Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, April 29, 2009

Apo nak di kato..

Anonymous Anonymous said...

Seriously, we Cina Babi and Keling don't need shit or serpihan or sedekah from UMNOputra (not bumiputra, becoz Ibans, Kadazans and Orang Asli are in our boat too).

We find ways to survive. Not beg for survival.

We are just getting back what a citizen of Malaysia should get. Nothing more, nothing less. In fact we are being surpressed and given less - we get more by being other country's PR, let alone citizens.

It's ok. We eat less, we ikat perut; we blog less, we seal our mouth; we buy less furniture, we spend less on motobikes to be Mat Rempit.

We save our money to buy Amanah Saham, whatever quota given to us.

We save money to send our kids to overseas, while seeing others being given shcolarship, and everything free.

We work longer hours to earn more money so that our family dont starve. While others work less, complain govt being unfair, go tea breaks during office hours, and burn flags in riots.

We have clear vision and goals in life. Life is short and precious.

We don't need tongkat to survive thru hardtimes. We put our wits to work even harder, to be innovative and creative.

We use whatever money to invest in properties and shares at current downtimes. And when the economy returns back to its peak, we enjoy a little - but again, others will get jealous and say we are rich!

This is how irony this country is!

But we are used to it! :)

You can continue your blog here and say what u want - in fact we enjoy comedies from time to time - but nothing is changing.

We truly understand that fact.

Afterall, i am still enjoying my BMW5 series, and my club house dinner tonite - while u struggle to make ends meet! ;)

Bye.

April 27, 2009 5:39 PM


p/s: Cilok dari sini. Apa kata pribumi?

6 comments:

  1. tak semua org melayu begitu pemalas dan mengharapkan bantuan kerajaan utk survive. yer, masa sekolah, saya ditanggung oleh kerajaan. begitu juga bangsa lain. mereka sekolah free juga. bahkan ada sekolah mereka sendiri. tapi selepas belajar, saya keje sendiri. struggle juga utk hidup. dpt juga pakai keter mewah.tapi saya tak cemburu dgn org cina dan india yg kaya kerana kuat bekerja. tak pandang remeh pada adat dan budaya mereka serta agama mereka. kenapa cina dan keling tu suka campur urusan agama org lslam? kenapa cina dan keling malaysia yg mengaku org malaysia tidak menghormati raja2 melayu, menafikan sejarah dan membelakangi perlembagaan? apakah tidak terfikir mereka utk membantu yg susah tak kira dari mana asal mereka? apakah dgn memberi sedikit keistimewaan pada bumiputera mereka sampai tak mkn di malaysia ini? setahu saya apa saja keistimewaan bumiputera yg sedikit itu tetap dirasai oleh cina dan keling.

    baguslah awak ada bmw dan dinner di kelab2 yg ternama. tapi jgn sampai jadi warganegara yg angkuh dan sombong, pandang rendah pada warganegara sendiri. JGN JADI KACANG LUPAKAN KULIT.

    ReplyDelete
  2. betul ke org cina ni patroit?

    monopoly biz org cina sampai kerajaan pun macam takda kuasa untuk buat apa-apa..org cina tolong ke bangsa lain? kalo yg meniaga..kuli-kuli yg kebanyakannya org melayu dan india berapa cina pendatang ni bayar? hari jumaat nk solat jumaat pun tolak gaji? mentang-mentang la melayu yg keje dgn dorg 2 x berpelajaran tinggi..

    kenapa org cina dan india x nk jadi askar? kalau benar cintakan malaysia!

    ikat perut hanta anak pergi overseas konon! org cina hari ini hanya pandai menipu supaya org lain terpaksa ikat perut untuk kesenangan sendiri!

    along tu sape? melayu ke?

    yang lari diripada cukai sape? claim kononya byr cukai ..dlm BE apa yg apek-apek pendatang ni tulis? company haram toksah la cakap..

    lanun cetak rompak lagi la..bukan dekat malaysia je..sampaI kat london pun pendatang cina ni ada biz cetak rompak..

    ReplyDelete
  3. umm..kalau x puas hati..peg la balik tanah besar cina..

    x bersyukur langsung pendatang ni! nenek moyang ko merantau jauh sebab nk tersukan hidup..n tinggalkan negara cina yg sering dilanda musibah dan bencana alam..

    apa yg ditulis hanya menyerlahkan lagi betapa kejinya sikap pendatang cina hari ini!

    ReplyDelete
  4. kaum bukan melayu sekarang ini mgkin tak sedar bahawa jika rakyat peribumi ditindas..kek kekayaan tak dibagi sama rata..perbalahan pasti berlaku, ini lumrah, mana2 neagara pon sama..contohnya di afrika selatan, peru dan sebagainya...ketidakstabilan ekonomi antara kaum bakal mencetuskan perbalahan..dan akhirnya akan merosakkan negara...bkn suka2 kerajaan nak tolong bumiputra..tp tak pernah la plak kaum bkn bumiputra dinafikan hak..bkn mlyu bole berniaga, belajar..tubuh univ.,tubuh hosp., tubuh company dan mcm2 lagi..

    secara logik..ini tanah melayu..melayu ada kuasa politik...takkan tak ingat 13 Mei 1969??kita tak mau ini berlaku lagi..tetapi..kaum bkn melayu yg mcm ni tak faham..mereka hny pentingkan hak mereka sahaja..mereka hanya fikir ape yg mereka patut dapat dari negara..mereka fikir mereka bole hidup sendiri..angkuh..tetapi kalau ada apa2 masalah sok..sape yg nk bantu?ingatlah..pasukan2 keselematan kbnykn org mlyu..kalau org bkn melayu rumah terbakar ke..kene samun ke ape ke??sape yg tolong??org2 melayu dalam pulis jugak..kalau negara kene serang ke ape ke..sape yg tolong..org melayu dlm tentera jugak..kalau nak byr lhdn ke ape ke..org melayu penjawat awam jugak yg tolong..jgn la angkuh dengan semangat kaum masing2...ini malaysia..

    ReplyDelete
  5. orang cina sekarang yang bongkak memang banyak.Cakap orang melayu malas la apa la.Tp aku rasa pemuda zaman sekarang ni banyak yang dah rajin.bukan macam chinese banyak menipu dan suka guna keringat orang lain jerk.Aku ni dulu dah berapa kali keja dengan cina n keje dengan melayu memang jauh beza.Cina is very hipokrit.depan kita manis tapi belakang kankang.Memang ada yang rajin tapi banyak yang menipu kononya rajin.semua kerja tolak dekat melayu.Dengan peragai berkroni=kroni lagi memang hampas.

    ReplyDelete
  6. org cino nie..kiblat eh tak ado lain...siang mlm duit3x, kalau tak ado duit dio akan mati beragan...kalaupun pakai bmw..mkn dokek klab ko..org tak heran doh..kalau "mangkuk ayun" nie raso org pribumi yo yg miskin, tapi bangso cino & koling pun ramai yg merempat bahkan lobih torok laie..kekadang ado cino sajooo yo kawin dongan melayu islam..(masuk islam laa konon plak)tetapi sebona ehh ado maksud tetontu...hampeh!!kekadang anak daro pribumi nie "rontan" sikit bilo tengok umpan duit tu.. kayo memmg la cino2 nie kayo tapi caro mano...lu pikir laa sendiri!!!

    dari: jang anakpakngah amat (Jelobu)

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive