Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, April 27, 2009

Tutup SJKC & SJKT - Baru boleh kita cerita pasal Bangsa Malaysia

Di atas ini adalah gambar perwakilan di Kongres Pertama UMNO.

Kejayaan orang Melayu menentang Malayan Union telah membawa kepada pertemuan antara Gabenor Malayan Union, Raja-Raja Melayu serta Perwakilan UMNO untuk merangka penubuhan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 1946.

Namun Tan Cheng Lock mempunyai pendapatnya yang tersendiri dan mula merancang sesuatu sepertimana nota yang ditulisnya di atas.

Seterusnya Tan Cheng Lock berjaya mewujudkan gabungan antara Pusat Tenaga Rakyat (PUTERA) beserta All-Malaya Council of Joint Action (AMCJA) untuk memperkenalkan draf Perlembagaan Rakyat mereka sendiri pada 1947 - ia sekaligus bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang dirangka oleh UMNO dan Raja-Raja Melayu.

PUTERA dan AMCJA turut membuat rapat umum bagi menerangkan kepada rakyat terutamanya bukan Melayu mengenai cadangan Perlembagaan Rakyat. Di atas ialah gambar Gerald de Cruz bersama Philip Hoalim yang berkempen mengenai Perlembagaan Rakyat.

Akhbar Straits Times pada 11.11.1947 turut menyiarkan cadangan PUTERA dan AMCJA mengenai rekabentuk bendera bagi Persekutuan Tanah Melayu.

Dan inilah bentuk bendera sepertimana yang dicadangkan oleh Tan Cheng Lock dan sekutunya. Mereka seolah ingin menjadikan Tanah Melayu ini sebagai negara China ke-2. Bendera ini telah diarak dalam setiap rapat umum ketika menerangkan mengenai Perlembagaan Rakyat.

Nasib baiklah orang Melayu telah bertegas menolak cadangan PUTERA dan AMCJA. Kempen kesedaran "MALAYA HAK MELAYU" telah diperhebatkan. Orang-orang Melayu mula menolak anasir jahat yang cuba menjadikan Tanah Melayu sebagai Little China.

Orang Melayu dalam UMNO dan Pas perlu menyedari akan hakikat sejarah ini. Jangan mudah terpedaya dengan agenda bangsa asing yang sentiasa ingin mengambil kesempatan ke atas orang Melayu sejak sebelum merdeka lagi. Jika Brader Anwar Bin Ibrahim bersama Parti Keling Ramai ingin menjilat buntut DAP dan Hindraf...maka pedulikan mereka.

Jika anda berhasrat untuk menjayakan Gagasan Bangsa Malaysia, maka SJKC dan SJKT perlu dihapuskan...barulah rakyat Malaysia boleh dipercayai akan bersatu sebagai One Malaysia.

11 comments:

  1. tak perlu kot hapuskan SJKT/SJKC ni.. nanti diorang ni tuntut pulak hapuskan SAR/SMKA...
    tapi kena tuntut supaya bahasa melayu menjadi bahasa pengantar di SEMUA sekolah... sesuai dengan Perlembagaan yang menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi kebangsaan...

    takde la bertahun-tahun duduk Malaysia cakap Melayu pun pelat lagi... " wa tatak tau"...

    ReplyDelete
  2. SALAM BRO..
    WA SOKONG SERATUS PERATUS CADANGAN LU NI.

    SEMEMANGNYA KAUM CINA DAN INDIA INI MAJORITINYA INGIN HAK MELAYU TERHAPUS. JADI KITA MELAYU HARUS BERSATU DALAM MEMPERTAHANKAN HAK KITA INI.

    TERUSKAN BRO..
    KITA GEMPUR

    ReplyDelete
  3. Salam semua,

    SJKC dan SJKT tidak boleh disamakan dengan Sekolah Bantuan Agama Kerajaan (SBAK) yang dijamin haknya dalam Perlembagaan Persekutuan. Kami pernah mengulas mengenainya dalam artikel "dua orang sepupu yang kurang cerdik" dibawah label fakta, pendidikan.

    ReplyDelete
  4. Saya sebagai seorang guru yang mendidik anak-anak dari SJK, SJK(C) dan SJK(T)bersetuju 100% bahawa sekolah-sekolah vernakular ini dihapuskan terus.

    Jelas terdapat perbezaan di antara murid-murid dari ke 3 jenis sekolah ini.

    Mereka yang dari SKT boleh bergaul dan berkerjasama dengan semua, lebih beradap dan menghormati guru.

    Yang dari SJK(C) kebanyakannya lebih selesa dengan kelompok mereka kerana tidak boleh berkomunikasi dengan murid-murid dari kelompok lain. Ada juga yang enggan diletakkan bersebelahan murid yang bukan bangsanya seolah-olah jijik dengan bangsa lain!

    Mereka yang dari SJK(T) pula ramai yang agak lemah dalam bidang akademik tetapi boleh bergaul dengan baik dengan semua kerana mereka boleh berkomunikasi dengan baik.

    Sistem pendidikan yang menggunakan satu bahasa yang sama itu amat penting bagi mewujudkan satu masyarakat yang boleh bersatu padu. Ini kerana jika semua boleh berkomunikasi di antara satu sama lain sudah pasti kefahaman dapat diwujudkan dan tiada lah lagi syak wasangka di antara kaum.

    ReplyDelete
  5. Elok kalau paneh miang kupas situasi politik tahun 1930an tentang kaum muda, kesatuan melayu muda dan pkmm. ceritakan tentang kandungan perlembagaan rakyat. Semua pihak memainkan peranannya dan mempunyai saham dalam perjuangan kemerdekaan.Kalau Jepun tak serang mungkin orang melayu masih rasa selesa dibawah pentadbiran inggeris.Kenapa tak ceritakan kisah raja-raja melayu yang bekerjasama dengan kapitan cina dan tunduk kepada British sehingga mengabaikan nasib orang melayu.Jangan sembunyikan fakta dan terimalah kenyataan bahawa selepas malayan Union dan terbentuknya Perlembagaan Persekutuan 1948, UMNO dan Raja-Raja melayu yang bersedia bekerjasama dan berkongsi negara ini dengan bukan melayu. Siapa yang membenarkan sekolah vernakular terus wujud. SiLA BACA SEJARAH perkembangan sistem pendidikan negara. Kalau perlembagaan rakyat diterima tidak timbul lagi soal 1Malaysia. tengok Indonesia bagaimana mereka dapat memartabatkan bahasa melayu sehinggakan warga asing disyaratkan tahu berbahasa Indonesia kalau nak kerja kat negeri diaorang dan sukar untuk membezakan suku kaum yang banyak. Di Malaysia ,Orang Melayu sendiri tak hormat bahasa dia sendiri, masing-masing dengan dielek negeri. kalau nak bangsa lain hormat kita, Melayu mesti hormat dan guna bahasanya dengan betul.

    ReplyDelete
  6. guna dialek negeri/daerah pun salah ke? penah pegi indon tak anon? tau ke mereka juga guna dialek di kbykn kwsn pendalaman terutama sumatera? sila baca sejarah atau SILA KAJI SEJARAH pendidikan? berapa jumlah sek venikular cina dan tamil yg wujud serta dibiayai oleh kapitan cina dan british? berapa sek melayu masa tu? satu? mckk? raja2 tunduk pada kapitan cina dan british sebab apa? siapa kuasai makanan? siapa kuasai ekonomi? siapa kuasai senjata? berapa jumlah penduduk cina berbanding melayu sebelum merdeka? sbb tu cina berani tekan melayu melalui british agar diterima sebagai warganegara dlm perlembagaan rakyat. tau ke british bg peluang pada cina sbb kapitan cina byk bantu sumbang kekayaan pada british melalui perniagaan? diulang tanya...baca sejarah atau KAJI SEJARAH?

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  7. salam bro paneh,

    sejarah yang diselitkan itu nampaknya agak jauh tersasar..

    sang saka merah putih itu bendera orang melayu, apa kena mengena dengan orang cina pulak? sebab bendera itu sama dengan bendera singapura ke?

    singapura pun pilih saka merah putih sebab presiden singapura pertama (yusof ishak) adalah mewakili orang melayu.

    saka merah putih juga ada pada bendera umno dan pas.

    jadi, bendera saka merah putih putera-amcja bukan idea cheng lock. kerana bersama bendera saka merah putih itu adalah selogan MELAYU RAYA.

    (cheng lock ini adalah orang kuomintang china, jadi boleh terangkan disini mengapa parti perikatan terima MCA yang kebanyakannya terdiri dari pelarian kuomintang china sebagai rakan sekutu dalam pakatan?)

    ReplyDelete
  8. Jayabalan a/l Kandiah, GPK1 dari SJKT Gemas adalah seorang keling pariah!

    Jayabalan Kandiah, GPK1 dari SJKT Gemas adalah seorang keling pariah!

    ReplyDelete
  9. Jayabalan a/l Kandiah, GPK1 from SJKT Gemas is a bloody snake! Jayabalan a/l Kandiah is dishonest, insincere and a good actor! Don't trust this fellow! Jayabalan a/l Kandiah is like a double edged sword! Jayabalan a/l Kandiah is a good backstabber! Jayabalan a/l Kandiah is completely untrustworthy! Jayabalan a/l Kandiah is a bloody asshole!
    This bastard's picture can be seen at
    http://jayabalanliterature3234.blogspot.com/
    http://2.bp.blogspot.com/_Y5rkrYkKDw8/S1p-NJJRnLI/AAAAAAAAAAk/HKyreiv0TwQ/S1600-R/DSC01735.JPG

    ReplyDelete
  10. Jayabalan Kandiah, GPK1 from SJKT Gemas is a bloody snake! Jayabalan Kandiah is dishonest, insincere and a good actor! Don't trust this fellow! Jayabalan Kandiah is like a double edged sword! Jayabalan Kandiah is a good backstabber! Jayabalan Kandiah is completely untrustworthy! Jayabalan Kandiah is a bloody asshole!
    This bastard's picture can be seen at
    http://jayabalanliterature3234.blogspot.com/
    http://2.bp.blogspot.com/_Y5rkrYkKDw8/S1p-NJJRnLI/AAAAAAAAAAk/HKyreiv0TwQ/S1600-R/DSC01735.JPG

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive