Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, February 10, 2010

CERITA ANWAR LAGI BEST!

1. Umum mengetahui bahawa kemahiran BroA.B.I. ialah memanipulasikan para pendengar atau pembacanya. Kaedah yang diguna pakai oleh BroA.B.I. adalah mudah dan sangat asas iaitu dengan cara bercerita.

2. Kaedah bercerita sangat berkesan digunakan terutama apabila berhadapan dengan khalayak yang kurang membaca atau cetek ilmu pengetahuan; mudah diterima sesiapa sahaja kerana ia tidak memerlukan pena'kulan ataupun proses penafsiran untuk memahami sesuatu maklumat yang diterima. Di tambah pula dengan sedikit elemen emosi dan lenggok badan tertentu, si pendengar akan lebih mudah terpengaruh dengan sang pencerita.

3. Kaedah bercerita juga telah digunakan ramai calon pilihanraya di seluruh dunia bagi memenangi undi rakyat. Mengambil Amerika sebagai rujukan, kempen pilihanraya Barack Obama melalui kaedah penceritaan telah berjaya mengubah sikap racist rakyat Amerika yang membolehkan beliau menjadi Presiden kulit hitam pertama dan seterusnya memberi kemenangan besar kepada parti Demokrat.

4. Namun pada tahun 2009 iaitu dalam usaha memperbaharui sistem penjagaan kesihatan AS, Obama tidak pula menggunakan kaedah bercerita ketika menerangkan polisi baru pentadbiran beliau. Apa yang dilambakkan kepada rakyat adalah fakta, data dan statistik bagi menyokong polisi baru yang ingin diperkenalkan. Akibatnya, beliau dikecam hebat bukan sahaja oleh ahli Republik, malah oleh kumpulan yang sepatutnya mendapat manfaat di bawah polisi baru tersebut. Sebaliknya pemimpin Republik yang meniru kaedah penceritaan yang digunakan Obama sebelumnya, telah memberi kemenangan kepada mereka dalam pemilihan kerusi Senat AS di Massachussets baru-baru ini.

Kata Obama: "Millions of American dont have healthcare insurance, healthcare is rising by $$ a year, etc"

Kata ahli Republik: "This healthcare reform will send your grandparents to the deathbed."

5. Dr. David Runciman (sains politik) dalam kajiannya menyatakan, kemarahan ini timbul apabila rakyat Amerika (yang sememangnya cetek pengetahuan) diberi penjelasan yang bersifat data dan statistikal dan mereka terasa seperti dilayan sebagai orang bodoh. Ironinya, tetapi itu adalah hakikat sebenar penerimaan kebanyakan rakyat AS.

6. Thomas Frank (ahli psikologi) dalam analisisnya menyatakan "Voters' preference for emotional engagement over reasonable argument has allowed the Republican Party to blind them to their own real interests." Contoh yang paling jelas boleh dilihat daripada dua kenyataan di bawah yang salah satunya menggunakan data dan satu lagi menggunakan teknik bercerita:

Gore (Demokrat): "Under the governor's plan, if you kept the same fee for service that you have now under Medicare, your premiums would go up by between 18% and 47%, and that is the study of the Congressional plan that he's modelled his proposal on by the Medicare actuaries."

Bush (Republikan): "Look, this is a man who has great numbers. He talks about numbers. I'm beginning to think not only did he invent the internet, but he invented the calculator. It's fuzzy math. It's trying to scare people in the voting booth." And this what made him won the Presidential election back in 2000.

7. Cuba bandingkan pula contoh kenyataan berikut oleh 2 individu popular di Malaysia:

Najib (BN): "Jika rakyat Malaysia tidak melakukan apa yang perlu untuk meneruskan kelangsungan hidup dan berjaya, dan memperakui bahawa masa untuk berubah sudah sampai, kita bakal menghadapi risiko ketinggalan berbanding mereka yang berusaha."

BroA.B.I. (PKR): "Saudara saya rakyat Malaysia sekalian, ini bukannya masa untuk berputus harap. Ini adalah waktunya kita menggembeling daya dan upaya kita untuk membawa Perubahan. Teruskan usaha membawa getar Perubahan ini di segenap pelusuk desa dan bandar. Tidak ada dolak dalih lagi, nyatakan dengan penuh keyakinan bahawa Perubahan ini demi kemaslahatan semua."

8. Jika dikaji ucapan 2 individu di atas, mesej Najib lebih jelas dengan menyarankan rakyat Malaysia berubah ke arah yang lebih proaktif agar tidak terus ketinggalan dalam meneruskan kelangsungan hidup. Berbeza dengan BroA.B.I. yang hanya menyebut tentang 'perubahan' tanpa menjelaskan perubahan yang bagaimana diinginkannya; perubahan seperti pentadbiran PR di Selangor dan Penang, ataupun lebih buruk?

9. Namun apakan daya, corak pemikiran kebanyakan rakyat Malaysia hari ini lebih kurang sama dengan rakyat AS yang malas menggunakan daya berfikir untuk menafsir maklumat, tetapi lebih suka bergosip serta mendengar cerita fitnah yang disebarkan pembangkang melalui pemimpin mereka terutamanya BroA.B.I. yang jelas munafik dan hipokrit.

10. Anda pula tergolong dalam kelompok mana?

15 comments:

  1. wa dlm kelompok melayu..
    tau la kan kelompok melayu kat mana.

    gi sekolah pun malas, mana ada masa mau fikir soal fakta.

    kelompok melayu lebih seronok dengar cerita pak pandir, pak kadok, lebai malang....

    ReplyDelete
  2. Kalau Nuar guna kaedah bercerita utk menyampaikan mesej dia, Najib plak guna kaedah KELENTONG utk menipu rakyat....lihatlah ucapan najib, seolah2 ikut gaya bekas bos dia jer bila cakap....sama jer bro...cuma perbandingan Nuar dan Najib amat jauh....Aura Nuar tetap unggul bro...najib...maleh nak cakap!!!! Mat Monggol tau la...

    ReplyDelete
  3. Kalau Nuar guna kaedah bercerita utk menyampaikan mesej dia, Najib plak guna kaedah KELENTONG utk menipu rakyat....lihatlah ucapan najib, seolah2 ikut gaya bekas bos dia jer bila cakap....sama jer bro...cuma perbandingan Nuar dan Najib amat jauh....Aura Nuar tetap unggul bro...najib...maleh nak cakap!!!! Mat Monggol tau la...

    ReplyDelete
  4. Jgn bodek lah. Lu klu nak tau sapa lebih hebat. Panggil sinajib altantuya berdebat dgn DSAI. Klu sisaberi bodoh tu sampai keluar air liur cakap pun tak reti, sinajib ni gua ingat mau terkencing dan terkencit.

    ReplyDelete
  5. the above ano proves nothing but he is one of those idiots who can only believe to stories of lies from CIFUT BABI...we need to save him from such kind of ignorance before BALA Allah turun bertubi-tubi...

    ReplyDelete
  6. Pak sedaro sedar lah, cerita saiful sondol babi ka babi sondol saiful ka nampak begitu skip yg amat lemah. Mungkin si Epul bercerita mirip cerita Novel yg terkenak ketika dulu, Mona Gersang. Tapi musim kedua cerita fitnah ni sampai begitu busuk, sampai takda rakyat yg dapat mempercayainya meskipun Epul bersumpah di Masjid dan mat monggol sumpah dimasjid. Ini zaman moden bukan lagi zaman mahakutty. Rakyat dah bosan dengan cerita yg pada hari mula-mula pun amat tak menyakinkan. Adakah pulak mintak Can i fuck u. Epul cepat cepat mandi pakai tuala dan sempat spare KY jelly lagi. Kata tak rela di liwat, pas tu taruh underware dirumah tunang? Cerita ini amat tak munasabah almaklumlah bermula dengan Mahashit shithead hingga ke sikawan tu tak berak 2 hari? Kalau dah 8-9 kali kena taruh nampak gaya epul tak berak 19 hari sepanjang kerja dgn DSAI. Fikirlah warga shit umno dan Cicit komut! jgn jadi hipokrit Allah Taala memerhati!

    ReplyDelete
  7. Dr yg buat autopsi kato kalau jumpa mayat yg lbg jubo tak leh tutup bermakna mmg dia jenis homo, walau pun pakai KY jelly tapi Epul Dr Pusrawi sahkan masih Daro!

    ReplyDelete
  8. bravo PM...teruskan menulis...biar makin gatal tak senang duduk semuanya penyokong2 CIFUT BABI ni...

    DAPigs Perak sudah kalah...tunggu masa nak masukkan penyondol ke kandang je lagi...

    ReplyDelete
  9. Tapi...UMNO masih lagi memerlukan JUBO SEPOL untuk talian hayat dio...hari2 UMNO jilat dan cium jubo sepol untuk bahan berita nak merayu2 pd rakyat spy rakyat percayo kpd mrk...kesian UMNO, terpakso cium dan jilat jubo sepol utk talian hayat...nazak bona UMNO!!!

    nampak eh...kes jobo sepol yg UMNO suko ni..nampak eh lain macam yo...tak lamo laie leher sepol kono jerut lah..dan skrip2 pun tak hafal...parah ko sepol....

    ReplyDelete
  10. aku rasa penulis ni cuba menyentuh perihal komunikasi berkesan dan perbandingan kpd kaedah yang digunakan oleh pemimpin2 yg dirujuk. tapi komen2 lebih menjurus ke arah mempertahankan peribadi aljub yg takde kena mengena dgn perbincangan ekploitasi komunikasi yg digunakan aljub utk membodohkan pengikutnya. dah lari tajuk nampaknya. mengelejat penyokong aljub ni nak pertahankan bos mereka. kalo dah taksub tu nak buat mcmana ya tak. maknanya betul la aljub berjaya mempaloikan pengikutnya dgn membuat cerita2 yg tdk benar. semuanya nak dikaitkan dgn konspirasi. dah basi la alasan tu poik.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  11. entahhh...bengong betul pengikut2 B.ABI ni..lain yang orang cerita lain pulak yang dibahasnya..gaya hujah B.ABI..lari topik..terencat akal gamaknya...

    ReplyDelete
  12. habih dah kepalo kono hompuk ngan batu-bato dek bapak sendiri, camno nak paham apo yg org koba an. main hontam memb.a.b.i. buto yo backing nuar cifut tu. eh lupo lak password - bung mokhtar.

    ReplyDelete
  13. ala bagi yg muslim tak percaya sumpah dalam islam tu..aku rasa baiklah korang masuk agama langit..buang duit mak bapak korang je hantar gi kelas agama....sekarang siapa yang kapir....


    cermin2kan diri

    ReplyDelete
  14. 1998....REFORMASI!!!..GEGAR...!!!LAWAN TETAP LAWAN...!!!

    2010....REFORBASI!!!...MENGELETAR...!!!MOKHTAR : TANGGUH TETAP TANGGUH....!!!

    ReplyDelete
  15. Dua-dua bagus. Cumer bezanya seorang tu pernah kena pecat. Melawan sebab dihina, dicaci dan difitnah. Dia tak lompat parti. Tapi yang lain tu ramai yang jadi katak, barua dan macam-macam ada ...

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive