Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, April 7, 2009

Saranan kurang cerdik Hishammuddin

Ini adalah salah satu lagi perkara hampeh yang dilakukan Hishammuddin Tun Hussein di dalam politik selepas menghunus dan mencium keris kemudian meminta maaf pada orang bukan Melayu.

Kalau benarlah guru-guru kumpulan A diberikan kelonggaran untuk berpolitik, bagaimana pula halnya dengan kakitangan Kumpulan A di jabatan-jabatan dan kementerian-kementerian yang lain? Pastinya selepas ini mereka juga akan meminta diberi kelonggaran untuk berpolitik.

Bagi aku para guru tidak perlulah nak berpolitik kerana tugas mendidik anak bangsa di sekolah masih banyak yang belum selesai, contohnya:

-Anak-anak cemerlang yang dihantar ke SBP langsung tidak cemerlang seperti yang sepatutnya.

-Gangsterism di sekolah-sekolah masih banyak lagi yang terlepas pandang.

-Guru-guru yang tidak bertanggungjawab yang hanya leka dengan masalah peribadi dan keluarga masih banyak lagi yang perlu diberikan perhatian serta banyak lagi yang aku rasa tidak perlulah diceritakan dengan lebih lanjut di sini.

Masih banyak lagi cara bagi aku untuk guru-guru mencurahkan idea-idea bernas mereka dan kadangkala tidak perlulah nak dengar sangat kata-kata menteri ni kerana ada masanya mereka cuba untuk menarik minat para perwakilan sahaja. Yang menjadikan dia itu menteri adalah rakyat yakni ibu bapa serta penjaga kepada murid-murid yang berjuta jumlahnya di luar ini.

Ada beberapa implikasi negatif yang akan timbul seandainya mereka yang terdiri daripada Kumpulan A ini terlibat dalam politik, lebih-lebih lagi para guru. Contohnya:

-Pembelajaran anak murid mungkin terabai kerana seperti yang kita semua sedia maklum kadang-kadang untuk berkempen dan berceramah mungkin akan sampai ke tengah malam.

-Menggunakan kuasa politik yang mereka ada untuk kepentingan diri.

-Kerja-kerja yang sepatutnya diutamakan mungkin akan terabai atau tertangguh disebabkan asyik mengadakan atau menghadiri acara-acara politik.

Bagi aku, tidak menjadi masalah seandainya kakitangan daripada Kumpulan A ingin berpolitik tidak kiralah sama ada dari kalangan guru atau penjawat awam yang lain. Akan tetapi mereka hendaklah melepaskan jawatan masing-masing kerana inipun salah satu cara untuk mereka berbakti kepada bangsa dan negara agar jawatan yang telah mereka kosongkan itu dapat diisi oleh puluhan ribu graduan menganggur yang masih lagi tidak mempunyai pekerjaan di luar sana.

Lu fikirlah sendiri.....

12 comments:

  1. Kepada Penyokong Pakatan Rakyat,

    Sila pesan pengundi-pengundi di Bukit Gantang/Bukit Selambau/Batang Ai yang kamu kenal keluar mengundi seawal-awalnya untuk mengelakkan 'Pengundi Hantu' mengambil alih undi mereka.

    Dan ramalan cuaca meramalkan hujan akan turun di Bukit Gantang/Bukit Selambau dari pukul 12tengahari hingga petang.

    Polis Trafik juga akan membuat RoadBlock di banyak tempat dan ini akan menyebabkan jalanraya sesak dan pengundi mungkin terkurung dalam traffic jam dan tak dapat sampai ke tempat mengundi dalam masa.

    Jadi, sila pesan pengundi-pengundi supaya keluar mengundi di sessi pagi.


    Terima Kasih.

    -----------------------------------

    Dear All Pakatan Rakyat Supporters,

    Pls request all the voters in Bukit Gantang/Bukit Selambau/Batang Ai that you know to go to cast their vote earlier to avoid 'Pengundi Hantu' taken their place.

    Besides, the wheather forecast show there will be rainy day in Bukit Gantang and Bukit Selambau from afternoon onwards.

    Furthermore, the Police will imposed Roadblock on many main roads and this may cause voters caught in the traffic jam and unable to reach the polling station on time.
    Therefore, pls tell the voters to cast their vote in the morning session.

    Thank You.

    @@ Bro Luv @@

    ReplyDelete
  2. Salam Bro...tp guru2 zaman dulu yg bjuang bsama merdekakan negara boleh pula mengajar sehingga pemimpin spt TunM mjadi Doktor Politician & PM 22th...

    ReplyDelete
  3. Tidak cukup lagi ke kita berpolitik setiap hari 24 jam sekarang.

    ReplyDelete
  4. politik boleh asalkan kelas ttp kelas.
    bila terabai student, tu yg part xbest.

    ReplyDelete
  5. ADUHAI...
    EDEN DAH PONEK LAH.....
    SEMONJAK ABIH PRU 12 SAMPAI NI HAA...TAK ABIH2...

    DEN TANGAN PULAK MONTORI NI KANG!

    ReplyDelete
  6. Paneh,
    Nampaknya Suli & Janggut & Bro Luv ditugskan oleh PR untuk menyediakan alasan jika mereka kalah.

    Rileks le Bro... apasal gelabah sangat ni?

    ReplyDelete
  7. Kesimpulannya : Suli&... memang babi....

    ReplyDelete
  8. suli&amp:bro luv

    kalo kome kalah mcm2 kome ckap..pengundi hantu la...kalo kome menang kome ckap rakyat tolak umno...mcm2 la ko ni...tak percaye kat qadaq dan qadar langsung....

    ReplyDelete
  9. aku kurang setuju guru berpolitik...

    ReplyDelete
  10. aku setuju kakitangan awam (guru dan lain-lain) berpolitik. bagus, kan negara kita semakin maju untuk mencapai wawasan 2020!

    cuma, jika kena adil. jika ada yang pro-kerajaan, kena terima jika ada yang pro-pembangkang.

    that's what we call a clean & healthy politics. everything must be fair and square.

    wassalam.

    ReplyDelete
  11. Cheguman@Demang Lebar DaunApril 7, 2009 at 11:44 PM

    Aku skg bonar dgn Hishamuddin ni. Biar aku guru seorang aje berpolitik. Aku dah buek kajian 90 peratus guru-guru semuonya menyokong pembangkang. Apa yg nyatany tiap kali dia org tgk aku datang bilik rehat guru, cepat2 dia org diam. Aku tau tiap kali tiap masa kerja dia org ni ngutuk UMNO. Hisham auww, terus lah kamu pimpin Pertua UMNO setelah lama kau pimpin pemuda sampai tiap tahun cium keris berkarat akhirnya mentak ampun ngan cina. Wuah wuah wuah.Aku pun guru cari makan utk penilaian Menegak.

    ReplyDelete
  12. hancur macai kalau guru DGA41 dibenarkan berpolitik. sekolah tinggal kerana Pak Menteri panggil.tak panggil pun dia kata kena panggil

    kalau sokong BN tak pa juga. ni depa akan sokong Parti Haprak..

    Yang ramai ada dalam JQaf dan KPLI ni pun dah cukup memeningkan kepala.

    bila ada PRK dan PRU mereka di barisan depan menjerit Takbir dan reformasi...hihup-hidup, hidup rakyat.

    udehhh lerrr,,,,,bior lerr cikgu mengajor jer....

    ReplyDelete

Blog Archive