Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Friday, August 7, 2009

Shabery Sesumpah

Nak jadikan cerito, banyak bonar yang orang tak tau. Tapi kali ini, Pak Sedaro nak nyungkit perihal diafragma berfikir Shabery yang boleh disama kahwin dengan SESUMPAH.

Adolah toman Pak Sedaro yang rajin dan cukup ghairah puoi seminar, kuliah, tutur awam, persidangan, konvensyen, sebagainya yang orientasiNYA pengkayaan ilmu. Tapi untuk kisah ini, amat perlu diwar-warkan supaya Yang Budiman tahu karya SESUMPAH.

Diberitakan dalam kongres itu, Shabery bercakap soal-soal pembinaan dan pembangunan sebuah TAMADUN negara. Apo yang gagalNYA ialah Shabery kembali mengulas perihal BEBALISME DrM. Ado kato sodap mulut dio ngabar kan dalam seminar itu bahawa KLCC sebuah pembaziran, Putrajaya sebuah Manisfestasi dan Manifesto Firaun yang merugikan "pembaziran" serta dulu Dr.M seorang manusia diktatorian....? Apokah Shabery lupa asal-usul kehadiranNYA dalam UMNO?

Apakah Shabery ini boleh berada dalam platfrom hari ini?

Tapi bila dia dijadikan Panglima Tempur semasa di DBP, berhujah dengan DSAI yang dikenali masa kini sebagai B.A.B.I. Al-Jubburi, Al-Suntutti, Al-Dajjali yang hampir mungkin memberi tafsir "GAMPANG" kepada rakyat RAJA, Shabery ketika itu galak pulak kato Dr.M hebat, KLCC hebat, Putrajaya hebat, sebagainya... Tak ko SESUMPAH sifatnya!

Apakah ini nilai Shabery maso Mentori Penerangan? Siapo ini Shabery? Apakah relevansi Kemaman denganNYA? Apakah sudah tiada insan Melayu, anak UMNO yang alim, ulamak dan umarak yang tidak membodek dan menjadi "gunting dalam lipatan"..... Apabila ghaib seorang PIMPINAN tertinggi maka boleh la kita MEMBODOHkan nilai intelegensia rakyat RAJA?

Ado laie "mistake" yang TIDAK boleh DIMAAFkan rakyat RAJA kepada Sesumpah. Antaranya mengatakan "Tiada atau susah nak cari Belia atau aktivis belia dalam MPBN", "Lawn Ball International gagal tarik peminat dan audien", "Gerakan pembangunan Belia masih di tahap budak sekolah tadika, tiada perkembangan ketara" dan "Industri sukan di Malaysia di samaerti sebagai Industri Kelas Ketiga". Soalnya, Shabery mantan Penerangan dan kini MBS....jawablah dengan mata pandang dan batang tubuh yang jelas lagi SEGAR...

1. Cukuplah berperangai ALA Sesumpah. Jangan nanti bilo, ekau tertonggeng kolak, rakyat RAJA baling batu sembunyi tangan, rakyat RAJA mengantar utusan untuk memBALUN kebodohan atas kesilapan lalu.

2. Berfikir dengan pasukan PEMIKIR. Bina pasukan "Thinkers" dalam Kementerian Belia dan Sukan. MPBN boleh ke jalankan tugas itu? Jika benar BOLEH dan MAMPU serta UPAYA, angkatlah MPBN pada tahap paling UTAMA, PENTING, TERTINGGI dan BENAR.

3. Sedarlah wahai Shabery atau sapo pun yang nak nyampaikan pado Shabery...."Cakap siang pandang-pandang, cakap malam dongar-dongar"..."Pakai kancing pado baju, pakai zip pada belahan kain...."

Semua Agenda Rakyat RAJA masih terlalu banyak yang belum BERES. Makin lama ditanggung, makin tersepit natijahnya. Malam tidak bermakna tanpa terangan BULAN, Siang tidak bermakna CERAH.

Kalau tak boleh juo, faham keperluan dan kehendak semasa. Masih guno pendekatan SESUMPAH. Sampaikan salam SELAMAT TINGGAL segera....

2 comments:

  1. Anu War hilang ...

    Tolong kesan di mana dia berada sekarang

    berita lanjut di

    http://anwaraljuburi.blogspot.com/2009/08/anwar-hilang.html

    ReplyDelete
  2. ekau cicit kamat sama bingai dengan shabery chik berbuih mulut sebingai mahafiraun

    ReplyDelete

Blog Archive