Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, April 18, 2010

1278

Kerajaan Melayu Melaka sudah dibuktikan bermula dari tahun 1278. Alhamdulillah, akhirnya Allah Maha Besar lagi Maha Bijaksana, memberi hikmah dan nikmat ilmu pengkajian mendalam kepada 15 orang ilmuan Islam dalam merungkai riwayat Salatus Salatin - Raja Bongsu.

Pak Sedaro tumpang banggo, kerana inilah manifestasi yang sudah lama benor Pak Sedaro menanti, akan ada pembuktian secara akademik dan berasas tentang lamanya tamadun Kerajaan Melayu Melaka yang 278 tahun lebih tua, daripada asalnya. 1400 bukan detik mulanya, Kerajaan Melayu Melaka. Maka, gagahlah Perlembagaan Persekutuan yang diwariskan, bahawa Perkara 153 dan Perkara 3, dimulai terpasak sejak 1278 lagi.

Sejarah inilah yang membezakan fakta kolonial dan penjajah Portugis, Belanda dan Inggeris tentang kekuatan umat Melayu dan Tamadun Islam Nusantara. Sejarah Raja Melayu bermula 1278, merupakan episod Sejarah Tua Raja Melayu yang perlu digarap dengan lebih dalam dan mapan.

Maknanya, selepas ini akan banyak lagi pengkisahan Sejarah Kesultanan Melayu dibongkar oleh Saintis Islam kini. Moga Allah pelihara ilmu dan rahmati pengkayaan bumi Melayu ini. Amin...

1 comment:

  1. UMNO+APCO =APNO=BARISAN NAJIS=BARISAN NERAKO=MELAYU ZIONIS=MELAYU MELAYU PENJILAT YAHUDI

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive