Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Tuesday, April 6, 2010

Teropong INSURANS Negara

Terminologi insurans sebagai hayat tanah mengandung kepada sebuah Tanahair. Tersendung pintu nampak langit, apokah insurans tanahair ini kepada Rakyat Raja, Orang Asli, Pribumi Sarawak dan Sabah dan Kaum-kaum lain?

53 tahun merdeka, negara ini keluar daripada tempurung imprealis Inggeris dengan pendapatan per kapita isirumah sebanyak RM1150 setahun di awal 1950an, hari ini RM45,000 setahun (untuk keluarga Kelas Menengah Ke Atas), manakala RM24,000 setahun untuk Kelas Menengah Ke Bawah. Ada juga kalangan yang berada kedudukan elitis memperoleh pendapatan tahunan sebanyak RM1.5 hinga RM1.7 juta. Namun apakah sumbangan mereka kepada 65% Rakyat Raja, Orang Asli, Pribumi Sarawak dan Sabah serta Kaum-kaum Lain yang masih miskin, daif dan merempat?

Pada tahun 1941, anak penghijrah dari Kwangtung, Hainan, sebagainya menaiki Tongkang bersama anak dari Goa, Madras sebagainya menaiki jalan darat dan air, berbondong-bondong di angkut oleh Imprealis untuk dijadi BURUH PAKSA dan KULI BERAHAK Inggeris. Anak Tiong Hua membuka ruang niaga, jual mercun, sebagainya. Maka berkembang biaklah keturunan mereka hingga hari ini. Daripada 300 ribu orang yang diterima prasyarat kerakyatan pada 1948, hari ini mereka berpopulasi 9.7 juta. Mereka memiliki kekayaan sebanyak 87.97% daripada sumber hasil mahsul bumi Tanah Melayu. Hari ini mereka berkongsi Langit Malaysia di bawah payung Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong iaitulah Tuan Bumi Melayu ini, yang akhirnya bersatu di bawah namanya Persekutuan Malaysia.

Hari ini, kalangan anak pendatang ini dikenal sebagai rumpun Bangsa Malaysia dan keturunan mereka sebagai Anak Cina Warganegara Malaysia, Anak Tamil Warganegara Malaysia seterusnya. Dulu awal 50an, pendapatan per kapita mereka sekitar RM1,150 hingga RM3,000 setahun. Hari ini 65% daripada mereka berpendapatan setahun RM36,000 - RM10 juta. Bagi kelas Menengah ke bawah sekitar RM24,000 ke RM36,000 setahun.

Akhirnya di tanya soalan Perak yang sama, apakah yang dikongsi oleh mereka kepada keturunan mereka?

Pak Sedaro nampak rakyat masih belum memberi Insurans Negara. Atau Rakyat tidak mengerti apakah Insurans Tanahair ini? Di awal 1920an antara Kerajaan Melayu Negeri-Negeri, sering berlaku perbalahan saudara antara suku dan puak, di kalangan bangsawan dan gangster. Antara 1941 hingga 1945, wujud juga pasukan perunding antara Keturunan Pendatang bersama Rakyat Raja. Sebelum 1957, diberitakan terbit 1,365 kali percikan api perseteruan yang dihidang oleh pihak-pihak berbalah. Akhirnya letusan yang disangka api mancis ditayang sebagai TAYANGAN PERDANA ke seluruh pelusuk dunia pada 1969, iaitu 12 tahun selepas tempoh haul dan hisab Kerajaan Inggeris dengan Persekutuan Tanah Melayu.

Insurans Negara ini hanyalah PERPADUAN, TOLERANSI KAUM, KESATUAN PARLIMEN MALAYSIA dan KESOPANAN KESUSILAAN. Biar apa pun bingkisan APCO yang kononnya menjadi dalang Media Expert atau Re-Brand Experts untuk BN? APCO tidak mengkaji secara mendalam priskripsi 1,365 nukleus lava api tersebut. Umur institusi paling TUA di Tanah Melayu dalam soal keselamatan dan keamanan Negara ialah PDRM yang hari ini, berusia lebih 200 tahun. Umur Insurans Tanah Melayu yang paling tua ialah 560 tahun dalam bidang politik iaitu Kerajaan Beraja Raja-Raja Melayu.

Sedarlah bahawa Malaysia meletak insurans nyawa bumi ini kepada Kepercayaan Kepada Tuhan atau Khaliqnya. Inilah kehebatan kita, yang diwasilah lebih 1431 Hijrah atau 2000 tahun masehi. Tiada dalam mana-mana Negara Bangsa diwartakan kerukunan Tamadun Bangsa yang pertama, iaitu Percaya Kepada Tuhan. Inilah Insurans Negara paling padu dan relevan sepanjang zaman.

Pak Sedaro bawa kepompong fikir melalui insurans, kerana millenium ini memperlihat begitu BUAS dan GOBLOK, Rakyat yang memiliki dan mengakui pemegang Kad Pengenalan atau MyKad Malaysia berwarna Biru. Kalian yang masih membonceng kemewahan daripada segelitir yang kecil, harus menganalisa dan meneropong nilai insurans negara yang dilacurkan.

Hari ini, ramai sanggup menjadi Yahudi dan Nasrani untuk Mencari Harta Melimpah Ruah. Hari ini, ramai sanggup menjadi Majusi untuk Mencari Syurga Dunia. Hari ini, ramai sanggup menjadi Tharut, Qarun, Firaun, Dajjal, Abu Lahab, Abu Jahal, Abu Jahil untuk mencapai objektif sebelum Liang Lahat. Ingatlah, bahawa Malaysia ini diasaskan oleh Perkara 3 iaitu Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan. Andai bijak menarik rambut dari tepung, tiuplah/tariklah dengan sopan bersusila, agar rambut tidak PUTUS, tepung tidak TEBARAI.

2 comments:

  1. Bro, I am excited with this article.

    ReplyDelete
  2. aritikel yg bagus utk kesedaran diri...tp berapa ramai yg mahu membacanya? dan berapa ramai pula yg sudah membacanya hendak menyedarkan dirinya? tapi selagi bernafas, diharap pak sedaro n krew akan terus menghantar artikel2 seperti ini.

    ReplyDelete

Blog Archive