Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, July 3, 2009

Realiti Melayu Singapura

Fasal 152 Perlembagaan Singapura menetapkan:

"Pemerintah hendaklah melaksanakan fungsinya dengan sedemikian rupa untuk mengiktiraf kedudukan istimewa orang-orang Melayu yang merupakan bumiputera Singapura dan sesuai dengan itu adalah menjadi tanggungjawab pemerintah untuk melindungi, memelihara, menyokong, menggalak dan memajukan politik, pembelajaran, agama, ekonomi, sosial dan budaya dan bahasa Melayu."

Bagaimanakah nasib sebenar orang Melayu di Singapura kini jika hendak dibandingkan dengan orang Melayu di Malaysia?

APABILA DEMOKRASI DISALAH TAFSIR,
JATI DIRI SEMAKIN HILANG,
KASIH SAYANG BERGANTI DENDAM,
AKAN MENGUNDANG KEMUSNAHAN DAN KEHANCURAN,
TAMADUN MALAYSIA YANG TERBILANG...

1 comment:

  1. Begitulah indahnya isi Perlembagaan (Singapura)...di mana tujuan perlembagaan itu dibentuk adalah untuk menjamin hak dan keadilan, maka dgn itu hendaklah semua pihak menghormati, menjunjung dan melaksanakan kandungannya sedaya upaya tanpa syak dan prejudis berdasarkan kemampuan yang dan kehendaknya itu tanpa mengira batasan masa selagi tiada apa2 pindaan....itu semua amat cantik dan amat menarik...namun pemerintah yg memegang kuasa agung kerap kali menyalahguna perlembagaan demi kepentingan, berlakulah brbg2 penyelewengan yang ketara...khususnya pemerintah Pusat kerana merekalah membina perlembagaan dan merekalah juga merobohkannya demi kepentingan.....salam..

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive