Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, February 8, 2010

Menongkah Bumper

1. Ini tiada kena mengena dengan bumper Saiful yang ditujah oleh Nuar. Bab tu kita kena dengar bicara mahkamah minggu ini untuk belajar glosari baru selain yang telah dipelajari minggu lepas iaitu CIFUT, Mokhtar, Tuala, Bilik Air, KY Jelly, Levi G2000, Karipap dan "Are you okay"?

2. Berbalik kepada tajuk, Malaysia antara negara yang agak meriah dengan jumlah bonggol/bumper yang bersepah di atas jalanraya.

3. Malahan ia dibina hampir di setiap kawasan di negara ini.

4. Ada yang berbelang hitam/kuning, ada yang berwarna hitam atau putih semata dan ada juga yang berwarna merah/putih.

5. Pilihan warnanya bergantung kepada nawaitu 'sesuka hati' orang yang membuatnya.

6. Tidak dinafikan bahawa bonggol/bumper jalan ini amat penting terutamanya di laluan pejalan kaki, kawasan sekolah, taska, taman perumahan/permainan etc.

7. Lagipun pemandu di Malaysia tak kiralah yang membawa kereta atau motosikal, dikhabarkan agak kurang berhemah ketika memandu.

8. Rentetan itulah agaknya bonggol/bumper ini terpaksa dibina sebegitu banyak bagi mengekang pemandu Malaysia yang kononnya agak kurang disiplin pemanduannya.

9. Kami di Paneh Miang turut menyokong pembinaan bonggol/bumper di kawasan yang sewajarnya.

10. Namun yang menjadi persoalan kami, mengapa jumlah, ketinggian dan corak bonggol/bumper ini tidak selaras atau mempunyai standard yang sama di semua tempat?

11. Mengapa ada bonggol/bumper yang terlalu leper, ada yang kecil tetapi tinggi, ada yang melampau ketinggiannya dan ada pula jalan yang mempunyai double bumper hingga kerap bahagian bawah kenderaan terseret walaupun kenderaan itu jenis standard tanpa pengubahsuaian?

12. Di sesetengah kawasan, jumlah bonggol/bumper ini terlalu banyak hingga kadangkala dirasakan jumlahnya tak masuk akal.

13. Masalah bonggol/bumper yang tidak selaras atau mempunyai standard yang sama ini sudah terlalu lama menjadi rungutan rakyat.

14. Pemandu di Malaysia sudah sekian lama bersabar dengan sikap tidak profesional pembuat bonggol/bumper jalan yang tidak diketahui piawaian mana yang diikutinya.

15. Bidang kuasa siapa sebenarnya pembinaan bonggol/bumper ini?

16. Jika persoalan diajukan kepada Majlis Daerah, maka akan ditendang kepada JKR; dan jika dirujuk pula kepada JKR, pihak pemaju pulak yang akan dipersalahkan.

17. Penyudahnya ramai penduduk yang mengambil inisiatif untuk membina sendiri bonggol/bumper yang sudah tentunya mengikut acuan masing-masing.

18. Wajarkah rakyat ditendang ke sana sini hanya disebabkan pihak berwajib tidak tahu bidang kuasa sendiri dan karenah birokrasi yang tersangatlah hampehnya?

19. Itu belum lagi ungkit pasal jalan yang berlubang sana sini hingga rakyat marhain terpaksa berhabis duit membaiki rim, menukar tayar, buat alignment/balancing, mengganti drive shaft atau silap-silap masuk hospital disebabkan kemalangan terlanggar lubang.

20. Kepada mereka yang berkenaan, buatlah kerja anda dengan jujur dan amanah.

21. Prinsip 'bersih, cekap, amanah' itu amat penting supaya semua 'hutang' anda kepada rakyat yang teraniaya tidak akan dituntut di akhirat kelak.

22. Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan!

23. Kakitangan kerajaan lembab tapi BN yang menanggung akibat?

14 comments:

  1. seperti yang diduga paneh. apabila kau berkisah ttg permasalahan rakyat spt ini, tiada yang mahu memberi komen terutama puak sebelah sana. mereka lbh suka crita politik terutama yg berkaitan ky jelly. kihkihkih. boleh beli ky jelly di 7eleben yg juga banyak bonggol didepan premisnya.

    jkr kena standardise semua jenis bumper atas jlnraya. keta aku dah lama calar balar di bawahnya. satu persoalan...badan saiful calar balar tak masa kena tala dengan bung mokhtar...eh silap..bung nuar?

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  2. tangguh lagi ke wey. sah peliwat. dah buat benda laknat bacul mintak tangguh. ptuih. sori paneh. aku ludah kat penyokong cifut mokhtar.

    ReplyDelete
  3. Bukankah Menteri Kerja Raya skrg ni ahli parlimen Tampin? Apo lagi pogilah tanyo dokek dio masalah ni... Bongap ko???

    ReplyDelete
  4. Poie mengail ditobek nyonya
    Joran molontor ditarik ikan
    Bumper Big Mama misti no 1 baik punya
    Tangguh apa adahal, lawan totap lawan

    ReplyDelete
  5. den mmg tak suko bn tp den totap taknak peliwat jd ketuo den...idup tuan guru haji hadi...

    ReplyDelete
  6. LUBANG T*** SAIFUL TALIAN HAYAT TERAKHIR UMNO

    "UMNO secara terbuka takut untuk berdepan dengan Anwar Ibrahim. UMNO secara terbuka juga terus percaya Anwar Ibrahim lah yang meliwat Saiful. Walaupun tuduhan yang Saiful buat di mahkaham ialah liwat suka sama suka (walaupun Anwar tidak nampak sukanya berbanding Saiful yang begitu suka hendak membuktikan di liwat suka sama suka).

    Asas pertuduhan yang dibuat tertuduh itu dengan sendiri sebenarnya mencabar otak kita yang tidak diselaputi daki UMNO akan faham beberapa langkah yang Saifol buat itu menunjukkan dia berbohong dan memfitnah dirinya sendiri.

    Antara yang Saifol memfitnah dirinya sendiri ialah apabila dia menuduh di mahkamah dia di liwat atas alasan suka-sama-suka. Adakah dia suka di liwat?. Persoalan ini amat mengelirukan dan seterusnya memfitnah dirinya sendiri. Dia suka-sama-suka di liwat tetapi dakwa peliwatnya...kononnya dia berada dipihak yang benar. Pihak yang benar macamana?. Adakah dengan berjaya membuktikan Anwar sebagai peliwat maka dia sudah menganggap dirinya benar?. Kalau pun betul begitu sebaliknya dia seolah-olah memfitnah dirinya sendiri kerana liwat itu adalah kesukaannya.

    Inilah dikatakan Saifol memfitnah dirinya sendiri.

    UMNO mengikuti perbicaraan kes ini dengan penuh tipu daya dan propaganda melalui medianya sehinggakan tidak keterlaluan disebutkan dalam banyak-banyak harapan atau talian hayat UMNO, yang nampak lebih menyakinkan untuk mereka bernafas semula dipersada politik Malaysia ialah bergantung sepenuhnya kepada lubang taik Saifol itu.

    Lubang taik Saifol yang dia mengaku suka diliwat itu merupakan gas oksigen yang dimasukkan ke dalam lubang hidung orang yang sedang tenat menunggu malaikat maut di wad ICU. Begitulah juga harapan lubang-lubang hidung pemimpin UMNO yang menyedut gas dari lubang taik Saifol itu dengan harapan supaya dapat berjalan semula.


    kah...kah..kah...kah...
    lubang jubo sepol adalah talian hayat UMNO..dihidunya setiap hari...ada bau ka UMNO????

    ReplyDelete
  7. Aku dah kato si tom tem bak dah ngaku jubo bawahnye dah calar, ini kato code sama2 golongan nyah. KY jelly dio kemano2 pun mesti bawa punya spt budak Epul tu.

    ReplyDelete
  8. Skrip terbaik raja lawak musim ke 2 "can i fuck u today???111???" kah kah kah. Ini lah drama cacamerba yg menampakkan dangkal tak logic. Rupanya skrip musim ke 2 lebih buruk dari musim pertama. lopeh main di damansara, poie pula rumah tunang, londeh letak underware levis dokek washing machine. Aku pun heran jugak adakah budak Epul ni heteriosexual, bisexual atau lafas skrip tak fikir langsung. sudahlah waktu liwat keliru dgn lapuran polis, epul pulak cuba berlagak mcm hero pula tunjuk katil lagi..Sudahlah, sumbang dari hari pertama lagi, stop this episode shameful to Msia, whole world is watching. I wish to belive saiful but his plot was so obvious nonsense since the very beginning, shithead!

    ReplyDelete
  9. PODAH...

    Den samo yo pendapat dongan ekau...hari ini dliwat, tak lamo lopeh tu, SELUAR DALAM dio tunang dio yg basuhkan dlm mesin basuh....waduh2...!!! belum kawin dah ado seluar dalam rumah tunang...agak eh..lopeh kono liwat dio pun gasak dgn tunang dio sobab dah stim!!! ado ko patut seluar dalam ado kek rumah tunang??? ntah, tak dapek den nak koba an doh!!!gilo boto sepol ni!!!! dulu maso sumpah pakai songkok, nampak alim yo, mukaddimah eh, baco ayat Quran momanjang, tapi bilo maso bicaro, mano songkok ekau sepol, pakaian dio mengalahkan Bradd Pitt...glamour woooo...macam artis....

    Yg den polik cam no seluar dalam ado kek rumah tunnag dio???? tak kan bagi tunang seluar dalam yo ko??? bondo dalam seluar dalam tu tak bagi ko sepol??? minta TOM TEM BAK jawan bg pihak sepol....musykil--musykil...


    (biasolah Tom tem Bak akan kato : ini fitnah pembangkang...ha..ha..ha...)

    ReplyDelete
  10. sendiri komen sendiri jawab. habis modal ke hompuk. heheh. syg betul ko dgn saiful sampai hal seluar dalam dia pun ko amik tau. jijik lak aku tgk ko ni. spesis gay jgk ke?

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  11. Tom Tom Bak kaki jubor... Lahanat kau...!!! Khakk!!! Ptuuiihh..!!!

    ReplyDelete
  12. Yang polik ea tu, kek taman-taman di Soghomban ni bayank boto bumber kek jalan utamo (main road) banyak bona ko duit nak bagi kek kontraktor tu..

    Bueklah kek tompek yang patut-patut yo

    Jokiden

    ReplyDelete
  13. ha'ah...naik moto slow2 pun boleh terbang bila ada bumper kecik tapi tinggi... nyaris terberanak jugak la akak ipar aku mase bonceng dier pegi pasar...

    lepas tu lubang. 10 kali tukar side-mirror moto sebab tersungkur... tiap2 hari makin dalam + lebar + luas lubang tersebut...letak tanda pun kereta pulak pegi langgar...

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive