Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Monday, April 18, 2011

Komunis kini KUASAI bandar & kota Malaysia

Democratic Action Party atau Parti Tindakan Demokrasi yang mengangkat obor Deklarasi Setapak 1967 bercita-cita menguasai lokaliti perbandaran! DAP telah berjaya di 12 kerusi daripada 15 kerusi bandar/pekan yang mereka perjudikan calon mereka.

SYABAS DAP kerana BN tidak bekerja untuk teraju kerusi tersebut. Apakah benar stigma bahawa DAP kuat? Atau secara tersirat memberi petunjuk bahawa kaum Cina mencipta "tsunami baru di bandar dan kota"? Atau secara tersurat, sesungguhnya undi para pengundi warganegara keturunan Cina lebih suka menyokong DAP atas isu-isu nasional dan racist yang dijaja dan ditaja oleh DAP, MCA, dan sekutu-sekutu dalam kelambu anak Cina rakyat Malaysia?

Menjelajah kembali Deklarasi Setapak 1967, maka berbuahlah 13 Mei 1969. Bermula dari tahun 1927 sejak Partai Koumintang Malaya memasuki Tanah Melayu, Bumi Melayu sudah tidak tenang seperti tahun 1909 hingga 1920. Partai Komunis Malaya menjadi medium parasit kepada minda, sama rata, Malaysian Malaysia, 1 Komunis 1 Asia, kecuali The Kingdom of Thailand dan agenda meratah legasi Dunia Melayu Dunia Islam di Tanah Melayu. Tahun 1933 secara rasmi Partai Koumintang/Komunis Malaya diiktiraf oleh penjajah British. Tahun 1943 PKM sebagai pailang MPAJA yang mendapat latihan peperangan daripada SAS British.

Tahun 1943 jugalah rombongan Tan Cheng Lock dan Sambanthan secara berasingan merisik Istana Buckingham di London untuk tujuan merakyatkan pendatang Cina dan India sehingga mencetuskan gejolak pertama Malayan Union pada 1 April 1946.

Apabila Jepun meninggalkan Tanah Melayu pada 1945, PKM berkuasa selama 14 hari dengan memusnah segala mercu tanda Jepun. Maka digazetkan Darurat atau Peristiwa Berdarah 14 hari Bintang Tiga. Rentetan daripada tersebut, British masuk, diikuti dengan Bukit Kepong 1950, peristiwa pembakaran dan pembunuhan jemaah sedang solat subuh di Kuala Kangsar dan pelbagai peristiwa yang merobek jiwa dan perasaan umat Melayu khasnya dan kaum Cina yang tidak bersetuju dengan ideologi komunis.

Akhirnya Rancangan Briggs 1955 menghimpun kalangan kumpulan Min Yuen di 126 buah kampung baru seluruh Tanah Melayu. 126 kampung baru ini, dibina di semua lokasi dalam dan pinggir bandar di seluruh Bumi Melayu. Inilah pelan pemusnahan sempadan pilihanraya, paling baik yang direncana oleh Inggeris. Kesannya, hari ini semua lokasi Kampung Baru Cina berada di jantung ekonomi setiap bandar dan kota besar. Parti yang beroperasi sejak 1960 dalam kampung baru ialah DAP. Sebab itulah obor 1967 bercahaya di Setapak.

Inilah Urban Legend yang menjadi BOM JANGKA kepada BN! Najib dan Muhyiddin sudah tidak boleh lagi kompromi soal kerusi atau tidak. PRU-13 ialah signal bahawa teori dan amalan kompromi kerusi tidak boleh dijayakan. Semua kerusi di mana, majoriti pengundi Melayu mesti UMNO. MIC juga tiada tempat sebenarnya, apalagi PPP. Semua kerusi majoriti Cina, letak MCA yang sudah pasti lawannya DAP. Dan MCA akan tewas secara literalnya?

Kajian demi kajian boleh dibayar dan dilaksana, realiti jelas bahawa politiking BN dalam bandar dikuasai oleh Cina yang bersekongkol dengan DAP. Mereka hanya hendak harta, kemewahan dan kekayaan ekonomi daripada BN tetapi tetap undi DAP. Inilah analisa 12/15 di Sarawak.

Bagaimana nak selesaikan masalah ini? Ini biarlah Najib dan Muhyiddin dan juak-juaknya selesaikan. Pak Sedaro kalau beri roll-out plan dalam blog, habis si PAS+PKR+DAP sapu bersih, disebabkan BN buta, pekak, bisu, tuli. Ramai gurkha BN baco blog ini, tapi tak pernah ambil ikhtibar dan ingatan akan pesanan-pesanan blog Paneh Miang.

PRU-13, Pak Sedaro yakin DAP akan meletak semua calon di bandar/kota. Sebanyak 43 kerusi bandar dan kota ekonomi dalam bumi Melayu akan mereka judikan calon DAP. Jangkaan PRU-13, sebanyak 38 kerusi akan dimenangi oleh DAP dengan mudah.

Apakah kuasa Majoriti 2/3 di Parlimen menjadi sasaran MAUT DAP? Apa akan jadi bilamana DAP menjadi tauke dalam Parlimen Malaysia? Siapakah Perdana Menteri Malaysia bila DAP menguasai Majoriti 2/3? Sudah pasti bukan Anwar Ibrahim atau Hadi Awang atau Nik Aziz Nik Mat. Siapakah Speaker Dewan Rakyat? Siapakah Timbalan Perdana Menteri? Siapakah Ketua Polis Negara? Siapakah Panglima ATM? Siapakah Ketua Hakim Negara? Siapakah Ketua Hakim Syariah? Siapakah YDP Majlis Kerajaan Tempatan dan Pihak Berkuasa Tempatan? Siapakah Pegawai Daerah seluruh tanahair? Siapakah Pengarah Kesihatan Negeri? Siapakah Ketua Pengarah Pelajaran? Siapakah KSN dan KSU-KSU? Siapakah Gabenor BNM? Siapakah penasihat kepada Majlis Raja-Raja Melayu? Siapakah Pengerusi Kelab Setiausaha Politik Malaysia? Siapakah Ketua-ketua Pengarah Jabatan Persekutuan dan Negeri?

Inilah Urban Legend PRU-13. WASPADALAH.

43 comments:

  1. HABIH, UMNO BUAT APO PAK SEDARO? MAIN TOLO YO KO?

    ReplyDelete
  2. Salahkan diri sendiri. Jangan asyik menyalahkan DAP. Den pun nak masuk DAP sobab dio orang kojo kuek. UMNO asyik berbalah, MCA macam parti gilo talak, MIC malam koling mabuk.
    Den serius. Den sokong DAP dari MCA. DAP ado Melayu MCA tak ado.

    ReplyDelete
  3. Secara beransur-ansur UMNO akan menjadi parti tak laku waghih!

    ReplyDelete
  4. Saya akan kembali kepada UMNO apabial Mohammad Hasan sudah bersara bang!

    Kalu dio ni masih MB eloklah kito cabut. Dulu Isa penyangak, sekarang Mohammad Hasan perompak.

    Den nak tengok orang lain dari ketuo-ketuo Bahagian atau w/rakyat tidak menggantikan Mat Hasan.

    Biarkan orang lain boto mengambil topek MB tu, barulah buleh bro!!!

    ReplyDelete
  5. DAP bukan komunis. UMNO yang memerintah macam komunis. Semuanya dibawah pusat. Semua harta hanya untuk kroni. UMNO yg macam komunis.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,

    UMNO main tolo ajo la... Ado kuaso tapi takdo suaro.. takut bona dengan UNDI cino + kapirr... pejuang sobona yang berani lawan kapir + cino awal-awal dah kono canteh... sudah-sudahlah kojar an harta, takhta dan wanita..
    "please stop to please everybody"...

    PAS pun samo... asalkan ado yang monontang UMNO pasal isu Islam dan Melayu kao topuk tangan samo-samo... akhir eh Islam & Melayu sogan nak idup kek malaysia ni.. nak bersuaro pun tak dongar.. Elok kao dakwah an kapir harbi DAP tu.. tapi lagi elok ko luruskan balik orang Islam kek Malaysia ni lagi sonang..

    khakk.. ptuihhhhh..!!!

    - parti jahat -

    ReplyDelete
  7. Seburuk dan seteruk UMNO bolum sampai roboh kan kodai orang melayu..Sehodoh-hodoh UMNO bolun laei roboh kan kampung orang.

    Opo jadi keminieh perintah, dulu dah ado cotoh dan sejarah....kono kola, lopeh tu dicurah asam limau kek kosan kolar tu...

    Kalau itu yang ekau semuo hondak poie lah sokong cino keparat DAP tu.!!!

    Satu laie tontang amat haji hasan ni...den sotuju dio ni perompak. Mulut manieh. Orang luar bukan main layan..Tapi orang DUN sendiri terbiar. Satu contoh nak Poie minta tolong...yo lah sebagai rakyat raja nak mintak tolonglah dongan pomimpin konon. Sampai dalam bilik dio, pandang muko kito pun tak nak. Bukan dapek ponolong dio tapi kono buek macam anjing kurap....cilako kau amat aji hasan...memang kaulah MB nogori sombilan yang paling cilako!!!!

    Lopeih ni eden adik beradik akan rosakkan koteh undi kalau dio yo lagi jadi ADUN Rantau...memang cilako kau!!!!!

    kito tengok, silap hari bulan Nogori Sombilan ni memang dapek kek DAP Keminih ni!!!Apo program yang Amat aji hasan buek nak menyodarkan pegundi....tak ado...goyang tolo dan palo butoh ado lah...Apo jadi dongan pasir yang dikorek kato nak lebarkan sungai simen. Masuk tak dalam kantung kerajaan nogori..Kalau tak masuk Suruh SPRM masuk siasat. Sapo dapek hasil ei!!!

    Memang cilakolah MB nogori sombilan ni...Aden bukan nak jadi colek angek. Tapi somanjak duo monjak ni lai bona nampak gayo ei nogori sombilan ni...macam nak jatuh dokek pombangkang...Memang cilakolah MB nogori sombilan ni..

    Silo sambung kalau ado cilako laie MB nogori sombilan ni....Ptuihhh

    Orang Rantau tapi bukan orang MB!!!!

    cilako punyo MB!!!!

    ReplyDelete
  8. Isu merobohkan warung itu adalah tanggungjawab kerajaan untuk menggantikan dengan yang baik. Saya orang P Pinang, jadi saya tahu. Itu isu yang dicari-cari oleh orang UMNO saja.

    Saya nak bagi tahu orang Nogori, di Pulau Pinang ni yang sibuk menyokong UMNO adalah mamak saja.Orang Melayu dah tak peduli lagi. Kami seronok dengan kerajaan DAP sekarang.

    Tuan dari Nogori, mana tuan tahu apa yang berlaku di Pulau Pinang.

    Yang menyokong UMNO tu hanyalah orang sama kulit dgn Rizal Merican sahaja.

    Kita dah pernah dapat PM mamak ni. Cukuplah! Enough is enough bak kata orang putih.

    Jangan terpengaruh dgn permainan media. Kami tahu. Kami orang Penang.

    UMNO tak mungkin hidup lagi di sini. Tunggulah pilihanraya. Sdr nak sokong UMNO itu sdr punya hal. Ini demokrasi.

    Org Melayu, penang rd.

    ReplyDelete
  9. Huh!!!

    Pantang buntot dan tolo den nak pangkah DAP... kontut den pun den tak bagi DAP bau do!!!

    Surah Al-Baqarah, Ayat 120
    "Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah"

    Agak-agak sikit..

    Bukan takdo orang Islam yang Elok kat M'Sia ni.. cumo tak dibori peluang dan dicanteh oleh orang2 yang molatakkan politik sebagai tuhan mereka...

    Warning to UMNO & PAS... just 3 word "do or die"...

    - parti jahat -

    ReplyDelete
  10. Kata anon 727pm - Saya nak bagi tahu orang Nogori, di Pulau Pinang ni yang sibuk menyokong UMNO adalah mamak saja.Orang Melayu dah tak peduli lagi. Kami seronok dengan kerajaan DAP sekarang.

    Kato den, kok tuan kaji sejarah bagaimana strategi Lee Kuan Yew untuk tawan hati Melayu di Singapire dulu, macam tulah yg Lim Guan Eng buat sekarang di Penang, sehingga terpacul di mulut Melayu ketika itu, sama seperti yg tuan cakap sekarang, "Kami seronok dengan kerajaan PAP sekarang."

    Ayat yang sama, sebijik betul. Boleh rujuk dgn orang2 tua Melayu yang masih hidup sezaman dengan LKY.

    Sejarah sudah berulang, tp orang Melayu terutama generasi muda di Penang sedang dibuai mimpi indah.

    DAP sangat bahaya. Racistnya sangat teruk. Kempen pilihanrayanya dikalangan kaum Cina sangat racist. Andai orang Melayu faham apa yg mereka ucapkan, 13 Mei pasti sudah berulang.

    ReplyDelete
  11. teruk btul melayu yang sokong DAP nih...statusnya bughah...sama status dengan set2 peliwat & penzina...DAP & PKR pg mampus...PAS boleh berkuasa sendiri terutamanya di Kelantan...

    -Ahli PAS Seumur Hidup-

    ReplyDelete
  12. Masa Pak Lah mula-mula ambil tampok pemerintah sebagai PM, PRU11 BN menang besar, Pulau Pinang pun dapat ditawan. Pasal apa? Rakyat berbilang kaum dah muak tengok muka madey, rasuah berluluasa. Kelantan pun hampir-hampir dapat ditawan.

    Tapi apabila satu penggal Pak Lah memegang jawatan PM, masalah rasuah masih ditakuk lama dan akhirnya PRU12 menyaksikan tsunami politik, BN/Umno hampir tumbang

    Bukan masalah Cina tak mahu mengundi BN tapi orang Cina bijak memilih parti.

    Pasal tak undi BN dicap sebagai Komunis? Ini kah demokrasi, hak mengundi rakyat dipersoal?

    Paneh, kau jangan jadi rasis, rasis dah macam sifat zionis

    Siapa yang bagi S'pore merdeka?

    DAP? atau Umno?

    ReplyDelete
  13. Sikap perkauman adalah dari mereka yg tidak prihatin sejarah..
    Mereka lupa bahawa Negara China melindungi Empayar Melaka siap kahwinkan Puteri Hang Li Poh dgn Sutan Mansur Syah utk mengeratkan hubungan kedua Empayar sehingga Siam pun x berani nk jentik Melaka..
    Memang Melayu mudah lupa..
    Kini org2 Melayu yg buta sejarah ni x ambil Port pun dgn Slogan 1 Malaysi,bersikap hipokrit membenci org2 Cina padahal beli topup pun kt kdai Cina,service kereta,beli jubin,simen,smpai renovation rumah pun guna khidmat org2 Cina..
    sy x faham dgn sikap org2 Melayu..
    Entah apa yg dirungutkan,sedangkan diri sendiri yg malas,duduk kedai smpai x igt nk solat,yg muda layan Karaoke dgn Amoi2 cun..
    Melayu x sedar bahawa populasi org2 Islam di China lbh ramai dari rakyat Malaysia malah sejarah Islam di China lbh tua dari umur Islam di Malaysia..
    Kadangkala sy jd lucu dgn sikap bangsa sy sendiri sehingga serba salah bila rakan2 cina sy persoal perkara ini kpd sy..
    Pd sy kenyataan Utusan itu berbau politik,hanya utk kelangsungan Umno ttp Parti Melayu ini yg enggan berubah..
    Maka jgn salahkan kaum lain krn kita sendiri yg x tau jaga dan urus negara sehingga menjejaskan kestabilan ekonomi,sosial,ketelusan dlm melaksanakan dasar,agihan perbelanjaan tidak sampai kpd golongan sasaran,semua ini rungutan2 yg bukan baru sehingga ke tahap meluat utk diulang2,dh smpai tahap mahu saja dipanggil x paham bahasa..
    Ini penyakit org2 yg enggan menerima kenyataan bahawa semua org punya kebebasan memilih,maka jgn dipersoal pilihan mereka krn pilihan mereka itu tanda mereka telah melaksanakan tanggungjawab kpd demokrasi..
    Suka atau tidak sepatutnya perkara ini dianalisis,dibuat kajian tindakan dan melaksanakan tidakan Strategis,utk memperbaiki kelemahan krn peralihan undi beerti ada yg tidak kena dgn pelaksanaan dasar2 kita,cara permainan politik kita,adakah ia mendidik rakyat menjadi cerdik atau melahirkan masyarakat yg sukakan provokasi dan melayan emosi yg nyata dimain2kan menjelang proses pilihanraya,kemudian semua media mengendurkan permainan Mind control mereka..
    Rakyat kini sudah pandai membuat analisis,lbh kritikal dan tidak menelan bulat2 cerita Media krn mereka ada pilihan altenatif utk melahirkan pemikiran seimbang dari melayan cerita2 provokasi media arus perdana..
    Ini yg Umno sendiri tidak sedar..
    Sepatutnya apabila Tun Mahthir melancarkan kempen kesedaran IT,UMNO sudah ada method pemikiran global,strategis dan sihat utk Demokrasi yg lbh matang,krn bg sy apabila kg2 berubah menjadi bandar baru,bandar Satelit,Bandar Pendidikan maka pemikiran politik usang akan berlalu dan UMNO akan merasa kesan ini secara TOTAL jika mereka masih mahu bermain dgn Keris dan pantun..
    Sedarlah bahawa UMNO mesti berubah utk kebaikan bukan menjadi landak yg akhirnya duri2nya akan dicabut apabila ia sudah ditembak pemburu krn masih mahu tinggal di dlm gua..
    Inilah kenyataan yg akan menimpa UMNO..Ianya pasti,cuma masanya sahaja yg belum ditentukan..

    ReplyDelete
  14. APO YG DEN TENGOK LA..UMNO SKANG NI TAK UBAH JD HAMBO KEK MCA, MIC, GERAKAN, SUPP, PPP, DAN BN LAIN...MANO KAN TIDAK EH, BILO KAUM LAIN NI TAK NGUNDI UMNO/BN...MASO TU, UMNO BUKAN MAIN LAEI, POIE HANTAR PULUT KUNING AYAM GOLEK NAK MUJUK BANGSA LAIN TU...TAPI KALU ORG MELAYU TAK SOKONG UMNO, MAK AIH, KONO SOMBOLEH LAGI ADO...KONO KUTUK, MAKI HAMUN, TINDAS, DERA, DLL..

    UMNO SKANG NI SOBONA EH, MEMANG JD KUDO TUNGGANGAN PARTI BUKAN MELAYU DLM BN..APO2 HAL UMNO DULU KUAR TERJERIT2 PERTAHANKAN DIORG...DIORG STEADY YO DOK JAUH2 NENGOK AN UMNO BODOH TERLALAK2...

    TAK CAYO..KO TENGOK AN LAH PRU 13 NANTI...SAPO YG TAK MONANG TGN KOJO...TENTU UMNO LAH..YG LAIN2 TU SEKADAR2 SAJO LAH...

    DAN LGI SATU, BUKAN DAP TU YG KOMUNIH, TP UMNO SENDIRI BERPERANAI MACAM KOMUNIH...MANO OEG TAK BONCI KEK UMNO...

    BOTO KATO PAS..UMNO NI MACAM ORG KAPIR...MEMANG BOTO SEDARO...

    BIAR LAH UMNO MAMPOS PRU 13..PEDULIK APO DEN!!! GHONTI AN LAH DEN UNDI UMNO...

    -KATO ANAK DEN, UMNO PARTI JAHAT-

    ReplyDelete
  15. dah la ompuk... ko jgn cubo nak provoke kek sini... ekau buleh register jadi ahli DAP bertanding ketuo bahagian...

    Den warning UMNO & PAS supayo bertambah baik... kok kasi undi kek DAP, jadi teresa kok la nampak eh.. payah lah esok ekau nak donga azan... bumi punyo undi 81% solid kek BN.. jangan lupo diri sudahla..

    - parti jahat -

    ReplyDelete
  16. 10:35

    EKAU SORG YO YG BERSEMANGAT SOKONG UMNO LG BAI!!

    SOAL APO YG EKAU CAKAP TU, ITULAH SPIN MAINAN UMNO NAK MELOMAHKAN MINDA MELAYU..MEMASUNG MINDA MELAYU SELAMO INI...SPT TAK DO UMNO, HABIH LA KITO...CAKAP KARUT!!!

    TUHAN DAH KATO..KALU UMNO SEBANGSA DAN SEDARAH SENDIRI TAK DAPEK NAK JALNKAN TGJWB DGN ADIL DAN BAIK KPD SEDARAH SEDAGING DGNNYA, MAKA TUHAN AKAN GANTI DGN PIHAK LAIN (PR)...

    APO2 JGN CARI PASAL LA BAI..KITO TENGOK AN LA PRU 13,80% UNDI BUMI TU BENAR2 SOLID KO ATAU TERBALIK 360 DARJAH...SAMO2 KITO NENGOK AN...

    SEBONA EH...MELAYU MAKIN JIJIK TENGOK MAINAN POLITIK CUKUP JAHAT DAN KOTOR UMNO BAI...MEMANG TAK LEH TENGOK LA LAMBANG UMNO,,MENYIRAP DARAH BAI!!!

    ReplyDelete
  17. Kalau nak ikutkan DAP lagi jahat...jahat dalam diam. Jahat UMNO, Jahat Pas Kito nampak.

    Ini jahat yang tak nampak ni cukup bahayo....

    Wahai anon yang mengatakan isu roboh warung adalah tugas kerajaan negeri..baik dan halus serta lunak apa yang dibisikkan oleh DAP kepada saudara..kerana apa bila dah roboh, maka didirikan premis yang gah hebatnya. Tapi satu nak tanya adakah orang melayu mampu memiliki premis yang baru itu. Adakah kerajaan LiM biskut Kong Guan ni akan membela nasib bangsa Melayu dan India. Kampung Buah Pala apa jadi???

    Inilah yang dikatakan mainan politik komunis....Melayu perlu sedar, Kita Harus sedar,

    Negara Malaysia ni terdiri oleh toleransinya orang Melayu...Tapi bangsa Pendatang ibaratnya bagi betis nak peha!!!

    Memang lancau bangsa pendatang ni...Sampai satu tahap isu sensitif seperti nama Allah yang nak disyirikkan dimainkan oleh puak-puak celaka ni!!!

    Kaum Pendatang harus sedar mereka pendatang yang diberi layanan sama rata dengan kaum-kaum lain.

    Dan mereka perlu sedar..sebelum kedatangan mereka bangsa melayu dah lama bertapak disini...sedar dan akur.

    Jangan tuntut macam-macam...bila melayu islam samada UMNO atau Pas hilang sabar maka akibatnya mereka akan binasa!!!

    Masih ramai lagi dalam UMNO dan Pas yang mahu berjuang demi agama. Kita tak mahu agama dan keistimewaan melayu diperkotak-katikkan.!!!

    orang Melayu harus sedar udi DAP maka Perkara dibawah ini akan berlaku:

    1. Rumah urut yang tumbuh macam cendawan lepas hujan.
    2. Bangsa mereka akan membolot lagi segala macam ekonomi, sosial,politik. Da pada masa tu politik melayu dimana?
    3. Monopoli perniagaan akan berlaku pada hanya bangsa mereka.
    4. Mereka akan gantikan menteri, ketua2 jabatan dengan bangsa rasis mereka. tengok saja di Pulau Pinang.Jawatan nak mengabui mata Melayu memang diwujudkan!!!
    5. Perjudian dan maksiat akan bertambah...
    6. Jualan beer akan menjadi halal
    7. Lihat sahaja singapore mensingapore kan melayu...mana melayu singaporeyang benar-benar dapat pegang kuasa...takdak!!!

    so, Melayu harus bangkit dan sedar!!!

    Orang Rantau Tapi Bukan Orang MB!!!

    Memang cilako MB Negori Sembilan!!!!Lancaulah lu anak hasan!!

    ReplyDelete
  18. Padan muka org melayu...sokong membabi buta pemimpin umno..asyik merompak harta negara..apa yang akan terjadi pada org melayu akan datang..salahkan pemimpin umno celaka terutamanya mahadir..dia mati..nanti kencingkan atas kubur dia..apabila berkuasa..salahguna kuasa..padan muka melayu yg silap pilih pemimpin..

    ReplyDelete
  19. salam bro...

    Mohon link kan blog den di sini....tengkiu brooo...

    ReplyDelete
  20. SONANG CITO LA BAI..

    SAMO2 LAH KITA TOLAK UMNO/BN PRU 13..

    ITU SAJO JALAN SELAMAT BAGI KITO!!!

    ReplyDelete
  21. tu bukan sonang cito eh.. itu menyusahan lagi akhir cerito.. Bak kato Nabil UMNO punco eh UMNO la ponyolosaian eh... PR nak solosaikan masalah?? jangan nak mohong.. jangan nak mongak... management lomah... experience takdo.. bakal huru-harakan laie Malaysia ni adolah...

    jangan buek gilo bai pangkah DAP... ko tengok Income Statement Kerajaan Penang 2009 banyak untung pasal banyak dapat premium jualan tanah. Bagitau den sapo yang boli tanah tu kalau bukan kaum dio ajo... DAP kek perak skojap maghin member den opis sobolah pejabat tanah hari-hari pejabat ponuh dengan Cino mintak mohon tanah dengan convert tanah... PAS apo bincek eh... Karpal Singh berdehem sikit pasal Negaro Islam PAS dah kocut.. PKR bagi den dah jadi pesakit HIV dah.. tunggu nak mati yo...

    Jangan buek gilo bai... Jangan bagi DAP kuaso politik...

    Tapi kot korang nak pusat pelacuran bercambah, syarikat judi banyak ditubuhkan, gengstar cino naik kepalo silolah pangkah DAP.

    Ingat balik bai kes kek Penang ngan Perak tadi. Bukan mainan media bukan cerito mohong.. that's the facts..

    - parti jahat -

    ReplyDelete
  22. -Tom tem bak- dah tukar nama -parti jahat-

    Tom tem bak= Parti Jahat

    ReplyDelete
  23. Zaman khir toyo masa umno perintah selangor, rumah penduduk kampong berembang dekat kg, datuk keramat 100% melayu termasuk surau dirobohkan demi untuk menjual tanah pada Cukong cina..

    Mana ada masuk dalam media.

    kah kah kah

    ReplyDelete
  24. Tak sokong Amerika/Israel dilabelkan sebagai teroris

    Tak sokong Umno dilabelkan sebagai komunis

    Idea APCO/Zionis

    -Parti Baik-

    ReplyDelete
  25. ANON 8:50

    EK-ELE BAI, EKAU CAKAP MANO DATA BAI?
    CAKAP SERKAP JARANG YO KAU BAI..

    MEH, SINI DEN TUNJUK KEK KAU PULAK APO YG UMNO BUEK JANG SELAMO NIH.SAPO YG PENJAHANAM BANGSO BERPURO2 BAIK BAI?

    Ini fakta menunjukkan Umno penjahanam tanah orang Melayu;

    1) 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar ) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.


    2) 5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)

    3) 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL!) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!

    4) Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor, Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).

    5) 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.

    6) Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.

    (ADO LAGI SAMBUNGAN BAI)

    ReplyDelete
  26. SAMBUNAGN ATAS BAI..

    7) Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.

    8) 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.

    9) 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Terengganu kepada Vicent Tan untuk projek perlancungan.

    10) Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.

    11) 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.


    12) Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul.

    (ADO LAIE KEK BAWAH BAI)

    ReplyDelete
  27. (SAMBUNGAN LAGI BAI)


    13) Kampung Chubadak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.

    14) Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)

    15) Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

    Daripada fakta di atas bolehlah dirumuskan Umnolah pengkhianat dan menggadai tanah orang melayu, Bukan PAS, bukan PKR dan bukan DAP. Sebenarnya slogan Umno “Hidup Melayu” perlu ditukar kepada slogan sebaliknya, iaitu “di mana Umno kuat di situ Melayu merempat”.

    SUDAH2 LA BAI...UMNO MUSNAH BUKAN KERANA RAKYAT YG MEMUNAHKAN DIA, SEBALIKNYA UMNO ROSAK BINASO DAN PUNAH RANAH KERANA PERBUATAN JAHAT DAN JIJIK UMNO SENDIRI..

    MEMANG BOTO KATA PAS, UMNO MACAM KAFIR...MEMANG BOTO!!

    -UMNO PARTI JAHAT-

    ReplyDelete
  28. khir toyo tu hal dio... dio pun dah kono ngadap an kek mahkamah.. dan banyak laie politician burok an UMNO.. Yang madey koba membusuk sampai ko usus...

    tak kisah lah ompuk...
    tak yah cerito banyak.. kito tengok yo sapo naik, sapo yang tersungkour nanti..

    tapi kao kono kempen awal2.. silo register an omak, apak, bini, adik-beradik dan sedaro-maro kao jadi ahli DAP... daftar mengundi SPR kek kawasan kampung.. mano tau DAP buleh bertanding kek kampung kao nanti.. kalau kao takdo payah DAP nak monang nanti.. bilo monang aman sejahtero la kampung kau...

    - parti jahat -

    ReplyDelete
  29. sonang ajo kepado persoalan ko tadi bai... tanah tu takdo la diberi jualan 999 tahun... semuo eh leasehold tu... ado 30 tahun, 50 tahun dan maksimum 99 tahun... kerajaan buleh ambik balik tanah tu.. serupo macam Iskandar Malaysia banyak di develop kan melalau pelabur Cina Singapura... semuo ado Term & Condition... korang tengok pulak dokek estet-estet, ladang-ladang, factory-factory... semuo ado term & condition.. korang nak development kan? tuh deh development eh sonang kao nak carik kojo nak carik makan.. den tak kisah do... duk kek bukit makin pucuk-pucuk, ulam2 ayam hutan pun den tak kisah..

    Ko bayangkan pulak kalau DAP perintah yo.... baru 2 bulan naik dah decalare semuo tanah lease hold cino jadi 999 years... itu dopan PAS & PKR dio buek tu.. Kau bayangkan laie dan bayangkan dan bayangkan... Lopeh tu kao berkato dalam hati "den dok kek Malaysia ko ni?"

    Nasihat den kek kao.. silo bertanding ketuo DAP cawangan Bongek... mano tau ko jadi orang bosar esok buleh nasihat an Lim Guan Eng...

    - parti jahat -

    ReplyDelete
  30. ANON 9:28

    DAH KONO HOMPUK KEPALO EKAU, MULO LAH EKAU CAKAP MERAPU2..

    DEN PUNYO SUKO LAH NAK SOKONG SAPO..EKAU PEDULIK APO?

    EKAU TOK SAH NAK JD PUTAR ALAM LAH HOMPUK..SATU EKAU CAKAP PR MENYELEWENG, DEN BOLEH BAGI EKAU DATA DAN FAKTA LENGKAP UMNO/BN LAGI BAPAK PENYELEWENG SEJAK DULU LAGI...

    KO TAK USAH NAK TOGAK BONANG BASAH LA BAI!

    ITU BLM MASUK SKANDAL2 LAMO DULU BMF, PERWAJA, BAKUN, PKFZ, SCORPANE, PESAWAT, JAMBATAN BENGKOK, PATI SABAH, CIQ JB, RIZAB MELAYU, SAHAM MELAYU/BUMI, DLL

    SOALNYA SKANG, SAPO YG PENGKHIANAT BAI?

    ITU LAH SOBAB EH, MEDIA DIKAWAL OLH UMNO/BN SPY IKUT TELUNJUK MRK MAKA DGN ITU SEGALA PENYELEWENAGN /RASUAH UMNO/BN TDK DILAPORKAN DISAMPING AKTA2 LAIN...

    UMNO NI MENIPU YO...KUAT FITNAH LAGI, JIJIK BONA LA..

    NI PASAL VIDEO NUAR CAMNO PLAK..?

    KAN PENIPU BOSA UMNO...CELAKO BOTO!!

    -UMNO PARTI JAHAT-

    ReplyDelete
  31. Kalau kau buleh control an DAP, Lim Guan Eng dongar cakap kao dan DAP jadi Parti Multi-Culturism dan jadi parti Beretika tau halal-haram dan tak chauvanist, tak berlidah biawak, hormat orang Islam, Perlembagaan Negaro, Adil dan saksamo, potang semalam jugak den akan ambik borang jadi ahli DAP.

    Silo berkempen laie pok..

    - parti jahat -

    ReplyDelete
  32. Video anuar tu biarlah deh.. diorang punyo kojo ahli politik.. den bukan ahli politik... tu la deh orang PR.. bondo tak ngam ngan dio mulo dipolitikkan.. den skarang highlight isu Islam & Bangsa, Pengurusan, ekonomi, 'KEADILAN & KESAKSAMAAN'.
    Kalau kao hi-lite kan isu peribadi dan mempolitikkan bondo yang tak perlu, bilo maso kao nak buak kojo bai? orang dah siap bueh rumah banglo.. ekau baru plan naik carik paku kek kodai pasal 95% hidup kao bergelumang dgn isu yang dipolitikkan...
    Tapi apo nak dikatokan, orang Melayu suko cerito politik, cerito akademi fantasia... cerito bilo rozita che wan nak kawen..

    Baik tengok Maharajalawak..
    taip ML100X AMIR dan hantarkan ke 32999..

    - parti jahat -

    ReplyDelete
  33. Parti Jahat, hujah kau merapu macam budak tak habis sekolah. Lagi banyak hujah kau, lagi banyak kebodohan kau terunkai.

    Memalukan kan umno sahaja. Biar lah orang bijak berhujah.

    ReplyDelete
  34. Sedar atau tidak, andai saudara yang bertelagah keturunan dan nasab RAKYAT RAJA. Maka, kalian sedang diintai oleh kalangan anak-anak didik Freemasonary yang berpangkalan di Petaling Jaya dan Jalan Tunku Abdul Rahman, Pulau Pinang. Kelompok ini sedar berguling-guling gelak ketawa, kerana rakyat RAJA tidak ambil pusing secara bil-hikmah wacana KOMUNIS kini KUASA BANDAR & KOTA BUMI MELAYU! Setiap Negeri Beraja, bermusyawarahlah dengan Istana dan wujudkan Badan Pemuafakatan Melayu Negeri-negeri. Baik UMNO/PAS yang tak berparti, pemimpin sosial, ahli masyarakat aktif. RUNDINGLAH, demi kemaslahatan Alif, Ba', Ta'.

    Nasab Dato Sulaiman Aarom, Pengasas Masjid Kampung Ulu, Melaka 1720.

    ReplyDelete
  35. Padanlah Shamsiah Fakeh join komunis. Semuanya untuk tinggalkan sejarah pada anak2 cucu supaya tak terus dibangangkan sampai ke mati.

    Sudah2lah nak dok cemburu kat bangsa yang maju akalnya, kuat roh dan jasmaninya.

    Bangsa Cina dan orang2 Kelantan mempunyai semangat jitu yang sama.

    Jangan dibangkit sentimen bodoh yang hanya memalukan UMNO yang konon parti yang berjaya memerintah lebih 50 tahun.

    Tanya hati siapa yang membenarkan segala kuasa dan kemunkaran.

    Mengata dulang, paku serpeh.

    ReplyDelete
  36. ORANG TUO ADO POSAN KAT ANAK MUDO, JANG.... DULU KOMUNIH DALAM HUTAN SKRG KAT BANDAR BATU..TAK CAYO NENGOK LAH NANTI ,KOBAA ORANG TUO TU..SEMONJAK 2008 YG LALU SAMPAI 16 APRIL YG LALU,MEMANG BONAR CINO CINO GAMPANG NI ,YANG CONTROL EKONOMI DAN RM KAT BANDAR2 MEMANG WARISAN KOMUNIS..ORANG MELAYU X SODA SODA..MCA KO, GERAKAN KO..SAMO YO TOTAP UNDI ROKET..APO ORG MELAYU UMNO,PAS,PKR,PCM LEH BUEK..BUEK DUIT UTK DIRI SENDIRI DAN KRONI ADOLAH..N9 NI KALAU TAK BOTO ,PRU 13 SOK JAJAHAN DAP BABIIIII.....MD HASAN & KRONI DAH KAYO RAYO,SUSAH RAKYAT MELAYU N9 APO DEN PEDULIK..MAMPOSLAH KAU ORG MELAYU..HATI MD HASAN BERKATO KATO..CINO KOMUNIS KAT BANDAR DI BOLO ELOK2..ORG MELAYU LUAR BANDAR,KAMPUNG2DAN TOPI TOPI UTAN ALA KADAR JE BANTU..KOMUNIS BANDAR KONO BANTU ELOK2..DIORANG NI UNDI BN PADA PRU 13 SOK..KATO BELACI2 MD HASAN..MB N9 YG DI CINTAI OLEH RAKYAT N9.INI SEMUO BARU MELAYU KAN MB KAN..KAN..KAN

    ReplyDelete
  37. PARTI JAHAT 9:44

    DEN NAK TANYO EKAU LA...

    1. UMNO BOLEH PLAK KER KAWAL MCA?
    2. UMNO BOLEH KAWAL PULAK KO MIC?
    3. UMNO BULEH KAWAL PULAK KO GERAKAN?
    4. UMNO BULEH KAWAL KO PERTI LAHANAT DLM BN?

    5. UMNO BULEH KAWAL KO PBB? TAIB MAHMUD?
    TUK PENGETAHUAN EKAU, DGN TAIB PUN NAJIB PONING KOPALO TAU! TAIB PUN TAK BULEH NAJIB SURUH LOTAK JWTN WALAUPUN DIO PUNYA MASALAH BOSA..TAIB TAK PANDANG PUN NAJIB..

    6. UMNO BULEH KAWAL KO CINO, KOLING, BUKAN MELAYU?

    TENGOK SKANG SAPO YG JADI BALACI DAN KUDO TUNGGANGAN BN SEBONAR? BUKANKAH UMNO?KALU UMNO DIAM, MRK PASTI TAK JALAN PUNYO...DIORG HEBOH2 CUMO LAKON YO..UMNO LAH TUNGGANG TOBALIK NAK MONANGKAN PARTI2 BUKAN MELAYU NIH LAWAN PARTI MELAYU OPPOSITE!!

    KO TENGOK AN LA NIJAM, BETAPO UMNO PUNYO LAH KEJI DAN JIJIK EH, SAMPAI SANGGUP FITNAH TERUK PD MUSUH POLITIK EH, ORG MELAYU SENDIRI..TAPI DGN CINO, LOMAH LONGLAI...CONTH SIGNIFIKAN,KES KEMATIAN TBH..COPEK2 BUAT SSD...
    TAPI KALU MELYU MATI..MAMPOS LA..

    SATU LG KES INJIL BM..DULU KEPOH UMNO PASAL KALIMAH ALLAH...SATU SAJO..TP INI INJIL BM , UMNO TUNDUK DAN HIPOKRIT TAKUT UNDI KAPIR..

    ITU LA DIO UMNO...DIO SOBONA EH, KUDO TUNGGANGAN BN...HAMBO ABDI BN...

    ReplyDelete
  38. Sonang cerito la bai...

    Cino jadi kayo memang itu dah joki dio... dah memang budayo dio beribu-ribu tahun.. tak kiro bondo tu halal atau haram pasal dio tak tahu... lagipun dio rajin.. yang jatuh halal haram dalam konteks Islam.

    Orang Melayu pulak dah memang dah seleso dengan suasano kekampungan. Jadi Nelayan, Petani, Berdagang kecil-kecilan, Malam beribadat dan buek anak.

    Tetibo Negaro merdeka... TAR terimo konsep jus soli... Orang Cino meniago.. Melayu dok kampung... India dok estet.. Sekali Cino pogang ekonomi.. nak pogang ekonomi kono pandai meniago... tetibo tu yo org melayu niago ko? mampuih kono pijak...

    Cino meniago dah jado budayo dio... itu kalau mati pun camry, condo, duit, bini replika pun masuk dalam kubo.. bayangkan 50 tahun dudlu diorang dah kayo.. sekarang ni agak macamano? jadi miskin tegar ko? confirm akaun kek bank berjuta-juta...

    Ni ha kek Bank nak bantu Bumiputera ni ha... ado jugak bagi loan kek CINO.. Orang Melayu meniago elok bayar balik pembiayaan eh.. masuk tang CINO dapek loan toruih bawak lari duit.. yang mano partner melayu tu kono tipu2 bulat..

    Memang kito marah meluap2 kek orang UMNO.. Isu Al-Kitab, yang provoke Christian, kito mengalah, rakyat Rajo hangin... itu pasal kito sound.. UMNO pleased MCA, MIC etc in such manner, ramai blogger UMNO balun..

    Tapi semuo bondo diperdebat untuk hasil yang baik.. untuk kuatkan balik orng Islam kek Malaysia ni.. Itu pasal Najib & TG Hadi & Tuan Mursyid berjumpo... Pasal PAS Pun tau kalau bersekongkol dengan DAP memang lagi payah jadi eh..

    Pandang maso dopan bai... PAS orang beragamo, ado kredibiliti, daripado memburukkan sesamo Islam adolah lobih baik orang PAS bagi ceramah kepado pemimpin UMNO sendiri dari daripado ceramah kutuk, caci dan mungkin fitnah dopan orang ramai.. itu yang jadi bertambah gaduh..

    Tak guno do bertokak pasal bondo-bondo lopeh.. Botul kato Nasab Dato Sulaiman Aarom tu.. Majoriti Orang Islam yang bukan Ahli mano-mano parti macam den ni ha.. tertunggu-tunggu akan perpaduan umat Islam e.g UMNO & PAS... pasal kito dah digulo-gulokan dengan perancangan freemason tinggalan penjajah... jus soli tu kojo penjajah la..

    Kito kono tengok sejarah balik DAP tu apo, lopeh tuh bayangkan arah perancangan yang akan dibawa DAP pada masa akan datang... tapi bukan semuo cino tak baik...

    semangat jitu adalah subjektif.. selalunya orang yang pernah mengalami kesusahan dan berjaya melaluinya dengan baik itulah semangat jitu..

    den taknak gaduh2 mo kao laie pakcik hompuk.. den cumo nak tanyo satu ajo... kalau PR jadi pemerintah dan DAP ado signifikan majoriti kau nak bagi ko kerusi PM tu kek Lim Kit Siang. Takkan nak lotak Anwar jadi PM, Karpal Singh banyak tau rahsio anwar. Kot kono picit tolo..

    - parti jahat -

    ReplyDelete
  39. Mak aihh, banyak boto owg bodoh kat cni?? termasuklah mek pukibondo kata ataihh tuh.. hehehe.. CINA & Kelantan same??

    cube bandingkan KELANTAN NGAN SINGAPORE TENGOK LANGIT MANER PALING TINGGI?? Jauh bonar ehh,, tambah laie betino Kolantan memburit jor kojo ehh.. kahkahkah.. tak cukup jantan siang malam mau ditutuhnyo..

    hamPAS KELANTAN TAKDO MARUAH JILAT JUBO CINO.. OWG NEGORI TMASUK DLM NIPUN SAMO JOH

    ReplyDelete
  40. Wahai shacklesmith..

    Kok ye pun tak yah lah nak mencarut. Mak ko pun ada gak benda tu.

    Bukan dari segi kemajuan yang saya pertahankan. Semangat orang kelantan dengan semangat cina tu yang sama. Semangat kenegerian yang sukar ditandingi oleh mana2 orang melayu di negeri2 lain khususnya awak tu sendiri.

    Tak payah nak bandingkan Malaysia dengan Singapore yang tak de TGNA.

    Tak payah nak emo tak tentu pasal. Hidup baru setahun jagung sudah pandai nak maki hamun.

    Belajar dulu soal2 akhlak mulia dari ibumu sebelum berbicara soal2 masa depan sebab saya sendiri bukan orang Kelantan tapi saya kagum dengan semangat kelantan dan semangat orang2 cina. Yang tu yang kita kena belajar ilmu muafakat mereka.

    Tak tergamak saya nak maki budak2 zaman sekarang yang semakin kurang ajar. Sebabnya saya ada MAK.

    Salam kasih sayang.

    ReplyDelete
  41. Wahai Qaseh Bonda

    Semua mak orang ade tapi xdela gila bertukar jantan sebulan sekali mcm sesetengah bohsia2 negeri tu..

    Tak nak mengaku?? Hahaha.. Lantak mu lah.. Setengah tiang belah mak ke ayah ke still valid jgk lagi hatta husband skali pun.. Blood is still thicker than water anyway..

    Toksah nak assabiyah kenegerian sangatlah.. Assabiyah kenegerian hanya membawa perpecahan umat seagama dan sebangsa ajer seperti puak yg kamu kagumi sangat tu..

    Setakat semangat kenegerian tapi menyatukan umat seagama dan sebangsa pun hampeh nak buat mcm mana tu pun setakat Ibrahim Ali ajer.. yg lain tak tau lah nak cakap aper.. tuan dewata mu tu?? hamPEH.. menghasut memecahbelahkan adelar

    Tak perlu compare Kelantan ngan Singapore sbb Singapore takder TGNA?? Sebut jugak nama Dewata Maksum tu.. Kelakar sungguh statement habis tu yg puan dok bangkit tu sebab TGNA ajer.. Habistu kenapa Singapore lagi bersih tanpa sampah sarap dan kurang masalah sosial, AIDS dan sebagainya sebab takde TGNA kan? kelakar sungguh.. Setakat semangat kenegerian (assabiyah) tinggi buat jelik mata memandang toksah banggalah.. Cina takde semangat kenegerian,, just kekerabatan antara sedara mara ajer supaya tolong satu sama bagi maju adelah.. Kenegerian?? not more than that.. jodoh pun depa tak pilih mana pun.. Budak Kelate2 bangga bila time match bola Red Warrior ajer.. Lepastu kalau ade member yang sengkek ke atau apa jer yg dorang tak suker dorang sisihkan jugak walau satu negeri sekalipun.. Cina jer tak gitu.. Melayu mana negeri same cume tahap berbeza..

    Lagi satu, anak Cina semangat tinggi bila time belajar takde nak pikir pasal awek makwe semua.. Tapi budak Kelantan, tak kisah lah awek Negeri Sembilan yang 'kuek Adat Popatih' pun disapunyer jugak walaupun poket tak seberapa nak belanja awek tu makan (yg keje part time tu selamat lagi walau terpaksa korban makan minum sendiri).. Anak Cina pikir belajar,, setakat pegi kolej naik bas jangan haraplah nak berawek semua.. tunggu ada kereta sebijik dulu baru ON ber'fewit' anak dara orang..

    Tak kisahlah nak cakap saya biadap ke apa.. Sedangkan budak Kelantan pun kebanyakan mulot depa lagi cili berapi dari saya..

    Salam Kasih Tanpa Sayang Kepada Makcik Kasih Bonda

    ReplyDelete
  42. Shacklesmith.

    Untuk pengetahuan anda yang nak belajar tentang semangat dan adat resam orang2 melayu.

    Demi Allah saya bukan orang kelantan. Mak bapa saya orang Kedah. Saya lahir di Pulau Pinang. Dibesarkan di Perak. Bekarja di Kuala Lumpur.

    Berkahwin dengan orang Selangor yang asalnya dari Perak.

    Tidak ada kena mengena langsung dengan negeri Kelantan bahkan mengenal TGNA pun tidak.

    Banyak yang kita belajar sepanjang perjalanan hidup kita. Bukan setakat bijak menulis dalam bahasa orang putih kita dah ingat kita terhebat.

    Kalau kail panjang sejengkal jangan lautan hendak di duga.

    ReplyDelete
  43. Kepada Puan Qaseh Bonda..

    Untuk pengetahuan akak, saya dah tau sangat adat kepala otak orang Melayu ikut negeri ni macam mana.. dah jenuh bergaul dengan dorang semenjak abis sekolah tak kira anak orang kaya, miskin, budak bandar, budak kampung dengan macam2 kerenah lagi.. Tengok asal negeri tau sangat kepala otak depa perangai lagu mana..

    Saya lahir di KL tapi ayah saya orang Perak dan mak saya orang Negori.. dan saya mempunyai saudara-mara daripada utara sampai selatan Semenanjung M'sia nie.. ramai yang masih rapat dengan family sampai sekarang pun..

    Sepanjang hidop saya tengok yang buat masalah sosial buang anak dikalangan budak IPT kat KL ni pun kebanyakan budak luar.. Tapi ramai salah anggap budak KL yang buat.. MAJORITI daripada PANTAI TIMUR DAN UTARA TERMASUK NEGERI kelahiran akak tu sendiri.. kata negeri alim ulamak la tapi budak betina perangai macam Hamjad.. joli sakan dengan jantan sana sini sampai lupa dunia semua.. budak negeri lain pun sama tapi takdela teruk sangat macam budak negeri tuu.. kami budak KL malu woo.. dudok kL takdela hanyut sampai mcm depa..

    Dah tu kalau tak kenal TGNA buat apa sebut pasal dia bla sy comparekan Singapore dengan Kelantan? Apa Singapore perlu setanding dgn Kelantan apabila mempunyai tokoh mcm TGNA ke?? puak2 pencacai PAS mmg tak henti2 kumat kamit nama dia setiap hari setiap malam mcmla orang tua tu berjasa pada M'sia.. hehehe.. Setakat kat Kelantan tu toksah negeri lain dok nyibok even masalah sosial pun dy xbole perbaiki..

    The point is? ada saya mengaku hebat bla berbahasa Inggeris?.. saya ckp perpatahnya ajer.. bhse Inggeris biasa x sehebat budak O-level.. 1st language saya pun BM,,

    Kalau kail panjang sejengkal lautan luas tak boleh diduga?? kak pepatah tu orang dulu bole la.. La ni kita ada motorbot, speedbot, jetboat bagai.. bawak la kail panjang lagu mana pun.. bole ajer memancing tengah lautan seluas mana tak kira siang ke malam..

    Takde manala nak cemburu pada Cina bagai.. cuma orang tak berapa berkenan kiasu depa tu ajer.. orang Melayu nak naik depa cantas.. Takkan tu pun tak sedaq lagi kak oii.. sesal anak cucu sapa nak tanggung.. kite buat masa skrg boley la bsenang lenang..

    Bukan saya nak berlagak pandai, tapi akak ader pikir masak2 sebelum sebut nama Shamsiah Fakeh sebab apa nak join komunis? Ye, mmg nak merdeka tapi diperkudakan oleh Cina Komunis yang tubuhkan republik komunis yg ateis dan xpercaya Tuhan.. Ya, mmg depa kena tipu buta2.. Dok salahkan segala kemungkaran yg ada sekarang pada UMNO.. habiskan segala kemungkaran, zina, maksiat dekat Kelantan tu nak salahkan sapa.. Salahkan Pok Nik dewata pujaan akak tu la senang ajer..

    ReplyDelete

Blog Archive