Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, July 8, 2009

Melayu, Cina & India Malaysia

Isu ini ditulis melalui pemerhatian sendiri sahaja. Saya tidak membuat sebarang kajian yang mendalam mengenainya. Melalui pemerhatian saya masalah ini yang melanda perpaduan Kaum di Malaysia.

1. Masalah Kaum Melayu.

Sifat Dengki
Tidak boleh tengok orang lain lebih dari dia. Berusaha malas sekali. Sanggup menggunakan apa cara supaya hajat tercapai sampai sanggup tikam belakang kawan. Mengamalkan sikap "dari dia dapat biar semua tak dapat".

Cara Mengatasi
Istighfar banyak-banyak. Ingat rezeki dan ketentuan semua dari Allah. Berusaha kerana Allah. Lakukan semuanya kerana Allah. Pasti Selamat.

2. Masalah Kaum India.

Sifat Kelam Kabut
Kelam kabut, serabut dan sebagainya yang sinonim dengan perkataan ini. Tak boleh ada masalah sikit mulalah nak demonstrasi. Isu kecil, ceritanya besar melaut. Elok boleh selesai dah jadi susah.

Cara Mengatasi
Dey Thambi.... bertenang banyak-banyak.... summa boley okey.... jangan itu macam... susah orang mau buat kerja...

3. Masalah Kaum Cina.

Sifat Pentingkan Diri
Dia mesti lebih. Tidak kira siapa punya semua dia nak. Kalau dah masuk dalam mulut pun dia sanggup rampas. Menggunakan apa cara sekalipun janji hajat tercapai.

Cara Mengatasi
Apek ingat lo... ini lunia bulat ma... satu kali kita ada atas ma... satu kali kita ada bawah ma...


Siapa yang mengunyah lada siapa pula yang nak rasa pedasnya....
Bersama jayakan Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

6 comments:

  1. Itu lah dia tabiat manusia ....kalau diikutkan tabiat pemimpin UBN ke tiga2 bangsa ini pun apa kurangnya, kan???
    lebih hebat dan canggih lagi...kalau baik tak per lah jugak...lbh byk yg tak senonohnya...

    ReplyDelete
  2. Sungguh tepat Ahmad Albab....very interesting article..bila nak pekena teh ni..

    ReplyDelete
  3. Easily simplified as follows :

    Orang Melayu - PHD ie. Penyakit Hasad Dengki

    Orang India - auta keling

    Orang Cina - the end justify the means aka ini dunia ana yang punya

    ReplyDelete
  4. Orang UMNO : The end justify the mean aka org Cina, Temolok diutamakan, kroni di dahulukan. Podah Dei

    ReplyDelete
  5. islam juga yg benar. pejuang bangsa akan larut dlm kebangsaannya. pejuang agama akan tegak dlm keagamaannya.
    takbir....!

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive