Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, March 1, 2009

Sahaja aku menubuhkan parti ini...

Fahamilah asas penubuhan parti-parti utama berikut:

UMNO: Ditubuhkan untuk MEMPERTAHANKAN hak-hak Melayu, Islam dan Raja-Raja Melayu.

MCA: Ditubuhkan untuk memperjuangkan hak kaum Cina di Tanah Melayu.

MIC: Asal pertubuhan adalah untuk memperjuangkan kemerdekaan negara India. Tun Sambanthan selaku Presiden ke-5 yang kemudiannya telah mengubah dasar parti untuk memperjuangkan hak kaum India di Tanah Melayu.

PAS: Ditubuhkan akibat rasa KECEWA dan TIDAK PUAS HATI Ahmad Fuad iaitu mantan Ketua Hizbul Muslimin UMNO, rentetan kekalahannya merebut jawatan Presiden daripada Tunku Abdul Rahman; gara-gara NAFSU kepada KUASA yang meluap-luap. (Klik sini untuk bacaan lanjut).

PKR: Tujuan asal pertubuhan adalah untuk MEMBEBASKAN Brader Anwar Bin Ibrahim agar dapat memenuhi tuntutan NAFSUnya MENJADI PERDANA MENTERI.

DAP: Ditubuhkan bagi meneruskan hasrat dan cita-cita PAP untuk MENGUASAI Tanah Melayu serta memperjuangkan KESAMARATAAN antara kaum.

Jika 'nawaitu' asal penubuhan sesebuah parti pun dah tak betul, bagaimana pula pewaris parti selepasnya nak jadi betul?

17 comments:

  1. EDEN STUJU BONA KENYATAAN TUH.

    AIR KEK SINKI MESTILAH MENCURAH KE PAGRIT JADI KOLIMBAH.

    MAKANAN YANG SODAP2 MESTILAH MASUK DALAM POROT.

    KUAH GULAI MESTILAH TUMPAH KE NASI, BARU ADO KICK.

    KALAU ASAS PERTUBUHAN SEGITU, MAKA PUAK2 YANG DALAMNYA MESTILAH SEGITU.

    APO APO YO LAH..!!

    ReplyDelete
  2. UMNO: terjemahannya United Malay ...Bla bla.. Ini parti cinta Barat. Asas penubuhan pun untuk bayang barat dan mempercantikan muka pada tuan nya British Bulldog. Ini parti kasi kelabu melayu2 kunun nyaa, mau perjuang nasib melayu. Tiada heran lah pendukung parti ini semuanya ikut cara barat contohnya pakai kasut dalam rumah. Tak caya tgk filem P. Ramlee yg banyak kias puak2 ini. Ada gambar lagi Dr. Rais Yatim satu keluarga dengan bangganya pakai baju Kolonial. Paneh miang tersenyum, wak sedaro baru terngaga.

    ReplyDelete
  3. Ini parti sampai sekarang banyak benci sama Bahasa Kebangsaan, dok kira nak agung bahasa ibundanya Inggeris Bulldog. Kunun nya Nak tingkat kualiti bahasa, Matematik dan sains dalam BI. Padahal geografi dan sejarah wajar dalam BI. Sains dan mate patut dlm BM untuk bahasa maju bangsa maju. Tapi ini UMNO mau jadi tuan stail bapak dia (British).Orang kampung ketinggalan tiada pilihan.

    ReplyDelete
  4. Gotahlantun dalam Se+lu@r biaor aku cito ekau. Bolu Parti UMNO tapi sekarang sudah YUMNO. Ini terjemahan pelat Mamak. Orang melayu semua tak nampak tp ada satu mamak nampak. Bila dah jadi PM, buang kuasa raja dulu. dekat nak pencen buang bahasa melayu. Sekarang ini banyak ahli mamak dalam YUMNO cakap Tamil lagi. Kalu tak caya tanya sama REEzal, Abdul azEEEm, Suba han Kmal, Dr Zam ree, Zainudein maidein, Shah rizad, Khairi Jamaludin. Ini pejuang kariparpu untuk melayu skrg dok laga kan melayu jati dgn bangsa lain dimsia. Aku cadang mereka ini masuk KIMA. Ayor lemuju tentu den stuju soponohnyo.

    ReplyDelete
  5. Ada logik ka tak da. Satu hari gezet, esoknya kata silap. Ini menteri Hamid Malabar cuba nak test ka keperihatan Melayu islam. jarum barat melaui parti kanannya UMNO nak buat bergurau ka dgn kalam Allah. Kalau budak sekolah buat salah boleh ketok kepala, kalau pak menteri, lu pikir la sendiri. Dijepun dah letak jawatan atau harakiri, kat msia pak menteri boleh dok senyum kambing lagi. Sabery chick kata kalah debat nak letak jawatan, kenapa dok buat muka selamba lagi.

    ReplyDelete
  6. desperate bona anon kek ateh ni...dah tak do orang nak donga luahan raso dio gaknyo...tu pasal la dok mai meluah perasaan kek sini...nasib baik ado paneh miang ye dok? Kalu idak, ke tanjung rambutan agaknyo si anon ni...di PAS sudah di buang...di PKR lagi di hina...nak masuk DAP, tak do kelayakan...kasiaaaan....

    ReplyDelete
  7. sojuk itulah yang dinamakan anon yang paneh miang.

    ReplyDelete
  8. Anon sorang ajo tapi parpukari, penah miang, terbaru sojuk, One gedoyok, ayor lomuju, gotahlantun waksedoro dah angkat bendera putih, flat rapat. Katakan hak, walaupun pahit atau pun meke diatas paneh dan miang. Sabor yg hak tetap hak, yg batil tetap batil. Berjaya juga Anon bagi penulis glog ini ulas tertubuhnya parti apa itu tadi, demi R, R dan R. Race, Religion dan Royalty atau sebonarnya demi agenda barat dan freemason. Aku cuba nak masuk blog sifu hangpa tapi pak lobai tu ckp tak serupa bikin, kutuk paklah nak ban blog, rupanya bila aku masuk anak pinak dia tapis hanya ygb elok aja pamir. Paneh Miang medan bagus jugak tapi hangpa kurang kick.jumpa di lain media ampun. Ingat posan aku tetang mamak lebih bahaya dari ulor. Salam.

    ReplyDelete
  9. aik, ramainya pembela anon. heheh..betul punya paneh nampaknya.

    ReplyDelete
  10. hek eleh..umno jugak manyak butut dia punya niat? ha ha ha..lu hali2 baca sejalah dulu2..dulu2..dulu...ini hali umno sudah dipimpin oleh sampah salap...niat dulu lain..sikalang sudah lain...lain..ha ha ha umno....

    wee meng tat
    gedohom

    ReplyDelete
  11. Hahaha...kami punya 'bahan' sudah mali. Umpan sudah kena. Hehehe..manyak selonok la den.

    ReplyDelete
  12. biasolah tu, puak-puak anon ni, bukan ado kojo lain. nak majukan diri tak ponah,dibori peluang memerintah, lain kojo eh. bukak kainlah, cari buntut orang lah. bilo kantoi nyalahkan orang.taucakap je.asyik cari salah orang.

    ReplyDelete
  13. Boto cakap Meng Tat tu den setuju, sekarang UMNO dipimpin banyak sampah sarap. Harap-harap pemilihan hujung bulan ni dapeklah kita buang sampah-sampah tu macam kita buang Brader Anwar Bin Ibrahim dulu. Dio tu bukan yo sampah tapi kuman godang!!!! Ado yang koba UMNO akan membuang sampah eh setiap 10 tahun. Yang sodap tu sampah tu kendian eh di kutip dek pembangkang!!!!

    keh keh keh

    ReplyDelete
  14. Paneh,
    Tanam lalang takkan tumbuh padi. Kalau dah asas penubuhan pun kerana kecewa apabila keinginan peribadi tak dipenuhi, macamana nak mentarbiahkan para pengikut. Itu sebabnya ketika negara kalut dengan masalah pekerja yang (ratusan ribu) dibuang kerja mereka masih sibuk nak porak perandakan negara.

    Bersubahat dengan benggali kafir tak apa tapi untuk memberi sokongan pada saudara Islam yang berbeza kaum, diperli disindir. Bila UMNO pertahankan orang Melayu yang beragama Islam, dikatakan assobiyah. Apabila diorang menghina kaum mamak yang beragama Islam, dibenarkan? Hukum daripada kitab mana yang diorang pakai? Kitab Tajul Muluk kot...?

    ReplyDelete
  15. Anon2 yg menyokong Brader Anwar nie sumo gilo. Memang betul le, diorang nie tersalah baco kitab kot.

    Apo yg dimarahkan sangat kat BN pun aku tak tahu. Kalu PKR=PAS=DAP suci takpo jugak, tapi lebih sudu dari kuah. Nak mengato UMNO, last2 diri sendiri terkeno. Didunia nie pun Allah dah tunjuk satu persatu.

    Nila dia anak2 ketam yang bapaknye (Brader Anwar)tak ajar anak2 berjalan betul. Masalahnya, bukannya Anwar tak mahu mengajar, tapi dia sendiri berjalan tak betul. Kitab rujukan dah silap???

    Gilo Anon2 nie, harap mendapat petunjuk dan hidayahle.

    Pasal PPSMI, apo yg nak dijadikan isu, baguih apa kalau diajor Sains & Matematik dlm bahasa Inggeris, barulah boleh mengeluarkan jurutera, doktor & akauntan yg berkualiti. Ini perkara teknikal, kalu sekarang belajor BM, esok kalu dah masuk U nanti semuo perkara teknikal ni dalam BI, susahle sebab perkara teknikal nie susah hendak ditranslate ke dlm BM, lain bunyinya.

    Bilo ada pelaksanaan tu, mestilah ado sebab tertentu bukannya main sondol belakang je mcm si sinun tu.

    ReplyDelete
  16. den ni pro PR bilo den baco komen ni naik paneh gak tapi bilo den pikir kojap baru den sodar overall dari negeri BN so no komen lah samo lah org kek kg den sumo UMNO totok sampai kek masjid tak do org boto2 tinggal 3 org tu pun apak den yg pro PAS sian eh pulak... bilo tanyo apo tak datang masjid biaso lah umno totok kan pandai main kato kato "beribadat bukan kek masjid yor"

    malaysiakamu.blogspot.com

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive