Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, February 19, 2010

Patutlah...

Seorang bekas pelajar kolej swasta bersama teman lelakinya didapati bersalah membunuh rakannya sendiri menangis teresak-esak selepas dijatuhkan hukuman gantung sampai mati. Semasa Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah membacakan keputusan, Noralina Ahmad Dasuki, 22, yang gagal mengawal emosi terpaksa ditenangkan oleh ibupanya dan kerap kali menyatakan bahawa dia bersumpah tidak melakukan kesalahan itu.

Noralina, bekas pelajar kolej PTPL dan Muhammad Khairul, bekas pekerja Astro, didakwa membunuh Juliana Md Fuzi, 20, seorang pelajar Kolej Islam Antarabangsa di dalam bilik nombor 5133, Tingkat 5, Sunrise Apartment, Wisma Indah, Blok 498, Jalan Tun Razak, Cheras antara 23 Mac 2007 kira-kira pukul 10 malam dan 24 Mac 2007 kira-kira pukul 8 malam. Kedua-duanya didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati.

Di peringkat pembelaan pula, kedua-dua tertuduh saling menyalahkan antara satu sama lain. Pendakwaan diwakili Timbalan Pendakwa Raya Yaacub Chik, manakala Noralina diwakili peguam Karpal Singh dan peguam T Suresh bagi pihak Muhammad Khairul. Selanjutnya di sini.


Note: Patutlah beriya-iya sangat si Karpal Gout Tarak Turban nak tukar hakim. Ada sejarah silam 'kekalahan' rupanya. Rakan-rakan peguam ada memberitahu bahawa Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah ni susah sikit geng peguam nak 'makan' atau kelentong sebab dia seorang yang straight dan memberi pertimbangan yang adil mengikut lunas undang-undang. Boleh rujuk di sini untuk senarai kes yang pernah dibawa ke hadapan Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

11 comments:

  1. Bro, Pendakwaraya Mohd Yusof pun bukan calang-calang orang.

    Very highly regarded by AG's office team. very skillful.

    ReplyDelete
  2. Den banggo bonar anak rombau KJ demontrasi dopan kedutaan Australia.

    ReplyDelete
  3. OOooooo.....eh....eh..dah tahu.

    BUDAK NAKAL.

    ReplyDelete
  4. kalau hakim awal2 dah kato "tak relevan..tak relevan.." apo bondo eh bicaro mcm tu...awal2 lg Nuar dah diikat tgn kaki, dan disumbat mulut..buek apo bicaro cam tu...sumbat terus lah PM ke penjaro...

    patut lah UMNO nak sgt hakim tu..sobab eh, belum pun wisel ditiup hakim tu, UMNO dah monang dan tempat Nuar dah tersedia kat penjaro...dulu kenapa beriya2 sgt nak pindah kes dari mahkamah rendah ke mahkamah tinggi....patutlah...UMNO takut kes ni kantoi kek mahkamah rendah..dan di mahkamah tinggi hakim pun dah tersedia dah, skrip pun dah ado...cuma tunggu "DUMMMM...KAMU DIDAPATI BERSALAH..." dan UMNO pun ketawo lah berderai2...puas hati aku...

    namun rakyat semakin jijik pd UMNO....dan akan menolak UMNO setotalnya...tunggu,,,

    ReplyDelete
  5. Anon 11:06

    botul la ekau ni bungko. memang la tak relevan. karpal singh nak suruh hakim tarik diri sobab tak memihak kek dio. gilo apo? baik takyah bicaro kalau hakim memihak kek nuar berahi-m tu. bangang ekau ni.

    dah la suruh tarik diri sobab artikel Utusan yang ditulih mengikut apo yang dibicaro kek mahkamah. kalau tulih menipu tu takpo la. ni tulih pasal apo yang disobut bulat2 dalam mahkamah. apo ceghito? tu la sobab nuar n d gang tak berani saman Utusan pasal tu. paham lom? itu la namo mahkamah, bukti dan fakta, saksi dan alibi. kalau nak hakim bias kek ekau, baik ekau jadi hakim.

    dah berhari2 Saiful tu tunggu soal balas pihak nuar n d gang. apo laie? balun la dio? yang mintak tangguh laie buek apo? nak cukupkan 100 kali tangguh pastu masuk Malaysia Book Of Record? peguam sampai 12 oghang, Saiful 1 oghang pun takut? kek luar mahkamah bukan main menjajo diri yang konon eh buleh "makan" si Saiful tu. nah skang peluang dopan mato. tunjuk la hero!

    sumpah laknat takyah pakai peguam pun tak berani. nak ceghito berdokah2. dah sonang ekau enroll jadi peguam anwar. cukupkan 13 oghang.

    ekau cakap "patutlah...UMNO takut kes ni kantoi kek mahkamah rendah..dan di mahkamah tinggi hakim pun dah tersedia dah, skrip pun dah ado"

    kah kah. kelakar la ekau ni. kalau hakim tak borek kek nuar jo, hakim tak adil. buek eh kek mahkamah rondah pun hakim tak layan nuar n d gang, ekau pun sambung la menyalak mengato mahkamah rondah kono boli kek UMNO. alahai bai. taktik lamo. kito semuo dah paham bona alasan2 camtu.

    iyo ko rakyat semakin jijik kek UMNO? yang den nampak oghang2 kuek pkr yo yang berduyun kuar dari pkr. sobab apo? jijik ngan pakatan ko? atau jijik kek nuar berahi-m?

    sodangkan kaum lut kono tolangkup, inikan pulak penyodom soghang. kito tunggu yo lah janji Allah yo? sementaro tu, ekau bayar yo lah utang ptptn ekau tu. kojo baik2. kes ni takdo kono mengono dongan kito. ni masalah moral nuar tu yo.

    ReplyDelete
  6. Ha ha ha sejarah hitam yang tak mahu diingati Karpal... Peristiwa kekalahan... Dan peristiwa tsb bakal mengekorinya sampai hari ni...

    eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

    ReplyDelete
  7. kari...

    mak ai...marah boto ekau ni..kenapo?? ekau ahli UMNO ko??..kalu ekau ahli UMNO atau sekurang2 eh penyokong UMNO ekau tak leh la nak marah-marah mcm ni? org marah ni kenapo? cubo pikir? org marah adolah kerano dio dah raso dio bersalah dan dah poning kopalo nak buek cam no laie dah....semua tak leh jalan skrg ni....kalau lah ekau ahli UMNO/penyokong UMNO ekau tak leh marah org nak sokong DSAI, sobab eh, UMNO awal2 lagi dah berulang2 (berulang-ulang) kali kato, yg UMNO tak terlibat dan melibatkan diri dalam kes bicaro DSAI...jadi kenapo ekau sebok2 dan marah2 kalau ramai rakyat yg sokong DSAI...tak perlulah ekau nak masuk campur dan ,menyebok kes Nuar tu...paham tak??? tapi UMNO sebok2 kes Nuar ni kenapo? adakah UMNO terlibat dlm KONSPIRASI dan KOMPLOT menjahanmkan DSAI?? kalau UMNO marah2 org sokong Nuar, bermakno sahlah UMNO terlibat dan menggunkan polis, mahkamah, undang2, SPRM untuk menjatuhkan hukuman pd Nuar..sah dan sohih jang MNO terlibat!!! dan Sepol hanya ALAT saja untuk menjayakan kerja jahat UMNO...dan ganjaran akan menanti sepol bila dia berjaya mencapai misi dan visi UMNO...jadi bila ekau marah2, Paneh Miang marah2, bloger UMNO marah2, Utusan marah2, TV 3 Suku marah2...maka SAHLAH MEREKA SEDANG MEMBANTU UMNO MENJATUHKAN ANWAR...mereka bersekongkol dgn UMNO untuk menjatuhkan dan menjahanmkan Nuar dgn cara paling tidak bertamadun tak kira cara itu betul atau salah..yg penting kuasa UMNO jgn dicabar....

    ..."dan iyo ko rakyat semakin jijik kek UMNO? yang den nampak oghang2 kuek pkr yo yang berduyun kuar dari pkr. sobab apo? jijik ngan pakatan ko? atau jijik kek nuar berahi-m?"...

    apo nak heran jang...org kuat PKR keluar PKR tu sapo??? dari UMNO dio datang ke lubuk taik UMNO dio akan kembali meminta rezeki dan ganjaran RM juta2...sobab UMNO lah lubuk GHANIMAH atau lubuk duit, lubuk saham, lubuk projek, lubuk taik...org cam ni hanya layak berjuang dlm UMNO..sobab eh, berjuang dlm UMNO akan menjadi bilionair mcm adik Najib dan anak Mahathir..tapi berjuang dlm PR hanya dapat penerajang dr Polis dan SPRM....paham ko?

    "kes ni takdo kono mengono dongan kito. ni masalah moral nuar tu yo."

    ha...ni lah statement ekau jang...tapi kenapo ekau marah2 bilo rakyat soong Nuar...jgn ambik tau lah jang...bukan mslh UMNO tau tak??? biar rakyat sokong Nuar ramai2..tapi UMNO jgn lah ambil tahu kes Nuar plak...biar rakyat ambik tahu...UMNO buat hal UMNO...paham tak????

    ReplyDelete
  8. Anon 1:31,

    ni laie soghang pak badut. dah tontu2 la ayat den tu membaleh konyataan anon 11:06 sobab dah tontu2 dio ado tulih

    "patut lah UMNO nak sgt hakim tu..sobab eh, belum pun wisel ditiup hakim tu, UMNO dah monang dan tempat Nuar dah tersedia kat penjaro"

    den tak tau la ekau ni samo ngan anon tu ko, tapi nampak gayo eh ekau pun konfius. tak nampak ko? den bagi ekau can baco botul2 apo Anon 11:06 tu tulih (kalau Anon tu bukan ekau la kan). kok tak paham jugak, makno eh botul2 la membazir ekau taip panjang berjelo. den kesian kek kau pun ado. toruih toghang den kato. hehe.

    den pinjam ayat ekau yo. ok?

    "apo nak heran jang...org kuat PKR keluar PKR tu sapo??? dari UMNO dio datang ke lubuk taik UMNO dio akan kembali meminta rezeki dan ganjaran RM juta2"

    timo kasih. hehe. kalau ekau tak paham, den cumo nak jadi cynical.

    marah kek penyokong nuar? alahai Anon, tak luak kemano eh den nak luangkan minda den nak marah2 penyokong nuar berahi-m ni. takyah la cubo nak twist ayat den konon2 eh macam nuar ni satu bondo yg bosa masalah eh utk den pikir. alahai. den cumo reply kek ateh tu pasal "hakim yang konon2 eh kono boli" tapi nak buek camno kan? ekau memang tak paham. hehe

    apo? "berjuang dlm PR hanya dapat penerajang dr Polis dan SPRM"? kah kah kah. konon nampak macam patriotik la konon eh. pejuang konon eh. alahai zaman reformasi buleh la ekau jajo "kehebatan" macam tu. zaman skang ni oghang ex-reformasi pun tak percayo kek nuar tu.

    den tak goma nak ulang2, tapi kalau ekau tak paham2 yo laie, statement den pasal "hakim yg konon2 eh kono boli".

    ReplyDelete
  9. Salam Paneh,

    Geli hati Mak Cik baca komen-komen bertekak kerana Anwar. Sah lah Anwar ni famous betul, luar dan dalam...maksud Mak Cik luar dan dalam Negeri.

    Corner sana sini, UMNO juga yang kena.

    Mungkin mereka tak faham, ini soal personal dia dengan Saiful. Jadi pada yang sayang pada Anwar, kalau nak marah, marahlah pada Saiful. Bukan UMNO yang tuduh Anwar tapi Saiful.

    Kalau nak tahu personal atau kes peribadi atau tidak, tanya Anwar siapa yang bayar bil guaman dia yang berjuta-juta RM tu. Yang dia angkut dari Australia tu terbang ke Malaysia bukanlah dengan Air Asia.

    Jangan bimbang, kalau Anwar tak salah mesti tak salah juga. Begitu juga Saiful. Biarlah Mahkamah buat kerjanya.

    Parti Keadilan Rakyat mestilah cari Keadilan dan masing masing Anwar dan Saiful pun rakyat. Masing masing cari Keadilan...

    Sabarlah, masa akan menetukan seglannya.

    Ini semua memalukan orang Melayu, dulu kita kecil kecil tak pernah dengar pun perkataan LIWAT...

    ReplyDelete
  10. Ayuh! mari kito kembalikan maruah UMNO yg teruk dimata rakyat dan seantero dunia dgn talian hayat lubang jobo, sambil menyanyikan lagu kera mat "Bersatu kita bersatu", tersonyum senis TeLaGi pueek.

    ReplyDelete
  11. hompuk, kok nuar cifut tu masuk umno balik, ko akan ikut dio masuk lubuk taik mcm yg kau cakap tu tak? den tanyo yo.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive