Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, January 22, 2012

Cartel Naga bunuh Pedagang Melayu

Beberapa bulan lalu, Pak Sedaro menulis panjang lebar bagaimana kartel ayam yang dikongkong oleh Cina memonopoli harga dan kawalan harga. Nampaknya orang Melayu terpaksa hadap dunia sebenar bahawa kuasa politik yang ada belum memadai untuk menjadi KARTEL KUASA MELAYU!

Tahun 2012 merupakan tahun NAGA mengikut kepercayaan kaum Cina. Kartel Naga menjadi begitu tangkas dan cergas kerana mampu memberi bakaran kepada apa jua perkara yang lebih lemah daripada naga.

Bermula semalam harga ikan sedah melambung tinggi. Alasan paling menarik saban tahun dilafaz oleh peniaga ialah bot-bot Cina tak ke laut, cuti Raya Cina. Di mana kuasa Persatuan Nelayan Kawasan? Persatuan Nelayan Kebangsaan? Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia? Jabatan Perikanan? Apabila Cina tak ke laut, yang mampus ialah Melayu sebagai tukang beli paling ramai di pasar-pasar.

Bukan sahaja harga ikan mencanak, harga buah-buahan turut terpalit dek kartel Cina.

DIMANAKAH Majlis Perundingan Melayu, Dewan Perniagaan Islam Malaysia, Dewan Perniagaan Melayu Malaysia, Persatuan Peruncit-Peruncit Melayu Malaysia (kalau wujud), Persatuan Pemborong Melayu Malaysia (jika ada), Persatuan Pengilang Islam Malaysia (andai tertubuh), Persatuan Peniaga Ayam Melayu Malaysia? Persatuan Peniaga Ikan dan Makanan Laut Melayu Malaysia? Persatuan Pemborong Makanan Basah/Kering Melayu Malaysia?

Apakah kumpulan peniaga Melayu ini hanya menjadi penonton?...menyorok di kamar kecil atau terkangkang untuk di'rogol' semahunya dek kartel-kartel Cina di Malaysia bin Tanah Melayu ini?

Melayu pernah kuasai Perdagangan Asia Tenggara; adakah Pedagang Melayu Moden kini lebih lemah daripada Pedagang Melayu Empayar Kesultanan Melaka?

7 comments:

  1. Mengikut bancian nelayan melayu meranhgkumi 75% jumlah keseluruhan nelayan di Malaysia.Tapi apabila nelayan Cina beraya harga ikan melambung???? ape ke hal nya nih? cuba pak menteri jawab.

    ReplyDelete
  2. Salam kasih. Isu menarik ni pak sedaro. Semuo nang disobut tu, Melayu/Islam belako. Dan 54 tahun kito merdeka, kuaso politik di tangan kito, masalah ni totap samo.Nang nampak, sapo ajo naik di ateh tu, dio dan anak pinak diolah kayo molana. Soumur hidup tak ponah bolo lombu pun buleh dapek sonang2 RM250 juta. Kito nang di bawah ni totap tak boghubah. Pak Montori tani kokok berdogar2, hal ghogo ikan ni pun tak dapek di kolokai.. Cucu Tok Poghobo.

    ReplyDelete
  3. Bilalah kita nak belajar dari kesilapan yang lalu? Mengapa kita masih tidak mampu mengusasi industri ini?

    Mengapa kehidupan kita masih dikawal oleh orang2 tengah (minoriti) yang mengelar diri mereka penjana ekonomi negara tetapi sebenarnya parasit kepada bangsa kita.

    Bila kita berjaya dalam industri yang sama, mereka menuduh kita mencuri hak mereka dan memanggil kita babi.

    Bangkitlah bangsa Melayu supaya kita sendiri dapat menyediakan persekitaran Islam yang suci dan bersih untuk bangsa kita.

    ReplyDelete
  4. ;
    ;
    ;


    Masalh melayu adalah banyak sangat pantang larang
    untuk hidup/niaga/beribadat sebagai melayu/peniaga melayu.

    Yang kuat kontrol melayu sebagai peniaga/orang melayu
    adalah jabatan agama.
    Bukan melayu tak pernah berjaya sebagai peniaga/pengusaha
    industri. Ingat tak pertubuhan Arqam dulu dulu, Mereka berjaya dalam
    semua bidang -buat kicap halal, mee halal dsbnya sebelum ada
    konsep halal dilesenkan dek jabatan agama. Penyanyi kumpulanRaihan
    kononya adalah serpihan dari Arqam!

    Pasal mereka dikatakan songsang rejim Mahathir dan penasihat /menteri
    agama hamid os hapuskan organisasi mereka.

    Lepas itu Mahathir pun berdabek dada- melayu tak mampu berjaya dalam
    bisnis!

    Kalau bab agama ada cacat, pasal apa nak hapuskan organisasi arqam yang
    berjaya?

    Ini satu masalah 'jadi melayu' , Untuk hidup berkumpulan sebagai melayu-
    agama mesti perfect . Tapi pada bab individu , nampaknya murtad tak ape-
    macam pelayar negara
    yang dilaporkan media net masuk kristen di adelaide , australia.



    Tax Melayu
    -----------------

    Sejak Merdeka terdapat segelintir peniaga china amalkan 'tax melayu'
    kepada pembeli melayu barang barang di kedainya. Ini adalah pengalaman dan pandangan
    saya dan juga keluarga saya di kl. Mungkin tuan /puan tidak tahu/perasan adanya tax sedemikian.

    bayangkan , negara amalkan akta kawalan harga sejak lepas merdeka olih menteri khir johari?


    Pasal apa?



    Saya yang duduk di kuala lumpur perasan peniaga china ada 2 peringkat harga- satu untuk
    kaum china dan satu untuk melayu. Dan sebelum ada akta mereka juga bermaharaja lela di dalam hal
    kawal bekalan untuk dipasarkan -membuat masalah untuk suri rumah .


    Mereka ujudkan sistem diskaun untuk kaum china bila membeli barang dikedai mereka.
    Begitulah kuat komplot sistem kongsi yang di amalkan oleh peniaga china. Ingat tak beberapa
    tahun lalu semasa Elias Omar jadi Dato bandar , peniaga pasar borong tuntut mahu pasar borong ditutup pada hari
    Ahad. Tetapi perkara ini tidak di luluskan oleh Dato bandar!



    Pasar borong mungkin ditutup seminggu dua selepas raya china ,



    Inilah kuasa kongsi peniaga pasar borong china!


    Sementara itu apa bolih nelayan melayu bikin?


    Nothing. Ilek. Tanyalah pak udin-sembab apa tindakannya.

    Ilek.


    khong khek khuat

    ;
    ;
    ;

    ReplyDelete
  5. Anon 1:45 am. Dalam dunio niago mano dapek elak dari bersaing. Kito jugak disuruh bijak boghunding bilo jumpo konflik. Oghang Melayu ni haluih budinyo. Pakai sifat oghang Minang.Kayo amek2 kek mano pun dio ado di dunio ni. Kek manopun duduk goyang2 kakipun jadi kayo. Maghilah kito bukak mato, tengok dunio lain. Jangan asyik nonggok tosolit di bawah tompurung. Penyakit sombong bodoh kito dan suko menyalak maki hamun oghang lain, takkan solosaikan masalah. Nang polik e, dalam kerajaan kito, dari pangkat rajo, montori, KSU, Pengarah, Pentadbir, Kerani sampailah ke kuli, semuonyo Melayu. Tapi nasib kito ni totap ajo samo. Di mano silapnyo tu?

    ReplyDelete
  6. Perjuangan bolum selosai, hai bilalah anak den kek jolobu ni boleh pakai macam anak org pakai Bugati Veyron.

    ReplyDelete
  7. salam kepada moderator,
    Isu ini amat menarik sekali untuk dikupas dan bagaimanakah cara mengatasi masalah ini berdasarkan huraian dibawah. Berdasarkan daripada pengalaman bekerja dan bercampur dengan setiap lapisan bahagian samada di peringkat nelayan, LKIM,peraih ikan, peraih ikan di pasar atau taiko pasar dan penjual ikan dipasar boleh saya simpulkan perkara ini kepada beberapa bahagian iaitu
    a. nelayan
    b. LKIM
    c. Peraih
    d. Penjual ikan di pasar.

    NELAYAN
    - nelayan ini kebanyakkannya adalah melayu tetapi bot-bot mereka ADALAH KECIL dan bukan pergi ke LAUT DALAM. Sementara cina pula mempunyai BOT yg BESAR dan pergi keLAUT DALAM dan mempunyai peralatan GPS yg serba canggih. Ini belum lagi dikira bot-bot cina yang mencuri/merompak di laut perairan indonesia yg tidak membenarkan pukat tunda. Sebab itu negara indonesia masih kaya dengan ikan-ikan dan anak-anak ikan boleh membesar. Maksud merompak ni belum dikira lagi pada perairan malaysia seperti di perairan pantai dengan jarak tertentu batu nautika tidak dibenar menggunakan pukat tunda....kenyataan mereka ini RAKUS DAN TAMAK. Belum lagi cerita JUAL ikan di laut antarabangsa...senang cerita kerajaan rugi bagi pada mereka ini subsidi tapi mereka ini adalah penderhaka/pengkhianat NEGARA.

    LKIM
    - Sebenarnya lkim MEMANTAU agar ikan-ikan yg dibawa naik ke darat ini mencukupi keperluan dan menyediakan jeti dan dikenakan cukai yg amat MINIMA. Senang cerita kerajaan BANTU lagi. Daripada sini pihak LKIM dapat memantau harga ikan. Saya pernah bertanya kepada pekerja LKIM kenapa kerajaan tidak boleh control harga ikan..... rupa-rupanya kerajaan pernah melakukan perkara tersebut TETAPI DI BOIKOT oleh PERAIH/TAIKO di pasar borong. cerita peraih saya akan cerita berikutnya.

    PERAIH
    - peraih terbahagi kepada 2 iaitu peraih di jeti dan peraih di pasar. KEDUA-DUA PERAIH ini DIMONOPOLI oleh kaum CINA. Mereka inilah yg menaikkan harga mengikut sukahati asalkan dapat UNTUNG BUSAT MAA....mahai ...ci....Walaupun ada peraih melayu tetapi dalam bentuk KOMODITI yg sangat KECIL. Disini pihak LKIM pernah mengambil inisiatif untuk memasarkan terus dipasar tanpa melalui org tengah. TETAPI apa yg TERJADI....sungguh SADIS kerana ikan-ikan yg dihantar oleh LKIM ke PASAR telah DIBOIKOT tidak dibeli oleh peraih serta penjual-penjual ikan dipasar. Akhirnya ikan tersebut dibuangkan sahaja di pasar borong. Betapa BUSUK hati peraih-peraih utk KAUT KEUNTUNGAN YG AMAT KASAR.

    PEMJUAL IKAN DIPASAR
    - Penjual biasanya akan menjual ikan direct terus kepada customer. Apabila ikan terlalu mahal penjual ikan pun tidak berani membeli takut tidak laku. Biasanya penjual lah yg KENA MAKI daripada CUSTOMER bukan PERAIH_PERAIH ni.

    Kesimpulan yg dapat dilihat disini adalah peraih adalah penyebab utama harga ikan melambung dan juga nelayan-nelayan yg khianat. Kerajaan perlu memberikan subsidi kepada org yg BENAR_BENAR memerlukan SUBSIDI dan LAYAK. sekian fikir-fikirkan lah.....

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive