Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, April 29, 2011

Menteri lantik anak sendiri jadi duta?!

1. Dalam keghairahan bercuti hujung minggu, banyak masa yang terluang dihabiskan dengan membaca artikel-artikel lama akhbar hinggalah ke akhbar terkini. Tak kiralah Utusan, Berita Harian, Sinar, Harakah, Suara Keadilan dan tabloid, sentiasa mencari 'point' penting untuk penulisan.

2. Asyik-asyik cerita Liwat, China Doll, Liwat, China Doll, Pas Kalah, DAP Menang, Undi Cina Tidak Memihak BN etc. Bosan juga bila Bro Anwar Bin Ibrahim asyik meliwat orang, mengchina doll bla bla bla. Ntah bila Papa Izzah nih nak insaf tak tau la.

3. Justeru, rakyat perlu di sulam dengan cerita lain supaya blog sosio-politik ada kesegaran sikit. Kali ni skop penulisan berkenaan ekonomi yang mungkin menarik perhatian & agak paneh.

4. Membaca pelbagai rintihan masyarakat marhain berkaitan kenaikan harga barang kebelakangan ini, orang atas sana tampak macam tak peduli pun. Orang di bawah kelaparan ke, tak cukup makan ke, tak cukup duit beli susu anak ke, makan maggi tengah bulan ke etc.

5. Maka aku menelusuri pak menteri manakah yang menjaga portfolio ini. Bila terjumpa kementeriannya, hati kecilku berkata,"Patutlah, dah memang menterinya 3 suku." Membaca dan terus membaca, di tambah dengan info terkini daripada para sahabat, aku melihat betapa bebal dan 3 sukunya menteri yang seorang ini.

6. Berikut adalah statement si Pak Menteri yang menarik perhatian aku:

"Bank Rakyat harus berterima kasih kepada kerajaan kerana kerajaan telah menyuntik dana ketika mana Bank Rakyat hampir bankrap dulu..." - kata Menteri Otak 3 Suku dalam penjelasan pembukaan semula saham Bank Rakyat.

Kataku pula:
Apa bincek eh yang menteri ni cakap? Apakah menteri ini tidak sedar bahawa hampir bankrapnya Bank Rakyat suatu ketika dulu disebabkan seorang pemimpin Umno yang gilakan 'Boxing'? Kalau disuntik semula pun modalnya oleh kerajaan, hakikat sebenarnya dana itu dipulangkan semula oleh kerajaan disebabkan pemimpin tolol Umno itu. Jadi apo bondo ko cakap ni menteri? Kan lebih baik diam dari bercakap, apatah lagi bila bercakap menampakkan paloi dan otak 3 suku.
7. Sebut pasal Bank Rakyat, sekalung tahniah atas kepimpinan Bank Rakyat hari ini. Tahniah juga kerana membuka semula peluang pemilikan saham bank kepada bumiputera dan orang Melayu khususnya.

8. Kepada yang belum memilikinya, dipersilakan beli. Cukuplah sekadar permulaan RM500 untuk yang baru mahupun penambahan unit saham, kerana bermula dengan sedikit itu adalah lebih baik daripada tidak memulakannya langsung.

9. Tak kisahlah penyokong liwat tegar ke, penyokong China Doll ke, penyokong BN ke, pembangkang ke, yang penting Melayu & Bumiputera mesti ambil kesempatan ini.

10. Terbaca artikel Metro yang terbaru berkenaan anak lelaki (artis) pak menteri yang bingai tadi, akalku terdetik;

"Si artis aka anak lelaki menteri dilantik sebagai duta Bank Rakyat di bawah kementerian bapanya. (Sila lihat pengakuan mamat jambu yang boleh menjadi kegilaan Bro Anu itu di sini."

"Sebagai duta bank, sudah tentu anak si menteri akan terlibat dengan segala macam promosi bank. Adakah free? Tak mungkin. Sebab sekarang masuk tandas awam pun kena bayar. Siapa yang bayar? Ayahnya kah atau bank? Bukan ke bank datangnya dari duit rakyat?"

"Adakah unsur-unsur salah guna kuasa mula ditunjukkan oleh sang Menteri 3 Suku ini?"

"Rasuah merupakan suatu jenayah atau kesalahan undang-undang di mana seseorang mendapat kebebasan, kontrak atau keistimewaan (favours) dari pihak berkuasa atau sesebuah syarikat selepas memberi wang, hadiah, keraian kepada pihak tersebut. Menurut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia terdapat empat kesalahan rasuah yang utama:

i. Meminta/Menerima Rasuah
ii. Menawar/Memberi Rasuah
iii. Membuat Tuntutan Palsu
iv. Menyalahguna Jawatan/Kedudukan untuk kepentingan diri sendiri

Apakah pak menteri dan juak-juaknya tidak menyedari perkara ini?"

"Jika anak pak menteri tu sekadar anak Abu atau anak Hazli atau anak Nini, adakah dia akan ditawarkan sebagaii duta bank berkenaan sedangkan pencapaianya dalam muzik apalah sangat? Ada menang award ke?"

"Apakah kerana dia anak menteri, maka dia akan jadi duta serta mendapat manfaat daripada kementerian bapanya itu? Itu baru bab duta, belum lagi cerita bab pemilikan saham bank tersebut sejak bapaknya pegang kementerian tu. Ada bisik-bisik cakap,"Wow, not bad!!"

11. DS Najib kena melihat dengan serius perihal Menteri 3 Suku ini. Kita tidak mahu ada lagi orang berpangkat yang menggunakan Umno untuk tali perut diri & keluarganya sahaja.

12. SPRM juga harus melihat betapa seriusnya perangai Menteri 3 Suku ini. Atau mungkinkah SPRM berterusan kaku dan bisu selepas kes kematian 2 individu sebelum ini di lubuk SPRM sendiri.

13. Tak lama lagi nak PRU ke 13, janganlah kerana hal sebegini, kita kehilangan satu kerusi parlimen menteri terbabit kepada pembangkang.

14. Nampaknya legasi Bro Anuwar Bin Ibrahim masih ada dalam Umno. Harapnya, janganlah pula ada yang meliwat apatah lagi yang suka bersenggama dengan China Doll pula selepas ini.

15. Kepada pencacai parti penjilat dubur khususnya Parti kencing Rakyat, Dapig & PAS, aku bukanlah nak bagi peluru untuk kalian tembak kerajaan, tapi sebuah pembuktian bahawa 'kullil haqqa walau kana murra - berkata benarlah walaupun pahit' Jangan kerana nak sangat jadi PM, yang meliwat dikatanya sedap, yang mengchina doll dikatanya jam omega.

Berjuang untuk agama, bangsa & negara
Berjuang untuk parti & bukan untuk pemimpin.
Dan jangan sesekali berjuang untuk lubang anus si polan itu.

7 comments:

  1. payah nak kobar...kalau dah keturunan bangang tu, sampai anak cucu la jadi bangang. mentoghi yg den paling x goma ni mmemang banyak buek statement bangang. lopeh tu kalau press tanyo kalau x leh jawab marah lak kek press. apo2 pun "baik punyo..."

    ReplyDelete
  2. biaso la tu.. dah bank rayat tu lubuk emas.. kat mana ado gulo kat situ la semut datang berkumpul anak beranak..

    ReplyDelete
  3. soalan ese:

    1. berapakah saham yang menteri itu ada sejak jadi menteri Bank Rakyat?

    2. berapakah saham yang anak bini dia ada sejak dia dilantik jadi menteri Bank Rakyat?

    3. set2 pembangkang taknak buat laporan SPRM ke pasal mende nih? ke asyik nak menyelamatkan sheikh kabir anda yang maksum dari liwatan & china doll?

    ReplyDelete
  4. Anon 1.11pm
    Bukan PR tak nak buat laporan SPRM.
    Buat perabih boras jer, jangan harap ada tindakan. Takan kau tak faham2 lagi

    ReplyDelete
  5. heleh...anon 6.19 tgh menyelamatkan sifut karipap pakar liwat la tuh

    ReplyDelete
  6. memang barua Ismail Sabri dengan konco2 Umno nih

    ReplyDelete
  7. Den pon poning jugak nak faham pasal bondo-bondo macam nie...

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive