Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, April 12, 2010

Suara Anak Muda Hulu Selangor

Jumaat lalu, Pak Sedaro hinggap sebentar ke Pekan Kuala Kubu Baru, melawat rangkaian sahabat, kenalan dan rakan yang sibuk dengan urusan dunia masing-masing. Hampir jam 1300, Pak Sedaro menumpang di Masjid di Pekan, melihat telatah sebahagian kecil ahli kariah yang heboh bergendang soal Calon BN, Calon PKR dan mungkin Calon BEBAS yang ditaja oleh UMNO dan PAS juga PKR. Kesian, Pak Sedaro nengok caro orang Melayu fikir, nak jumpa Allah pun, fikir soal Dunia Fana ini.

Dah solosai Jumaat, ado lah sekelompok anak-anak muda, yang heboh dengan moto masing-masing. Pak Sedaro ajak minam dan makan nasi. Seronok rupo ehh, dio orang ini bilo dapat makan free. Langsung ditanyo, duit UMNO ko duit PKR. Pak Sedaro kato, duit ini tak tergazet lah UMNO, PKR, PAS, MIC yang ado tandatangan Gabenor BNM. Golak riang lah bebudak ini.

Sodang syok makan, budak muda ini berceritolah perihal telatah Wakil Rakyat. Hulu Selangor ini ado sebuah Sekolah Menengah Sains Hulu Selangor, tapi di kawasan Hulu Yam. Kawasan KKB ado MRSM KKB, ado Darul Quran, ado memacam laie. Hutan Hulu Selangor dikelas sebagai Hutan Primer Kelas Pertama. Empangan yang dibina berhampiran perkampungan Orang Asli, antara perkara yang dikorban oleh rakyat untuk pembangunan, kato ehh. Apo yang nak ditelanjangkan oleh anak mudo itu ialah:

1. Kawasan Parlimen Hulu Selangor ialah pusat arkeologi sejarah Selangor lama, yang mempunyai banyak kesan darurat dan Perang Dunia Kedua. Di samping, perkampungan Orang Asli yang tidak diberikan pengkisahan ilmu yang baik kepada rakyat Selangor.

2. Hutan Malar Hijau Khatuliswa yang merentangi Hulu Selangor mempunyai Nilai dan Aset terpelihara yang wajar dijadikan Pusat Kajian Hutan Khatulistiwa dan dipelihara atas nama Bumi Hijau. Namun, apakah peluang kerjaya dan pendapatan kepada mereka?

3. Pekan KKB ialah pekan Cina, tiada pekan Melayu di Hulu Selangor walaupun 56.47% ialah Orang Melayu. Anak muda ini mencadang dibina Pusat Sukan Elit untuk Sukan-sukan tertentu di kawasan Hulu Selangor, misalnya Pasukan Kayak atau White-Water Rafting Team. Sungai Hulu Selangor mempunyai tahap kesukaran gred 3 sepanjang 250 meter dan gred 4 sepanjang 10 meter.

4. Anak muda yang ramai menganggur memerlukan industri Pertanian Teknologi Tinggi masuk ke Hulu Selangor. Hulu Selangor sebelah barat dan timur, diperkaya dengan aliran sungai yang bersih dan tidak tercemar. Maknanya, indusrti Aqua-Tech boleh dijayakan, projek tanaman Hidro-Tech boleh dimajukan.

5. Anak muda sudah BOSAN dengan wakil rakyat KELING. Mereka mahukan seorang Melayu yang boleh membantu mereka, seperti Dr. Zainal yang dikenali sebagai mantan Timbalan Menteri Besar Selangor iaitu orang UMNO, bukan sangat orang PKR. Dia menang sebab dia Melayu dan ramai yang keliru dan masih ingat dia orang UMNO, masa PRU-12 marin. Kali ini, jika Keliang calon BN, maka, SELAMAT GALI LIANG LAHAT la...Sayonara BN.

Inilah pesanan dan kehendak anak muda P.94, yang hari ini dicetak sebagai kawasan kritikal dan panas ibarat letusan Pinatobo. Markas-markas Latihan di Kuala Kubu Baru, sudah penuh. Akademi BOMBA di KKB juga sarat. IPD dah semak dengan MIO, SB, MKN, sebagainya untuk persiapan Politik yang membazir duit di sana.

Namun demikian, baguslah ada by-election. Dapat jugak peniago di sana makan nasi lebih sikit. Daripada RM100 sehari, boleh dapat RM 3000 sehari. Andai seorang berbelanjan RM 100 sehari di P.34, dan hari ini kekuatan rakyat yang siap siaga sekitar 5000 orang, maka RM 500,000 ada aliran wang dalam pasaran sehari. Di darab dengan 20 hari, maka ada RM 10 juta berada dalam pasaran Hulu Selangor...Habuan Peniaga...selamat membantai.

16 comments:

  1. Org melayu, bangga nye pada moto jer...

    org lain???

    pikir2 la.....

    ReplyDelete
  2. Mat rempit melayu mati masuk syurga.tau tak pasal ape.Kalau ada yg tak tau biar den bagi tau

    ReplyDelete
  3. Kalau PKR menang Anak Muda Hulu selangor dapat apa?.

    ReplyDelete
  4. Kami nak calon UMNO....kawasan majoriti Melayu..kenapa MIC yang dapat...mana Perkasa? Dah jadi Perkasam?

    Klau bukan calon UMNO kami undi GAP calon bebas Melayu..

    ReplyDelete
  5. kalau lotakan koling sobagai calon BN kalah. Kalu monang menyombah kuil-lah jawabnyo. Dio suko adokan kuil2 kocik topi jalan. Lamo2 kuil ni membosar.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum ,
    Apakah ini dikatakan satu bentuk politik baru oleh pemerintah kita iaitu MEMPERJUDIKAN NASIB ORANG MELAYU DENGAN MENGUMPANKAN ORANG KELING?.
    Jika betul ini adalah satu strategi BN maka pada hemat saya ia ADALAH SILAP.
    Percaturan untuk PRU 13 tidak boleh diilhamkan sekarang sementelah pula dengan meletakkan kawasan Melayu sebagai sasaran percubaan. Ikhlas dari penetap Kuala Kubu Bharu

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum ,
    Apakah ini dikatakan satu bentuk politik baru oleh pemerintah kita iaitu MEMPERJUDIKAN NASIB ORANG MELAYU DENGAN MENGUMPANKAN ORANG KELING?.
    Jika betul ini adalah satu strategi BN maka pada hemat saya ia ADALAH SILAP.
    Percaturan untuk PRU 13 tidak boleh diilhamkan sekarang sementelah pula dengan meletakkan kawasan Melayu sebagai sasaran percubaan. Ikhlas dari penetap Kuala Kubu Bharu

    ReplyDelete
  8. Kenapa selepas 6 penggal baru melayu tersedar kawasan ini majoriti melayu?

    Ada kah nasib melayu sudah cukup terbela dibawah naungan si keling ni?

    Kalau melayu Hulu Selangor fikirkan mereka senang dan berpuas hati dibawah naungan si keling, maka teruskan........

    ReplyDelete
  9. Melayu UMNO bodoh! terus terang den koba an...ado ko patut tempat yg majoriti Melayu, kek koling yo disedekahkannyo...entah lah..apo nak buek an laie...najib dah terlopeh cakap...nanti kuil akan tumbuh satu persatu lah bai! apo molayu dapek bai! tolan air liur yo lah ekau bai!

    tak apolah...kalu lah den diberi peluang ngundi sok di sana, den akan undi calon melayu (dah tentu bukan UMNO/BN)..sobab den nak sokong anak bangso sedarah seagama dgn den...mampuish la kau MIC...den pilih CALON MELAYU....

    dan den mintak semua org melayu kita undi ramai2 calon kito melayu nanti...lupokan lah soal perbedaan politik tuh...yg enting selamatkan MELAYU...yg umno nak undi KOLING tu buek apo?...kato nak perjuangkan melayu, nah! undi calon melayu nanti... jgn pangkah calon MIC..mulo2 dio merayu2 lah kek kito, bilo dah monang mulolah terjungket ekor dio..kito ni buek2 tak kona yo deh! lancau lah MIC...

    ReplyDelete
  10. UMNO + APCO = UMPCO
    PENGKHIANAT BANGSO DAN NEGARO.
    PERGI JAHANAM LAH MELAYU UMPCO.

    ReplyDelete
  11. Salam,
    sebenarnya byk komen kat dlm ni pro PKR,cara mereka adalah menghina bangsa lain,memandangkan blog ni pro umno maka mrk ambil kesempatan mengadu domba,bak kata baling batu sembunyi tangan la:)..yg pro umno fahamilah pemilihan calon mic ada sebabnya,baca buku art of war maka terbukalah minda knp pm kita tetap dgn keputusannya

    ReplyDelete
  12. UMNO + APCO mako wujud parti baru APNO. Ditajo oleh TOM Ter Tembak n sekutu Bani UMNGOK dio.... Kah! Kah! Kah! Kah!!
    Tak yo sodar sodar diri lg tu... Bersekongkol dgn Yahudi Laknat...
    TOBAT LAH SEDARO...

    ReplyDelete
  13. cikgu dah pencen ke? kalau pencen terus dari dunia ni , ok juga kot...bak tem tom...ni aku tahu sangat...napa dia sokong nuar...kalau pembaca blog nak tahu...dia tu gay..macam nuar tu..auuu..Awuuu, entah2 cepernya dah kena balon dek nuar AJ...dasar kaum luth (umat nabi muhamad takkan sokong nuar AJ punya..

    pembasmi kaum luth

    ReplyDelete
  14. Kami nak Melayu APACANO ( APCO + UMNO) sebagi calon MP HUlu Selangor.

    Kalau MIC kami boikot...ini kawasan Melayu.

    ReplyDelete
  15. Ado calon Melayu pun tak guno. Tengok Kelantan tu, majoriti penduduk adalah Melayu. Mentori Bosar orang Melayu, Exco Melayu, Adun Melayu, sumo Melayu tapi biarkan patung budha sebosar bangunan sekolah di bina. Siap buleh golek-golek dan baring-baring sambil gosok-gosok porut lagi. Pasal apo ?.
    Tak tengok kek Dun Ijuk. Sapo Mentori Bosar ? Sapo Adun ? Nisbah Kuil dgn Masjid ialah 10 : 5 pasal apo ?

    ReplyDelete
  16. Memang belacan lah korang nie ek? Nak kata otak udang pun sedihlah plak udang. Bangsa malas, bodoh dan sombong. Korang dayus, hanya berani buat bising biler korang dah berkumpul ramai ramai.. cam lembu dalam kandang. Maklumlah itulah due makanan terpenting korang, lembu ngan belacan.. memang terikut ikut cam binatang tu. Sampai biler biler pun lah korang takkan maju. Masyarakat Bangsat!

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive