Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, January 31, 2012

Cap Goh Mei

A lot of people have been saying about speculation of the General Election. Many pundits believe that BN will win comfortably in this country except for the state of Penang and Kelantan. Many things turn up surprisingly and make one particularly party, namely Pas look weak. With the sacking of Dato' Hassan Ali from Pas, he became aggressive in attacking his old party. Mr. Anwar on the other hand, showed his support to the Israeli government. Well, this is the scenario of the political landscape in Malaysia.

So, as voters do we have the choice to choose the best government? Of course we do and it seems that BN is getting the momentum to gain the support of the rakyat. BN cybertropers have been flooding the internet and the Pakatan Rakyat cybertroopers seem to be defensive. Mr. Anwar is still in the limelight with more videos coming out, especially the videos in Thailand. Mr. Anwar is definitely Mr. Rocco of Malaysian porno movies. I wander when will Mr. Anwar give up his fight and admit to all his wrongdoings. Of course he will not confess to all his sins as these will definitely jeopardise his chances of becoming the next Prime Minister.

Perkasa, a vocal NGO on the other hand, is in the limelight again. MCA and Gerakan are pissed off with Perkasa's action of giving angpow in white envelope. Is this really an issue? It is good enough that Dato' Ibrahim Ali wanted to give angpow to the Chinese. The gestures are noble and trivial things such as the colour of the envelope is a non issue. Ironically, last night was the Cap Goh Mei and firecrackers were heard all over the country after midnight. Nobody lodge police reports on the noise of the firecrackers as the non Chinese understand and tolerate the culture of the Chinese. So, in the spirit of the new year, that is the Year of the Water Dragon, MCA and Gerakan should forgive and forget the actions of Perkasa in giving white angpows. Gong Xi Fa Cai and a happy Cap Goh Mei.

4 comments:

  1. Salam,

    Yesterday was not Chap Goh Mei. It's only 9 days. The Hokkien clan celebrate this date. Chap Goh is 15 days celebrations.
    White packets are given during funeral lah, not during CNY celebrations. No red packet give plain money lah.....belajar sikit pantang larang mereka lah!

    ReplyDelete
  2. Terima kasih bagitahu fakta. pencak silat tu Melayu kot, dia tak tahu difference antara Cap Goh Mei dengan yang lain. persaka tak salah bagi sampul, sampul warna hijau diaorang nak bagi pun takpe. saya sokong apa pencak tulis bahawa Anwar memang sokong regim Yahudi.

    ReplyDelete
  3. sdr dan warith,
    Den minta izin masuk

    A.Suggoh ramai betul orang di malaysia tidak patuh taat dan hormat pada undang undang dengan ;
    1.tidak seledup mercun besar,bakar mercun besar pada 21hb Januari hingga Chap goh Mei.
    Sebab mercun besar masih haram.
    2.PDRM dan KDRM ambil tindakkan undang kapada penghuni rumah yang membeli simpan dan membakar mercun daripada 8.45 petang sampai 2 pagi.
    Setiap mercun yang bakar daripada 21 hb januri hingga chap goh meh adalah letupan terhadap maruah undang undang negara ,dan semua institusi negara(orang putih cakap blatant insult and disrespect)BM cakap kurang ajar, tak ada adat hormat dan tak ada pelajaran, perangai samseng haram dan tidak layak tinggal di negara yang berundang undang.

    2.Parkir kereta ikut suka hati halang orang lain keluar dari rumah,tak reti bahasa (54 tahun merdeka masih baghal lagi)tak bagi tahu,tak minta izin.

    3.Buat parti CNY bising sampai 2.30 pagi,tak reti basa ,dah 54 tahun merdeka,masih baghal macam khinzir.

    4.Bakar mercun besar waktu malam supaya orang tak tau siape punya angkara.

    B.Mereka hendak sekolah vernakular dan vernakular dan vernakular, dan tidak mau sistem sekolah kebangsaan.
    Bapak Vernakular aka Najib kasi muka patah pinggang kebelakang kasi dan kasi dan kasi ,atas dasar politik dan bukan negara...... dan BN sendiri memacah belah usaha perpaduan sistem satu sekolah.
    C.Dah 54 tahun merdeka ,masih tebal sifat rasis tak mau sokong bahasa Melayu,tak mau kongsi perniagaan, tak mau beli barangan keluaran melayu, tak mau langgan minyak dan gas Petronas,stesen minyak petronas,jarang jarang aku nampak kereta kepunyaan penyambut tahun naga.
    D.Ambil pekerja yang reti basa mandarin dan dialek cina sebagai ketutamaan,kalu ambik melayu suruh mereka pegang daging babi, tak bagi kerja dalam,dlll,baik punya Naga ,ambil pekerja Indon Indon Indon,Nepal,Bangla,Comboja,Vietnam,Sri langka,dan Indon lagi,india,...dan impot betina cina china doll bersepah dil semua negeri.
    E.Menggalak mereka yang sambut tahun Naga nih, melalui akhbar vernakular,yang hanya reti baca mandarin, untuk salak dan komplain tak habis habis, cemburu akan usaha kerajaan implementasi perlembagaan peruntukkan Islam dan Melayu.Api kan sentimen kaum cina dan seterus nya nya dlll...terlalu banyak cetusian anti harmoni anti perpaduan yang sengaja di isu kan dan di cari pasal...,betis tak mau peha tak mau,kepala dah di tunjal tunjal kan.

    F.Role model cina sudah ada, dimana LGE PP, yang tidak mimpi pada bulan Januari 2008 yang:
    1). Beliau dapat gaji amat besar betul yang amat lumayan.
    2). dah rasa lazat nya kuasa duduk kemucak politik.
    3).Dah bergaul mesra dengan DYMM Raja Raja Melayu dan YDPA.
    4).Dah Masuk rasa udara nyaman Istana Negara baru.
    5).Sudah di beri tabik hormat eskort polis askar TLDM,
    ta kan LGE PP nak serah balik PP tanpa titisisan terakhir nya ?

    Perpaduan kaum apa di maksudkan itu , di perengkat mana ,siapa yang tolak siapa yang beransur?
    Kalau dari ground level,tada lah.
    Yang level lain, cari lah .
    Yang sedia ada yang amal adalah "practical exigiency dan commercial opportunism superficial political alliance ".
    arjuna waspada
    changkat lobak.

    ReplyDelete
  4. Please do not write nonsense when you have no idea about Chinese culture & traditions. You can learn more at www.kuantan4u.com

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive