapaian. Tetapi mungkin berjaya daripada RM!

Akan datang lagi gelombang untuk memberi makna kepada ILMU dan TAMADUN. Pelajaran di peringkat sekolah yang dipantau selia oleh Kementerian Pelajaran Malaysia, amat penting dan kritikal. Kita sudah tiada MASA untuk tersilap dan terkucil. Tempang sekali lagi, kita akan rugi 30 tahun.

1 comment:

  1. Ya lah Pak Sedaro...esey nak komen pasal PPSMI yo...

    Pado pendapat esey, isu pemansuhan PPSMI ni (th 2012) jgn lah diungkit2 lagi...kan kerajaan dah buat keputusan...kenapo nak bising2...jangan2 org yang mempunyai kepentingan ekonomi yg paling bising tak????..yo lah terpakso pikir cara lain nak masyukk kontrak pembekalan (ICT dan Course Ware MT/SC yg benilai juta2 RM)...tak apolah lopeh ni kerajaan nak perkasokan BI ikut kaedah ICT..hah...tentu boleh intai2 tender dan projek tu!!! (itu sebenarnya yg kalut-kalut tu, bukan nak kuasai BI 100% pun....)

    esey amat setuju dgn pemansuhan PPSMI...kerana ia projek GILO...

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive