Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, October 6, 2009

Bilo To' Isa Monang, Dio KONO...

Sobab dah lamo bonar To' Isa ni dalam persada Politik, Pak Sedaro nak nyinggah posan beradab pado To' Isa bilo dah MONANG nanti:

1. Maso yang banyak untuk menyemak semula segala macam permasalahan di Bagan Pinang khasnya dan UMNO Telok Kemang keseluruhannya.

2. Korbankan sedikit wang ringgit untuk bori sodokah belanjo kepado:

2.1. Pesara Tentera yang sakit tenat dan uzur di rumah.

2.2. Anggota Tentera, Polis dan Kakitangan Awam yang begitu uzur dan hilang upaya bekerja dalam Bagan Pinang. Di percayai ada sekitar 1115 ketua keluarga @ ketua isi rumah yang dalam kelas ini.

2.3. Buat dan Majukan Yayasan Tan Sri Isa Samad di Bagan Pinang untuk kordinasi Ilmu, Ekonomi dan Kebajikan Rakyat Telok Kemang.

2.4. Bina Momumen dan Muzium Sejarah Allahyarham dan Rakan Pasukan Rejiman 1 Askar Melayu Di Raja dalam konteks Rakyat dan Perlembagaan di Bagan Pinang. Sebagai Lambang Kemegahan dan Keperwiraan Rakyat Raja Mempertahan TanahAir.

2.5. Beri kesempatan kepada kumpulan usahawan Muda yang produktif khasnya daripada kumpulan Pengusaha Muda Melayu yang telah bantu Pemuda UMNO di ILMU, Janda Baik untuk inisiatif KHAS di kawasan pesisir pantai dan sepanjang keharmonian pantai Telok Kemang sebagai "State of the Art" dan "Water Front View yang terindah dalam Rantau Asia Pasifik".

2.6. Tubuhkan pasukan Kebajikan dan Gempur BN Khas Telok Kemang yang dibiaya oleh To' Isa sendiri dalam mengatasi pelbagai kemelut, polemik dan berantakan kecil mahu pun besar sebagai benteng pertahanan semasa dan akan datang.

2.7. Tubuhkan Gagasan Belia Dun Bagan Pinang untuk kerja-kerja sosial dan khidmat negara yang dibiaya oleh To' Isa dan boleh memperoleh geran pentadbiran jika berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan Belia. Juga layak memohon pelbagai peruntukan pengendalian dan penganjuran program di pelbagai Kementerian dan Agensi Kerajaan Persekutuan.

2.8. Bina sebuah Pusat Kecemerlangan Kepimpinan Tun Dr. Mahathir di Bagan Pinang. Pusat ini diberi penarafan 5 bintang oleh Badan Berkuasa Antarabangsa dalam skit dan disiplin ilmu tertentu. Bawa kembali, insan-insan hebat anak Negeri Sembilan yang begitu ramai dan masih bernafas sebagai Jemaah Ilmuan. Pusat ini juga boleh dikembang sebagai Pusat Rujukan Dunia sebelah Timur dalam konteks yang diteroka minda oleh Jemaah Ilmuan, kelak.

2.9. Gazetkan Kampung Bagan Pinang sebagai Kampung Tradisi dan Model Pewarisan Pepatih, yang mana membolehkan Port Dickson masyhur lebih daripada 10 dekad lagi.

2.10. Semua aliran sungai dan kuala sungai yang mengalir limpah ke laut di Telok Kemang dan Port Dickson, di atur semula dan dibina tapisan Khas sebagai HADIAH kepada Pengundi Bagan Pinang dan Rakyat yang masih sayang kedamaian dan kesaksamaan.

Inilah 10 perkara ASAS yang perlu ditokok baik oleh To' Isa "BILO DAH MONANG BOSAR".

Pak Sedaro yakin To' Isa cukup duit dan mampu nak buat ini semua. Pak Sedaro dan Jemaah Pengusaha Melayu Muda yang merebeh memulun kelompok kecil Faizal dan Najib di ILMU, percaya, ini semua tidak MUSTAHIL.

To' Isa pun konal bonar dengan Pak Sedaro dan pasukan Gerila ini. Bilo poning kami jadi GORILA, bilo rehat kami jadi GERILA.

Darah yang menitis di pohon atas bukit sebuah rumah di atas Bukit Timah, Singapore pada 8 Februari 1942 dek tusukan benet TENTERA MERAH - JEPUN setiap orang yang lalu melintasinya, kerdipan MATA perwira Melayu dan Syahid ini Adnan Saidi terus merenung tepat tanpa pejam dan mengerang sakit. Darah yang basah dan melewati kulit tubuh Almarhum Lt. Adnan Saidi akan terus memberi MAKNA dan MAKSUD, bahawa Allah masih sayangkan Anak dan Waris Rakyat RAJA. Darah merah ini jualah Nilai setiap inci perjuangan di perbatasan maya dan nyata. Darah ini pengganti maruah dan pengganti yang digadai oleh Perwira dan Perajurit. Berbahagialah Para Jihad yang Syahid semoga ALLAH memberi rahmah dan keampunan kepada MU.

Moga Allah terus memberi pedoman dan hidayah kepada Pak Sedaro dan pasukan Pengusaha Muda Melayu dalam ijtimak ilmu demi Alif, Ba', Ta'.

11 comments:

  1. sungguhpun saya kurang arif dengan kawasan bagan pinang dan sekitarnya tetapi dari pengamatan saya akan permintaan tuan amatlah munasabah dan ada yang begitu bernas sekali dan perlu diguna dan di adaptasi oleh wakil wakil rakyat lain khusunya dari negeri perak yang mana telah bernasib baik mendapat kembali pemerintahan dengan nyawa nyawa ikan.

    zahid hamidi walaupun tidak menaraju perak patut mengambil sedikit pemahaman disini ... nama lagi orang perak jangan asyik nak mengayakan diri jeee......

    ReplyDelete
  2. Ye ko...Isa nak buek cam tu!!! yang den nampak yg dio nak buek sekarang, dio nak monang yo....lopeh monang, janji entah ke mano, B.P pun losap....dah gitu akhlak pemimpin UMNO ni...

    Bilo dah monang, cari dulu "benda" tu...janji entah ke mana...bila nak pilihan raya semula, janji lagi, buat janji lagi...yg dah janji hilang entah ke mana...

    ReplyDelete
  3. Anon - betul tu, macam janji LGE nak kekalkan kg buah pala, maca janji pas nak jalankan hukum hudud bila memerintah... kan? kan? kan?

    MOLUEK DEN

    ReplyDelete
  4. Anon 1:37 pm

    den pun moluek yo kek UMNO/BN..
    Kg Buah Palo tu, sapo yg mula kan dulu bai!!!...kan UMNO/BN sendiri yg dah jual Kg Buah Palo tu kek pemaju yg ada kaitan dgn BN sendiri sblm PRU 12...ingat BN lopeh pilihanrayo dia masih kekalkan kuasa, isu Kg Buah Palo selamatlah..kalu penduduk kg melawan, sodok yo dan tangkap yo..ala..macam kek Kg Berembang, Ampang dan Lembah Jayo, Ampang maso Khir Toyo bermaharajalela...habih disapu eh...
    Tapi ditakdirkan Allah, P.P bungkus..ngelabah lah UMNO/BN...tup-tup plak penduduk kg buah pala pun menyalak salahkan PR di P.P kununnya tak selamatkan Kg Buah Pala...yg herannya Ketua Kampung Buah Pala maso UMNO/BN dah jual kpd pemaju dulu, kenapo tak berarak bawa kepala lembu ko,kopalo babi ko, buat VCD ko, cetak baju ko,...heran...!!!

    Yg dio marah pd org yg tak do kono mengono dgn penjualan KG Buah Pala pasal apo???...lopeh tu, bisinglah UMNO, MIC, MCA, (BN)...dia punyo kojo, lopeh tu nak bela balik pendudk Kg Buah pala..kan hipokrit UMNO/BN namanya tu...tak habih2 nak menipu rakyat...

    apo cito kau bai??? itu baru satu kes...berpuluh lg kes kedurjanaan UMNO BN selepas negeri2 jatuh ke PR...itu yg dio takut sebenarnya...

    Apo cito ko bai!!!

    ReplyDelete
  5. bro,

    bukit yang kau cakap dimana Lt Adnan bin Saidi melaungkan "biar berputih tulang jangan berputih mata" sebelum menemui ajalnya ditangan jepun ialah Bukit Candu.

    semasa aku kecil aku duduk di berek askar british dibawah bukit itu. di sekolah dalam mata pelajaran bahasa melayu ada diceritakn tentang keperwiraan Lt Adnan. di masa2 x sekolah aku dan kawan2 selalu meyemberang jalan besar di depan berek untuk bermain2, menangkap spider atau belalang di kaki bukit candu.

    selalu otak aku akan merawang membayangkan Lt Adnan membuat 'last stand' dia di bukit yang terbentang di depan aku. sungguh hebat pahlawan melayu ini.. berdetik hati ku, di masa tu juga meremang bulu roma ku, menyirap darahku, naik semangatku. ada di satu kala tu tak semena2 aku berdiri tegak, memandang keatas bukit dan memberi satu tabik spring keatas bukit, kawan2 aku terkejut meluru pada ku dan bertanya seolah2 dalam lingo sekarang hey! apa citer?

    aku tanya depa.. kamu tau kan ni bukit apa? depa jawab.. ye la ini bukit candu tempat Lt Adnan lawan jepun dulu, sambil lewa je. seolah2 tak a signifikasi tempat dan nama yang disebut itu. tidak ada adrenaline mengalir dalam tubuh depa, depa x dapat menghidu udara sesak dan mendengar 'cresendo' lauangan2 terakhir pahlawan2 melayu yang membuat 'last-stand' diatas bukit itu. satu kejadian yang kini dilupakan terpendam dalam satu ko-ordinat 'space-time' yang lain.

    pada saya citer Lt Adnan tidak cukup dirakyatkan, tidak ada didengangkan dibuaian anak2 kita.

    doreamon kalau monang cubo tengok apo bole dibuek pasal ni.. blogger big-dog sarankan PD dipanggil Pengkalan Adnan, memang suai bonar la tu.

    ReplyDelete
  6. rasanya anon 207pm ni tak tau kisah sebenar pasal kg buah pala. kalo tak tau jgn cerita. itu dah kira kau buat fitnah. sbg penduduk sekitar situ org kami lbh tau.

    ReplyDelete
  7. memang dia tak tau sebab tu jawapan bodoh macam tu yg dia bagi. kalau dia berpengetahuan tentang isu kg buah pala, dia takkan membebel macam tu. sebenarnya chronology kg buah pala ni dah lama wujud dan boleh dirujuk bila2 masa, tapi kalau dah bangang dan bvodoh.. apa nak buat.. cakap dia ajalah betul. tak mahu terima knyataan.. biasalah puak khawarij ni.

    ReplyDelete
  8. apsallll la tok isa ni nk bertanding..xde calon lain ke...nak balik mengundi pun fikir 2 kali la...tok isa ni da terlalu populer sgt bro..muak ade mnyampah pun ade...x sanggup sy tgk n9 ni balik ke era 80-90 an bile satu hari die dicalonkan smula jd MB..xmustahil la bagan pinang pas menang..=(

    ReplyDelete
  9. Saudara Wah Al-Subangi

    Ye benar lagi membenarkan itulah Bukit Candu. Sebenarnya Sahabat Wah Al-Bangi, ramai di kalangan pembaca yang prihatin dan budiman, tak usul semak semula.

    Saudara Wah Al-Subangi ialah sahabat pembaca BERILMU yang bagus utuk diteladani oleh semua yang menyemak PM ini.

    Bukit Candhu ialah tanah tinggi yang menjadi Last-Stand untuk The Last Man Standing. Salute kepada Askar Melayu Di Raja.

    Jika lebih ramai kalangan pembaca budiman seperti Wah Al-Subangi, maka, akan makmur dan lebih KAYA mauduk dan wasilah sebuah WARKAH seperti Call A Spade A Spade ini.

    Pak Sedaro amat setuju jika diolah nama Khas daripada Bandar Tentera Darat kepada Bandar Pangkalan Adnan Saidi.

    Kita akan bantu USULKAN kepada Kerajaan Negeri Sembilan Darul Khusus, insyaallah.

    ReplyDelete
  10. Kenapa UMNO pilih Isa??

    Aku kecewa apabila UMNO memilih Isa, sebahagian keluarga aku menaruh harapan yang tinggi terhadap UMNO, hancur berkecai.

    UMNO tidak pernah belajar dari kesilapan memilih calon yang imej tercemar bermula di Permatang Pasir melarat ke Bagan Pinang.UMNO tidak memperdulikan lagi imej calon asal kemenangan memihak kepadanya.

    Walau pun Tun Mahathir dan Tengku Razaleigh tidak mahu UMNO memilih Isa sebagai calon. Tapi nasihat veteran UMNO ini ditolak mentah dengan alasan kehendak rakyat memilih Isa.

    Ujud juga budaya kuno mengugut dari ahli-ahli UMNO sendiri untuk memboikot PRK jika Isa tidak dipilih. Budaya Melayu yang menjejekkan. Begini corak pemikiran Melayu yang dihasilkan oleh UMNO setelah lebih 52 tahun memerintah, setia membabi buta.

    Kekalahan demi kekalahan menjadikan UMNO terdesak untuk menang.

    Pemilihan Isa sebagai calon BN menunjukkan UMNO secara tidak langsung mengiktirafkan politik wang. Walaupun kehendak rakyat menolak politik wang, UMNO lebih mementingkan kemenangan. Jika Isa benar-benar mementingkan masa depan UMNO, dia sepatutnya menolak pencalonan tersebut. Isa lebih mementingkan diri sendiri.


    Pemilihan Isa sebagai calon BN menunjukkkan sikap kepimpinan DS Najib dan TS Muhyiddin yang lemah dan tidak berani membawa perubahan kepada UMNO. Mereka lebih takut kepada desakan dan kekalahan BN dari masa depan UMNO. Beginikah kepimpinan yang diperlukan untuk memimpin Malaysia?


    Demi masa depan UMNO , saya tidak dapat menerima Isa Samad sebagai calon BN di Bagan Pinang.

    Dan saya berharap UMNO dapat dikalahkan lagi di Bagan Pinang supaya UMNO benar-benar dapat menghayati makna perjuangan parti.

    ReplyDelete
  11. Kpd Mudz:

    Ontok2lah, nampak eh, kau tak ghoti pasal politik ni...

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive