Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, January 25, 2012

NAGA kawal Ikan

Salam kepada moderator,

Isu ini amat menarik sekali untuk dikupas dan bagaimanakah cara mengatasi masalah ini berdasarkan huraian di bawah. Berdasarkan daripada pengalaman bekerja dan bercampur dengan setiap lapisan bahagian samada di peringkat nelayan, LKIM, peraih ikan, peraih ikan di pasar atau taiko pasar dan penjual ikan dipasar, boleh saya simpulkan perkara ini kepada beberapa bahagian iaitu:-

a. Nelayan
b. LKIM
c. Peraih
d. Penjual ikan di pasar.

NELAYAN

Nelayan ini kebanyakkannya adalah Melayu tetapi bot-bot mereka ADALAH KECIL dan bukan pergi ke LAUT DALAM. Sementara Cina pula mempunyai BOT yang BESAR dan pergi ke LAUT DALAM dan mempunyai peralatan GPS yang serba canggih. Ini belum lagi dikira bot-bot Cina yang mencuri/merompak di laut perairan Indonesia yang tidak membenarkan pukat tunda. Sebab itu negara Indonesia masih kaya dengan ikan-ikan, dan anak-anak ikan boleh membesar. Maksud merompak ini belum dikira lagi pada perairan Malaysia seperti di perairan pantai dengan jarak tertentu batu nautika (yang) tidak dibenar menggunakan pukat tunda....kenyataan mereka ini RAKUS DAN TAMAK. Belum lagi cerita JUAL ikan di laut antarabangsa...senang cerita kerajaan rugi bagi pada mereka ini subsidi tapi mereka ini adalah penderhaka/pengkhianat NEGARA.

LKIM

Sebenarnya LKIM (bertujuan) MEMANTAU agar ikan-ikan yang dibawa naik ke darat mencukupi keperluan dan menyediakan jeti (serta) dikenakan cukai yang amat MINIMA. Senang cerita, kerajaan BANTU lagi. Daripada sini, pihak LKIM dapat memantau harga ikan. Saya pernah bertanya kepada pekerja LKIM kenapa kerajaan tidak boleh (kawal) harga ikan...rupa-rupanya kerajaan pernah melakukan perkara tersebut TETAPI DI BOIKOT oleh PERAIH/TAIKO di pasar borong. Cerita peraih saya akan cerita berikutnya.

PERAIH

Peraih terbahagi kepada 2 iaitu peraih di jeti dan peraih di pasar. KEDUA-DUA PERAIH ini DIMONOPOLI oleh kaum CINA. Mereka inilah yg menaikkan harga mengikut suka hati (mak bapak dorang) asalkan dapat UNTUNG BUSAT MAA...mahai...ci...Walaupun ada peraih Melayu tetapi dalam bentuk KOMODITI yang sangat KECIL. Di sini pihak LKIM pernah mengambil inisiatif untuk memasarkan terus di pasar tanpa melalui orang tengah; TETAPI apa yg TERJADI...sungguh SADIS kerana ikan-ikan yang dihantar oleh LKIM ke PASAR telah DIBOIKOT atau tidak dibeli oleh peraih serta penjual-penjual ikan dipasar. Akhirnya ikan tersebut di(lambakkan) sahaja di pasar borong. Betapa BUSUK(nya) hati peraih-peraih (yang ingin) KAUT KEUNTUNGAN KASAR.

PENJUAL IKAN DI PASAR

Penjual biasanya akan menjual ikan direct terus kepada (pembeli). Apabila ikan terlalu mahal, penjual ikan pun tidak berani membeli takut tidak laku. Biasanya penjuallah yg KENA MAKI (dengan PEMBELI dan) bukannya PERAIH-PERAIH ini.

Kesimpulan(nya) di sini, peraih adalah penyebab utama harga ikan melambung (termasuk) juga nelayan-nelayan yang khianat. Kerajaan perlu memberikan subsidi kepada orang yang BENAR-BENAR memerlukan SUBSIDI dan LAYAK. Sekian, fikir-fikirkanlah...

Sumber sini.

6 comments:

  1. Kena adakan akta Dan undang2 untuk mengikat peraih2 ini... Saman kalu tak ikut undang2

    ReplyDelete
  2. .
    .
    .
    .Pada teorinya melayu kontrol gomen. patutnya melayulah pau china.
    Ini bukan. Tak habis habis china pau si melayu dalam tanah melayu.

    Data Power-bukan hindi power
    ----------------------------

    Semua data ada di dalam ownership,possession dan kontrol
    opiser gomen yang kebanyakan melayu. Sepatutnya melayu power!

    Jadi melayu tak patut komplain pasal kena tipu dek china.

    Yang selalunya sikap opiser melayu cincai, tidak-apa dan
    tak tahu sayang melayu.

    Kalau opiser kelantan jadi bos habis semua geng kelantan kerja dalam
    opis dan semua akan dapat cemerlang ! Kualiti kerja ilek!



    Himpunan Data dalam perkhidmatan gomen yang tak digunakan
    -----------------------------------


    bersepah sepah opiser gomen nanti kutip data. Tapi simpan aje .
    Lihatlah gomen buat polisi -passenger belakang mesti pakai talipinggang
    keledar.

    Tapi tak pernah tunjuk data berapa kematian pasal tak
    pakai talipinggang keledar kat belakang?

    Satu kutipan data pasal pencemaran udara diseluruh malaysia dikutip
    dan diswastakan . Walhal data yang penting dikutip ialah bila
    ada kebakaran utan di indon aje!


    Lagi sirius , kematian angkara pemandu mabuk langsung takde!
    Singapura , Amerika dsbnya ada pula undang undang pasal bab ini.
    !1-malaysia penuh dengan pub dan karaoke pulak tak de data
    pasal bab kemalangan -akibat-minum ini [base omputihnya 'dui ' atau
    driving under influence ]


    Dalam hal penipuan di dalam industri ikan nih, banyak tangan pegang data
    yang relevan.

    kem perdagangan [kpdn] kontrol subsidi dan kad subsidi pemohon.
    Jadi berapa banyak desel si ah chai pakai -dipantau dek kpdnk

    LKIM mesti tahu berapa banyak tan ikan si ah chai punggahkan kat jeti
    kalaulah si mat opiser kat
    LKIM buat kerjanya

    Jadi kalau ah chai guna 1000 liter diesel/sehari dengan subsidi rm 500/hari [ball
    park figure-omputih lagi] dan bawa balih 100 tan ikan kembong aje sehari yang di jual
    dengan harga rm 10.00/kg , subsidi yang diterima dek pengguna adalah
    rm 500/ [100x1000] per kg. [ atau 0.5 sen/ kg].

    Adakah rate subsidi ini berbaloi?

    Inilah si jala dan kon-sutannya kononya patut rumuskan di dalam program etp -ke-apa-
    jadahnya .

    Masalah besar di dalam rumusan data ini ialah sindrom opiser gomeh-
    tangan kiri tak tahu apa tangan kanan buat!

    Ini idea free yang saya luahkan . Kita harap ada respon dari mat ksn untuk
    laksanakan demi kebaikan melayu sejagat yang selalu kena tipu dengan cukong
    china !! Si melayu nih bolih gah dengan tansri , latok -tapi rumusan dasar -ilek!
    Itulah pasal melayu 1 -malaysia dikotakkan dalam tong ikan dek si cukong china!

    1 malaysia- cukong kongsikong dengan cukong. melayu lihataje -jilat jari aje!

    khong khek khuat

    .
    .
    .
    .

    ReplyDelete
  3. aku rasa amat mudah untuk mengatasi masalah ini.

    Kerajaan perbanyakkan lagi kedai ikan 1 malaysia dengan menjual ikan yang dibekalkan terus oleh LKIM.

    Confirm pembeli ikan datang kedai macam semut hurung gula.

    terima kasih.

    - parti jahat -

    ReplyDelete
  4. Dah kerajaan tak mau kawal NAGA tu.Aku tak peduli pun.Aku cuma suka bontot.

    ReplyDelete
  5. Hai..Kan semua opiser gomen kita ni Melayu? Dari Menteri sampai ke peon cabuk. LKIM pun sama. Agensi lain di bawah Kem Tani pun Melayu. Masalahnya, kalau semua dah kao tim dgn si orang tengah tu!!! Inilah yg perlu dibetulkan. Salah kita ni, terlalu suka menyalak pada orang lain.. Kita lupa, puncanya kita sendiri..

    ReplyDelete
  6. Baca lah Delima Melayu.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive