Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, July 25, 2009

2 muka siling-Perspektif KAMPUNG

Pak Sedaro nak kongsi sikit beberapa tinjauan khas yang biaso orang ramai suka bincang di Kodai Kopi, Warung Saliha {jual nasi lomak}, warung Cassim [jual roti], Kopitiam untuk yang konon class sikit, warung curut masam di kaki limo kampung-kampung ulu banat yang solok bana...

Dalam amalan melihat antara 2 muko duit seleng daripada Perspektif keKAMPUNGan. Tak kiro bangso dan keturunan, sobonar eehhh. Ramai rakyat dan warga yang masih BONCI dan SUKO BINCANG isu menyakit HATI dan TOLINGO. Kok di dongar oleh mano-mano "haiwani politik" dah tontu "mengasah bontot parang".

Dalam diam-diam, Pak Sedaro nampak banyak isu-isu kecil yang dilungguk bertimpo-timpo kepada suasana kemaslahatan masyarakat yang saban hari, saban saat monjadi "gunting dalam lipatan", "api dalam sokam".

Baik yang wakil rakyat eehhh, Barisan Nasional mahu pun pasukan pakatan PKR-PAS-DAP...sumo mengoloh...sobab ADUN atau ADR setompat, saling tak tumpah "talam pelbagai MUKA", "sesumpah hidup", "harapkan PAGAR, pagar MAKAN padi", "kacang lupokan kulit" dan "melopeh anjing nan tersopit".

Dah hampir lobih 15 bulan sojak Mac 2008 solosai PRU-12. Perdano Montori nang bawa obor bersama Menantu pun dah dismiss. Ontah bilo laie, monantu yang massa tempek sobagai "gading bertuah" dan "kerbau jantan" nak merambus. ... Pak Sedaro potik sebijik-bijik kato orang ramai. Di ganti pulak dongan anak Tun Razak. Gompita Persekutuan Malaysia ini dongan nobat 1 Malaysia.

Dalam alam kerajaan PKR-PAS-DAP, ontah bilo nak siap bersembang dan atur strategi A, B, C,...nak ngabish kan DUIT tinggalan almarhum Barisan Nasional...nang mati-mati, nang bangang-bangang, nang bobal-bobal, nang bungku-bungku, nang jual tanahair kepado Chin Peng pun mulo ungkit soal-soal gharar, soal-soal khilaf.

Ado juga yang cordik macam di parlimen, seperti Ustaz Taib Azzamuden dan rakan MP yang cordik, bijak menilai zaman dan gelombang berantakan NILAI sandiwara politik atau untuk Rakyat teramai demi kepentingan terbanyak.

Pak Sedaro potik, cerito ini, sobab nampak eehhh, Negaro ini makin gamat dengan PEROGOL dan PELACUR bangsa Malaysia. ADR ramai yang tidak tahu atau menafikan Perlembagaan Persekutuan. Buat bual bicaro dan forum pentas POLITIK, macam negaro ini mak-ayah dio sorang ajo yang berjuang, bertelanjang dan ditelanjangkan oleh Penjajahan. Apakah mereka ini sebonar PENJAJAH? Tak pernah siap rumah PAS-PKR-DAP...Poei lah mano daerah dan kawasan yang boleh dinamakan tanahair dalam bumi Allah Malaysia ini, pasti ado ajo siri-siri CERAMAH MAUT yang menggelupur, membodoh, membangang, menuba dan melacur pola pemikiran rakyat dan umat...Apakah PKR-PAS-DAP dah terlalu PARIA-FAKIR-KAFIR dengan teknik "peperangan saraf politik" hingga membenarkan 1500 agen CIA bergerak dalam Malaysia, melihat dan bertepuk tangan...bahawa PKR-PAS-DAP sedang melakukan projek JAHANAM dan GANYANG Malaysia secara PERCUMA ...!

Pak Sedaro heran, nengok orang BN...tak kiro lah UMNO, MCA, MIC, PPP, GERAKAN, dan apo ajo yang bergabung di bawah panji kebesaran DACING ini, yang dahulu sebuah Kapal Layar... Apokah pasukan Perang Saraf BN, masih sibuk dalam mimpi semalam? Dongarlah orang BN, dalam Astro Awani hari itu, ontah sapo nama Lobai PKR ini, di khabar kan Wawasan 2020, Islam Hadhari dan 1 Malaysia hanyalah omong-omongan, tiada sebuah Visi yang konkrit.

Pak Sedaro nak sambut kenyataan BIADAP ini. Lobai yang namonya semuo orang PKR tahu. Ekau jangan meludah ke langit. Ekau bercakap macam ekau takdo kerakyatan. Ekau sodar atau tidak, kaedah kau cakap itu serupo orang yang baru di BAPTISkan...Ekau menafikan sebuah DOKUMEN BANGSA yang telah dipersetujui dalam DIAM oleh 22.57 juta rakyat pemilik Kad Pengenalan Biru, kecuali ekau sorang JANG. Kot iyo pun nak mengaku "DEN ini bangang, sekolah tinggi bertingkat, tapi BODOH ekhhh melantun-lantun, malu" osah kau masuk TV cakap pasai tiada asas W2020, IH dan 1M.

Orang gilo Jubo, pun angkat peristiwa ini tau. Itulah...antaro potikan dapur-dapur rakyat yang Pak Sedaro dongar dan cuba tulis semulo. Kalau disimpan, rugi. Sobab pasukan POLITIK yang rajin baco "Call a spade a spade" tak dapat maklumat prima.

Halooo...sesapo pun Anon yang suko mencolah dan menulis itu dan ini, poei lah balik ke kandang politik memasing. Poei nasihat Panglima Perang Saraf kalian. Rakyat teramai, dah JOLAK dengan temberang dan kelengtong PKR-PAS-DAP. Rakyat jugo dah mamai dan bukan haprak untuk mengetahui nilai pidato orang UMNO-MCA-MIC-GERAKAN-PPP dan sebagainya.

"Kero di hutan disusukan...Anak di rumah mati kelaparan". Banyak teknik orang politik suko pakai "Cari ajo orang Kayo untuk buat Projek,...yang ponting ado nilai tambah". Hallooo kawan, yang mungkin ADR pogang kerusi Montori dan bukan Montori, baik Montori Bosar dan Exco Kanan di Kerajaan Negori tak kiro lah...mano nogori pun. Jangan dok suko main skema "MAKAN DUIT HARAM" cara ini. Itu sobab negaro baik di LUAR, busuk macam BANGKAI bernyawa di dalam. Anak-anak kalian, jadi tunggang-langgang sobab ramai MAK-AYAH makan barang HARAM. Masjid jarang-jarang, pusat dakwah dan agama kadang-kadang. Rakyat datang di halau ke kawasan lapang, di tabur dengan bijirin dan manisan untuk menutup PEKUNG di dada.

Oiii, haiwani POLITIK. Pak Sedaro minta kalian JANGAN JUAL bangsa ini. Bacolah antara 2 muka duit siling, sobab orang di perdesaan dan di wilayah perkampung terpencil punya nilai HAJAT dan TAWASSUL yang cukup tinggi kepada Penciptanya.

Ingatlah bahawa DOA insan yang dizalimi itu makamNYA tinggi. Doa orang yang dizalimi lebih TERMAKBUL daripada kita. Doa insan yang dizalimi lebih tinggi IJTIHAD dan punya KARAMAH tersendiri.

Buka Mata, Pasang Telinga, Pegawai-pegawai Haiwani Politik BONGKKAR...nanti Singa yang sedang TIDUR makan KALIAN.

7 comments:

  1. Paneh bonar lak nampak eh! tu??? Keh! Keh! Keh!
    Siap dgn halau anon2 lg...kah!kah!kah! Sabar sedaro...bknkah d katokan sabar tu separuh drpd iman. Realiti tak boleh nak d samokan dgn fantasi...nt kok kono selsema babi.kok terus jd gilo babi lg parah nt...kah!kah!kah!!!

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Pak,

    BerDoalah yang terbaik untuk kita semua..Di Selangor sekarang lagi kelam kabut...duit baitulMal pun dah nak dikerjakan untuk 'pembangunan"..sampai nak tanya Mufti. Habis duit peninggal BN dulu..mereka kutuk mereka hina dan fitnah tapi pada masa yang sama mereka kerjakan duit tu juga.

    Cari rezeki untuk Negeri dan rakyat tak tahu, tak mahu, pandainya bercakap sahaja..sekarang kami nak ke Masjid pun kena pilih dulu. Dah sebiji macam Masjid PAS di Kelantan.

    Harunya di bawah PR ni..Harap tak jadi di negeri Lain, Waliyazubillah.

    Terbaru pekong DAP terbuka, apa yang nak dihairankan? Memang budaya bangsa tu suka tipu dan tak sah kalau tak serong.

    Padan muka PAS Selangor, dan PKR Khalid Ibrahim tu boneka sahaja.

    ReplyDelete
  3. A few dubious printed statements, all the BN supporters jumping like monkey and jackass calling for the Selangor government to be brought down.

    Just like najis, dumb assess think alike……….

    ReplyDelete
  4. That is why Umno babi is the most arrogant, corrupted, racist and terrorist race in the world. To the world population, malay is only a minority. And yet, still keep on talking about Islam, Muslim, Syariah law. Shame on you!

    ReplyDelete
  5. I hate malay pig so much in my life
    If all malay pig jump into sea and all die
    This world will become very very beautiful

    ReplyDelete
  6. ko xnak jwb ke komen konek/vesewe/boleh non-malay babiturat atas ni yg kutuk bangsa ko sendiri en. hompuk? biasolah en. hompuk ni. hanya berani pd bangsa sendiri.

    to all non-malay yg bangsa aku bg peluang jadi warganegara di malaysia ni, aku tau ko jeles dgn pribumi. ko cakap apa pun ko tetap asal pendatang. biasalah kalo keturunan pendatang ni sering bawa tiga perkara iaitu 1.masalah 2.penyakit 3.budaya babi menyondol apa saja termasuk taik sendiri. apa bulih buat. nasib ko la yeh.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  7. Nak tanyo pak sedaro ni!!! apo yang hangat yo hati ni pak sedaro??? apo kono eh??? lain macam yo bunyik eh!!! rilek la pak sedaro...

    Pak sedaro ni menulis hontam sapo ni? kok hontam pombangkang, iyo yo pulak...kok hontam UMNO/BN pun iyo yo...

    Duo2 eh samo yo pak sedaro!!! umpamo:

    UMNO/BN : polosit bosa
    Pakatan Rakyat : parasit godang

    duo2 tak leh pakai...

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive