Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Thursday, September 10, 2009

INDON YANG TAK SEDAR DIRI...

Nampaknya kini negara kita bukan sahaja berdepan dengan ancaman demonstrasi jalanan dalam negara yang dianjurkan oleh kelompok pendek akal Perompak Rakyat, malah kita mula diancam oleh pendemonstrasi jalanan Indonesia. Seperti biasa, demonstraasi jalanan anjuran mereka ini berpunca daripada isu-isu picisan yang tidak langsung memberi kesan signifikan terhadap pembangunan fizikal, apatah lagi intelek. Seumpama ada tangan-tangan ajaib yang mencucuk jarum agar berlakunya ketegangan di antara dua negara ini.

Sila baca artikel di tautan berikut: The Jakarta Globe, The Jakarta Post dan M2day.

Pelbagai isu dan masalah cuba dibangkitkan oleh rakyat Indonesia yang tidak sedar diri betapa orang Malaysia sudah lama membantu mereka terutama dalam meningkatkan taraf ekonomi keluarga-keluarga miskin di sana yang mana kerajaan Indonesia sendiri tidak langsung pedulikan. Namun, dasar kacang lupakan kulit, sudahlah negara miskin dan ditindas oleh pemimpin sendiri, apabila dihulurkan tangan, diludahnya pula kita.

Untuk rakyat Malaysia semua, atas semangat 1 Malaysia, saya menyeru anda agar sama-sama bermuhasabah diri menyedari betapa cabaran kita bukan lagi bersifat domestik. Sedarlah bahawa dunia begitu mencemburui keamanan dan nikmat yang Allah anugerahkan kepada kita. Maka marilah kita bersatu hati, lupakan perbezaan yang ada demi memelihara kedaulatan negara yang satu.

8 comments:

  1. Salam Bro

    Apa sangatlah ada pada tarian yang menjadi rebutan tu, banyak sangat unsur hindu dalam tarian Indon tu. Sebenarnya ada jarum2 halus yang memainkan sentimen untuk melagakan 2 rumpun bangsa di Nusantara ini. Kita kena ingat ketua pembangkang Msia tu ada juga penyokongnya di Indon. Yang nyata penyokong yang buta mata dan hati, menyokong mengikut sedap hati walaupun kena tipu. Jangan dilayan sangat Indon ni datang ke negara orang jadi penjenayah.Kalau dah nak besar kepala sangat hantar aje balik baru dia tahu hidup dia kat Indon tu susah.

    ReplyDelete
  2. ini semua keje nuar and the gang,
    itu pun susah nak figure out ke?

    ReplyDelete
  3. Dihara pihak kerajaan membekukan kemasukan TKI ke Malaysia dikuakuasakan serta merta. Segala sempadan masuk dan laluan haram yg dikenal pasti digunakan oleh pendatang indon di kawal rapi..

    Operasi agresif dijalankan dari masa ke semasa membenteras PTÌ dari Indon dan juga negara lain. . hantar mereka pulang atau campakkan saja ke selat melaka pandatang yg tak tahu diuntung ini. .

    Jgn lagi bertolak ansur dgn indon ini yg memang nyata bodoh babun dan bebal lembu..

    Pegi jahane dgn indon !!


    By: No Mercy

    ReplyDelete
  4. Nak sesuap nasi sehari, pun separuh nak mati, bila masa ngak ada masa nak menari2 pulak nih?

    KARUT

    ReplyDelete
  5. pada saya
    kuatkuasakan undang undang negara..
    polis
    imigration
    kastam
    bekerjasama mencegah penyeludupan manusia dan barangan terutama dari negara jiran..

    untuk apa dicipta segala macam undang undang yang kalau x boleh benteras penyeludupan haram ni...

    ReplyDelete
  6. keh keh keh

    sememangnya sgt setuju dgn kenyataan terdapat unsur2 nak melaga-lagakan antara malaysia dan indonesia. dan sekiranya kita bertindak berlandaskan emosi makanya pihak yg melaga2kan itu tlh berjaya mencapai matlamatnya.

    pastinya pihak berkuasa kedua2 negara tlh memikirkan pekara ini. dan kita sbg warga malaysia yg tlh terbukti bijak pasti bertindak menggunakan otak. jgn sampai termasuk ke dalam jebak. rakyat tidak perlu mengeruhkan lagi keadaan ini. teringat ceramah keselamatan yg mengatakan bgmn singapura takut dgn bayang2nya sehingga menyediakan kelengkapan peperangan yang canggih manggih, sedangkan malaysia bijak bertindak tidak terpengaruh dgn provokasi2 yg dilakukan oleh singapura.

    bertindak bijak, fikir dulu sebelum bertindak!

    ReplyDelete
  7. paneh ko masuk link indon pukimak ni, mentaliti primitif betol irg indon

    http://www.indowebster.web.id/showthread.php?t=37958

    ReplyDelete
  8. Paneh..
    punyolah hebat keturunan ekau indon ni, bukan setakat dapek cari makan ... sampai dapek but nogori kek malaysia lai.....Nogori Sembilan...
    tu pun nak bosa kepalo lai..

    ReplyDelete

Blog Archive