Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, July 21, 2009

Kelantanese

Dalam sebuah seminar yang diadakan di ibu negara baru-baru ini, seorang consultant/motivator telah membincangkan mengenai masalah persepsi yang sedang melanda masyarakat Malaysia hari ini. Untuk membuktikan teorinya, consultant tersebut telah melakukan satu ujikaji.

Consultant: Saya akan menyebut beberapa buah negeri yang terdapat di Malaysia. Tugas anda ialah menyatakan perkara pertama yang terlintas di fikiran anda sebaik saja saya menyebut nama negeri tersebut. Bersedia semua...! Johor?

Peserta 1: Maju.

Consultant: Melaka?

Peserta 2: Sejarah.

Consultant: Negeri Sembilan?

Peserta 3: Adat.

Consultant: Pahang?

Peserta 4: Balak.

Consultant: Pulau Pinang?

Peserta 5: Cina

Consultant: Sabah?

Peserta 6: Seafood.

Consultant: Selangor.

Peserta 7: BOGEL/BUNUH DIRI.

Consultant: Kedah?

Peserta 8: Padi.

Consultant: Perak?

Peserta 9: DERHAKA.

Consultant: Kelantan?

Peserta 10: KOTOR.

Peserta 4: Kotor? Mu kecek molek skit...

Peserta 10: Mana aku tau. Masa aku pi sana bulan lepas, memang nampak kotoq.

p/s: Sorry dear...

18 comments:

  1. Tapi bila org sebut UMNO..

    jawapan : HANCUS!!!

    ReplyDelete
  2. hahahaha. tepat sekali. negeri serambi mekah kunun tapi kotoq. buat malu imej islam je tur.

    ReplyDelete
  3. haha..
    mcm tepat..


    Isle pas tak kisah kotor..
    syiah la katakan..mimpi pun jadi panduan...

    ReplyDelete
  4. Salam,

    Bukan setakat tempat je kebanyakannya kotor, pemimpinnya pun banyak yang kotor.

    Inilah serambi Mekah yang diagungkan tok guru.....

    ReplyDelete
  5. memang kotoq. nak makan pun tak lalu,

    ReplyDelete
  6. Sebut UMNO
    hancus
    Sebut PAS
    sesat
    Sebut DAP
    babi
    Sebut PKR
    Aljuburi

    Tak ada ke nama2 elok yang kita boleh bagi kat depa...

    ReplyDelete
  7. Sebut BN?
    BABI NEGARA
    Khaak...!!! Ptuuii..!! Tahap najis Berat.. Jijik lg menjijikkan... Wuekk! Loyo Tokak Den..

    ReplyDelete
  8. Bilo sobut tontang UMNO ni...busuk boto namo tu...osah busuk eh namo tu....
    UBN : Umno Busuk Negaro....

    ReplyDelete
  9. kelakar la anon2 ni paneh. org sobut negeri, depa dok terasa balas balik kutuk parti. tak silap aku baca takdak pulak paneh ni tulis pasal parti pas ka, pkr ka apa. ke ke ke. hopla jingga.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  10. apa depa tu tak sebut pasal parti...sebab parti2 mereka tu pon kotor...hak sekoq dok jilat bontot...hak satu lagi dok makan babi tak habih2...hak satu lagi pi dok buang sampah kat batu caves...hak sekoq lagi...sendiri mau ingat la...

    ReplyDelete
  11. KJ:

    Rasuah


    Pak Lah:

    Tido

    ReplyDelete
  12. salam maaf saudara, saya tidak pasti apa tujuan artikel ini dikeluarkan, semoga saudara mempunyai niat yang baik,

    allah mencipta manusia dari pelabgai keturunan, sebab apa allah mencipta bangsa berbeza ini, adakah untuk tujuan membenci sama lain? atau untuk saling kenal mengenali, dan sama2 membantu...

    mana2 bangsa ada kekuatan dan kelemahan begitu juga melayu kelantan, melayu pahang dan melayu johor, kenapa perli digembar2 gemburkan perkara ini, bukanhlah lebih baik kita belajar antara satu sama lain....dan saling kenal mengenali

    ReplyDelete
  13. Satu soalan...kenapa la ko sakit hati sangat dgn Kelantan...jaga Nogori ko tu dulu...pi balik perbetui adat pepatih yg clear bertentangan dgn ajaran Islam tuuu......

    By the way, rasanya ada beberapa jawapan yg salah.....

    Q: Johor
    A: Singapore...

    Q: Melaka
    A: Shah Rukh Khan

    Q: Negeri Sembilan
    A: Ladang BABI

    Q: Pahang
    A: MB lucah

    ReplyDelete
  14. jgn marah ano ateh ni. kono la ko terimo hakikat yg kisah kelate kotor ni takdo kono mengono dongan politik tp lobih kepado sikap. kok den malu gak la wlpn dikatokan nogori islamik konon eh, serambi mekah la bla bla bla tapi kotor. menjatuhkan imej org islam yor. tapi ano kok ekau tak paham adat pepatih jgn sibuk dok komen yo. ko tau tak adat pepatih tu adalah berujukan drpdo undang2 islam. jgn lak memandai kato bertentangan dongan islam. kok ko tu jonih manusio yg maleh nak study jgn lak buek komen yg nampak an kerendahan intelek tu. den koba an yo.

    ReplyDelete
  15. kui kui kui.....!

    memang kena, sekena kena nya.
    berbalik kpd jln ceritanya, itulah yang dikatakan persepsi!
    rakyat kita bergaduh bagai nak gila hanya kerana persepsi. dlm blog ni pun tlh jelas sering bersepsi! masing2 ada persepsi masing2. terserah!

    Suka juga baca komen si Tom Yam, kenapa patut kita lihat keburukan tidak dilihat kebaikan? byk sgt anasir2 dan unsur2 yg melihat keburukan dari kebaikan! ini yg menjadi masalah kpd perhubungan.
    PAS x blh bersatu dgn UMNO krn yg dilihat adalah aspek keburukan bukan kekuatan.

    walau apapun sememangnya itulah tujuan dan matlamat musuh2 islam yg tidak mahu islam itu bersatu padu. protokol zionis jelas meminta agar pengikutnya mengeruhkan hubungan sesama islam khususnya pemimpin dan rakyat dgn apa cara sekalipun agar perpecahan itu menjadi kekuatan kpd mereka untuk menakluk dunia.

    sedang kita bercakaran rupa2nya adapihak bertepuk tangan dan bersorak sorai dgn percakaran tersebut.

    entahlah. wallahu'alam

    ReplyDelete
  16. bn= babi negara
    n9= negeri babi negara

    ReplyDelete
  17. org kelantan kalau baca mmg terbakar... dorg tu mane leh terima kelemahan sendiri.. nak bangga diri je.. dari penyokong bola sampai ke pemimpin, suma samseng..

    ReplyDelete
  18. betul anon di atas...harap org kelantan bermuhasabah...salam sejahtera

    ReplyDelete

Blog Archive