Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, July 3, 2009

KUASA RM orang Melayu!

Wahai anak Melayu, orang Asli dan Pribumi Sabah dan Sarawak...

Sudah tibo maso untuk kito menilai dan menelah MASA DEPAN, yang akan kaya dan diPERKAYA dengan isme kebebasan "liberalisme" ekonomi.

Pak Sedaro masih ingat 30 tahun dulu sekitar 1979 dan awal daripadanya, bahawa umat Melayu boleh dikiro dengan jari jemari kuasa ekonomi, kuasa tawar menawar, kuasa beli, kuasa nilai ringgit dan kuasa permintaan?

Tahun ini 2009, apakah pada bulan September 2009 semasa Belanjawan 2010 dibentang oleh Menteri Kewangan Malaysia di Parlimen, komposisi umat Melayu dalam elemen tadi boleh ditangani? Kita masih belum menjejak 20% taburan per kapita ekonomi yang mana ekuiti penguasaan oleh umat Melayu, orang Asli dan Pribumi Sabah dan Sarawak?

Berapa ramai dalam kalangan pemegang gelaran Dato' Seri Utama, Dato' Seri, Dato' Paduka, Dato', Datuk, Tan Sri, Tun di kalangan orang Melayu, orang Asli, Pribumi Sabah dan Sarawak?

Siapakah mereka ini? Apakah mereka tiada hati untuk melihat umat yang banyak dalam kalangan mereka untuk mampu SENYUM RIANG? Dapat menabur BAKTI dan TAAT SETIA tanpa BERBELAH BAGI DAN BERBALAH HATI? Dapat menabur SEDEKAH kepada yang lebih diUTAMAkan?

Apa itu KUASA Ringgit Malaysia orang Melayu, orang Asli, Pribumi Sabah dan Sarawak?
Apa itu KUASA jariah dan sedekah kepada kumpulan ini?
Apa itu KUASA permintaan dan penawaran kepada golongan ini?

Wahai orang Melayu, orang Asli, Pribumi Sabah dan Sarawak, kuota 30% bukan sasaran yang UTAMA. Sasaran AGUNG yang mesti dipandu arah ialah 60% baik dalam apa jua segmentasi pasaran ekonomi makro dan mikro.

Kelompok sahabat kaum-kaum lain, mereka tidak RUGI barang sezarah pun dengan kekayaan KITA. Mereka akan turut GEMBIRA kerana HARTA KEKAYAAN negara telah dikongsi secara SAKSAMA dengan yang BERHAK ke atasnya. Sahabat kaum-kaum lain telah lama KAYA dan BERHARTA.

Wahai orang Melayu, orang Asli, Pribumi Sabah dan Sarawak, ingatlah bahawa 555 tahun dahulu, umat Tuan-tuan merupakan HARTAWAN, DERMAWAN, JUTAWAN, PEJUANG BUDIMAN kepada Semenanjung Emas. Apakah ini MIMPI ngeri atau nostalgia Pak Pandir?

Wahai orang Melayu, orang Asli, Pribumi Sabah dan Sarawak, tiada yang MUSTAHIL dalam dunia yang Allah janjikan syurga ke atas umatNYA yang bersyukur dan beramal SOLEH. Tiada yang MUSTAHIL untuk umat itu mencapai MERCU TANDA dan TAMADUN, kerana semua JANJI Allah telah diperinci dalam Kitabullah , Al-Quran sebagai IMAM.

"Ya Allah, Engkaulah Tuhan Maha Pencipta, Maha Bijaksana lagi Maha Penguasa. Pencipta Langit dan Bulan, Penentu Siang dan Malam, Pengatur Aturan Bumi dan Cakerawala, Penguasa Sekalian Alam Nyata dan juga Ghaib. Kami umat Melayu, orang Asli, Pribumi Sabah dan Sarawak, sekalian kaum Muslimin yang hidup bernafas di muka bumi Mu, Malaysia ini Ya Allah, mengangkat dan memohon, Pengetahuan terpimpin daripada Mu, Pengetahuan mengurus Zaman yang Kau cipta akan ini, Ya Allah. Ya Allah, Sesungguhnya kami umat yang Maha Lemah lagi Hina, kami hamba yang kau ciptakan SEMPURNA namun maknaNYA tiada kerana kami tidak upaya memenuhi KESEMPURNAAN-mu, kecuali Di-Kau jua mengkehendaki. Ya Allah, kami merintih, merayu dan bertawassul kepada-MU, berkat Jumaat hari ini, Angkatlah kelebihan yang Engkau Pernah Kisahkan kepada keturunan bangsa yang Engkau Muliakan, Ya Allah, Berilah kami pedoman yang nyata dan terang, Berilah kami lorong dan lampu kecerahanMU dan Izinlah kami berJIHAD atas panji-panji KEBESARAN-Mu, wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Ya Allah Tuhan Maha Mengetahui lagi Maha Besar...Amin."

14 comments:

  1. Wahai orang Melayu dan Pribumi lain sedarlah bahawa :

    1. DEB telah lama dimansuhkan olh Mahathir supaya Melayu/pribumi tidak sepanjang masa mengharap TONGKAT

    2. Sekarang sudah tiada lagi Ketuanan Melayu, sebaliknya diganti dgn Satu Malaysia yg mana semua kaum sudah sama dan mempunyai hak sama rata.

    3. Bahasa Melayu sudah lama dipinggirkan digantikan dgn Bahasa Inggeris demi mengejar status Negara Maju...

    4. Menggalakkan penggunaan B.M dimahkamah, tp penggunaan B.M di sekolah dipinggirkan dgn dasar PPSMInya yg ternyata GAGAL....

    5. Sedarlah bhw byk penyelewengan dasar DEB, yg kaya terus kaya raya, yg miskin tetap bertambah2, sb bila manusia mendapat kuasa mengurus DEB, maka ketirisan pasti berlaku kerana tamak dan haloba utk kepentingan diri.

    6. Tiada apa yg boleh dibanggakan dgn kejayaan melayu dan pribumi kerana UMNO/BN memang belum mahu sepenuhnya melihat semua umat melayu/pribumi setaraf dgn rakan lain dr segi ekonomi, kerana mahukan melayu/pribumi terus bergantung nyawa pd UMNO/BN sampai kiamat (pengekalan kuasa ). maka mereka akan sentiasa didodoikan dgn lagu indah mengasyikkan spy mereka terus memegang dahan UMNO/BN sampai bila2....(strategi politik)

    dan .......

    ReplyDelete
  2. Kewajaran dan relevenkah lagi Barisan Nasional ?

    Cuba fikir-fikir dan jawab soalan ini :

    1. Pada 1974 Kerajaan sasarkan pegangan ekuiti sebanyak 30%. Tahun 2009 Bumiputra hanya dapat 19.4%. Sekarang kerajaan sediakan pegangan ekuiti 12.5%. Berapakah pegangan ekuiti bumiputra dapat pada tahun 2020 ?

    2. Ekuiti yang telah pernah dimiliki oleh bumiputra adalah sebanyak RM54 Bilion. Sekarang tinggal RM2 Bilion. Bermakna RM52 Bilion telah dijual kepada bukan bumiputra atau kepada orang asing. Sebahagian pemilik saham ini adalah kroni UMNO. Adakah RM52 Bilion ini telah digunakan untuk rasuah dalam Perhimpunan Agong UMNO ? Lepas tu menjerit kata FIC(Jawatankuasa Pelabur Asing) sudah tidak sesuai dengan persaingan ekonomi global.

    3. Sebelum ini FIC telah mengawal orang asing membeli hartanah bernilai RM250K keatas. Dengan kawalan itu pun banyak tanah di Johor terlepas kepada warga Singapura. Sekarang FIC telah dimansuhkan. Berapa banyak tanah di Johor yang akan tinggal kepada anak bangsa pada tahun 2020 ?

    4. Kerajaan berkata Malaysia mempunyai ekonomi yang mantap. Berbilion keuntungan Petronas diperolehi setiap tahun. Mengapa kita terlalu bergantung terhadap modal daripada luar sehingga menawarkan 70% pegangan ekuiti ? Kemana duit kita yang banyak itu ?

    5. Pelabur asing yang datang adalah kapitalis. Adakah kapitalis yang datang ini boleh membantu kita menjana ekonomi negara kita ? Atau mereka akan sedut madu kita , kemudian sepahnya dibuang ?

    6. FIC telah gagal. Sekarang kerajaan akan melancarkan Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas). Apakah jaminan Ekuinas tidak gagal seperti FIC ?

    7. Kenapakah Dasar Ekonomi Baru (DEB) gagal ? Adakah setelah negara tidak ada kecairan wang menyebabkan kerajaan membuka peluang seluas-luasnya kepada orang asing ?

    8. Kerajaan Barisan Nasional telah ternyata gagal dalam DEB. Liberalisasi ekonomi sudah tidak dapat dielak bagi menghadapi persaingan ekonomi global. Adakah kerajaan BN sebuah kerajaan yang relevan untuk mengadapi ekonomi global sedangkan rasuah tidak dapat ditanggani ?

    ....fikirlah....

    ReplyDelete
  3. Tapi kalau nak harapkan PAS,KeADILAN????Anuwar??Hj HAdi?....Lagi lah lingkup melayu/pribumi ..sebab takut kat rakan kongsi ...fikir-fikirkan lah

    :HeRoJuBoq:

    ReplyDelete
  4. Hang Jebat junoirJuly 4, 2009 at 7:43 PM

    Tapi Hadi dan PAS lagi lebih boleh diharap daripada UMNO dan DS najib..

    ReplyDelete
  5. Tp Hadi, Anwar memang boleh diharap dr Najib (UMNO/BN) yg bergelumang dgn RASUAH dan penyelewengan.....

    ReplyDelete
  6. sekurang2nya pemimpin umno berfikir jugak dengan memperkenalkan deb, dpn, dwn, fic dan ekuinas utk membantu rakyat. nak harap hadi dan nik ajis keluarkan idea mcm tuh. buat tazkirah dan ceramah mngutuk org bulih la depa tuh. nak harap anwar lagi la lingkup. silap2 malaysia ni dah lama ikut telunjuk imf dan amerika.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  7. Betul lah tu...kdg pemimpin UBN berfikir dan berindak melaui dasar2 yg byk merosakan dan melemahkan bangsa dan negara...lg byk projek dan dasar yg diketengahkan, lg byk rasuah dan penyelewengan besar berlaku...rakyat dpt hujung2 jer...mereka buat/laksana dasar dgn peruntukan byk, namun projek siapa dapat???byk dasar yg merugikan...rasuah dan penyelewengan seolah2 tidak lg dpt dibuang...semakin membarah

    ReplyDelete
  8. rakyat dapat hujung2 sbb pelaksana dasar mcm pegawai kerajaan tak laksanakan amanah. mcmana nak laksanakan amanah sedangkan pegawai kerajaan byk penyokong pembangkang yg tdk percayakan dasar2 kerajaan. kerajaan jugak yg busuk nama.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  9. Bukan kerajaan busuk nama,tp UMNO/BN yang menguasai kerajaan bermaharajalela melakukan apa yang dia suka..seolah2 negara ini dan khazanahnya milik peribadi mereka, lalu berebut-rebutlah mereka utk merebut peluang dan ruang laksana serigala berebut bangkai,lalu bermaharajalelalah perlakuan rasuah, penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan semua orgnisasi...dari atas sampai lah ke bawah sekali...pemimpin UBN lah yg paling KORUP....bila mslh ini membelngu negara..yg menjadi mangsa adalah kita rakyat pembayar yg tidak duduk free di ngra sendiri...UBN mempergunakan rakyat utk memuaskan nafsu yg tak kenal jemu dan puas....

    ReplyDelete
  10. parti ajaran sesatJuly 7, 2009 at 1:29 PM

    bodoh btul ano atas ni. bn ada 14 parti komponen tapi hanya umno yg dia nampak buruk. inilah agenda halus nak menghancurkan penguasaan melayu. dah nak malaysia jadi mcm singapore la ni. kalo umno lingkup kau agak bangsa apa yg sebenarnya akan kuasai malaysia? bangang tak bulih pikir.

    ReplyDelete
  11. Bukan aku yg buat UMNO lingkup...tp perangai UMNO itu yang membuatkan org dah tak percaya pd UMNO lg...UMNO sendiri menjahanamkan diri dia...sndiri tanggung la brader...

    ReplyDelete
  12. parti komunis rosakJuly 7, 2009 at 3:01 PM

    tapi kau adalah penyumbang kepada lingkupnya melayu dgn komen bodoh kau nak jahanamkan parti melayu wahai anon. kritik atau hentam dgn niat utk menjatuhkan adalah dua perkara berbeza bahlol. kau bukan kritik utk kebaikan tetapi hentam utk jatuhkan melayu. kau kena upah dgn cina komunis ke?

    ReplyDelete
  13. Parti Komunis Rosak..

    Hmmm..kenapa anda marah2..??? kenapa aku kata tak betul kah??? atau UMNO memang tak boleh disentuh, dikritik, dihentam? semua hanya tutup mulut!! jgn bersuara!!! sebab itu UMNO lingkup!!! bg UMNO apa yg dibuat tak blh ditegur...sb kadang2 UMNO pun buat perkara salah, tak betul dan menjijikan, buruk dan negatif...org UMNO mana tahu, sb mereka diasuh jgn melawan, jgn menentang, jgn persoalkan walau perkara itu salah, pengampu, pembodek, naik meloya tekak bila tengok umno kuat mengampu bos2 dia...nak termuntah..hik..hik..uweekkk ..tp org awam melihat kejijikan salah laku umno..lalu dikritik, dihentam spy umno tahu bhw org melihat kelakuan dan telatah lucu umno ni...faham!!!! kalau tak boleh dikritik, dihentam maka tunggulah kejatuhan umno lbh parah lg...usahlah ko nak membebel....betulkan diri(UMNO) tu dulu...

    ReplyDelete
  14. PNB jual ASM 1.3 billion kuota Melayu kpd bukan bumiputra.
    Adakah ini sebagai balasan sokongan atau orang melayu dah taada duit lagi ?
    Apa lagi dalam karung 1Malaysia PM untuk jadi kan wawasan 1Malaysia kenyataan
    Mengapakah tidak di tawarkan beri peluang kapada Tabung Haji,PPZ, MOCCIS,Bank Rakyat,Ajensi Ekonomi Negeri,Tabung Perwira,Tabung Polis ?
    Tabung terengganu dah ade I billion royalti tak kan ta bolih beli kut ?
    DenganSatu pangillan talipon semua bolih dapat melabur !!!.
    Ini kuota Melayu dan tidak di rampas dari orang bukan bumiputra.
    Geram rase.
    changkat lobak.
    arjuna waspada.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive