Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, April 14, 2011

Tak bincang isu 1 Malaysia, 2 Allah ke?


Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin hari ini berkenan menerima menghadap Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam di Istana Negara.

Majlis menghadap kali kedua jawatankuasa berkenaan bertujuan memberi sembah maklum kepada Tuanku Mizan mengenai isu-isu penyelarasan fatwa.

Anggota Jawatankuasa yang terdiri daripada semua mufti kerajaan negeri dan lima orang tokoh yang diperkenan pelantikan oleh Majlis Raja-Raja itu diketuai oleh pengerusinya Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Syukor Husin.

Turut hadir Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malayasia (Jakim) Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz yang juga Setiausaha Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan.

Tuanku Mizan turut berkenan menerima menghadap Jawatankuasa Teknikal Penyelarasan Undang-undang Sivil Syarak buat pertama kali, yang antara lain bertujuan menyembah taklimat mengenai kejayaan usaha penyeragaman undang-undang Islam kepada baginda.

Jawatankuasa yang diwakili 10 anggota itu diketuai oleh pengerusinya Tan Sri Syeikh Ghazali Abdul Rahman. - mstar.


Surah Al-Baqarah (ayat 120)

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan, "Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah".

16 comments:

  1. Salam Sdra PM.
    kita tentang isu kalimah Allah ini habis habisan.

    ReplyDelete
  2. Yg dititikberatkan oleh Mufti2 ini adalah pengharaman tarian poco-poco yg berunsur senam robik!

    ReplyDelete
  3. Najib 1 Malaysia 2 Allah.

    ReplyDelete
  4. Hello anon April 14, 2011 6:52 PM..sapa yang sokong penggunaan kalimah ALLAH oleh pihak gereja kalu bukan Pok Nik dari PAS sendiri, paling lantang si Khalid samad..pun dari PAS...

    Sedap2 nak letak tagline macam tu...

    Kes bibble yang bertajuk al-kitab pun PAS bersama DAP dibelakangnya juga desak kerajaan lepaskan bibble tue demi undi dan kuasa puak2 ekstremis kristian bangsat dan giler babi....

    ReplyDelete
  5. Bible ada dalam bahasa Arab,Inggeris,hebrew,Indon,Thai,Tagalog,Jerman,Belanda,Perancis,Korea,Jepun,Russia,urdu malah satu dunia lah,,

    Ugama Islam datang daripda tanah arab pun orang arab tak kecoh

    Bible dalam Bahasa Malaysia kecoh sangat ni apahal??

    Melayu bangsa terpilih ke?

    Setahu aku Melayu
    1)Penagih dadah yang paling ramai
    2)Kes buang anak yang paling ramai
    3)Artis yang paling ramai
    4)Penerima rasuah yang paling ramai
    5)GRO yang paling ramai
    6)Pemfitnah yang paling ramai

    ReplyDelete
  6. Mamat yang bernama marbrouk atau marberok nie pengikut fahaman darwin,sebab tu nama dia ada iras2 binatang pujaan darwin tu.

    Lu apa sakit kalau orang Melayu kecoh…sebab orang2 macam lu lah gejala2 Melayu yang lu senaraikan tu semakin bertambah..ada faham.
    Untuk pengetahuan lu Melayu yang memilih Islam dan justeru itu menjadi tanggungjawab Melayu mempertahankan IKRAR mereka kepada Allah dengan mempertahankan Aqidah umatnya…lu tak suka ..kasi tukar itu perlembagaan brok.

    FYI bible diorang nak tulis bahasa apa pun atau kalau nak digunakan buat kertas jamban pun Nobodys cares..especially Melayu/muslims .
    Yang kita Melayu pertikaikan Istilah Allah yang di cetak mereka….[sorry berok memang tak faham semua nie..bagi mereka semua sama je…]

    Sebab tu Allah ciptakan NERAKA DAN SYURGA..ada sebabnya..bukan utk kafir harbi kat luar sana ,,,tapi utk orang2 yang saperti lu dan mereka2 yang tersenarai dalam list lu tu.

    Melayu yang lu kata kecoh tu sekadar ingin dan berusaha menwgakan yang HAQ dari kebathilan dan menyelamatkan lu dan kaum2 mereka dari kesyirikan..[menyegutukan ALLAH]



    WALLAHUWA’LAM.

    ReplyDelete
  7. apa susah undi aje pas pasti masuk syurga....buat aje dosa banyak-banyak lepas tu undi pas pasti masuk syurga...

    benda macam tu pun nak kena ajar..hisap aje dadah..buang aje bayi...terima aje rasuah...buat aje fitnah..lepas tu undi pas pasti masuk syurga...bukan susah pun...berapa ramai puak-puak kafir harbi yang dah mati tapi telah undi pas pada 2008 telah masuk syurga walaupun tak sempat masuk islam dan kote pun tak kena potong...

    itu sebab dap sekarang ni undi pas sebab dia orang boleh masuk syurga tanpa masuk islam dan tanpa perlu potong kote...buat apa gaduh fasal fatwa lah pasal mufti lah, undi aje pas pasti masuk syurga....

    ReplyDelete
  8. Awatlah marbrok ni terok sangat cara pemikiran hang fikirlah sikit sebelum nak komen tu.

    ReplyDelete
  9. Awatlah marbrok ni terok sangat cara pemikiran hang fikirlah sikit sebelum nak komen tu.

    ReplyDelete
  10. Dalam surah Al Fateha

    Allah adalah tuhan seluruh Alam
    Dan bukan tuhan Melayu saja..

    Ada faham Bangang-bangang semua?
    Sembahyang hari-hari pun tak faham apa yang korang baca.

    Nik Aziz pun kau kutuk, Mufti-mufti pilihan pemerintah pun kau orang kutuk.

    Apa kau orang saja yang arif pasal ugama kot..Kenapa tak jadi ustad jer..Islam kaorang saje yang punya
    Bangang punta sgray

    ReplyDelete
  11. sape yg sokong kalimah Allah utk kafir...maka kafirlah mereka...


    senang kan...

    memanglah Allah tuhan sekelian alam...tapi kalimah tu nak digunakan di gereja ...

    bangang...memang ko bangang tahap pas sesat sundal bolong...

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah…masih kenal lagi ‘3 mat boroi ‘yang baghal nie dengan Surah Al FATEHA.tapi faham tak gua tak pastilah..kalau mengikut fahaman gua mamat nie sosek barat dengan pemahamannya.

    Jangan mare heh…sah kau nie bebal macam ustaz2 dan ‘ulamak’yang kau agung2kan tu.Kalu dah tahu Allah tu tuhan sekalian alam nape jadi bebal sehingga menyakini dan menyokong kehendak orang2 yang nyata sesat yang menjadikan mahluk ciptaan Allah tu sebagi tuhan.

    Apa ustaz lu menyembunyikan nya dari lu atau lu lupa nak guna akal yang Allah dah kurniakan tu.Apa kah mereka menyakini ALLAH,MUHAMMAD DAN KITAbnya AL Qur’an.

    Peringatan lagi tu..tapi lu ada ayat ke kata Allah kata fahaman2 sesat yang ada selain ISLAM tu benar dan darinya.

    Tak happy..gi tanya ulamaq dan ustaz2 lu ,malah nicky pun boleh gak supaya lu lebih faham..Jangan jadi pak turut yang bebal dan baghal.

    Akal ada guna.
    AQ , TU KITAB YANG BENAR/LURUS DAN TIADA BENGKOKNYA..

    ReplyDelete
  13. Sgray

    Macam kau nak jadi ustad takde kelas lah, riak takabur macam iblis.

    Orang nasrani sesat, kau tolong luruskan lah.

    Tapi aku rasa kau pergi perbetulkan diri kau dulu dan jangan riak

    setakat melalak dalam blog PM buat apa?

    ReplyDelete
  14. Anon 11.35pm

    Kalau semua sesat, kau yang betul ke?

    Kah-kah-kah

    Kau buat ugama baru sembah mat sembab

    Kah-kah-kah

    ReplyDelete
  15. Kebenaran dan HAQ tu memang pahit dan menyakitkan..

    Nape dengan ko Anti Riak tak leh tahan ke...jangan lah nak bodoh2kan umat dengan sikap taksub tu..sia2.

    Apa salah ke apa yang aku katakan atau tok guru kau ajar kau dengan ayat Fateha tu leh membenamkan kebenaran dan hAQ..


    Akai ada kah?

    ReplyDelete
  16. Maaf PM kalau gua agak lancang sikit,tapi rasanya harus terhadap mereka2 yang memperjuangkan ajaran sonsang tanpa berfikir...

    Takut akhirnya nanti diketawakan iblis dengan kata2 allah dah beri akal nape tak digunakan...Iblis akan melepaskan dirinya dan tak bertanggung jawab atas kedangkalan kita'

    Anyway tujuan gua hanya menyokong apa yang cuba diperjaunagkan lu dengan Posting nie..

    Utk saudara2 aku yang fenin tu ..rujuk2lahke tok guru masing2...jawabannya sama cam apa yang aku katakan ...Nape hang tak guna akai..."

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive