Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, April 7, 2009

Menteri KPDNHeP blah...Harga Ayam Naik!

3 hari sebelum Ahli Parlimen JB iaitu Menteri KPDNHeP umum nak letak jawatan, lebih kurang masa sibuk Perhimpunan Agung UMNO, harga ayam di pasaran tempatan berdesut turun sekitar RM0.50. Belakang, dia pun buat makluman kepada rakyat bahawa dia dah berjaya kurangkan harga tinggi ayam pasaran domestik. Ini antara kejayaannya. Dan..nah, pada hari Jumaat lepas dah mula naik semula dan menokok lagi hari ini.

Menteri ini duduk DIAM, sebab dah hantar surat letak jawatan hari Rabu lepas. Apa punya cerdik modus operandi dia kan?

Kalu rakyat mengamuk dan tanya siapa punya agenda MAUT ini...siapa boleh jawab? Pak Sedaro dah lamo bonar belajar dan ambik hal dalam soal-soal harga barang makan. Sobab sojak kocik dah tododah dengan kemelut orang niaga, sobut ajo macam mano nak lotak dan main hargo, insyaallah Pak Sedaro tau. Nak kiro macam mano orang jual sayur, runcit, ikan, telur, kelapo, ayam, daging, rompah, buah nak lotak hargo dan untung, Pak Sedaro cukup mahir. Maklumlah 15 tahun bergelumang dalam alam ini.

Ni, kisah pasal ayam. Hargo paling tinggi ponah tercatat dalam skala hargo pasaran ayam tempatan ialah RM 7 sekilo. Paling kerap ialah RM 6.50 ke RM 6. Paling murah dalam sejarah jual ayam sekitar 20 tahun dulu ialah RM 3.70 – RM 4 sekilo. Ini jonis ayam yang selalu heboh oleh orang ramai.

Siapo bokal anak ayam? Makanan @ Dodak @ Pallet ayam? Bakul ayam? Infrastruktur bina roban ayam, baik yang moden mahu pun yang semerah padi "asal ayam hidup dan boleh jual sudah"? Pemborong ayam? Rumah sombolihan ayam yang godang? Plastik jual ayam? Jenama dan branding ayam? Penternak ayam? Alatan dan instrumen pemprosesan ayam? Dacing timbang ayam? Kawal dan Tentukan hargo ayam di ladang, hargo di kandang, hargo di pasaran borong, harga runcit? Semua bentuk rantaian nilai, fasiliti dan produk berasas AYAM, siapo yang kuasai?

Bilo dah jawab semuo ini, Monteri pun kantoi la. Pasar yang namo Melayu berapo korat ado dalam Malaysia? Pasar yang dominasi peniaga Cina berapo banyak di Malaysia?

Orang UMNO, ADUN@KADUN dan Ahli Parlimen apa yang dia reti untuk ambik tahu bagaimana orang Melayu meniaga? Ini bukan meniaga kontrak RM 100 juta hingga RM 20 bilion. Ini meniaga RM 0.50 hingga RM 100 sejam? Harga barang paling mahal ialah beras boleh jojak RM 52 sekilo. Ikan paling mahal ialah kerapu tikus RM 270 sekilo. Daging paling mahal kalau ado yang jual antaranya daging pelanduk dan landak RM 70 sekilo. Apo yang Montori faham nak kawal dan tentukan harga bahan makanan?

Bising macam mana pun, tukar PM sekali pun...boleh ko kita dapatkan harga makanan seperti ayam daging dengan harga RM 4.50 sekilo? Harga Daging Lembu dengan RM 15 sekilo? Harga gula RM 1.50 sekilo? Harga Ikan paling murah kembong/pelaling dengan harga RM 5 sekilo? Beras hancur 5% dengan RM 18 sekampit 10 kg? Sayur kampung RM 0.50 – RM 1.00 seikat? Kelapa RM 0.50 sebiji? Petai 3 papan harga RM 1.00? Semuo jawapan yang realiti tak boleh, sobab kos angkutan dan logistik mahal!

Jika kos angkutan dan logistik dikira sejak dulu, hanya naik 45%, kenapa perlu semua barang yang dipasar perlu naik mencanak sebanyak 55%. Dulu jual bukan tak ada untung? Siapo yang main tongah-tongah ini?

Pak Sedaro tak perlu jawab dan tak nak jawab. Sobab biar sapo pun yang akses pado Paneh Miang ini, cari jawapan dan padankan. Buat self discovery and exploration. Baru dapat perspektif yang betul dan tepat.

Mentori ini ado ko, turun buat penyamaran ke semua premis utama. Jangan sibuk di TESCO, GIANT, CARREFOUR, MYDIN, BILLION, Pasar Segar FAMA, sebagainya. Turun tengok keseluruhan tempat, baik di tepi laut, tongah bandar, dalam somak, atas gunung sebagainya. Baco lanskap sobonar? Siapo player maker? Siapo money maker?

Montori ini bukan ajo Montori KPDNHeP...tapi temasuk Montori MeCD, Montori MITI, Montori jago pengaduan Awam, Montori Bosar, Montori Kocik, PM ko , TPM ko, Montori Kewangan ko. Pogi buat TERJAH spontan ko lokasi-lokasi tertentu.

Tengok macam mano orang awam meniago, susah. Nak dapat RM 10 pun payah. Jangan duduk atas kursi ompok, panggil press buat press statement...Tuding jari, tunjuk handal!

Perwakilan UMNO yang bersidang tempohari, sobab dek kerano gayat nak JAWATAN. Haram sekor pun tak bersuara soal ini. Apo dio ingat barang yang dia mentekadarah di PWTC itu, siapo yang kayo? Siapo yang porah harga? Baik di Riverside dalam PWTC, Riverside High Capparal di luar, Ration masak Putrade..sebagainya? Hotel keliling KL? Apasal perwakilan BISU, POKAK, BUTO dan TULI?

Ini ponting sobab, BERUBAH jika tidak ROBAH. Syok kempen di 2 Bukit dan 1 Batang...makan la keliling kawasan. Siapo yang kayo? Siapo yang kito salurkan duit ini? Asal-usul bahan mentah siapo yang tentukan hargo?

Itu pasal orang Melayu kalu bonar, orang Cino nak sama rata. Tentu pastikan Orang Melayu 60% penentu pasaran harga barang dan produk. Baru saksama namo eeh.

Montori yang baco, atau ado khadam-khadam montori yang baco...Berikan JAWAPAN. Ahli Parlimen yang baco, sungkit isu ini di Parlimen. Bukan duduk labuhkan telur dan seterika baju ajo.

No comments:

Post a Comment

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive